ترفندهايي قابل دسترس و ساده در HTML5 با جي‌كانواس (JCanvas)

  • 1390/5/11
  • ITTeach
  • 0

هرچند ایجاد چنین محتوای تعاملی هرگز به آسانی پختن یک کلوچه نیست، قانون مانع عنصر اصلی HTML5 که همه کاری انجام می دهد نمی شود: کانواس

اگر بدنبال این هستید که بدانید آخرین مرورگرها چه چیزی ارائه می کنند،برخی از آنها ممکن است شامل یک آزمون شتاب واحد پردازش گرافیکی باشند که باعث می شود عنصر کانواس خیلی بهتر عمل کند. چارچوب های در دسترسی هستند که توسعه عنصر کانواس را بویژه برای jQuery آسوده تر کرده اند. اما حتی با این وجود، جی کوئری شما را وادار می کند کمی نیز تایپ کنید. توسعه دهندگان وب! در اینجا چیز بهتری برای شما هست.

 

در مورد جی‌کانواس


جی کانواس در واقع پلاگین جی کوئری است که در محیط جاوا نوشته شده و با جی کوئری و در نهایت عنصر کانواس HTML5 بسیار آسان تر کار می کند. توسعه دهندگان وب با استفاده از جی کانواس مزایای بسیاری را دریافت خواهند کرد. شما با استفاده از جی کانواس با کدهای ساده تری مشغول بکار خواهید شد که در آن پلاگین (افزونه) کار را انجام داده و آن را برای اجرا به کدهای جی کوئری ترجمه می کند.

مثال هایی از موارد استفاده

جی کانواس می تواند شمار زیادی از اشیا را ترسیم کند. برای مثال در اینجا می توانیم یک بیضی با شیب پر ببینیم. پارامترهای زیادی وجود دارد که می توانید انها را تنظیم کرده و کدهای واقعی را مثل قبل به همان صورت نگهدارید. در این مثال، ابتدا پارامتر شتاب تنظیم شده (فاصله، رنگ و غیره) و بدنبال آن بیضی رسم شده است. این برای برنامه نویسان روش بسیار جذابی برای نوشتن کدها می باشد.

در این مثال یک تصویر منظم jpg بصورت نیمه معکوس دیده می شود. تابع اول ( یا مجموعه دستورالعمل ها) چگونگی جایگیری وارونگی را تنظیم کرده، در حالیکه تابع دوم تصویر را رسم کرده و تابع وارونگی را در آن اجرا می کند. وقتی کد اجرا می شود، شما یک تصویر نیمه وارونه مشاهده می کنید.

در مثال آخر ما، اشکال مختلفی با استفاده از توابع مختلف جی کانواس کشیده شده اند. مستطیل سبز پر نشده، با یک تابع ساده مخصوص مستطیل کشیده شده است. شما مثل همیشه می توانید مستطیل خود را حتی با پارامترهای عرض و شعاع گوشه تغییر دهید.  پنج ضلعی با استفاده از یک تابع عام که شامل تمامی پنج ضلعی های منتظم می باشد، رسم شده است. شما می توانید پارامترهای دیگری را هم درخواست کنید. تفاوت فاحشی در این میان وجود دارد زیرا شما می توانید با تابع مستطیل و چندضلعی نیز یک مربع رسم کنید اما تنها با تابع مستطیل است که می توانید مستطیل بکشید. (مربع، مستطیل است اما مستطیل همیشه مربع نیست!)

اطلاعات اضافی و پشتیبانی

شما می توانید با هر تابعی کارهای دیگری نیز انجام دهید بعلاوه توابع دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. جی کانواس را از اینجا دانلود کنید. اگر به کمک نیاز داشتید، صفحه کامل اسناد به اکثر سوالات شما پاسخ خواهد داد. با این حال اگر همچنان با مشکل روبرو هستید با بررسی اطلاعات توسعه دهنده جی کانواس از اینجا، با او تماس بگیرید. اگر تمایل دارید قبل از اجرای جی کانواس بر روی سایت خود آن را امتحان کنید، توسعه دهنده صفحه ای را ایجاد کرده که در آن می توانید کد را وارد کرده و ببینید چه جادویی رخ می دهد. در نهایت، اگر می خواهید به پروژه باز جی کانواس کمکی کرده باشید، از اینجا مورد استقبال گرمی قرار خواهید گرفت. جی کانواس در حال توسعه می باشد و هر هفته نسخه ها جدیدی از آن منتشر می شود.

نتیجه گیری

جی کانواس یک ابزار مفید برای استفاده می باشد تا تجربه برنامه نویسی شما را ساده تر نماید، بخصوص اگر شما یکی از کاربران عمده کانواس باشید. مجددا به برخی از ویژگی های بارز آن اشاره می کنیم:

–          رسم اشکال، مسیرها، تصاویر و متن

–          متداول کردن آنها با استفاده از رنگ ها، شیب ها، الگو و سایه

–          اداره کانواس ( چرخش، مقیاس و غیره)

–          طیف گسترده ای از گزینه های مورد نیاز شما

کاربران اینترنت با استفاده از جی کانواس از شما سپاسگذار خواهند بود، زیرا زمان بیشتری برای توسعه برنامه های کاربردی وب سایت خود خواهید داشت و اطمینان خواهید یافت که تمام قابلیت هایی که در نظر دارید اجرا شده و از عملکرد آن لذت خواهید برد. آیا شما یکی از توسعه دهندگان وب سایت هستید که با HTML5 کار می کند؟ آیا فکر می کنید جی کانواس در توسعه کار شما مفید خواهد بود؟ مایل هستید جی کانواس چه ویژگی های دیگری داشته باشد؟ ( لطفا ابتدا برای بررسی موارد موجود اسناد را بررسی نمایید!)

منبع:‌ makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *