برنامه کاربردی جستجوی گوگل برای آیفون

  • 1390/5/16
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

 

مزایا : برخورداری از جستجوی صوتی. جستجوی بصری با عینک ایمنی (Goggles) گوگل. نتایج فوری

نقاط ضعف: هیچ فلش بازگشت به صفحه قبلی برای مشاهده جستجوهای قبلی تعبیه نشده. تشخیص صدا بسیار دقیق نیست. جستجو با عینک نتایج باور پذیری به کاربر نشان نمی دهد. برای مشاهده نتایج محلی ، نیاز به کلیک های اضافی است.

خلاصه بررسی: این برنامه کاربردی ویژه آی فون برای کاربران اپل آی فون و آی پاد تاچ، قابلیت جستجو با صدا و جستجوی بصری را درون رابط کاربری آی او اس به ارمغان می آورد، همچنین نمایش فوری نتایج همزمان با تایپ حروف عبارت جستجو در این برنامه پشتیبانی می گردد. با این حال، به نظر می رسد برنامه کاربردی مشابه، یعنی برنامه جستجو از طریق بینگ کمی مفیدتر است.

به احتمال زیاد تا کنون از طریق استفاده از نوار جستجوی مرورگر وب سافاری مخصوص تلفن همراه، نوار جستجوی گوگل را بر روی آی فون خود مورد استفاده قرار داده اید، (هر چند شاید نمی دانسته اید که می توانید موتور جستجو را به بینگ یا یاهو نیز تغییر دهید)، پس چرا نیاز به نصب یک برنامه مجزاست؟ پاسخ این است که در برنامه گوگل چند ابزار بسیار خوب به موتور جستجوی استاندارد افزوده شده است، از جمله جستجو توسط قرائت عبارت جستجو توسط کاربر (جستجوی صوتی)، عینک ایمنی گوگل برای جستجوی بصری با استفاده از دوربین آیفون، جستجوی محلی و پیشنهادات جستجو و جستجو در تاریخچه موارد جستجو شده قبلی. این در حالیست که برنامه بینگ مخصوص آیفون بسیاری از ویژگی های فوق را درون خود ارائه می دهد و برنامه Dragon Go قادر است از صدای کاربر برای جستجو استفاده کند و حتی می تواند برنامه های کاربردی دیگر مبتنی بر جستجویی کاربر را باز کند. و ما نمی توانیم در این بین برنامه Ask آی فون را نادیده بگیریم، که همچنین قابلیت speech یا خواندن دارد. به نظر شما شرکت های پیشرو در زمینه جستجوی وب چگونه زمانی که پای ارائه یک برنامه کاربردی برای تلفن های همراه به میان می آید با هم رقابت می کنند؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، ادامه مطلب را بخوانید.

رابط کاربری

رابط کاربری برنامه ویژه آی فون گوگل نسبت به بقیه بسیار شسته رفته و روان تر است، به سبک معمول گوگل، هنگام اجرای برنامه صفحه نمایش ساده و یکدست سفید مشاهده می گردد. اگر شما در اجرا های قبلی برنامه جستجویی انجام داده باشید، پس از گشودن برنامه، نیمه پایین صفحه نمایش، اولین نتیجه از جستجوی پیشین را به شما نشان می دهد. در پایین صفحه نمایش دکمه برنامه قرار دارد، که با لمس این دکمه منویی از دیگر سرویس های گوگل به نمایش در می آید، از جمله جی میل، تقویم ، گوگل داکز- که این سرویس ها در کل 17 تا هستند. با این حال، گوگل + تا کنون در این لیست قرار داده نشده، هر چند اورکات ، که تلاش قبلی شرکت گوگل برای ایجاد شبکه های اجتماعی بوده (و در کشورهایی مانند برزیل از فیس بوک نیز پرطرفدار تر است)، در این لیست قرار دارد. لمس هر یک از این لینک ها سبب باز شدن یک پنجره جدید در مرورگر سافاری موبایل شده و کاربر را به صفحه وب سرویس مربوطه هدایت می کند.

1-جستجوی گوگل برای آیفون- هنگامی که شما برای اولین بار  برنامه را اجرا می کنید، شما رابط آشنا و معمول گوگل را خواهید دید.

نکته اصلی رابط کاربری در نوار جستجو نهفته است، که در این برنامه ، توسط دو آیکون مهم یک میکروفون و یک دوربین متمایز شده است. این آیکون ها، همانطور که شما ممکن است حدس زده باشید، به ترتیب جهت فعال سازی جستجوی صوتی و بصری (عینک جستجوی گوگل) می باشند. در بالای صفحه، آیکون های تنظیمات برنامه به شکل چرخ دنده و راهنمای برنامه به شکل علامت سوال دیده می شود. لمس آیکون علامت سوال سبب می گردد صفحه نمایش با علامت سوال های بیشتری مشخص گردد که شما می توانید برای کسب توضیحات پیرامون عملکرد هر بخش از محیط برنامه علامت سوال مربوطه را لمس کنید. مهم ترین تنظیمات مربوط به جستجوی ایمن، جستجوی صوتی (با امکان فعال سازی گزینه “لب تر کنید!” (Just talk) که بدین معناست که هنگام نیاز به جستجو از طریق بیان عبارت جستجو دیگر نیازی به فشردن آیکن میکروفون نیست) ، و فعال سازی عینک گوگل است.

2-راهنما- هنگامی که شما بر روی علامت سؤال قرار گرفته در بالا سمت چپ کلیک می کنید، علامت سوال های بیشتری را در سرتاسر محیط برنامه خواهید دید و کلیک روی هر یک به شما خواهد گفت در این بخش صفحه نمایش چه کاری می توان انجام داد.

3-هم اکنون صحبت کنید- این همان چیزی است که بعد از کلیک کردن بر آیکون میکروفون خواهید دید. می توانید عبارتی را در دهنی گوشی  ادا کنید و نرم افزار شروع به فکر کردن و جستجو خواهد کرد.

یکی از نکات جالب در مورد رابط کاربری این است که سعی شده در آن استفاده های جالبی از حرکات لمسی با دست شود. به طور مثال، هنگامی که با انگشت صفحه نمایش را به سمت راست می لغزانید نوار کناری شامل فیلترهای نتیجه جستجو آشکار می شود، که درست شبیه نوار کناری سایت گوگل است. انتخاب هایی در این بخش وجود دارند که به شما اجازه می دهند نتایج جستجوی خود را به محل های جغرافیایی، تصاویر ، اخبار ، مراکز خرید ، وبلاگ ها ، و غیره محدود کنید. نتایج فوری دقیقا همانطور که در موتور جستجوی گوگل ظاهر می گردند در این برنامه نیز همزمان با تایپ هر حرف از عبارت مورد جستجو ظاهر می شوند، و گاهی اوقات تبلیغات آنقدر طولانی هستند که روی صفحه 3.5 اینچی آیفون فضا را بر نمایش نتایج تنگ می کنند به طوری که گاهی تنها یک نتیجه بیشتر به نمایش در نمی آید و باید برای دیدن سایر نتیج به صفحه بعد بروید. نتایج آنی مختص گوگل بوده، هر چند ، گاهی اوقات نتیجه مورد نظر را قبل از اینکه من حتی عبارت را کاملا تایپ کنیم به ما نشان خواهد داد.

جستجوی صوتی

به این منظور بر روی آیکون میکروفون کلیک می کنیم، به وضوح عبارت : “فروش یک ماشین دست دوم” (sell a used car) را جلوی میکروفن ادا می کنیم و نرم افزار گوگل به ما نتایج مربوط به”خودرو دست دوم چگونه است.” (how are used car) را به ما نشان می دهد!! با این حال بسیار آسان است که نتایج سبز رنگ به نمایش درآمده را رها کنیم تا گزینه های بیشتر را مشاهده کنیم و چه بسا به نتیجه مورد نظر خود برسیم. برای مقایسه این برنامه با برنامه های مشابه، همین عبارت فوق را در برنامه Ask نیز ادا کردیم و به ما نتایج مربوط به “هزینه های اتومبیل های دست دوم ” (salary used car) به نمایش داده شد، که زیاد به مورد جستجو مربوط نمی شد. Dragon Go نتایج نزدیک تری نشان داد: “نحوه فروش خودروی دست دوم” (selling used car) و بینگ ، که تنها برنامه کاربردی بود که هنگامی که کاربر سرعت بالا در ارائه نتایج را می خواهد مفید بودن خود را کاملا نشان می دهد، نزدیکترین نتیجه را ارئه کرد، “فروش خودروی دست دوم.” (sell used car)

4-نمایش نتایج- پس از اتمام شناسایی صدای کاربر، شما گزینه هایی مثل این خواهید داشت: برای جستجو خواهم گفت : “فروش یک ماشین  دست دوم” برنامه های جستجوی دیگر مانند بینگ و Dragon Go نتایج نزدیک تری ارائه می کنند.

جستجوی دوربینی در اینترنت با عینک موتور جستجوی Google

وقتی که آی فون خود را به سمت جعبه نرم افزاری گرفتیم و روی آیکون دوربین موجود در برنامه کلیک کردیم، چند مستطیل با اندازه و رنگ های مختلف روی صفحه نمایش به شکل شناور ظاهر گردید، و در نهایت تصویر ثابت شد. سه مستطیل با سه نتیجه کد رنگ در زیر آنها. وقتی که بر روی اولین نتیجه کلیک کردیم، که به درستی نام محصول را شناسایی کرده بود، گوگل به ما یک لینک از سایت آمازون را نشان داد که در آن می توانستیم نرم افزار را خریداری کنیم. وقتی که کارهای فوق را در برنامه بینگ برای آی فون انجام دادیم، برنامه به ما اعلام کرد که قادر به جستجو در زمینه کاور های هنری و متن است، و ما قادر بودیم از بین دو گزینه فوق متن را بر روی تصویر انتخاب کنیم. نتیجه بینگ نیز اطلاعات تجاری محصول را در بر داشت و ما را به یک صفحه هدایت کرد که نه تنها به وضوح گزینه ای برای خرید آن وجود داشت، بلکه قیمت و تصویری از جعبه محصول نیز به نمایش در امده بود.

5-عینک گوگل- وقتی آیکون دوربین را لمس میکنید، قاب را برای سوژه تنظیم نموده و سپس عکس می گیرید، نرم افزار مستطیل های رنگارنگی مثل این تصویر را گاها برای یک مدت طولانی  دور و بر تصویر شناور می کند. قرار است برنامه بتواند اشیاء  درون تصویر را همچون محصولات، متن، و بارکد ها تشخیص دهد، اما برای عکس هایی که درون خود متن یا لوگو ندارند چندان قابلیت مفیدی نیست!

یکی دیگر از تفاوت های بین جستجوی با دوربین در برنامه های بینگ و گوگل این است که ظاهرا برنامه گوگل توانایی جستجویی بیشتر از جعبه محصول، متن ، و بارکد دارد: این برنامه همچنین دارای جستجوی شی است. اما هر کاری برای استفاده از این شیوه کردیم به نتایج بی فایده ای ختم شد. به طور نمونه از یک لامپ حرفه ای عکس انداختیم، و از برنامه خواستیم برای ما مشابه ان را پیدا کند. در میان “تصاویر مشابه” پیشنهاد برنامه مجسمه برهنه از یک مرد بود!! عکس های تهیه شده از وب کم های معمولی و یا وب کم های لپ تاپ ها به همان اندازه کمکی برای یافتن شی مورد جستجو نمی کرد. در اینجا احتمالا حق با بینگ بوده است که تنها برای محصولات قابل شناسایی امکان جستجو را فراهم نموده است.

6-نمایش نتایج عینک گوگل– پس از آنکه عینک عملیات لغزاندن مستطیل های رنگی را روی صفحه نمایش شما به پایان رساند، شما نتایجی مثل این را مشاهده می کنید، حاوی متن ، نام شرکت ، و یا دسته بندی محصولات.

 

هر دو برنامه های کاربردی گوگل و بینگ در زمینه ارائه پیشنهاد برای جستجو کارشان را خوب انجام می دهند، اما گوگل فاقد دکمه های جلو و عقب بینگ است که شما را در هنگام جستجو به تاریخچه جستجوی انجام شده هدایت می کند.

یکی دیگر از امکانات مهم برنامه آی فون جستجوی گوگل «جستجوی مکانی یا محلی» است. برای آزمایش جستجوی مکانی، عبارت جستجوی “دمای فعلی” (current temperature) را پس از فعال سازی سرویس مکانی در تنظیمات برای تمام برنامه ها وارد کردیم. برای این سوال در برنامه های بینگ و Dragon Go ، نتیجه ای دریافت کردیم که نشان دهنده دمای محلی فعلی و آب و هوا بود. هر چند در نرم افزار گوگل، پس از این جستجو با نتایج یک کلیک دیگر فاصله داشتیم- چرا که مجبور بودیم روی دکمه Use location نیز کلیک کنیم. در برنامه Ask ، نیاز به وارد کردن کد پستی بود. این موارد نشان دهند برتری برنامه های Bing و Dragon Go بود.

برای تست دیگر محل ، عبارت pizza را وارد نمودیم (شما می توانید مطمئن باشید که پیتزا فروشی های محلی بسیاری در آن قسمت از شهر نیویورک که مشغول تست برنامه بودیم وجود دارد). برنامه های گوگل و بینگ برخی از نزدیک ترین ها و بهترین پیتزا فروشی ها را که مشتری بسیاری نیز دارند به ما نشان دادند، حتی برخی از آنها که توسط کاربران با ستاره امتیازدهی شده و لینک های تلفن آن مغازه ها، و این در حالی بود که برنامه Ask فقط به نمایش لینک دستور العمل های تهیه پیتزا در سایت آمازون بسنده کرد و Dragon Go صفحه Yelp مربوط به عبارت مورد جستجو را آورد. بنابراین، همه برنامه ها به جز Ask عملکرد رضایتبخشی داشتند.

7-تنظیمات- شما می توانید تنظیمات جستجوی ایمن را فعال کنید تا محتوای غیر اخلاقی را از نتایج جستجو مسدود کرده و جستجوی صوتی و تصویری را خاموش یا روشن کنید. یکی از گزینه “فقط صحبت کنید”  است که بدین معنی است که نرم افزار همیشه گوش به لب های شما دارد.

جستجو برای یک برنامه کاربردی مناسب جستجو

همانطور که در شروع این بررسی گفتیم: شما واقعا نیازی به نصب یک برنامه مجزا بر روی آی فون خود تنها برای جستجو در وب ندارید: این امکان به صورت استاندارد در مرورگر وب آی فون (سافاری) وجود دارد. آنچه با نصب این برنامه ها دریافت می کنید امکانات اضافی جستجو مانند جستجوی از طریق صدا و دوربین است. نسخه تلفن همراه وب گرد های گوگل و بینگ حتی ویژگی های جستجوب مکانی و پیشنهاد جستجو دارند. بنابراین ، اگر جستجو با صدا و به طور بصری و تاریخچه جستجو را تنها امکانات اضافی این برنامه ها بر نسخه تحت مرورگر که نوار ابزاری بیش نیست بخواهیم در نظر گرفته و برنامه بهتر را بخواهیم به شما معرفی کنیم: بینگ انتخاب ما برای جستجو در آی فون است و برنامه گوگل و Dragon Go در مکان دوم و سوم قرار می گیرند.

دیگر برنامه های کاربردی آی فون:

Travelocity برای آیفون

Dragon Go! برای آیفون

Ask.com برای آیفون

بینگ برای آیفون

جستجوی گوگل برای آیفون

بیشتر

مشخصات برنامه

نوع برنامه: شخصی

رایگان : بله

پشتیبانی فنی: از طریق تالار های گفتگو

اطلاعات بیشتر

منبع: PCMAG

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *