آموزش تصویری نحوه ایجاد یک آلبوم عکس با فتوشاپ المنتز

آموزش تصویری نحوه ایجاد یک آلبوم عکس با فتوشاپ المنتز
  • 1390/7/11
  • محمدرضا ارجمندی
  • 1

از زمان اختراع دوربین، مردم به دنبال راه هایی برای حفظ خاطرات خود به بهترین راه ممکن بوده اند. در ابتدا، نتیجه عکاسی روی کلیشه داگر چاپ می شد (daguerreotype)، و پس از مدتی فکر کردیم که چه بهتر که عکس هایی با فریم با کیفیت تر برای ثیت خاطرات خود بگیریم. پس از آن، و در نهایت به نحوی درگیر ایجاد آلبوم های عکس آنلاین شدیم تا دیگران نیز ما و لحظاتمان را ببینند ( نقش پر رنگ فیس بوک را در این میان فراموش نکنید). با این حال، در عصر فن آوری ، حتی یک راه پیشرفته تر برای ساختن یک آلبوم خانوادگی سراغ داریم که امروز با آن آشنا می شویم.

ادوبی فتوشاپ المنتز (Elements) به کاربران خود راهی سریع و مفید برای ایجاد آلبوم عکس مجازی دلخواه خود ارائه می دهد که یا می توان آن را با استفاده از چاپگر خانگی چاپ کرد و به صورت واقعی درآورد یا حتی آن را به یک ناشر فانتزی در وب فرستاد تا بقیه دوستان آن را ببینند. پروژه امروز نسبتا آسان است ، و در پایان به شما هدیه ای خوب می دهیم که برای قرار دادن بر روی میز ناهار خوری شما زیبا باشد.

شروع از صفر

قبل از شروع، شما باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید تمام عکس های موردنظر خود را که می خواهید در کتاب عکس خود قرار دهید در بخش Project Bin پروژه جدید باز کنید یا خیر. زیرا همانطور که می دانید باز کردن فایل های بسیار، می تواند سبب شود به رایانه شما بی جهت فشار وارد شده و داغ کند. شما همیشه می توانید این بخش باز کرد عکس ها به صورا یکجا را دور بزنید، چرا که شیوه ای برای اضافه کردن عکس بدون قرار دادن آنها را در سطل پروژه وجود دارد ، اما ما بعدا به آن می پردازیم.

صرف نظر از میزان آشنایی شما با برنامه فتوشاپ المنتز، ممکن است واقعا برای دانستن اینکه دقیقا چگونه می توان یک پروژه کتاب عکس را شروع کرد با مشکل روبرو شوید. هنگامی که برنامه المنتز را باز می کنید، به نوار کناری سمت راست پنجره برنامه توجه کنید. در بالای این نوار ، یک دکمه وجود دارد که رویش نوشته شده: Create روی آن کلیک کنید تا این دکمه به شما انواع بسیاری از پروژه های ممکن برای انتخاب را نشان دهد، از جمله  گزینه ایجاد یک پروژهPhoto Book  که باید آن را انتخاب کنید.

پس از آغاز پروژه جدید، به شما داده طیفی از  انواع اندازه ها برای ایجاد کتاب عکس دلخواه و سبک های مختلف آن نشان داده می شود که باید یکی را از هر بخش انتخاب کنید. خیالتان راحت باشد چود همه این اندازه با چاپگر منزل شما سازگار هستند، اما توصیه من این است که شما از کاغذ گلاسه (glossy paper) و از یک فرم صحافی استفاده کنید اگر قصد دارید در نهایت روش چاپی را انتخاب کنید. خواهید دید که سه اندازه برای انتخاب وجود دارد – کداک و شاترفلای دو نمونه از این انتخاب ها هستند.

با انتخاب این ها، شما می توانید سفارش چاپ  کتاب عکس خود را  به شکل کاملا حرفه ای صادر کرده و سپس از طرف شرکت چاپ کننده فوق برای شما ارسال خواهد شد. چاپ و نشر کداک در دسترس برای تمام کاربران است ، اما چاپ شاترفلای تنها در دسترس اعضای فتوشاپ پلاس می باشد. علاوه بر این ، شما ممکن است دقت کرده باشید که بسیاری از سبک ها موقع انتخاب یک روبان طلایی بر روی ریز عکس خود دارند. این موارد به هم فقط برای اعضای سرویس فتوشاپ پلاس در دسترس است.

همانطور که قبلا ذکر شد، اگر تصمیم گرفتید که همه عکس ها را یکجا در سطل پروژه خود باز کنید، منو به شما یک گزینه باز کردن خودکار (autofill) می دهد که به شما این امکان را می دهد تا همه عکس ها را به صورت خودکار در کتاب عکس خود قرار دهید. یکی دیگر از بخش های این منو گزینه تعداد صفحات است، که اگر قصد دارید سفارش چاپ آن را به کداک یا Shutterfly بدهید حداقل باید 20 صفحه باشد. با این حال، اگر قصد دارید خودتان پرینت را انجام دهید این صفحات می تواند حداقل 2 صفحه باشد.

سفارشی کردن قالب کتاب عکس

برای اینکه کاملا با شما صادق باشیم عرض می کنیم که شروع، دشوارترین بخش این پروژه بود. پس از آن، همه چیز تقریبا آسان ، سرراست و سریع بوده، و شما تنها باید تغییرات جزئی در پروژه ایجاد کنید. چنین تغییرات کوچکی ممکن است به خاطر این واقعیت باشد که شاید دوست داشته باشید کمی قالب آلبوم خود را  به میل خود تغییر دهید.

اولین و اساسی ترین تغییری که باید اعمال کنید مربوط به عنوان کتاب عکس شما است. در واقع ، تنها کافیست روی هر بلوک متنی دوبار کلیک کنید ، آن را با عنوان موردنظر خود تغییر داده و تایید کنید تا عنوان هر عکس تغییر کند. البته توجه داشته باشید که گزینه های اضافی برای افزودن جزئیات بیشتر به متن  عنوان در نوار کناری موجود است، بنابراین آزادانه می توان شرح تصاویر و عکس های خود را در کنار عنوان اضافه کرد.

تا آنجا که به سفارشی سازی پایه ای مربوط می شود، فتوشاپ المنتز به شما اجازه می دهد طرح هر صفحه، پس زمینه ، و حتی سبک قاب هر یک از عکس ها را را تغییر دهید. این امکانات خوب هستند اگر می خواهید کاری را سریع و آسان به انجام رسانید، و بسیار شبیه به توانایی اضافه کردن بلوک متن از منوی ستون کناری، گزینه های دستکاری اضافی برای هر یک از این امکانات وجود دارد. از این موراد می توان جهت تغییر عناصر مختلف پروژه خود صرفا با کشیدن و رهاکردن (Drag&Drop) ریز عکس (thumbnail) هر یک  به درون محیط کاری استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که این گزینه ها به طرزی باور نکردنی پایه ای ترین موارد برای ویرایش قالب کتاب عکس شماست. با این حال، اگر نگاهی به پایین محیط کاری تصویر خود بیاندازید، یک دکمه با عنوان Switch to Advanced Mod یا “تغییر به حالت پیشرفته” را می بینید. این دکمه به شما این امکان را می دهد که هر بخش از کتاب عکس خود را با استفاده از لایه ها و ابزار مشخص تر برنامه فتوشاپ ویرایش کنید.

انتخاب عکس ها

همانطور که قبلا اشاره کردم، شما به سادگی می توانید با کشیدن و رها کردن عکس ها از سطل پروژه خود به قالب کتاب عکس خود را خلق کنید. با این حال ، اگر دوست دارید از این روش که برای رایانه اجرایش می تواند سنگین باشد استفاده نکنید، شما می توانید به سادگی روی محل خالی عکس درون طرح بندی کتاب عکس کلیک کنید و عکس ها را به صورت دستی و تک تک وارد کنید.

این بخش از آموزش نسبتا سر راست است ، و تنها در مورد جنبه های فنی آن ممکن است ذکر این نکته لازم باشد که بخواهید عکس های خود را تغییر اندازه (resize) داده یا قسمتی از آن را قیچی (crop) کنید. فقط کافیست روی عکسی که می خواهید تغییر لازم را رویش اعمال کنید، دابل کلیک کنید و پس از آن گزینه هایی برای تغییر اندازه (resize)، زوم (pan)، چرخش تصویر (rotate)، و حتی تغییر انتخاب پیش رویتان قرار می گیرد.

نتیجه

پس از کامل کردن تمام صفحات پروژه خود، این گزینه را دارید که کتاب عکس خود را خود چاپ کنید و یا چاپ آن را به صورت حرفه ای و با کیفیت بالا به کداک یا Shutterfly سفارش دهید. اگر شما چاپ پروژه خود را به شکل حرفه ای انتخاب کنید، بخش ارگانیزر برنامه المنتز بار یک فرم سفارش چاپ را برای شما بارگذاری و باز می کند و باید با تکمیل فرم سفارش دهید.

چه ایده های دیگری می تواند شما را در این آموزش مشارکت دهد؟ آیا شما تا کنون یک کتاب عکس ساخته اید؟ اگر جواب مثبت است از چه روشی برای این کار استفاده کرده اید؟ خلاقیت خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام خسته نباشید یه سوال داشتم دو روز اعصابم از پروفایل فیس بوکم خورده هرکاری میکنم عکس با متنی که مینویسم رو صفحه پروفایلم نمیاد گزینه نگاشتن غیر فعال میشه میتونم متن بزارم ولی عکس نمیاد حتی اندازشم کوچیک میکنم بازم نمیاد میشه راهنماییم کنید ممنون.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *