گزارش كامل نشست خبری پنجمین سالروز راه اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل

گزارش كامل نشست خبری پنجمین سالروز راه اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل
  • 1390/8/2
  • محسن پاك نيت
  • 0

با نام و ياد خدا؛

 

شبکه تلفن همراه ایرانسل 5 ساله شد

 

شنبه سي‌ام مهرماه 90، سالن همايش‌هاي شريعت‌زاده كتابخانه ملي ايران، ساعت 14 الي 17:

طي يك نشست خبري، مديران ايرانسل ميزبان خبرنگاران و اصحاب رسانه بودند تا علاوه بر پاسخگويي به سؤالات اين گروه، تولد 5 سالگي اين شركت و ورود شبكه تلفن همراه ايرانسل به سال ششم فعاليت خود را اعلام نمايند. يكي از اتفاقات جالب اين نشست، حضور جمع كوچكي از وبلاگ‌نويسان در سالن بود كه به دعوت از سوي آقاي آرش كريم‌بيگي مدير روابط عمومي شركت ارتباطي ايرانسل به تهيه خبر از اين كنفرانس خبري مشغول بودند.

به همين علت مجله اينترنتي گويا آي‌تي به نمايندگي از سوي تمام وبلاگ‌نويسان حاضر در اين جمع، از توجه و احترام شركت ايرانسل به فعالان وب تشكر و قدرداني مي‌نمايد و اميدوار است در آينده با حمايت و ياري مديران اين شركت، جمع بزرگتري از وبلاگ‌نويسان و فعالان وب در چنين نشست‌هايي حضور داشته باشند.

حضور خبرنگارانف اصحاب رسانه و فعالان وب در اين نشست
حضور خبرنگارانف اصحاب رسانه و فعالان وب در اين نشست

 

شروع نشست و آغاز سخن از سوي مدير عامل ايرانسل:

مدیرعامل شبکه تلفن همراه ایرانسل با اشاره به اینکه طبق پروانه این اپراتور قطع ناخواسته مکالمات مشترکان ایرانسل در پایان سال ششم قراردادی تا 1.5 درصد مجاز است، از متوسط هشتاد و پنج صدم درصدی قطع ناخواسته مکالمات مشترکین ایرانسل خبر داد.

مهندس علیرضا قلمبر دزفولی روز شنبه و در نشست خبری ویژه پنجمین سالروز راه‌اندازی شبکه تلفن همراه ایرانسل گفت: این نرخ در شهرهای بزرگ کشور مانند تهران به دلیل محدودیت‌هایی که برای ایجاد سایت‌ها وجود دارد، یک و چهار دهم درصد، در شیراز هفت دهم درصد، در مشهد هفتاد و پنج صدم درصد، در اصفهان و کرج کمتر از یک درصد و در ساری نیز به کمتر از شش دهم درصد رسیده است.

وی با اشاره به مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات درخصوص عدم محاسبه هزینه مکالمات کمتر از 3 ثانیه که به دلیل اشکال در شبکه تلفن همراه اپراتورها قطع می‌شوند، گفت: در شبکه ایرانسل 99 و بیست و پنج صدم درصد از کل تماس‌های زیر 3 ثانیه بنابر اراده تماس گیرنده یا مخاطب تماس قطع می‌شود.

او افزود: از هفتاد و پنج صدم درصد قطعی مکالمات کمتر از 3 ثانیه، 42 صدم درصد به دلیل خارج شدن از حوزه پوشش و 9صدم درصد به دلیل اختلالات و دلایل فنی داخل شبکه قطع می‌شود که صادرکننده پروانه تا 1.5 درصد آن را مجاز دانسته است.

مدیرعامل ایرانسل بین شهرهای بزرگ کشور، بعد از تهران بیشترین قطع تماس را متعلق به اصفهان اعلام کرد و گفت: البته تعداد سایت‌ها در اصفهان افزایش بیشتری یافته‌اند و چون اصفهان یک شهر تاریخی است، راه‌اندازی سایت‌های BTS در آن شهر با محدودیت هایی مواجه است و امیدواریم تا پایان سال جاری با نصب بیش از 30 آنتن جدید در شهر اصفهان، این مشکلات کاهش یابند.

شروع نشست با سخنان آقاي مهندس دزفولي، مدير عامل شركت ايرانسل
شروع نشست با سخنان آقاي مهندس دزفولي، مدير عامل شركت ايرانسل

 

گستره پوشش ایرانسل

دزفولی از پوشش 1874 شهر و دهستان کشور، 22 هزار روستا و بیش از 20 هزار کیلومتر از جاده‌های اصلی و فرعی کشور توسط شبکه تلفن همراه ایرانسل خبر داد.

وی به رشد سالانه ترکیبی 68 درصدی در بخش پوشش شهری و رشد سالانه ترکیبی 77 درصدی در پوشش جاده‌ها اشاره کرد و گفت: ایرانسل80 درصد جمعیت کشو را با رشد سالانه ترکیبی 16 درصد تحت پوشش قرار داده و با راه‌اندازی بیش از 15 هزار سایت  BTS در کشور، این شرکت موفق شد بیش از 90 هزار TRX را در شبکه خود فعال کند.

مدیرعامل ایرانسل به مقایسه تعهدات مندرج در پروانه این اپراتور با عملکرد واقعی آن پرداخت و افزود: درحالی که تا پایان سال ششم قراردادی ایرانسل یعنی 19 تیر ماه سال 1391 باید 9 هزارو 89 کیلومتر از جاده‌ای کشور تحت پوشش شبکه ایرانسل قرار می‌گرفت اما اکنون این عدد به 20 هزار و 100 کیلومتر افزایش یافته است. همچنین تعهد پوشش جمعیتی ایرانسل در پایان سال ششم 72.56 درصد بوده که اکنون به 80 درصد رسیده است و حاکی از رشد 110 درصدی نسبت به تعهدات مندرج در پروانه ایرانسل است.

وی اظهار داشت: در توسعه فیزیکی شبکه علاوه بر 10 مرکز سوئیچ اصلی، راه‌اندازی 49 مرکز سوئیچ فرعی نیز در دستور کار قرار گرفت که علاوه بر تسهیل تبادل ترافیک، انطباق شبکه ایرانسل با شبکه تلفن ثابت نیز هموارتر می‌کند.

به گفته وی، در شبکه‌های تلفن همراه اول و ثابت، ایرانسل تقریبا در تمام مراکز استان‌ها، سوئیچ اصلی دارد که این امر انطباق بین دو شبکه را با سرمایه‌گذاری ایرانسل مهیا کرده است.

دزفولی، گسترش شبکه وایمکس ایرانسل از 7 شهر به 25 شهر، حمایت از لیگ برتر خلیج فارس-جام ایرانسل، راه‌اندازی سامانه پرداخت‌های کمک مردمی به کمیته امداد، هلال احمر و سازمان بهزیستی، راه‌اندازی و توسعه سرویس روزنامه همراه ، فعال کردن سرویس بانکداری همراه با استفاده از شبکه شتاب برای نخستین بار در کشور را از دستاوردهای ایرانسل عنوان کرد.

 

رومینگ بین‌الملل ایرانسل

وی با ارایه گزارشی از اپراتورهای طرف قرارداد با ایرانسل در ارایه خدمات رومینگ بین‌الملل توضیح داد که ایرانسل با رشد 32 درصدی نسبت به سال گذشته رومینگ سیم‌کارت‌های دائمی را با 287 اپراتور دنیا برقرار کرده و رومینگ سیم‌کارت‌های اعتباری نیز با 86 اپراتور با صد درصد رشد نسبت به سال گذشته و رومینگ دیتا با 139 اپراتور 208 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته به طوریکه ایرانسل در حال حاضر گسترده ترین شبکه رومینگ بین الملل کشور را در اختیار دارد.

 

شبکه توزیع، فروش و خدمات پس از فروش ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل از افزایش نقاط توزیع و فروش و دسترسی مشترکان به امکانات و خدمات ایرانسل و خرید شارژ به یک میلیون و 400 هزار نقطه خبر داد و گفت: رشد سالانه ترکیبی این شبکه 180 درصد است و در این میان فروش الکترونیکی معادل 64 درصد از کل فروش پین‌های ایرانسل را به خود اختصاص داده که یکی از رکوردهای بین‌المللی مختص به ایرانسل است و موفق شدیم 86 درصد رشد ترکیبی در فروش الکترونیکی ایجاد کنیم.

وی از جمله موفقیت‌های ایرانسل را راه‌اندازی پروژه دسترسی و استفاده از خدمات بانکی عنوان کرد که درحال حاضر 20 بانک با ارایه مجموعه خدمات خودپرداز، اینترنت، پایانه فروشگاهی، وب کیوسک، تلفن همراه، بانکداری همراه و شارژ مستقیم در زمینه ارایه خدمات بانکداری همراه با ایرانسل همکاری می‌کنند.

به گفته دزفولی در حال حاضر 18 توزیع کننده اصلی، 9060 عاملیت فروش و خدمات بعد از فروش رسمی و کددار، یک میلیون و 180 هزار پایانه فروشگاهی، 18هزار و پانصد خودپرداز و بیش از 200 هزار فروشنده توزیع و فروش سیم کارت ها و کارتهای شارژ ایرانسل را برعهده دارند.

 

سهم بازار و اشتغال زایی ایرانسل

دزفولی از سهم 45 درصدی ایرانسل از بازار تلفن همراه کشور نسبت به 5 اپراتور تلفن همراه فعال کشور خبرداد و افزود: در بخش اشتغالزایی ایرانسل که یکی از شاخص‌های اصلی  و دستاوردهای ملی این پروژه محسوب می‌شود، ایرانسل 35 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کرده که از این میان 1760 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

به گفته وی، ایرانسل با معرفی فرصت‌های جدید بستر کارآفرینی را فراهم کرده که ویترین، بانکداری همراه، نقشه مجازی و روزنامه همراه از دسته خدماتی هستند که روی آنها می‌توان کارآفرینی کرد و در بحث خلاقیت و نوآوری، ایرانسل با راه‌اندازی سرویس‌های جدید خود نظیر بانکداری همراه، شبکه خصوصی مجازی، نقشه مجازی و روزنامه همراه سعی در شکوفایی و نوآوری در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهره‌مندی اقشار مختلف جامعه و سازمان‌های کشور از سرویس‌های روز دنیا بوده و تلاش کرده به شکوفایی اقتصادی کشور کمک کند.

 

وضعیت شبکه وایمکس ایرانسل

وی با اشاره به رشد 124 درصدی مشترکین وایمکس ایرانسل طی 6 ماه اخیر، از رسیدن تعداد مشترکین وایمکس ایرانسل به 175 هزار مشترک، تحت پوشش قرار گرفتن 25 شهر، نصب 640 دستگاه BTS وایمکس در 7 استان تحت پوشش و ایجاد بیش از 700 نمایندگی فروش وایمکس در کشور خبر داد.

دزفولی با اشاره به اینکه در پروانه وایمکس امکان ارایه خدمات وایمکس سیار وجود ندارد، اما قابلیت ارایه آن در شبکه وایمکس ایرانسل وجود دارد، گفت: در پروانه‌ای که صادر شده امکان ارایه خدمات موبایل وایمکس وجود ندارد اما در این باره از رگولاتوری درخواست مجوز کرده‌ایم که امیدواریم با آن موافقت کند.

به گفته وی، وایمکس هم در کشور و هم در دنیا یک فناوری جدید است و همچون شبکه موبایل برای هر اپراتوری زمان می‌خواهد تا پوشش آن تکمیل شود.

دزفولی ادامه داد: در بحث اینترنت برخلاف تلفن همراه، نیاز اصلی وایمکس، اینترنتی است که از طریق سازمان‌های دیگر در اختیار شبکه ایرانسل قرار می گیرد و هرگونه فراز و نشیبی در این پهنای باند دریافتی، خدمات اینترنت وایمکس و GPRS ایرانسل را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 

درآمد 66 هزار میلیارد ریالی دولت از محل پروژه ایرانسل

دزفولی، درآمد مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل در مدت 5 سال گذشته را 66 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این عدد درآمدهای مستقیم و غیرمستقیم دولت از محل پروژه ایرانسل است و در آن درآمد دولت از طریق شرکت‌های همکار ایرانسل ذکر نشده است. به گفته وی این درآمد با رشد سالانه ترکیبی 72 درصد، از معدود پروژه‌هایی است که این میزان درآمد را برای دولت ایجاد کرده است.

به گفته وی، از این مبلغ، 35 هزار میلیارد ریال مستقیما توسط ایرانسل به خزانه واریز شده و ظرف 6 ماه اول سال جاری مجموع واریزی به خزانه دولت به 13000 میلیارد ریال افزایش پیدا کرده و در این میان موفق شده است 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب کند.

به گفته وی، ایرانسل از هر یک ریال درآمدی که کسب می‌کند، حدود 35 درصد آن را بلافاصله دوباره به دولت برمی‌گرداند که 28.1 درصد متعلق به تسهیم درآمد، 3 درصد خدمات عمومی، 0.25 درصد حق سازمان تنظیم مقررات، حق فرکانس، GSM و مایکرو و غیره است.

دزفولی افزود: در ایرانسل سیستم دقیق محاسبه قیمت تمام شده وجود دارد که با چند صد پارامتر قیمت تمام شده هر محصولی را درمی‌آورد و همه خدماتی که ارایه می‌کنیم، درچارچوب تسهیم درآمد است و بر مبنای درآمد دولت و قیمت تمام شده ایرانسل است و در ابتدای عرضه خیلی از سرویس‌ها ابتدا ما هزینه‌های آن را تقبل می‌کنیم تا صاحبان محتوا نقطه سر به سر برسند.

به گفته وی بدون محاسبه درآمدهای ناشی از پیام کوتاه، درآمد ایرانسل از خدمات ارزش افزوده را 4 درصد عنوان کرد و گفت: این عدد در قیاس با خیلی از کشورها عدد خوبی است اما راضی‌کننده نیست و هدف‌های بالاتری را برای خودمان تعریف کرده‌ایم و با سرویس‌های متنوعی که بخشی از آن در نمایشگاه تله‌کام امسال عرضه خواهند شد، این رقم افزایش می‌یابد.

دزفولی تصریح کرد که توسعه خدمات در آینده عمدتا روی خدمات دیتا خواهد بود و حوزه رقابت هم سرویس‌های ارزش افزوده مبتنی بر خدمات دیتا خواهد بود.

 

66 هزار ميليارد ريال، درآمد دولت از ايرانسل
66 هزار ميليارد ريال، درآمد دولت از ايرانسل

هدفمندسازی در مفهوم عام

دزفولی گفت: در بحث هدفمندسازی به مفهوم عام آن، ایرانسل با هدف نسبتا برابر همه اقشار کشور از همه امکانات کشور سعی کرده است با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در مناطق محروم و پوشش 22 هزار روستا، یکسان‌سازی نرخ مکالمه در کل کشور، ارایه تعرفه‌های تخفیفی متناسب با نحوه استفاده کاربر و برقراری رومینگ برای همه، امکان استفاده از تلفن همراه را برای همه اقشار میسر کند و هر سرویسی که در کلان شهرها و پایتخت ارایه می‌شود، در روستاها نیز همان سرویس‌ها ارایه می‌شوند.

 

امکان استفاده از خدمات ارتباطی برای همه اقشار

به گفته وی، در بحث برابری، ایرانسل با فراهم‌آوردن زیرساخت‌های ارتباطی و امکانات و بسترها برای کسب و کار و دولت الکترونیکی، حرکت در جهت افزایش بهره‌وری، ارتقای سیستم‌های اداری، تحول در خدمات رسانی به مردم و صرفه جو.یی در انرژی را توسعه داده است و موفق به دریافت جایزه بهره‌وری 1404 شده است.

مدیرعامل ایرانسل با اشاره به اینکه دهه 90، دهه پیشرفت و عدالت است، گفت: ایرانسل با ارایه تعرفه‌های مختلف متناسب با همه اقشار جامعه، به صفر رساندن قیمت سیم‌کارت، گسترش شبکه در گستره جغرافیایی کشور، یکسان‌سازی نرخ مکالمات در سطح کشور و حذف هزینه جابجایی تلاش کرده است تا امکان استفاده از تلفن همراه و خدمات ارتباطی را برای همه اقشار و بخش‌های محروم کشور میسر کند.

به گفته وی، در مصرف بهینه که یکی از شاخص‌های سال جهاد اقتصادی است، ایرانسل با ارایه طرح‌های تعرفه مختلف، شارژ شگفت‌انگیز و غیره این امکان را برای مشترکین خود فراهم کرده است تا تعرفه مقرون به صرفه و بهینه را برای خود انتخاب کرده و هزینه‌های خود را مدیریت و کاهش دهند.

دزفولی افزود: در بحث الگوسازی، ایرانسل با بکارگیری بهترین فناوری‌ها، روش‌ها، سیستم‌ها، منابع انسانی و استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در کشور و ایجاد تحول در مدیریت کشور توانسته است الگوی مناسبی برای استفاده در سایر صنایع و دیگر عرصه‌ها باشد که آن را در مقایسه با بقیه شاخص‌ها، شاخص مهمتری از نظر فضای کسب و کار کشور می‌دانیم.

وی به فعالیت ایرانسل در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، محیط زیست و زیبایی شهرها اشاره کرد و گفت: به استفاده مشترک از سایت‌های BTS موجود در ایستگاه‌های آتش نشانی، پل‌های عابر پیاده و دکل‌های موجود در سطح شهر برای حفظ زیبایی شهر و برهم نزدن مبلمان شهری اقدام کردیم و معتقدیم علیرغم اینکه شبکه باید به صورت مرتب از نظر ظرفیت و پوشش توسعه یابد، نباید به گونه‌ای نیز عمل کنیم که فضای شهری نامناسب شود.

 

راه‌اندازی سایت‌های سبز با استفاده از انرژی ترکیبی

مدیرکل گروه پروژه ایرانسل نیز با اعلام استفاده از انرژی‌های ترکیبی، خورشیدی، بادی، سوخت و برق برای جلوگیری از اتلاف انرژی و ادامه ایجاد اولین سایت‌های سبز با انرژی ترکیبی در کشور توسط ایرانسل اظهار داشت: ایجاد سایت‌های مورد تائید سازمان انرژی اتمی از لحاظ بی‌ضرر بودن تشعشات از سیاست‌های ایرانسل است و برهمین اساس تمام سایت‌ها تحت استانداردها و نظارت سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی می‌شوند و میزان تشعشعاتی که از سایت‌های ایرانسل ساطع می‌شود، بین یک صدم تا یک پانصدم حد مجاز است.

مهندس محمود طلایی با اشاره به همکاری با مراجع ذیصلاح درخصوص اثبات بی‌ضرر بودن آنتن‌های تلفن همراه ایرانسل گفت: در این باره توافقنامه‌ای با دانشگاه علم و صنعت امضا شد که براساس آن از سایت‌های ایرانسل به صورت اتفاقی نمونه‌برداری کرده و آنها را نیز اندازه گیری کردند که مهر تائیدی بر ادعای ما و سازمان انرژی اتمی روی استاندارد بودن تشعشعات سایت‌های ایرانسل بوده است.

 

برآوردن نیازهای بیان نشده مشترکان

طلایی به فعالیت ایرانسل در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی اشاره کرد که براساس آن در حوزه ورزش، اولین حامی لیگ برتر خلیج فارس، حامی لیگ برتر خلیج فارس جام ایرانسل، حمایت از از تیم ملی والبیال، حمایت از تیم کنگ‌فو و حمایت از سه دوره مسابقات رالی کشور از جمله سوابق آن است.

به گفته مدیرکل گروه پروژه ایرانسل، برآورده ساختن نیازهای بیان نشده مشتری همچون بانکداری همراه، روزنامه همراه، نقشه مجازی، شبکه اختصاصی مجازی، پیامک انبوه تجاری، فعال کردن سرویس رومینگ برای تمام مشترکین اعتباری، رشد تنوع آهنگ‌های پیشواز از 5 هزار محصول به 12 هزار محصول، رشد 100 درصدی ضریب نفوذ پیشواز، افزایش لینک‌های پشتیبان انتقال به منظور کاهش قطعی لینک‌های استیجاری، افزایش تعداد نقاط اتصال متقابل با سایر اپراتورها، توسعه پهنای باند، افزایش کفیت انتقال صوت و بررسی پارامترهای کیفی شبکه منجر به رشد کیفی شبکه شد.

 

ايرانسل، حامي ليگ برتر فوتبال ايران (ليگ خليج فارس) با نام جام ايرانسل
ايرانسل، حامي ليگ برتر فوتبال ايران (ليگ خليج فارس) با نام جام ايرانسل

افزایش 300 درصدی استفاده از خدمات دیتا

دزفولی از افزایش 300 درصدی استفاده از خدمات دیتا در مقایسه با سال قبل خبر داد که توسعه خدماتی مانند نما، پیشخوان، محتوای تلفن همراه، محصولات تعاملی چندرسانه‌ای، افزایش تنوع بسته‌های وایمکس برای نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان، استفاده از بستر ارتباطی ایرانسل به عنوان یک بستر انتقال امن دیتا در حوزه بانکی مانند پایانه‌های فروشگاهی و خودپردازها، استفاده از این شبکه در مدیریت حمل و نقل و ناوگان خطوط BRT و شرکت‌های حمل و نقل برای وسایط نقلیه سبک و سنگین از جمله کاربردهای آن است و در حوزه انرژی نیز سعی شده قرائت کنتورهای آب و گاز و برق از طریق بستر ارتباطی ایرانسل انجام شود.

 

20 میلیون و 175 هزار مشترک فعال ایرانسلی

مدیرعامل ایرانسل تعداد مشترکان فعال خود براساس اطلاعات در دسترسی VLR را معادل 20 میلون و 175 هزار مشترک ذکر کرد و گفت: سازمان تنظیم مقررات، در محاسبه تعداد مشترکان، سیم کارت‌های روشن و  فعال را به عنوان معیار قرار داده و براین اساس طی چند ماه اخیر دسترسی آنلاین به شبکه ایرانسل به رگولاتوری داده شده است و این سازمان به طور شبانه روز و برخط به آمار تعداد مشترکان ایرانسل دسترسی دارد.

 

این پروانه سقف ندارد

وی درباره ابهاماتی که درباره سقف تعداد مشترکان ایرانسل وجود دارد، اظهار داشت: قبلا هم اعلام کرده ایم که در پروانه اپراتور دوم هیچ سقفی درباره تعداد مشترکین وجود ندارد و اگر کسی صحبتی در این باره می‌کند و پروانه دیگری در اختیار دارد که در آنجا از سقف صحبت شده یا سند گویایی مبنی بر وجود سقف در پروانه اپراتور دوم تلفن همراه کشور دارد، آن را به رسانه ها ارایه دهد. زیرا اگر قرار بود که در پروانه اپراتور دوم سقف مشترک در نظر گرفته شده باشد، باید برای پروانه‌هایی که بعد از آن هم صادر شد، سقفی دیده می‌شد.

وی با اشاره به تقاضای یکی از نمایندگان مجلس در خصوص بررسی موضوع سقف تعداد مشترکین افزود: پروانه اپراتور دوم در سال 83 نهایتا با اصلاحاتی به تائید مجلس شورای اسلامی رسید و تعدادی از نمایندگان آن زمان درحال حاضر هنوز هم در کمیسیون صنایع فعلی مجلس نیز حضور دارند و شاهد این مدعا هستند.

دزفولی ادامه داد: شاید برای اولین بار بوده که پروژه‌ای در مجلس مورد بررسی و تصویب قرار گرفته و ماده‌ای واحده‌ای برای آن تنظیم و ابلاغ شده که تقریبا از استثناهای تاریخ است و بر این اساس الزامات ناشی از ماده واحده که بندهای مشخصی دارد، قبل از صدور پروانه اخذ شده و تمام الزامات و تاثیرات ناشی از آنها در پروانه اپراتور دوم و الحاقیه آن گنجانده شده است.

به گفته وی، پروانه اپراتور دوم قبلا جزو اسناد مزایده بوده و در اختیار شرکت‌کنندگان در مزایده قرار گرفته و بعدا هم امضا شده و می‌توانست بر اثر قانونی که مجلس بعدا تصویب کرده، تغییراتی در آن ایجاد شود که این تغییرات هم در الحاقیه یا پروانه تغییر یافته است. بنابراین آنچه که ما الان به عنوان پروانه ابلاغی در اختیار داریم، یک قرارداد، یک پروانه و یک الحاقیه است و همه موارد و اصولی که ما روی آن صحبت کردیم مانند نرخ قطع  تماس و سقف مشترک که حساس است و مستقیما با درآمدهای اپراتور و دولت ارتباط مستقیم دارد تا جزئی‌ترین موارد مانند رقابت در قرارداد مشترکین در آن ذکر شده و مساله مهمی مانند تعداد مشترکین نمی‌تواند غفلتا یا تعمدا از قلم افتاده باشد.

دزفولی افزود: تمام این الزامات یا در پروانه یا در الحاقیه گنجانده شده و بعد امضا شده است. قراردادی هم که امضا شد، دو طرفه است و همه تعهدات به این دلیل روی کاغذ آمده تا کارفرما و پیمانکار نتوانند هر روز تغییراتی در آن ایجاد کنند و برهمین اساس در اسناد مزایده و پروانه اپراتور دوم قبل از ورود مجلس و همچنین در پروانه و الحاقیه آن پس از تصویب ماده واحده هیچگونه سقف و محدودیتی برای مشترکین در نظر گرفته نشده و حتی اشاره‌ای به آن نشده است.

وی با اشاره به اینکه خیال‌مان از صحت عملکرد خودمان راحت است و به موقع پاسخ ابهامات را می‌دهیم و وجدان عمومی درباره آن قضاوت خواهد کرد، گفت: عدد 15 میلیون و 800 هزار مشترک صرفا جهت برآورد پیش‌بینی درآمد اپراتور و در نتیجه درآمد تضمینی دولت براساس اسناد مزایده بوده است.

دزفولی ادامه داد: در مزایده این عدد را اعلام کردند تا همه شرکت‌کنندگان در مزایده معیار واحدی برای ارایه پیشنهادات خود و سنجش براساس آن داشته باشند و نحوه برگزاری مزایده غیر از الزاماتی که در پروانه قرار داده شده بود، براساس ارزش روز سهم دولت بود و می‌گفتند باید طرح تجاری ارایه دهید و اعلام کنید چند درصد از درآمد خود را غیر از حق لیسانس به دولت می پردازید تا بتوانند ارزش روز آن را محاسبه کرده و هر کس با ارایه سهم بازار بیشتر، برنده مزایده بود و عددی که در آن زمان مطرح شد، به این دلیل بود که یکی براساس 40 میلیون مشترک و یکی براساس 10 میلیون مشترک سهم دولت را در مزایده پیشنهاد  ندهد و براساس شاخص تعداد مشترکان، نتایج قابل قیاس و قابل ارزیابی با هم باشند.

به گفته وی، بخش عظیمی از 3300 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده دولت از اپراتور دوم تلفن همراه بابت تسهیم درآمد دولت است که براساس طرح تجاری که در سال 82 به دولت ارایه دادیم، گفتیم هر سال چه میزان درآمد خواهیم داشت، میزان 28.1 درصد آن چه میزان خواهد شد و بابت آن تضمین دادیم که اگر به آن اعداد و ارقام و درآمدها نرسیم باید حق دولت در هر حال پرداخت شود که تا الان هم همینطور بوده است.

دزفولی اظهار داشت: عدد تسهیم درآمد 28.1 درصد از درآمدهای اپراتور با دولت به فرض اینکه تعرفه‌ها براساس طرح تجاری و مطابق برنامه سوم هر سال 10 درصد افزایش پیدا می‌کرد، متناسب با هم بودند، چون تعداد مشترکان، تعرفه‌ها وغیره را پیش‌بینی کردیم و براساس آن درآمد تضمین شده دولت را درآوردیم. برهمین اساس در صورت تحقق یکی از شرایط که یکی از آنها تعرفه است، تعداد حداقل مشترکین متناظر با تحقق حداقل پرداختی به دولت است. پس نمی‌توان گفت سقف پرداختی‌های به دولت باز است و باید 28.1 درصد آن را بپردازید و بعد سقف مشترکین را ببندید، چون این یک تناقض آشکار است.

وی افزود: در برنامه سوم قرار بود تعرفه‌ها در هر سال 10 درصد افزایش یابد که در سال 83 هیچگونه افزایش تعرفه‌ای در تعرفه‌های مخابراتی نداشتیم، پس چگونه می‌شود با ثابت نگه داشتن مشترکین و سقف ایجاد کردن، به حداقل درآمدها‌ با تعرفه پایین‌تر رسید؟

به گفته مدیرعامل ایرانسل، واقعیت و محتوای پروانه اپراتور دوم برمبنای تحقق درآمدهای تضمین شده دولت و تحقق سایر تعهدات پوششی و کیفی شبکه است. پروانه یکسری الزامات فنی و یکسری الزامات درآمدی دارد. هیچ سقف و محدودیت دیگری در آن قائل نشده است و برای تحقق این درآمدها، پروانه صادره، دست اپراتور را از حیث مشترکین باز گذاشته است و در غیر این صورت تناقض پیش می‌آمد.

او با اشاره به اینکه موافقتامه، پروانه و الحاقیه‌های آن یک قرارداد دو طرفه است که تمامیت آن در ماده 3 پروانه و ماده 5 الحاقیه به صراحت ذکر شده است، گفت: «هرگونه تغییر یک طرفه در مفاد آنها غیرممکن بوده و ادعای طرف دیگر را به دنبال خواهد داشت بطوریکه اگر پروانه سقف داشته باشد، عدد 28.1 درصد پرداخت به دولت هم دیگر تعهد نخواهد بود. بخصوص ایجاد محدودیت در تعداد مشترکین بطور مستقیم درآمدهای دولت را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

دزفولی افزود: هم در پروانه ماده 33 و هم در الحاقیه آن ماده‌ای وجود دارد که در آن آمده است که این موافقتنامه تجلی توافق و تفاهم طرفین آن بوده و هرگونه تفاهم یا توضیح یا اظهار قبلی درخصوص موضوعاتی که مربوط به موافقتامه پروانه بوده است، از جمله پیوست‌های آن حتی در زمینه تفسیر نیز مورد استناد نبوده و مدنظر قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به یک بندی که هم در موافقتنامه پروانه ایرانسل و هم در موافقتنامه پروانه اپراتور اول تحت عنوان رقابت آمده است، گفت: هر یک از اپراتورها در تعداد مشترکین به هر سهمی از بازار که برسند، نمی‌توانند با انحصاری که ایجاد می‌کنند، رقابت را از حالت منصفانه خارج کنند و دارنده پروانه خدمات مخابراتی که از 60 درصد سهم بازار خدمات مخابراتی برخوردار است، هنگامی که فقط دو اپراتور وجود دارد و یکی به 60 درصد می‌رسد، وی نباید از موقعیت خود استفاده ضد رقابتی کند.

دزفولی با اشاره به سخنان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه با اعضای کمیسیوون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که نه فقط اپراتور دوم بلکه هیچ یک از اپراتورهای تلفن همراه کشور سقف ندارند و اعداد و ارقامی که به عنوان سقف مشترکین درنظر گرفته شده در پروانه آنها ذکر می‌شود، به عنوان کف تعداد مشترکین است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش تعهدات پوششی ایرانسل به ازای افزایش تعداد مشترکان گفت: این موضوع را به عنوان یک توصیه از سوی رگولاتوری می‌پذیریم که تعهدات خود را افزایش دهیم اما به عنوان یک الزام و تعهد پروانه‌ای نخواهد بود و عملکرد داوطلبانه ما نشان می‌دهد که نه تنها تا 80 درصد بلکه تا میزانی که احساس کنیم ضرورت دارد، به عنوان یک اقدام داوطلبانه نسبت به افزایش پوشش‌ها اقدام کرده و خواهیم کرد.

 

تلاش برخی برای وهن مصوبه مجلس درخصوص سهام ایرانسل

او درباره ابهاماتی که درباره 21 درصد سهام ایرانسل و الزام واگذاری آن در بورس توسط برخی افراد القا میشود، اظهار داشت: شاید اینکه همه دوست دارند وارد بورس شویم، آن را به نفع کسب و کار کشور ارزیابی می کنند اگرنه اینقدر اصرار و تقاضا برای واگذاری سهام ایرانسل در بورس وجود نداشت.

دزفولی با اشاره به اینکه اطلاعات غلط و خلاف در این باره در برخی رسانه‌ها آمده، افزود: موضوع 21 درصد سهام، یک بحثی قبل از صدور پروانه و یک بحثی بعد از صدور پروانه دارد بطوریکه در پروانه‌ای که 6 آذر ماه سال 1384 امضا و براساس آن پروانه صادر شده است، مالک 51 درصد سهام ایرانسل شرکت گسترش الکترونیک ایران به عنوان شریک داخلی و 49 درصد نیز شرکت MTN به عنوان شریک خارجی هستند و زمانی که پروانه صادر شده و قرارداد به نام آنها صادر شده، 2 شرکت بیشتر نبوده‌ و نخواهد بود.

به گفته وی، قانون سرمایه‌گذاری در اپراتور دوم تلفن همراه کشور تنها قانونی است که به مجلس رفته، مصوبه مجلس گرفته، روی آن نظر داده شده و همه ارگان‌های کشور نیز روی آن نظر داده‌اند.

دزفولی گفت: قبل از صدور پروانه، زمانی که بحث مصوبه مجلس به میان آمد، سهم شریک خارجی در ابتدا 70 درصد و شریک داخلی 30 درصد بود که در اصل مصوبه مجلس نیز تغییر عمده سهامدار خارجی و کاهش آن به 49 درصد و واگذاری مدیریت به بخش داخلی ذکر شده و بندهای دیگر هم برای محکم کردن مدیریت داخلی روی این پروژه آمده است.

وی افزود: در بند 9 ماده واحده سال 83 که دولت تصویب و ابلاغ کرد، سهام شرکت‌های ایرانی که 100 درصد سهام آنها متعلق به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی است در کنسرسیوم ایرانسل نباید کمتر از 51 درصد باشد و دوباره در آن تاکید شده است که انتقال سهام میان سهامداران کنسرسیوم ایرانسل باید به نحوی صورت پذیرد که سهام شرکت‌های سهامداران ایرانی از 51 درصد کنسرسیوم ایرانسل کمتر نشود و همه جا از اسم کنسرسیوم نام برده است. در این صورت 21 درصد سهام اپراتور خارجی کجا جایی می‌گیرد و این وهن مصوبه مجلس است.

مدیرعامل ایرانسل در ادامه سخنان خود، به فلسفه طرح واگذاری 21 درصد سهام در بورس اشاره کرد و توضیح داد: زمانی که بعد از مصوبه مجلس شریک خارجی به هر دلیلی تمکین نمی‌کرد که مدیریت از بخش خارجی خارج شود، مسوولین وقت وزارت ارتباطات سعی می‌کردند شریک خارجی را نگه دارند و به بعضی از پیشنهادات آن هم توجه کردند، از جمله اینکه اگر می شود این 21 درصد در اختیار سهامداران ایرانی قرار نگیرد و مدیریت بشکند و یک مدیریت واحدی این سهام را مدیریت نکند.

وی افزود: در نتیجه بحث‌هایی را مطرح کردند و به شریک خارجی وقت در آن موقع وعده‌هایی دادند که اگر بیاید، این آمادگی وجود دارد که این 21 درصد سهم در بورس واگذار شود و خیال آنها راحت شود که این سهام در اختیار سهامداران کنسرسیوم داخلی نمی‌ماند اما با همه پیشنهادات مختلفی که ارایه شد، چون شریک خارجی در آن زمان روی حاکمیت پروژه اصرار داشت، این توافق را نپذیرفت، بنابراین فلسفه و شان نزول  21 درصد سهم ایرانسل آنجاست و نه سهامی گم شده و نه بی‌صاحب بوده است. اگر هم قرار بوده بانکی بیاید، چرا نیامده سهم خود از سرمایه‌گذاری و حق لایسنس را بدهد؟

 

برای ورود به بورس منتظر پاسخ رگولاتوری هستیم

دزفولی ادامه داد: براساس آنچه که در الحاقیه آمده، گفته شده که بعد از 3 سال و براساس ابلاغیه‌ای که دولت ابلاغ می‌کند، کار رفتن در بورس باید صورت گیرد. شرکت وقتی قرار است وارد بورس شود باید از سهامی عام به سهامی خاص دربیاید و اینها همه در الحاقیه طوری تنظیم شده است که شریک اولی می‌آمد و کار خود را ادامه می‌داد اما او از ادامه همراهی در پروژه ایرانسل انصراف داد و پروژه در اختیار نفر دوم برنده مزایده قرار گرفت.

مدیرعامل ایرانسل توضیح داد: در این باره پاسخ شرکای ایرانسل را به سازمان تنظیم مقررات نیز اعلام کرده‌ایم که این موضوع جای بحث دارد. مرجع تفسیر اینکه یک الزام هست یا نیست ما نیستیم بلکه رگولاتوری و دولت هستند و ما نمی‌توانیم بگوییم الزام هست یا نیست. آنچه که در پروانه وجود دارد، معنی الزام نمی‌دهد.

به گفته وی، شرکای ایرانسل اعلام کرده‌اند طبق بند ب  ماده 2-2- 5 الحاقیه متعاقب ابلاغ مصوبه مجلس شورای اسلامی دایر بر تغییر ساختار شرکت ایرانسل موضوع عرضه 21 درصد سهام ایرانسل در بورس به گونه‌ای جهت ترغیب و متقاعد کردن شریک خارجی پروژه در آن هنگام که آن هم یک کنسرسیوم بوده، به ادامه حضور در پروژه در چارچوب الزامات و زمانبندی مقرر در سند مراحل اجرایی مطرح و در الحاقیه گنجانده شده بوده است و پس از آن اشاره شده که به هر دلیلی که طرف خارجی این شرایط را نپذیرفته و از شرایط خارج شده این موضوع از دید شرکا منتفی شده تلقی شده است.

دزفولی ادامه داد: این پاسخ شرکای ایرانسل به رگولاتوری ارایه شده و طبیعتا سازمان تنظیم مقررات در مورد آن پاسخ خواهد داد که به رغم این واقعیت، کماکان ورود ایرانسل به بورس الزام هست یا نیست.

جمع مديران ايرانسل در حال پاسخگويي به سؤالات حاضرين
جمع مديران ايرانسل در حال پاسخگويي به سؤالات حاضرين

 

درخواست نامبرینگ 20 میلیونی

دزفولی، موضوع وجود سیم‌کارت‌های ثبت‌نام نشده در شبکه ایرانسل را رد کرد و گفت: از سال 86 براساس ابلاغیه سازمان تنظیم مقررات، روند ثبت‌نام سیم‌کارت‌ها مانیتور شده و همه سیم کارت‌ها ابتدا ثبت و سپس فعال می‌شوند.

او درباره سلب امتیاز سیم‌کارت مشترکینی که فعال نیستند، توضیح داد: ما به عنوان اپراتور اصلا علاقمند نیستیم تحت هیچ شرایطی کسی سلب اشتراک شود و این موضوع سیاست شرکت بوده و خواهد بود اما در مقاطعی محدودیت‌هایی برای ارایه نامبرینگ‌های جدید پیش آمد که با مجوز و پیشنهاد رگولاتوری مشترکینی که 90 روز کاملا بدون فعالیت بودند و حتی یک پیام کوتاه یا تماس ورودی یا خروجی هم دریافت نمی‌کردند، امکان سلب امتیاز آنها در مقاطعی که با محدودیت نامبرینگ برای ارایه به بازار مواجه بودیم، وجود داشت و براین اساس این طرح در مورد سیم‌کارت‌های بلااستفاده با اطلاع رسانی قبلی، آغاز شد.

دزفولی از ارایه درخواست نامبرینگ 20 میلیونی برای رنج شماره‌های 0930 و 0933 به رگولاتوری خبر داد و گفت که بررسی‌های مرتبط با آن انجام شده و انشاالله به زودی در اختیار ایرانسل قرار می‌گیرد.

 

تعرفه خدمات ایرانسل افزایش نمی‌یابد

مدیرعامل ایرانسل اعلام کرد: به رغم اینکه برنامه‌های جاری کشور هزینه‌های جاری شرکت ایرانسل را به ویژه در مواردی همچون افزایش تعرفه برق یا تعرفه‌های مشابه به شدت افزایش داده است اما برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌های خدمات ایرانسل نداریم.

 

قطعی کابل‌ها تحت کنترل ما نیست

او درباره مشکلات پیش روی فعالیت‌های اپراتوری در کشور به عدم شفاف‌سازی درباره بی‌ضرر بودن تشعشات آنتن‌ها و لزوم ورود مجلس و نهادهای قانون‌گذار به این عرصه، اعمال عوارض غیرمجاز و مختلف برای سایت‌های تلفن همراه از سوی شوراهای شهرها و شهرداری‌ها و تاثیر ارتباطات بین‌استانی و قطعی‌های آن روی ارتباطات مشترکین اشاره کرد و گفت: مثلا ما در زیرساخت‌های ارتباطات بین استانی نقشی نداریم و باید در اختیار حاکمیت باشد که تاثیرات ناشی از کیفیت آنجا مستقیما روی کیفیت شبکه ما تاثیر می‌گذارد و هر قطعی که روی کابلی که از شرکت مخابرات یا زیرساخت بوجود می‌آید، ارتباط مستقیم با رضایتمندی مشترکین دارد که اینها هم تحت کنترل و مدیریت ما نیست.

 

یک سال زودتر مجوز 3G داده شود

دزفولی درباره ورود ایرانسل به عرصه نسل سوم تلفن همراه گفت: ما از شروع پروانه درخواست مجوز نسل سوم را دادیم تا اجازه بدهند نسل سوم تلفن همراه را راه‌اندازی کنیم که مقبول نیفتاد؛ در پروانه ما گفته شده که باید حداقل نسل 2.5 تلفن همراه را عرضه کنیم که شامل همه نسل‌های بالاتر می‌شود و اخیرا که بحث نسل چهارم به میان آمده، این پیشنها را هم دادیم اما آنچه که به عنوان پاسخ از رگولاتوری گرفتیم این است که در دو سال دوره حفاظت اپراتور سوم در مقابل راه‌اندازی سرویس‌های نسل سوم در مقابل بقیه اپراتورها، فعلا نباید سرویس‌های نسل سوم ارایه شوند.

او افزود: البته در این باره درحال مذاکره هستیم چون حداقل یک سال قبل از آن باید به اپراتور مجوز داده شود تا خود را برای ارایه نسل سوم یا چهارم آماده کند و امیدواریم این سد برداشته شود چون اعتقاد داریم برای اپراتور سوم یک بازار رقابتی پویا بهتر از انحصارهایی است که برای اپراتورها ایجاد می‌کند.

 

همراه اول مترصد رفع مشکل پیامک‌ها

دزفولی درباره پیام‌های کوتاهی که از ایرانسل به مقصد همراه اول ارسال می‌شوند، اما تحویل داده نمی‌شوند، گفت: بخش محدودی از پیام‌های کوتاهی که از ایرانسل به سمت همراه اول می‌روند، تحویل نمی شود که اپراتور اول این موضوع را تائید و اعلام کرده که درصدد رفع آن است.

 

مذاکره با تامین تله‌کام بر سر اینترکانکشن

دزفولی از آغاز مذاکرات با اپراتور سوم درخصوص اینترکانکشن از چند هفته پیش خبر داد و گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که در تمام استان‌های کشور اینترکانکشن را با هر ظرفیت مورد نیاز در اختیار آنها قرار دهیم و می‌خواهیم مشکلاتی را که خودمان در ابتدای کار با آن مواجه بودیم، برای اپراتورهای دیگر ایجاد نکنیم.

 

باندل وایمکس ایرانسل با تبلت‌

او درباره باندل سیم‌کارت‌های ایرانسل با گوشی‌های تلفن همراه با اشاره به محک بازار در سالهای گذشته توسط ایرانسل گفت بازار گوشی تلفن همراه کشور بازار کنترل شده‌ای نیست، گفت: گوشی‌ها گاهی از مبادی قانونی با حجم اندک و گاهی از مبادی غیرقانونی با تعداد زیاد وارد می‌شوند و اپراتورها باید بدانند وقتی آن را عرضه می‌کنند، قیمت آنها چطور است و چگونه می‌توانند آن را ضمانت کنند.

دزفولی افزود: در این باره برنامه داشته‌ایم و از بیشتر وندورهای کشور پیشنهادات خوبی نیز داشته‌ایم و سری گوشی‌های مختلفی با سرویس‌های متفاوتی که ارایه می‌دهیم، دریافت کردیم و روی آن کار کرده‌ایم و اخیرا نیز درباره وایمکس این طرح را روی تبلیت‌ها بررسی کرده‌ایم که امیدواریم روی آن به نتیجه برسیم.

 

منتظر خبرهای جدید باشید

درحالی که شرکت ایرانسل در سال 90 خدمات بانکداری همراه را توسعه داد، پیامک تجاری را به بهره برداری رساند و سرویس‌های پیشخوان و میکروسیم ایرانسل را عرضه کرد، قرار است عمده سرویس‌های دیتای جدید آن در نمایشگاه تله‌کام 2011معرفی و رونمایی شوند.

آرش کریم‌بیگی مدیر رابط عمومی ایرانسل نیز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: معرفی عمده سرویس‌های ایرانسل به نمایشگاه تله‌کام موکول شده و رونمایی خواهند شد اما سرویس روزنامه همراه راه‌اندازی شده و امکانی است که به رسانه های مختلف، سازمان‌ها و شرکت‌ها امکان می‌دهند که بولتن‌های خبری خود را روی این سامانه ارایه کنند و دیگر نیاز به چاپ و هزینه‌های گزاف توزیع ندارد و هر کسی بولتن خبری و نشریه مورد نظر خود را با یک دستگاه تلفن همراه در اختیارخواهد داشت.

به گفته کریم بیگی خبرنامه ویژه خبرنگاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایرانسل نیز همزمان با این نشست خبری رونمایی شد.

 

عمده اختلالات تداخل فرکانسی است

مهندس علی‌اصغر عینی‌پور معاون فنی شبکه ایرانسل هم در این مراسم عمده علت اختلال در ارتباطات مشترکین را تداخل فرکانسی عنوان کرد و گفت: اختلال ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد اما براساس آنچه که ما بررسی کرده‌ایم، عمده آن به تداخل فرکانس بازمی‌گردد که مشترک وقتی تماس می‌گیرد براساس تداخل فرکانسی که ارگان‌های مختلف از باند فرکانسی که به ایرانسل اختصاص داده شده، استفاده می‌کنند، باعث اختلال در تماس می‌شود یا می‌تواند ناشی از قطع لینکی باشد که ایرانسل در اختیار دارد و موجب می‌شود تماس مشترکین مختل شود.

او از تحت پوشش قرار گرفتن کل خطوط یک و دو شرکت متروی تهران خبر داد و افزود: به تناسب تکمیل ایستگاه‌ها، پوشش شبکه ایرانسل نیز توسعه می‌یابد و پوشش خط یک متروی شهری مشهد نیز بعد از راه‌اندازی 10 ایستگاه آغاز شد.

 

با تشكر – محسن پاك‌ نيت

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *