مرورگر Chrome به طور طبیعی از گیم پد، وب کم و WebRTC در اوایل 2012 پشتیبانی خواهد کرد

مرورگر Chrome به طور طبیعی از گیم پد، وب کم و WebRTC در اوایل 2012 پشتیبانی خواهد کرد
  • 1390/9/6
  • عليرضا شیری
  • 0

حدس زدن اینکه مرورگر Chrome کی به روز شده کار سختی است. از سرعت به روز شدن این مرورگر که بگذریم، گاهی تغییراتش آن قدر زیاد نیست که توجه کاربر را به خود جلب کند. اما برخی تغییرات بسیار مهم تا اوایل سال 2012 اتفاق می افتد، بنابر اظهارات Paul Kinlan یکی از مدافعان گروه دولپ (Developer) گوگل در مصاحبه ی اخیری که در شهر لیورپول صورت گرفت تغییرات مهمی در راه است.

تمرکز این کنفرانس روی گسترش بازی ها بود بنابراین طبیعی است که قابلیت های مورد بحث همه در مورد بازی باشد. اولین تغییر پشتیبانی از کنترلر یا گیم پد است. پشتیبانی از میکروفون و وب کم نیز در دستور کار قرار دارد. مساله ی دوم پروتکلی به نام WebRTC (مخفف Real-Time Communications) است، پروتکلی نو ظهور که برای ارتباط آنی (یا Real Time) استفاده می شود، این پروتکل به زودی توسط Google Chrome پشتیبانی خواهد شد. پروتکل مذکور دروازه ای به دنیای چت و انتقال ویدیو و ارتباط است، مشابه چیزی که در بازی های آنلاین و زنده (OnLive) داریم.

تاکنون بازی ها و اپلیکشین های زیادی وجود نداشته که منتظر استفاده از گیم پد یا پروتکل WebRTC باشند. این تغییرات  باعث افزایش کارایی Chromebook ها می شود (نوت بوک هایی با سیستم عامل Chromium گوگل را کروم بوک گویند) و از طرف دیگر هر نِت بوک یا دسک تاپی که از مرورگر Chrome استفاده کند نیز قابلیت های جدیدی پیدا می کند.

اینکه پلتفرم مرورگر خود از دستگاه های جانبی پشتیبانی کند، قدمی است در  جهت اینکه مرورگر به صورت یک لایه نرم افزاری نباشد بلکه خود یک لایه ی سیستم عاملی (OS) باشد.

جایگزین کردن لایه ی درایور همواره پیچیدگی های خاصی دارد، بنابراین مشخص است که چرا تاکنون در مورد مرورگرها یک لایه درایور اضافه نشده بود. برای پشتیبانی دستگاه های جانبی توسط مرورگر باید از درایور سیستم عامل و Device Manager عبور کرده و کار مستقیما انجام شود. اما اگر این مساله عملی شود، عملی شده و برای هیچ کسی مهم نیست که آیا Google وب کمخود را به کار انداخته یا Microsoft، Apple، Logitech، Adobe یا Halliburton این کار را کرده اند، چیزی که همه ی آن ها می خواهند این است که انتقال ویدیو و چت با فرزندانشان ممکن شود.

Kinlan اضافه کرد که یک سرویس زنده ی انتقال صدا و تصویر اکنون توسط گوگل در حال راه اندازی است. چیز عجیبی نیست، اضافه کردن این سرویس به Google+ هم عجیب نخواهد بود. سخت ترین بخش این قضیه، توافقات مربوط به لیسانس و قرارداد است، چیزی که OnLive و دیگران تازه در شروع آن هستند و کار زیادی پیش رو دارند.

سه ماهه ی اول سال 2012 دوران خاصی خواهد بود، همان طور که Kinlan اظهار کرده است، وقتی به زمان انتشار نزدیک شویم اطلاعات بیشتری هم منتظر خواهد شد.

منبع:

techcrunch

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *