پیشرفته ترین مریخ نورد ناسا راهی این سیّاره شد

پیشرفته ترین مریخ نورد ناسا راهی این سیّاره شد
  • 1390/9/8
  • ناصر حردانی
  • 1

به نقل از وب سایت خبری Cnet:سازمان فضائی آمريکا جدید ترین مریخ نورد خود را در ماموریتی دو ساله به راه انداخت، که با هدف شناسائی مناطقی احتمالا زمانی دارای شرایط زندگی در این سیاره سرخ فام طراحی و ساخته شده است.
این مریخ نورد دو میلیارد و پانصد میلیون دلاری ناسا، موسوم به کنجکاو، که عملا یک آزمایشگاه فضائی است، دیروز، شنبه 2011/11/27 در ساعت 10:02 AM ET به مسافت 352 میلیون مایل از زمین، از پایگاه فضائی کیپ کاناورال در ایالت فلوریدا، با راکتی بی سرنشین به فضا فرستاده شد. 

مریخ نورد کنجکاو، که اندازه یک اتومبیل است، به ۱۷ دوربین، بازوئی رباتی، لیزر، و مته ای ويژه سوراخ کردن سنگ در سیاره مریخ مجهز است. انتظار می رود این مریخ نورد در ماه اوت (حدود ۹ ماه دیگر) به مریخ برسد. محوطه ای که پیش بینی شده است مریخ نورد کنجکاو در بخشی از آن فرود آید، محوطه ای به وسعت پانزده کیلومتر مربع است، که در کشفیات قبلی، و به یاد والتر گیل ستاره شناس استرالیائی، دهانه گیل نامگذاری شده است. این دهانه حاوی بخش هائی است که دانشمندان معتقدند زمانی دارای آب بوده است. با اینحال مدیران ناظر بر ماموریت مریخ نورد کنجکاو می گویند بررسی وضعیت بلندی های این دهانه نیز در کانون تحقیقات است.

دانشمندان می گویند ماموریت مریخ نورد کنجکاو به کشف اسرار محیط زیستی سیاره مریخ کمک خواهد کرد. 

مریخ نورد شش چرخه کنجکاو بزرگترین کاوشگری است که ناسا تا کنون به این سیاره فرستاده است. این کاوشگر ۹۰۰ کیلوگرمی دومتر طول و دو متر عرض دارد و دو برابر کاوشگرهائی است که ناسا پيشتر با نام هائی به معنای روحیه و فرصت به راه انداخته بود.

در صفحه ای که در وب سایت سازمان هوا و فضا آمریکا – ناسا با عنوان Mars Science Laboratory قرار داده شده، شما میتونید از زمان اولیه ساخت MSL تا زمان رسیدن بر سطح مریخ دنبال بکنید، عکس ها و فیلم های جالبی در این صفحه قرار داده شده که دیدن ان برای علاقه مندان به فضا خارج از لطف نیست.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *