تشریح کامل نرم افزار Tabbles (طبقه بندی فایلها بر اساس روش تگ گذاری) ، بخش پایانی

تشریح کامل نرم افزار Tabbles (طبقه بندی فایلها بر اساس روش تگ گذاری) ، بخش پایانی
  • 1390/9/20
  • سيدايوب كوكبي
  • 10

به نام خدا

 

در بخش اول تشریح کامل Tabbles ، به معرفی بخش های مختلف نرم افزار پرداختیم ، در این بخش که بخش نهایی است با سایر قسمتهای این نرم افزار قدرتمند آشنا خواهیم شد :

 

با کلیک راست بر روی ناحیه تگ بار و یا بخش بالای ناحیه نتایج این منو ظاهر میشود :

  •  New Folder : این گزینه در حالت اکسپلورر فعال خواهد بود و یک فولدر جدید در مسیری که در آن هستیم ایجاد میکند .
  • Past : فایل و یا فولدری که کپی و یا کات کرده ایم را در مسیری که در آن هستیم میچسباند .
  • File Sorting : این گزینه هم که قبلا توضیح داده شد ، برای مرتب سازی نتایج کاربرد دارد .
  • Refresh : اطلاعات Tabbles را تازه سازی میکند .
  • File view : حالت های مختلف نمایش تگها و نتایج را تعیین میکند :

 

بخش بالایی این منو شامل سه گزینه است که نحوه نمایش تگ ها و نتایج را نشان میدهد ، حالت های مختلف نتایج را به صورت ذیل تغییر میدهند :


بخش پایین منو هم شامل گزینه هایی برای انتخاب نحوه نمایش نتایج است که در تصویر ذیل شرح داده شده است :

 

در سمت چپ تگ بار دکمه New وجود دارد که با کلیک بر روی آن پنجره ذیل نمایش داده میشود :

این پنجره سه تب دارد که تب New tabble قبلا توضیح داده شد ، سایر تب ها را بررسی میکنیم .

تب New folder shortcut :

از این بخش میتوانیم یک تگ ویژه میانبر ، برای فولدر و یا مسیر مورد نظر تعریف کنیم ، فرض کنید ما علاوه بر فایل های و فولدرهای دیگری که تگ گذاری میکنیم فولدری به نام New داریم که حاوی جدیدترین فایلهای دانلود شده از اینترنت و … است ، ما میتوانیم یک تگ میانبر برای این فولدر تعریف کنیم ، تا در هنگام جستجو بتوانیم مثلا تمام کتاب های جدیدا دانلود شده را راحت تر پیدا کنیم ، توجه کنید که تگ میانبر یک تگ ویژه است و بر روی آیتم(فایلها و یا فولدرها) تعریف نمیشود و در زیر آیتم ها هم نمایش داده نمی شود و فقط یک میانبر است برای محدود کردن تعداد نتایج .

یکی از کاربردهای این تگ پیدا کردن تمام آیتمهای تگ گذاری شده در یک مسیر خاص است ، مثلا ما قصد داریم تمام آیتمهای تگ گذاری شده در Desktop را پیدا کنیم ، برای این کار ابتدا از طریق پنجره بالا یک تگ میانبر برای دسکتاپ تعریف میکنیم به صورت ذیل:

از طریق دکمه مقابل Folder location ، Desktop را انتخاب کنید و در کادر Shortcut name نامی برای این میانبر انتخاب کنید ، من DesktopTag را انتخاب کردم ،اکنون Alt+C را بزنید و تگهای Desk و tagged را انتخاب کنید ، میدانیم که tagged یکی از تگ های ویژه Tabbles است که تمامی فایلهایی که تگ گذاری میشودند این تگ مخفی را دارند ، با این کار تمام فایلهای تگ گذاری شده دسکتاپ نمایش داده خواهد شد :

 قابل ذکر است که در پنجره جستجو (Alt+C) میتوانید نام یک درایو را هم بدهید مثلا C و نتایج محدود به آن درایو خواهند شد و نیازی به تعریف یک شورتکات نیستید .

 

تب New extension-tabble  :

 

در این تب می توانیم یک تگ انشعاب تعریف کنیم مثلا اگر mp3 را وارد کنید تمامی فایلهایی که دارای انشعاب mp3 هستند به صورت خودکار این تگ را دریافت خواهند کرد ، مثلا میخواهیم تمام فایلهایی موسیقی با انشعاب mp3 را پیدا کنیم ، Alt+C میزنیم و تگهای “موسیقی” و “mp3” را انتخاب میکنیم .

 تا الان با اکثر امکانات Tabbles آشنا شدیم ، اکنون به بررسی منوها میپردازیم ، برخی از گزینه ها در منوها تکرای هستند و همان مواردی هستند که قبلا معرفی شدند ولی برخی گزینه ها فقط در منوها وجود دارند که تاکید ما بر روی این موارد است و آنها را با هم بررسی میکنیم و برای طولانی نشدن بی جهت مقاله از توضیح موارد قبلی چشمپوشی میکنیم :

 

 

  • منوی File :

 

 

توضیح زیر منوی Tabbles’ database به ترتیب شماره ها:

1- از اطلاعات دیتابیس یک نسخه پشتیبان تهیه میکند (پشتیبان یک فایل xml است که در یک فایل zip ذخیره میشود) ، این نسخه پشتیبان حاوی تمامی اطلاعاتی خواهد بود که Tabbles برای شناسایی فایل ها و فولدر ها و مسیر و حجم و اسامی تگها و … از آن استفاده میکند و خلاصه تمامی اطلاعاتی که Tabbles برای عملکرد صحیح به آن نیاز خواهد داشت ، توصیه اکید میشود هر از چند گاهی با انتخاب این گزینه یک نسخه پشتیبان تهیه کنید چون اگر بر اثر اشتباهی مشکلی به وجود بیاید و نسخه پشتیبانی هم نداشته باشید و فایل هایتان هیچ گونه نظم فیزیکی هم نداشته باشند و فقط به Tabbles اتکا کرده باشید  در این وضعیت عملا Tabbles فلج خواهد بود  و دسترسی شما به اطلاعاتتان نیز به دلیل عدم وجود طبقه بندی و نظم فیزیکی به سادگی میسر نخواهد بود ، پس در این مورد بسیار حساسیت به خرج دهید!

2- بازگرداندن نسخه پشتیبان

3- با انتخاب این گزینه در هنگام پشتیبان گیری ، تمامی اطلاعات به صورت رمزگذاری شده ذخیره خواهد شد .

4- ساختار دیتابیس را جایگزین میکند ، ساختار دیتابیس نیز یک فایل xml در داخل یک فایل zip است ولی متفاوت از نسخه ی پشتیبان است ، ساختار دیتابیس شامل همه اطلاعات نیست و فقط ساختار تگها و گروه ها و زیر گروه ها و اطلاعات اینچنینی ذخیره خواهند شد ، این گزینه کاربرد چندانی برای مقاصد ما ندارد .

5- از ساختار دیتابیس یک نسخه پشتیبان تهیه میکند ، توجه کنید که برای گرفتن نسخه پشتیبان از این گزینه استفاده نکنید! زیرا همانطور که گفتیم این گزینه از تمام دیتابیس پشتیبان تهیه نمیکند!

6- این گزینه برای آپدیت کردن اطلاعات ناحیه خاصی از دیتابیس کاربرد دارد ، مثلا فرض کنید فایلهایی را با تگ خاصی در مسیر E:\1\gooya ذخیره کرده ایم و اکنون همه فایلهای داخل آن را به مسیری دیگر مثل F:\2\Website\GooyaIT منتقل کرده ایم ، در این حالت به خاطر جایه جایی فایلها طبیعتا با جستجوی تگ مورد نظر Shadow-file ها نمایش داده خواهند شد و عملا به فایلها دسترسی نداریم ، حال یا باید با دوبار کلیک کردن بر روی تک تک Shadow-file ها مسیر جدید را به آنها معرفی کنیم و یا راه ساده تر استفاده از این گزینه است ، روی این گزینه کلیک میکنیم، پنجره ذیل ظاهر میشود :

 

 

در کادر اولی مسیر قبلی را وارد میکنیم یعنی این : \E:\1\gooya

در کادر with this path مسیر جدید را وارد میکنیم : \F:\2\Website\GooyaIT

توجه کنید که نام درایو باید حتما با حروف بزرگ و به همان شکلی که میبنید باشد و انتهای مسیر هم حتما کاراکتر Backslash (\) قرار گیرد  ، بعد از اطمینان از درستی عبارات وارد شده دکمه Next را بزنید ، اگر همه چیز درست باشد ، پنجره ای مشابه ذیل نمایش داده خواهد شد و لیست تغییراتی که قرار است اعمال شود را نمایش میدهد :

 

 

با کلیک کردن بر روی دکمه Apply these changes تغییرات اعمال میشود .

توصیه میشود از این گزینه تا حد امکان استفاده نکنید و در صورت استفاده هم حساسیت زیادی داشته باشید و البته حتما قبل از انجام این کار نسخه ای پشتیبان تهیه کنید  ، چون با کوچکترین اشتباهی ممکن است تمام ساختار دیتابیس به هم بریزد .

7- این گزینه اشکالات دیتابیس را برطرف میکند و با توجه به اندازه دیتابیس ممکن است زمانی طول بکشد ، پس اگر با انتخاب این گزینه ، Tabbles برای مدتی (مثلا 5 دقیقه) هنگ کرد طبیعی است و بایستی تا پایان کار صبر کنید .

 

  • منوی View : این منو گزینه جدید ندارد ، فقط گزینه Collapse all nodes in side panel تمامی تگ ها در پنل سمت چپ را جمع میکند ، یعنی تگ های مادر جمع میشودند و فرزندانشان دیده نمیشوند .
  •  منوی Edit : توضیح خاصی ندارد و فقط شامل گزینه های برای انتخاب آیتمها دارد .
  •  منوی Tabble : گزینه های این منو زمانی فعال خواهد شد که یک تگ انتخاب شده باشد ، گزینه های که ظاهر میشوند همانهایی هستند که قبلا توضیح داده شد .
  • منوی History : این منو هم تاریخچه کار با تگهاست ، چه تگهایی را جستجو کرده ایم و … که معادل همان کلیک راست بر روی فلش  دکمه New کنار تگ بار است .
  •  منوی Sharing : گزینه های این منو برای استفاده از Tabbles تحت شبکه استفاده میشود ، مواردی مانند: به اشتراک گذاری تگها و مباحث همزمان سازی و … ، به دلیل اینکه اینجا هدف ما استفاده شخصی از Tabbles است از توضیح این بخش چشمپوشی میکنیم .
  •  منوی Tools : این منو شامل ابزارهایی برای کار با تگهاست که در شکل ذیل بخش های مختلف آن توضیح داده شده است :

 

 

در مورد Auto-tagging rule دقت کنید قبل از استفاده از این گزینه باید فولدی را که میخواهید قوانین تگ گذاری خودکار روی آن اجرا شود را انتخاب کنید .

 

  • منوی Option : شامل تنظیمات مهم برنامه است و توضیحات در شکل ذیل داده شده است :

 

 

با کلیک بر Auto Tagging rules ( در تصویر با رنگ صورتی هایلایت شده است) ، منوی زیر نمایش داده میشود :

 

 

در حالت پیش فرض وقتی قوانین تگ گذاری خودکار تعریف میشوند در هر جایی از دیسک سخت و … فایلی و یا فولدر ایجاد شود اگر مشمول قوانین باشد تگ گذاری خواهد شد ولی اگر بخواهیم این عمل فقط برای بخش های خاصی از دیسک انجام شود باید از گزینه های این منو استفاده کنیم :

Location ignored by auto-tagging rules : این گزینه برای تعریف لیست سیاه استفاده میشود یعنی هر مسیری که در این بخش تعیین شود به هیچ وجه Tabbles به آنها سر نمیزند و هیچ توجهی به آنها نخواهد داشت و به عبارتی از قوانین تگ گذاری خودکار معاف خواهند بود (حتی اگر مشمول قوانین باشند) .

 

Location that trigger auto-tagging rules : این گزینه برای تعریف لیست سفید کاربرد دارد ، تمامی مسیر هایی که در این بخش تعیین میشوند بررسی خواهند شد و اگر مشمول قوانین باشند به صورت خودکار تگ گذاری خواهند شد .

 

با انتخاب هر یک از این گزینه ها پنجره ای مانند شکل ذیل ظاهر خواهد شد :

 

با استفاده از دکمه New مسیر مورد نظر را برای قرار گرفتن در لیست سیاه و یا سفید انتخاب کنید .

 

علاوه بر تمام مواردی که ذکر شد Tabbles قابلیت تعریف کردن تگها برای آدرسهای اینترنتی را نیز دارد ، به عبارتی با این قابلیت شما میتوانید لیستی از سایت های مورد علاقه خود را جمع آوری کنید و هر زمانی که خواستید با جستجوی تگ مورد نظر به آنها دست یابید .

ابتدا به این صفحه مراجعه کنید و Bookmarklet مناسب با Browser خود را دریافت کنید ، بوکمارکلت برای سه مرورگر کروم ، فایرفاکس و IE ارائه شده است که ما در اینجا برای نمونه برای کروم توضیح میدهیم و فایرفاکس و IE هم به همین صورت خواهد بود ، البته توضیحات در سایت هم داده شده است :

 

 

از این پس هر سایتی که برای شما جالب بود و میل داشتید آن را در جایی نگه داری کنید بر روی این بوکمارکلت در نوار بوکمارک خود کلیک کنید :

 

در اینجا آموزش نرم افزار Tables به پایان میرسید ، سعی شد تا حد امکان تمامی جزئیات Tabbles بررسی شود ولی با این همه سایر نکات و جزئیاتی که ممکن است بررسی نشده باشد به عهده خواننده واگذار میشود .

با سپاس /.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 10 دیدگاه
  1. سلام مهندس ايوب عزيز … ممنون از زحمت شما خيلي مقاله كاربردي و عالي نوشتيد … روش آموزش شما بينظيره … خوشحال ميشم مطالب بيشتري از شما در موضوعات ديگر در سايت متفاوت و عاي گويا آي تي ببينم … باز هم از شما ممنونم

    1. سلام به شما دوست گرامی ،
      بابت اظهار لطفتون بسیار ممنونم ، از اینکه روش آموزش برای شما خوب بوده هم تشکر میکنم ، در مورد مطلب جدید هم انشاءالله تا جایی که زمان فرصت بده سعی میکنم مطلب قرار بدم .
      با سپاس فراوان /.

  2. سلام
    ممنون از سایت خوبتون و از شما به خاطر مطالب کاربردیتون.
    دو سوال داشتم:
    اگر من با این نرم افزار تگ گذاری انجام دادم و بعد از اون خواستم مثلا ویندوزم رو عوض کنم اون وقت تکلیف چیه؟ دوباره می شه تگ ها رو برگردوند؟
    اگر من یک فولدری رو جا به جا کنم تگ های اون همراهش منتقل می شن؟

    خیلی ممنون

    1. سلام ، ممنونم از شما ،
      اگه از تگها بکاپ گرفته باشید و فولدرها و فایلها رو جابه جا نکرده باشید ، با Restore کردن تگها همه چی برمیگرده به حالت قبل ، اگر فولدرو یا فایلی رو جابه جا کنید تگ هاش همراهش جابه جا نمیشه و یا باید مسیر جدید معرفی بشه و یا به مسیر قبلی برگدونده بشه . بهتره فایل های و فولدرهای مهمی که قراره تگ گذاری کنید رو در یک درایوی قرار بدید که اگر احیانا برای سیستم عامل مشکلی پیش اومد اونها به هم نریزن ، مثلا در درایو C و D قرار ندید و در یک درایو مثل F قرار بدید . همه این موارد در آموزش دو بخشی Tabbles توضیح داده شده مراجعه کنید توضیحات کافی داده شده است .

    2. بیش از حد ممنونم از پاسخگویی عالی و سریعتون.

  3. با سلام
    نرم افزاري كه معرفي كرديد و مطالب آموزشي كه ارايه كرديد بسيار ارزنده و كارا بودند و از شما متشكرم . ولي كاربرد اون يك مشكل داره كه مي خواستم از شما سوال كنم: نرم افزار بدون خريد كد رجيستر فقط 1000 فايل رو تگ گذاري ميكنه از اون كه گذشت پيغام ميده كه محدوديت داريد و بايد خريداري كنيد. حالا ما كه تو ايران امكان خريد اينترنتي نداريم چطور ميتونيم اين محدوديت رو رفع كنيم. با تشكر از راهنمايي شما

    1. سلام ،
      از لطفتون ممنونم ، به نکته خوبی اشاره کردید که من یادم رفته بود در متن بهش اشاره کنم ، فعلا برای رفع این مشکل میتونید خودتون تعداد تگها رو در همون حد 1000 تا نگه دارید به این صورت که مثلا اگه 500 تا فایل موسیقی دارید که به صورت مستقل تگ گذاری کردید ، حالا برای اینکه سقف تگ های شما زود به پایان نرسه به صورت دستی همه آهنگ ها رو توی یک یا چند تا فولدر بزارید و کل فولدر رو تگ گذاری کنید تا به جای 500 تا تگ یک فولدر تگ گذاری شده داشته باشید ، کمی شاید وقت بگیره ولی فعلا چاره ای نیست ، البته اگه به سایتش مراجعه کنید فکر کنم بخشی هستش که اگه در توسعه نرم افزار همکاری کنید لایسنس رایگان به شما هدیه داده میشه ، مثلا ترجمه نرم افزار به فارسی یکی از این فعالیت هاست .
      باز هم ممنون بابت نکته ای که اشاره کردید .
      با سپاس /.

  4. سلام تشکر از مطلب آموزشی کاربردی که ارایه کردید
    یه نکته ای که من خودم خیلی دوست داشتن تو این نرم افزار وجود داشته باشه این بود که با جابجایی فایلها و فولدرها تغییری در تگها بوجود نیاد این امکان رو نرم افزار داره اگه که جابجایی فایلها و فولدرها داخل خود نرم افزار انجام بشه (یک ویدیو هم در این زمینه لینک داده نگاه کنید خالی از لطف نیست)
    با تشکر

  5. سلام.
    یکی از بهترین تجربه هام بو اینترنت گردیم بود که مشکل مهمی رو برام حل کرد. نمی دونم چطوری تشکر کنم !

    موفق باشید

  6. سلام تشکر از مطلب آموزشی کاربردی که ارایه کردید.
    بنده در مرکز اسناد یک موسسه فعالیت میکنم اگر امکان دارد در مورد استفاده از نرم افزار به صورت شبکه ای هم توضیح دهید.
    ممنون موفق باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *