گوگل از مرورگر کروم برای آندروید رونمایی کرد

گوگل از مرورگر کروم برای آندروید رونمایی کرد
  • 1390/11/20
  • علیرضا
  • 0

سال 2008 بود که مرورگر جدیدی به نام کروم خود را به کاربران دنیای کامپیوتر و اینترنت معرفی کرد . مرورگری که در ابتدا فقط و فقط آن را در حد یک تبلیغ برای گوگل میدانستند و زیاد جدی گرفته نمیشد . اما اکنون پس از گذشت دو الی سه سال از فعالیت خود ، با قدرت و سرعت هرچه تمام تر رقبای خود را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارد تا جایی که اکنون فقط اینترنت اکسپلورر را بالاتر از خود میبیند که البته همه ی کاربران دلیل صدر جدول بودن اینترنت اکسپلورر را میدانند و آن هم چیزی نیست جز پیشفرض بودن این مرورگر در سیستم عامل های ویندوز شرکت مایکروسافت . از دلایل محبوبیت کروم میتوان به سرعت بسیار بالا در بارگذاری صفحات وب ، امنیت بالا ، رابط کاربری بسیار ساده و در عین حال زیبا ، رفع نقایص و اشکالات نرم افزاری در بازه های زمانی بسیار کوتاه و موارد دیگر اشاره کرد .

اما از این بحث ها که بگذریم ، شاید خیلی از کاربران مرورگر کروم علاقه داشتند تا این مرورگر را در دنیای موبایل نیز تجربه کنند . پس از گذشت سه سال از انتشار کروم برای سیستم عامل های کامپیوتر ، اکنون گوگل از مرورگر خود برای سیستم عامل آندروید نیز رونمایی کرد . مرورگری که احتمال میرود بتواند در دنیای موبایل نیز موفقیت های بزرگی کسب کند . آقای “ساندرا پیچای” یکی از مدیران گوگل در تاریخ 7 فوریه سال 2012 این خبر را به صورت رسمی در بلاگ گوگل موبایل منتشر کرد که در ادامه به موارد اشاره شده در این بلاگ مروری خواهیم داشت . پس با گویا آی.تی همراه باشید ……

 

اولین موردی که گوگل در این پست به آن اشاره میکند این است که کروم در حالت بتا منتشر شده است . پس ممکن است در این نسخه به مشکلاتی برخورد کنید که با توجه به آزمایشی بودن این نسخه طبیعی خواهد بود . همچنین در حال حاضر کروم تنها برای گوشی ها و تبلت هایی که از نسخه 4.0 یا همان “بستنی ساندویچی” آندروید استفاده میکنند در دسترس میباشد . همانند نسخه های مخصوص سیستم عامل های کامپیوتر ، گوگل تمرکز خود را بر سرعت و سادگی این نسخه از کروم معطوف کرده است .

شاید شما هم از قابلیت همگام سازی کروم یا همان Chrome Sync استفاده کرده باشید . با استفاده از این قابلیت میتوانید موارد مختلفی را با اکانت گوگل خود همگام سازی کرده تا در هر جایی و با هر دستگاهی به آنها دسترسی داشته باشید . مثلا در گوشی خود وبسایتی را بوکمارک میکنید . همان لحظه این بوکمارک در فضای ابری گوگل که به شما اختصاص یافته است قرار میگیرد . اگر لپ تاپ شما روشن بوده و به اینترنت متصل باشد این بوکمارک بلافاصله در مرورگر کروم که روی لپ تاپ شما نصب است نیز ایجاد خواهد شد . البته قابلیت همگام سازی اطلاعات تنها به بوکمارک ها محدود نمیشود و موارد دیگری مثل پیشنهاد آدرس ها ، مشاهده تب های باز در سایر دستگاهای متصل به حساب شما نیز وجود دارد .

برای اینکه سرعت بارگذاری صفحات بیشتر باشد گوگل روش هایی را در مرورگر خود پیاده سازی کرده است . هنگامی که شما یک آدرس را در آدرس بار یا همان Omnibox وارد کرده و یا کلمه ای را جستجو میکنید ، نتایجی به شما نشان داده خواهند شد . این نتایج به صورت پس زمینه بارگذاری میشوند تا اگر شما یکی از آنها را انتخاب کردید ، مقداری از عملیات بارگذاری قبلا انجام شده باشد . پس هنگامی که آیتم مورد نظر را خود را انتخاب کردید ، وبسایت مورد نظر با سرعت بیشتر و ملموس تری بارگذاری خواهد شد .

از نظر طراحی نیز کروم به خوبی میتواند خود را با صفحات نسبتا کوچک موبایل و صفحات بزرگ تبلت ها وفق دهد . در واقع اندازه تب ها نیز بر اساس صفحه نمایش تعیین میشود . تصویر زیر نمایی از مرورگر کروم روی یک تبلت آندرویدی است . 

تصویر از CNet

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در مرورگرهای موبایل وجود دارد انتخاب یک لینک از بین چند مورد در صفحات نمایش کوچک است . با استفاده از قابلیت پیش نمایش لینک ها ، کروم به صورت اتوماتیک روی آنها زوم کرده و انتخاب آنها را برای شما بسیار راحت خواهد کرد .

یکی از مواردی که این روزها بسیار حیاتی و مهم است و عدم وجودش در هر مرورگری میتواند یک نقطه ضعف به حساب بیاید ، مسائل و قابلیت های مربوط به حریم خصوصی میباشد . به عنوان مثال اگر نتوانید به صورت خصوصی به وبگردی بپردازید ، ممکن است حریم خصوصی شما توسط دیگر افرادی که به گوشی و یا تبلت شما دسترسی دارند نقض شود . گوگل در نسخه موبایلی کروم نیز قابلیت مرور وب به صورت ناشناس یا همان Incognito mode را قرار داده است . در صورتی که با استفاده از این قابلیت به مرور وب بپردازید ، هیچ ردپایی از شما به جا نخواهد ماند . برای فعال کردن قابلیت مرور وب به صورت ناشناس نیز تنها کافیست روی آیکون Menu ضربه زده و از گزینه Settings ، گزینه Privacy را انتخاب کنید .

در قسمت بالا کمی در مورد قابلیت همگام سازی کروم صحبت کرده و به مواردی نیز اشاره شد . اما اگر بخواهیم دقیق تر به این قابلیت بپردازیم باید گفت که در حال حاضر این قابلیت تنها سه مورد را در اختیار شما قرار میدهد که در ادامه میخوانیم .

* مشاهده تب های باز : اگر کروم را روی لپ تاپ خود نصب کرده و از قابلیت همگام سازی آن نیز استفاده میکنید ، پس دیگر نگران تب های باز موجود در آن نباشید . چون از طریق نسخه موبایلی کروم نیز میتوانید این تب ها را در اختیار داشته باشید . دقیقا کاری که توسط افزونه ای به نام CloudTab انجام میشد . با این تفاوت که آن افزونه فقط امکان مشاهده تب های باز را از طریق کامپیوترها فراهم میکرد .

* پیشنهادهای هوشمند : هنگامی که شما به آدرسی مراجعه میکنید ، این آدرس در حافظه مرورگر باقی میماند و پس از چندین بار مراجعه به همان آدرس ، مرورگر شما متوجه میشود که این آدرس جزو دسته آدرسهای پر استفاده است . بنابراین هنگامی که شما دوباره شروع به تایپ آدرس میکنید ، پیشنهادی به منظور تکمیل اتوماتیک آدرس به شما داده میشود و تنها کافیست که آن را انتخاب کرده و در وقت خود صرفه جویی کنید . این هم جزو مواردیست که در قسمت همگام سازی مورد استفاده قرار میگیرد . یعنی آدرس هایی که در مرورگر دسکتاپی خود تایپ میکنید و جزو پیشنهادات مرورگر قرار میگیرند ، از این به بعد در گوشی شما نیز در دسترس خواهند بود . این به شما کمک میکند تا زودتر به هدف خود برسید و همچنین در وقت شما که برای تایپ کردن آدرس مصرف میشود نیز صرفه جویی خواهد شد .

 

هم اکنون میتوانید کروم را از آندروید مارکت دریافت کرده و نصب کنید . 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *