دنده های فلزی (نقدی بر Metal Gear Solid 2)

دنده های فلزی (نقدی بر Metal Gear Solid 2)
  • 1390/12/20
  • ميثاق جراحي
  • 3

به تازگی در بین سازنده گان بازی های رایانه ای مُد شده است که بازی های قدیمی خود را به صورت HD برای کنسول های نسل جدید خانگی منتشر می کنند تا از طرفی هم بازی های خوب قدیمی خود را دوباره زنده کنند و هم پول خوبی به جیب بزنند.

برخی از این بازی که شرکت های بازی سازی روی آنها حساب ویژه ای باز کردند و ریسک آن را قبول کردند تا به صورت   HD آنها را منتشر کنند، به قدری جشمگیر هستند که باعث شده شما را تا در هر مغازه ای بکشانند و از بین بازی های جدید و تازه واردی که در بازار وجود دارند، آنها را انتخاب کنید.

در این جا هدف ما سه نسخه از سری فوق العاده و بی همتای Metal Gear Solid است که فقط می تواند توسط شخصی به نام کوجیما خلق شود. اگر در جریان بازی ها باشید، می بینید که یک پک از سه شماره ی مختلف این سری بازی در بازار وجود دارد که البته برای بازی کردن آن باید ابتدا هزینه ای را برای به روز کردن دستگاه خود(اگر ایکس باکس دارید) بکنید و سپس از این سه شماره لذت ببرید.

از بین این سه نسخه ی متفاوت از سری Metal Gear Solid که یکی از آنها سفیر صلح نام دارد و زمانی مختص به کنسول PSP بود، من خودم به شخصه شماره ی دوم از بازی را انتخاب کردم و ترجیح دادم تقد آن را برای شما سروران عزیر بنویسم. پس این مطلب ویژه را تنها در مجله ی گویا ای تی می توانید پیدا کنید.

واقعا نمی دانم از کجا باید آغاز کرد. .در کل بازی Metal Gear Solid یک بازی معمولی نیست و اصلا نمی توان آن را با هیچ بازی در دنیا مقایسه کرد. از داستان بازی گرفته تا تک تک عناصر موجود در گیم پلی.

در شماره ی دوم که به نوعی با شماره ی اول آن رابطه دارد، شما وارد یک دنیای جدید از Metal Gear Solid می شوید. اکر شما واقعا از طرفدار های این بازی سوم شخص تاکتیکی هستید، پس باید شماره ی اول آن را بر روی کنسول سونی پلی استیشن یک بازی کرده باشید تا بتوانید از شماره ی دوم آن سر در بیاورید.

در این شماره داستان همانند تمام شماره های Metal Gear Solid پیچیده و بسیار بسیار در هم است. بازی های سیاسی، افراد مختلفی که در امتداد جنگ سرد و یا حتی یک جنگ جدید یک کشور علیه خودش، در شماره ی دوم از بازی Metal Gear Solid به راحتی دیده می شود. به طوری که شما به جایی می رسید که متوجه می شوید فقط  و فقط یک نماد برای یک کشور و حتی موش آزمایشگاهی هستید. شما فقط بازی می کنید و از عناصر بازی در شماره ی دوم از Metal Gear Solid دست به دهان می مانید و آن چیزی که ممکن است شما را تا آخر بازی آزار دهد، داستان سنگین و پیچیده ی این بازی خواهد بود.

همه چیز در ابتدا خوب و آرام شروع شد و شما دوباره شخصیت محبوب و اصلی سری Metal Gear Solid یعنی Snake را می بینید که جا افتاده تر و حرفه ای تر از قبل شده. پس از کمی اتفاق های جالب و غافلگیر کننده، بازی مجدد آغاز می شود و مانند این است که شما دوباره وارد بازی شدید اما با یک شخصیت جدید و متفاوت.

شخصیتی که خیلی محبوب نیست و سرد مزاج است. او رایدن نام دارد. یکی از آن موش های آزمایشگاهی که معلوم نیست از طرف کدام ارگان وارد میدان نبرد شده. سازمان سیاه؟ KGB? و یا حتی گروهی که خود دولت آمریکا آن را به وجود آورد و  سپس شکست خورد. شکستی که غیر قابل جبران است و همه ی اتفاق هایی که ممکن است در شماره ی دوم Metal Gear Solid بیفتد به گروهی شکست خورده موسوم به Dead Cell و 12 نفر از اعضای خبره و با تجربه ای که در این بازی سیاسی مهمترین نقطه هستند و آنها تصمیم می گیرند که بازی باید توسط چه کسی؟ چه گونه ؟ و یا به چه صورت پیش برود. در شماره ی دوم از بازی Metal Gear Solid شما با تمام جیز هایی آشنا می شود که به مفهوم واقعی دنیای Metal Gear Solid را می سازند. زاویه دوربین بازی با اینکه از بالا است و یک خلاقیت در زمان خود و در سبک خود به حساب می آید، ازار دهنده است. شما حتی نمی توانید به سادگی روبرو خود را ببینید و از وضعیتی که در آن قرار دارید مطلع شوید. مگر ؟ با پیدا کردن مختصات خود توسط سیستم های کامپیوتری که به ماهواره های GPS وصل هستند. زاویه ی دوربین نیز می تواند به  صورت اول شخص برای هدف گیری های دقیق، تغییر پیدا کند با به همان صورت سوم شخص برای مبارزه ها، باقی بماند.

آیتم های بازی از تنوع بسیار بالایی برخوردارند به طوری که سازنده گان به فکر سلامتی شما در هنگام سرما و یا لرزش دست در هنگامی که با تک تیر کار می کنید، هستند! در این بازی باید تا می توانید بی سر و صدا باشید و بسیار حرفه ای و با احتیاط عمل کنید. چرا که فقط یک لحظه دیده شدن توسط دشمن و یا حتی انجام کاری که باعث شده صدایی ایجاد شود، به احتمال 80 درصد به مرگ شما منجر خواهد شد. با وجود اینکه در تمامی مراحل و قسمت ها نمی توانید یک رادار داشته باشید، این امر بسیار مشکل خواهد شد و باعث شده بازیکن پس از کشته شدن های زیاد از ادامه ی بازی سرد شود. اما به طور حتم شما در نسخه ی دوم از بازی Metal Gear Solid به دنبال یک جاسوس بازی بسیار حرفه ای هستید. توسط سلاح ها و ابزاری که هر کدام در روند گیم پلی نقش دارند، باید بدانید که چه چیزی درست است و از کدام روش باید عمل کرد تا کمتر توسط دشمن دیده یا کشته شد.

به نظر من سخت ترین جای بازی البته نه برای شما بازی خور ها بلکه برای آن نویسنده های بازی، دیالوگ هایی است که از طریق فرکانس های مختلف رد و بدل می شوند. این دیالوگ ها به قدری زیاد، متنوع و مفرح هستند که شاید 2-3 ساعت یا شاید هم بیشتر ! از وقت شما را بگیرند تا فقط آنها را تا آخر و بدون رد کردن بشنوید. افراد مختلف که هر کدام در این بازی سیاسی و بازی رایانه ای ! هدفی دارند. آنها یا مانع شما هستند یا به طور غیر مستقیم به شما کمک می کنند. از جمله دختری که به شما در ذخیره کردن بازی کمک می کند و نسبت بسیار نزدیکی با شخصیت اصلی بازی یعنی رایدن دارد.

کنترل نرم و بسیار انعطاف پذیری که در تمامی سری های Metal Gear Solid دیده می شود، از جمله مهمترین و منحصر به فر دترین کنترلر هایی است که در هیچ بازی به جز Metal Gear Solid نمی توانید پیدا کنید. سرعت زیاد حرکت ها باعث شده شما  بتوانید در مواقع ضروری تصمیم بگیرید و فقط در چند ثانیه سرنوشت خود را عوض کنید. نکته ها و ریزه کاری هایی که در شماره دوم از Metal Gear Solid دیده می شوند به قدری زیاد هستند که شاید بتوان از آنها یک کتاب 100 صفحه ای ساخت. 

در این شماره اگر چه گرافیک و یا طراحی برخی عناصر ضعیف می باشد، اما یادمان نرود که این نسخه یک عنوان انحصاری برای کنسول  پلی استیشن 2 در زمان خودش بود و حال که به صورت HD برای کنسول های ایکس باکس 360 و پلی استیشن 3 وارد بازار شده، باز هم جای تقدیر را برای بازیکنان باز گذاشته است.

در شماره ی دوم از Metal Gear Solid پیش نمایش ها و دمو های بازی خیلی طولانی هستند و این به نظر من از صعف هایی است که نه تنها در این نسخه بلکه در تمامی نسخه ها دیده می شود. اما این پیش نمایش ها که به صورت حرفه ای کارگردانی شدند، یک شجره نامه ی کامل برای دنیای بزرگ Metal Gear Solid می باشند و برخی از آنها به قدری تراژیک و حتی اکشن هستند، که بازیکن دست بر دهان می ماند و یا چشم هایش خیس ! در کل می خواهم بگویم اگر کمی این پیش نمایش ها و دمو های بین بازی کوتاه تر می شد خیلی بهتر بود، ولی متاسفانه این گونه نیست و کمی باعث شده امتیاز منفی را در بازی لحاظ کنیم.

با توجه به دیالو گ ها و گفتگو هایی که بین شخصیت های مختلف بازی در طی تماس های رادیویی برقرار می شوند می توان از داستان بازی یک نتیجه ی گیری گلی داشت و با حدس ها و فرضیه های خود خانه های خالی از آن پازل پیچیده ی داستان را پر کنید.

 

بهتر است کمی در رابطه با شخصیت ها صحبت کنیم که پی و شالوده ی سری بازی های Metal Gear Solid را تشکیل می دهند. اول از همه رایدن است که درباره ی آن صحبت هایی به میان آمد و سپس Snake که در حادثه ای دو سال قبل در شماره ی دوم از بازی Metal Gear Solid نا پدید شد و دوباره با یک هویت جدید به رایدن کمک کرد تا در ماموریتی که بر عهده دارد، موفق شود. در این شماره با شخصیت های یک ارگان ویژه به نام Dead Cell آشنا می شوید که توسط دولت آمریکا خلق و به یک فاجعه و شکست تبدیل شد. مبارزه با اعضای گروه Dead Cell که هر کدام از ویژگی های خاص و حتی فرا انسانی برخوردارند، از هیجان انگیز ترین بخش ها در شماره ی دوم  بازی هستند. زمانی که شما با شاگرد Stillman(عضوی متخصص در سازمان FBI در خصوص   انواع مواد منفجره و بمب) یعنی Fatman برخورد می کنید و در یکی از بخش های عمده ی بازی باید به دنبال بمب هایی بروید که توسط او ساخته شدند. اما بعد ها متوجه می شوید که او حتما یکی از افرادی است که در آینده دردسر ساز خواهد شد.

به طور مثال، در بخش مبارزه با Fatman، نیاز به یک قرص اعصاب است. او با آن ظاهر فریبنده اش و آن قابلیت هایی که دارد، شما را بازی می دهد و از بین بردن او کاری  دشوار است.

به سراغ هوش مصنوعی بازی می رویم که بازی را از حد تعادل خارج کرده  و باعث شده Metal Gear Solid 2 به یک کابوس برای شما بازیکنان تبدیل شود.

در این شماره دشمنان طوری رفتار می کنند که به نظر می رسد واقعی هستند. آنها همانند آینه ای در مقابل شما هستند. همانند یک بازی شطرنج می ماند. شما یک حرکت انجام می دهید و آنها در برابر کوچکترین رفتار شما، عکس العملی بسیار دقیق و مناسب.

 هر فرد با توجه به وظیفه ای که دارد در بخش خودش نگهبانی می دهد و باید پس از هر 5 ثانیه گزارش رد کند، پس اگر یکی از این گشت ها را به هر نوعی از میان بردارید، مرکز مشکوک می شود و به دنبال گزارش لحظه ای است. پس آنها افرادی را به محل حادثه می فرستند تا وضعیت را کنترل کنند

وضعیت در این مواقع معمولا زرد است و اگر مورد مشکوکی دیده شد به “قرمز” تغییر پیدا می کند. اینجاست که باید به دنبال سوراخ موشی باشید تا وضعیت دوباره به حالت اصلی بازگردد. اگر خیلی باهوش  و سریع باشید، می توانید تا قبل از اینکه دشمن وجود شما را اطلاع دهد، بیسیم او را با تیز بزنید و او را فلج  یا با رفتن از پشت او را تسلیم خود کنید.

در رابطه با این بازی هر چه بگویم کم است، البته نه به این منظور که این بازی یک بازی کامل است ولی عناصر خاص و بی همتای بسیار دارد.

 

نام : Metal Gear Solid 2

خالق بازی : Hideo kojima

ناشر :Konami

امتیاز ها :

Story      10/10

 

GamePlay   9.5/10

 

Sound      9/10

 

Control    10/10

 

A.I        10/10

 

Camera     7/10

 

Character  10/10

 

physic & destructive   8/10

 

Geraphics              8.5/10

_________________________

Total :    9/10

 اختصاصی از گویا ای تی

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام
    ممنون از نوشته خوبتون… متاسفانه برای توضیح متال گیر شاید همون کتاب ۱۰۰ صفحه ای هم کم باشه… من بهترین لحظات بازی خودم رو با این بازی داشتم… بهترین خط داستان ممکن و دنیایی نکات ریز و درشت که هر فردی رو با خودش همراه میکنه… چند روز پیش برای کسی که هیچی از بازی نمیدونست ویدیوی نبرد آخر اسنیک و اسلت در پایان قسمت چهارم بازی رو گذاشته بودم و بنده خدا همینجور یکضرب نگاهش کردو باورش نمیشد یه بازی و فقط یه سکانسش بتونه اینقدر بیننده رو با خودش همراه کنه… هرچی گفته بشه کم هست… یه پستی جمع و جوری هم خیلی قدیما راجع بهش نوشته بودم… یادش بخیر
    http://www.masoudz.com/%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C
    فقط یه سئوال، آیا کیفیت بازی خیلی جلو رفته؟ یعنی نسبت به ۸-۹ سال پیش تفاوت محسوسی دیده یشه

    1. در زمینه ی گرافیکی بازی پیشرفت خوب بوده، اما گیم پلی درست همانند قبل است

  2. با سلام واقعا این بازی فکر منو تسخیر کرده تقریبا ده سال پیش من اونقدر با این بازی اوخت گرفته بودم که همش فکر میکردم snake هستم الان هم نمیتونم فراموشش کنم ولی از نظر من بهترین نسخه اون همون نسخه ای هست که واسه play1 اومده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *