خواندن ، ویرایش و ساخت فایل های PDF

خواندن ، ویرایش و ساخت فایل های PDF
  • 1390/12/22
  • سپهر خيري
  • 0

 

 

 

 

فایل های پی دی اف یکی از روش های خوب برای نگه داری و تبادل فایل های متنی هستند که به صورت خیلی ساده میتوان مطالب مورد علاقه خود را با همان ترتیب و آرایش نوشته ها ذخیره و آرشیو کنید. همچنین در فایل های پی دی اف به دلیل آنکه میتوان فایل های تصویری را چاشنی متن خود کنید یکی دیگر از نقاط قوت فایل های پی دی اف هست.

 

 

 

 

 

 

 

تبادل راحت و سریع این نوع فایل ها بین دوستان خود بسیار ساده است ، به طوری که کافی است دوست شما درون کامپیوتر خود (ویندوز یا لینوکس و…) یک نرم افزار پی دی اف خان داشته باشد ، یا حتی میتواند آن فایل را درون موبایل هوشمند خود توسط نرم افزار های مخصوص موبایل که برای سیستم عامل های مختلف ios و آندروید منتشر شده است استفاده کند.

 

 

 

 

 

در این مقاله قصد داریم 3 کار مهم خواندن ، ویرایش و ساخت فایل های PDF را به وسیله نرم افزار های آن معرفی کنیم تا همه جوره بتوان از فایل های PDF استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

خواندن فایل های پی دی اف

 

 

 

برای خواندن فایل های پی دی اف تا به الان ده ها برنامه منتشر شده است که بخشی از آنان تجاری و بخش دیگر متن باز و رایگان است ، نرم افزاری که میخواهیم برای خواندن فایل های پی دی اف معرفی کنیم یک نرم افزار متن باز و رایگان است. این نرم افزار فعلا برای سیستم عامل مایکروسافت ویندوز منتشر شده است و به گفته سازنده و توسعه دهنده های آن به زودی برای لینوکس و اوبونتو نیز منتشر میشود.

 

 

 

نام این نرم افزار متن باز Sumatraیا به فارسی سوماترا هست که اولین نسخه پایدار آن در اواسط سال 2008 منتشر شد و آخرین آپدیت آن در پایان سال 2011 انجام شد. این نرم افزار کاملاً سبک و بسیار سریع هست و بدونه اضافات و پلاگین ها میتوان روی ضعیف ترین کامپیوتر های جهان هم فایل های پی دی اف را خواند ، این نرم افزار از هسته کتابخانه MUPDP ساخته شده است و سازنده آن با توجه به کتابخانه MUPDP ویژگی های خوبی مانند کلید های میانبر کارساز و افزایش سرعت و سبکی به آن اضافه کرده است.

 

 

 

 

 

 

 

حجم نرم افزار حدود 1.50 مگابایت هست که به دلیل یکپارچه ساختن آن بعد از نصب حجم آن تغییری نمیکند. برای استفاده از این نرم افزار بعد از دانلود و نصب آن را اجرا کنید و اگر نسخه جدیدی منتشر شده باشد همان ابتدا به شما پیغام میدهد. برای خواندن فایل های پی دی اف کافی است از قسمت File بر روی گزینه open کلیک کنید و فایل پی دی اف با فرمت .PDF را انتخاب کنید

 

 

 

همچنین بعد از نصب نرم افزار تمام فایل های pdf به صورت خودکار در این نرم افزار باز میشوند و اگر مشکلی با آن ها داشتید میتوانید با عملیات درگ اند دراپ (کشیدن فایل پی دی اف داخل صفحه نرم افزار) فایل پی دی اف خود را اجرا کنید و آن را با تنظیمات نرم افزار مطالعه کنید.

 

 

 

سوماترا نرم افزار خوبی برای خواندن فایل های متنی هست که به سادگی و سبکی آن وابسته میشوید ، در آخر برخی از ویژگی های مهم نرم افزار سوماترا را مشخص میکنیم که با خواندن آنها میتوانید به ویژگی های خوب سوماترا پی ببرید

 

 

 

 

 

نکات مثبت نرم افزار سوماترا

 

– حجم کم نرم افزار و سبک بودن آن در حین اجرا

 

– قابلیت حمل پذیری نرم افزار

 

– متن باز و کاملا رایگان

 

– واسط های کاربری ساده و پر قدرت مانند کلید های میانبر

 

– قابلیت برسی و ویرایش فایل ها هنگام خواندن

 

– قابلیت چاپ فایل های پی دی اف (تبدیل هر صفحه به یک عکس مجزا)

 

 

 

برای دانلود و اطلاعات بیشتر میتوانید به این لینک ها مراجعه کنید:

 

 

 

وبلاگ رسمی نرم افزار http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf

 

معرفی نرم افزار در ویکیپدیاhttp://en.wikipedia.org/wiki/Sumatra_PDF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ویرایش فایل های پی دی اف

 

 

 

شاید شما یک فایل پی دی اف داشته باشید که درون آن اشتباهاتی وجود داشته باشد و بخواهید آن را اصلاح کنید یا اینکه میخواهید مطلب یا چیزی به آن اضافه کنید که برای این کار باید از نرم افزار های ویرایش پی دی اف استفاده کنید که نرم افزار های زیادی برای این کار وجود دارد و ما میخواهیم یک نرم افزار ساده ، متن باز و رایگان را مانند سوماترا معرفی کنیم.

 

 

 

 

 

گرچه نرم افزار سوماترا امکان ویرایش محدود فایل های پی دی اف را داراست ولی اگر میخواهید به صورت حرفه ای تر فایل های پی دی اف را ویرایش کنید میتوانید از نرم افزار رایگان pdftk Builderیا همان پی‌دی‌اف تی‌کا بیلدر استفاده کنید.

 

 

 

اولین نسخه پایدار این نرم افزار در سال 2002 منتشر شد و با آپدیت و ویرایش های آن تا به الان به یک نرم افزار کامل و مطمئن برای ویرایش فایل های پی دی اف تبدیل شده است. این نرم افزار میتواند بدون نرم افزار های وابسطه مانند آکروبات و یا حتی سوماترا اجرا شود و با آن میتوانید درون فایل های پی دی اف را ویرایش یا دست کاری کنید.

 

 

 

پی‌دی‌اف تی‌کا بیلدر بر خلاف نرم افزار سوماتر از کتابخانه itext استفاده کرده است و ویژگی های بسیار زیادی به آن اضافه شده است و در قالب نرم افزار pdftk Builder منتشر شده است. این کتابخانه با زبان جاوا نوشته شده است ولی امکانات و محیط نرم افزار با زبان C++ نوشته شده است.

 

 

 

این نرم افزار امکانات خوبی مانند ، جداسازی متن ، ترکیب فایل های پی دی اف ، رمز گذاری روی فایل ها ، رمز گشایی فایل های غیر قابل چاپ و غیره… را داراست. یکی دیگر از امکانات این نرم افزار امکان فشرده سازی فایل های پی دی اف هست و حتی میتوانید در صورت لزوم فایل های که فشرده شده اند را از حالت فشرده استخراج کنید.

 

 

 

 

 

 

 

برای استفاده از نرم افزار پس از دانلود که حجم آن حدود 3 مگابایت است آن را نصب کنید و فایل PDFTK را اجرا کنید بعد از اجرا برای ویرایش فایل های پی دی اف باید در تب Collate روی دکمه Add کلیک کنید و فایل پی دی اف خود را انتخاب کنید. و بعد از انتخاب فایل برنامه تعداد صفحات و دیگر مشخصات را به شما نمایش میدهد و میتوانید به وسیله دیگر کلید ها و تنظیمات به ویرایش و دست کاری فایل های پی دی اف خود بپردازید.

 

 

 

در آخر برخی از ویژگی های این نرم افزار برای ویرایش فایل های پی دی اف را دسته بندی میکنیم

 

 

 

 

 

نکات مثبت نرم افزار PDFTK

 

– رمز گذاری و شکستن رمز فایل های PDF

 

– فشرده و استخراج فایل های PDF

 

– جدا سازی و جا به جا کردن فایل های پی دی اف

 

– امکان چاپ پرونده های غیر قابل چاپ (در نرم افزار سوماترا از نسخه 0.5 به بعد این امکان وجود ندارد)

 

– و دیگر ویرایش های داخل فایل ، متن و تصویری های یک PDF

 

 

 

برای دانلود این نرم افزار رایگان و متن باز میتوانید به وبسایت رسمی آن مراجعه کنید www.angusj.com/pdftkb

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ساخت فایل های پی دی اف

 

 

 

یکی از سوال های زیادی که کاربران میپرسند و یا در اینترنت به جستجوی آن میپردازند ساخت فایل های پی دی اف هست ، در ادامه برنامه رایگانی را معرفی میکنیم که به وسیله آن میتوانید به راحتی یک فایل پی دی اف خوب برای خود آماده کنید.

 

 

 

نام این نرم افزار رایگان و متن باز pdfCreatorیا همان پی‌دی‌اف کرِیتور هست که به وسیله آن میتوانید یک فایل کامل پی دی اف با تمام تنظیمات مورد نیاز بسازید ، شما به وسیله این نرم افزار میتوانید روی فایل های پی دی اف خود که آن را ساخته اید رمز بگذارید تا دیگران نتوانند آن را ویرایش یا دست کاری کنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

البته راه های برای شکستن رمز های فایل های پی دی اف وجود دارد که در نرم افزار قبلی معرفی کرده ایم ولی اگر میخواهید یک رمز امن روی نرم افزار قرار دهید باید از آخرین نسخه نرم افزار استفاده کنید چرا که روش و شیوه رمز گذاری آن به مرور آپدیت و قوی تر میشود تا از شکستن رمز جلوگیری شود.

 

 

 

نرم افزار های دیگری مانند اپن آفیس برای ویرایش فایل های پی دی اف وجود دارد اما این نرم افزار یک نرم افزار ساخت و ویرایش حرفه ای تر فایل های پی دی اف است که میتوانید به رایگان از آن استفاده کنید.

 

 

 

اولین نسخه این نرم افزار در سال 2003 منتشر شد و تا به الان مورد حمایت توسعه دهندگان شده است و در حال بروز رسانی است. حجم نرم افزار حدود 18 مگابایت است که اگر امکانات اضافی آن را فعال کنید حجم آن بعد از نصب حدود 25 مگابایت میشود که در مقابل دیگر نرم افزار های مشابه حجم کمی دارد.

 

 

 

برای اضافه کردن متن و اسناد در نرم افزار میتوانید در قسمت Document گزینه Add را انتخاب کنید و فایل های با فرمت .ps را وارد نرم افزار کنید.

 

 

 

در آخر قسمتی از ویژگی های مهم این نرم افزار را برسی میکنیم

 

 

 

 

 

نکات مثبت نرم افزار pdfCreator

 

– امکان افزایش امنیت فایل ها با رمز گذاری

 

– پشتیبانی از فرمت های ps tiff jpg png و BMP

 

– امکان دسترسی به فایل های COM و سورس های چند نمونه از برنامه های تبدیل

 

 

 

برای دانلود و اطلاعات بیشتر میتوانید به وبگاه رسمی نرم افزار مراجعه کنید www.pdfforge.org/products/pdfcreator

 

دیدگاه خود را وارد کنید