حقه هکرها : نمایش افرادی که از پروفایل فیسبوک شما بازدید کرده اند

حقه هکرها : نمایش افرادی که از پروفایل فیسبوک شما بازدید کرده اند
  • 1391/1/14
  • علیرضا
  • 101

هکرها همیشه اهداف خود را در جایی جستجو میکنند که بیشترین تعداد کاربران وجود داشته باشند . مثلا سیستم عامل ویندوز که بیش از 90 درصد کامپیوترهای دنیا با استفاده از آن کار میکنند . یا شبکه اجتماعی فیسبوک که تقریبا یک میلیارد کاربر دارد . پای اشتباهات انسانی نیز که به میان بیاید ، کار هکرها راحت تر هم میشود . چون انسان ها خیلی راحت مرتکب اشتباه میشوند . در صورتی که منحرف کردن یک سیستم کامپیوتری مسلما مشکل تر است .

امروز قصد داریم در مورد یک تهدید جدید که این روزها در فیسبوک سر و صدای زیادی به پا کرده است به شما توضیحاتی را ارائه دهیم تا هم خودتان مواظب باشید و هم مانع از آلوده شدن دیگران شوید . با گویا آی تی همراه باشید ……..

مدتی است که یک اپلیکیشن جعلی ادعا میکند که میتواند لیست افزادی که از پروفایل شما بازدید کرده اند را به شما نشان دهد . این اپلیکیشن مدعی است که این قابلیت توسط فیسبوک و در یک بروز رسانی جدید ارائه شده است که مسلم است از این طریق که به حملات مهندسی اجتماعی معروف است ، سعی در بدست آوردن اعتماد کاربران دارد . چون قبلا نیز اپلیکیشن های وجود داشته اند که مدعی انجام چنین کاری میشدند و پس از کشف ماهیت واقعی آنها توسط کاربران ، دیگر اعتماد به آنها برای کاربران فیسبوک بسیار مشکل است .

اما سناریوی گرفتار شدن در دام این ترفند جدید هکرها چگونه است ؟

مثل همیشه که مطالب به اشتراک گذاشته توسط دوستان خود را میبینید ، یک مطلب به اشتراک گذاشته شده را مشاهده میکنید که همین اپلیکیشن را به شما معرفی میکند . تصویر زیر نمونه ای از این مطلب به اشتراک گذاشته شده است :

یک تصویر اغواگرانه به چشم میخورد که نمونه ای از کارکرد این اپلیکیشن را به شما نمایش میدهد با این توضیح که در زیر تصویر آمده است : ” یک بروز رسانی جدید از فیسبوک . اکنون شما میتوانید افرادی که از پروفایل تان بازدید کرده اند را چک کنید ” . سپس یک لینک به صفحه این اپلیکیشن جعلی داده شده است . سپس با این سوال که ” چه کسی پروفایل شما را مشاهده کرده است ؟ ” شما را بی تاب دانستن جواب این سوال میکند .

پس از کلیک بر روی لینکی که با عنوان FACEBOOK PROFILE VIEWER مشخص شده است ، به یک صفحه جدید هدایت خواهید شد . این مربوط به نصب این اپلیکیشن جعلی میباشد . در این صفحه از شما درخواست تایید یکسری مجوزهای دسترسی به بخش های مختلف اکانت شما میشود که در صورت تایید آنها باید خود را جزو دسته قربانی های این حمله بدانید .

متاسفانه خیلی از کاربران بدون هیچ گونه توجهی و بدون مطالعه جزئیات مربوط به این مجوزهای دسترسی ، اقدام به تایید آنها میکنند . به عنوان مثال این اپلیکیشن از شما موارد زیر را درخواست میکند :

1- دسترسی به اطلاعات پایه ای و اصلی شما که شامل مواردی مثل نام ، تصویر پروفایل ، جنسیت ، لیست دوستان و مواردی از این دست میشود .

2- دسترسی به اطلاعات مربوط به پروفایل شما که شامل تاریخ تولدتان میشود .

3- دسترسی به تصاویر موجود در اکانت شما که ممکن است حاوی تصویر شخصی شما باشد نخواهید کسی به آنها دسترسی داشته باشد .

4- دسترسی به اطلاعات که ممکن است افراد با شما به اشتراک بگذارند که شامل مواردی مثل موقعیت مکانی فعلی میباشد .

5- ارسال موارد مختلف در پروفایل شما که میتوان به استتوس آپدیت ها ، تصاویر و موارد دیگر اشاره کرد .

حتما متوجه شده اید که سهل انگاری در تایید دسترسی ها به یک اپلیکیشن میتواند چه عواقب خطرناکی را در پی داشته باشد . پس در مواقع بعدی حتما جوانب احتیاط را رعایت کنید .

اما پس از این کار لیستی به شما نمایش داده خواهد شد که این افراد از پروفایل شما بازدید کرده اند و همچنین این افراد را بر اساس تعداد بازدیدهای شان مرتب نیز میکند که واقعا در فریب دادن کاربران موثر واقع خواهد شد . حتی در قسمت بالای صفحه ، تعداد افرادی که در حال حاضر در حال مشاهده پروفایل شما هستند را نیز نمایش میدهد .

اما در پشت صحنه چه اتفاقی در حال رخ دادن است ؟ بدون اینکه شما متوجه شوید ، پیام های از سوی شما در حال پست شدن روی دیوارتان است که دوستان شما را تشویق و ترغیت به استفاده از این اپلیکیشن جعلی میکند . دوستان شما نیز به دلیل اعتمادی که به شما دارند ، به احتمال بسیار زیاد قربانی این کلاهبرداری جدید هکرها خواهند شد .

بدیهی است که این اپلیکیشن و اپلیکیشن های مشابه آن سعی در دسترسی به اطلاعات شخصی شما داشته و از این طریق قصد ارسال هرزنامه ها را در سطح اینترنت دارند .

اما در صورت گرفتار شدن در دام این اپلیکیشن جعلی چه باید کرد ؟

1- ابتدا به تایم لاین خود نگاهی بیندازید و پست هایی که به معرفی این اپلیکیشن پرداخته اند را حذف کنید و به فیسبوک گزارش اسپم بودن آنها را بدهید تا روند متوقف سازی این پیام ها توسط مسئولان فیسبوک سریع تر صورت پذیرد .

2- مجوزهای دسترسی این اپلیکیشن را باطل کنید . کافیست به قسمت Account Settings بروید ( روی فلش کوچک بالای صفحه فیسبوک کلیک کنید و گزینه Account Settings را انتخاب کنید ) . سپس از پنل سمت چپ روی گزینه Apps کلیک کنید . اکنون لیستی از اپلیکیشن ها را مشاهده خواهید . این اپلیکیشن ( یعنی Profile Visitor ) را پیدا کرده و سپس روی علامت ضربدر سمت راست آن کلیک کنید . به این ترتیب این اپلیکشن از اکانت شما حذف خواهد شد .

3- به هر شکلی که میتوانید اطلاع رسانی کنید . این مطلب را به اشتراک بگذارید تا روند شیوع این اپلیکیشن جعلی کندتر شود .

مطمئن باشید که فیسبوک تا به حال چنین قابلیتی را ارائه نکرده است و کلیه اپلیکیشن هایی که ادعا میکنند که قادر به انجام این کار میباشند ، کلاهبرداری بیش نیستند .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 101 دیدگاه
    1. دوست داری بهت نشون بدم اپلیکیشن شو /

  1. این اواخر فید سایتتون رو چک کردید؟ یه مدت یک سری لینک نامربوط فیلم و سریال و… میاد جزء فید. درستش کنید!

    1. به مدیریت سایت اطلاع داده شده و در حال حال مشکل هستن .
      موفق باشید ………..

  2. سلام عليرضا جان
    ممنون از مطالب مفيدي كه ميذاري♥
    يه سوال داشتم تو فيس بوك نشد ازت بپرسم
    راجع به ريزنت اكتيويتي ها كه براي دوستامون در قالب فيد ارسال ميشه ،آيا راهي هست كه بشه عمليات ارسال به دوستان رو متوقف كرد ؟(مثلا لايك و كامنت و …)
    هيدن كردن ريزنتها فقط اونا رو از روي وال خودمون حذف ميكنه و كماكان ارسال به دوستان ادامه داره .
    ممنون ميشم اگه راهنماييم كني
    موفق باشي ♥

    1. FBP رو برنامه شو با گوگل کروم از وب استور گوگل بگیر . هر چیزی رو که میخوای دیده نشه تیک بزار .. کافیه بری
      WEBSTORE GOOGLE ..
      تو اون کادر جستجوش تایپ کنی
      FBP
      پیذاش که کرد بگیرش نترس خیلی کارائی داره

  3. ممنون از اطلاعات .فقط میشه بگین این برنامه عملکردش چقدر صحت داره و ایا شما با این برنامه مواجه شدید تا به حال یا نه ؟ ممنون میشم پاسخی جامع بدین…

    1. سلام .
      خواهش میکنم .
      همونطور که عرض کردم این یه برنامه جعلیه و اصلا صحتی نداره و فقط واسه نفوذ به اکانت شما استفاده میشه .

      موفق باشید …..

  4. سلام خسته نباشید من توی فیس بوک بلوکه شدم ازتون خواهش میکنم منو راهنمایی بکنید تا از این حالت خارج بشم . موفق وپیروز باشید

  5. سلام جند وقته صفحه فیس بوک من بلانک شده البته یوزرهای دیگه میتونن وال منو ببینند و همه پستها هستن ولی خودم نمی تونم لطفا کمکم کنید

  6. ببخشید من دقیقا چند لحظه قبل از اینکه این مطلبو بخونم این گزینه رو app کردم ولی بلافاصله بعدش طبق همون دستور العملی که دادین حذف کردم.دیگه هکرها به اطلاعات من دسترسی ندارن؟مطمئن باشم؟

    1. سلام .
      خیر ، دیگه دسترسی نخواهند داشت .

      موفق باشید …..

  7. سلام
    از مطالب ارزنده شما ممنونم دوست خوبم
    راستش تعجب کردم چون چنین اپلیکیشنی وجود داره و من خودم امتحان کردم پس اون چطور نشون داده؟

    1. میشه بگید اسم این اپلیکشیم رو که نشون داده درست؟

  8. به نظر شما این حقیقت داره؟

    facebook ta 25 march mohlat dade ke id haye haghighi va ghabele estefade ro shenasaei kone … matni ke ferestadamCopy paste karde va be 15 nafar az dostaton tak tak bayad messege Bezanid. dar gheire in sorat Facebook ta 2 hafte digeID shoma ro mibandehplease don’t send this back to theperson you recieved it from.Dear Facebook Members,…Facebook is recently becoming very overpopulated. There have been many members complainingthat Facebook is becoming very slow. Records show that the reason is that there are many active Facebook members and, on the other side, many new Facebook members.We will be sending this message around to see if members are active or not. If youare active please send to at least 15 other users using Copy+ Pasteto show that you are still active.*Those who do not send this message within 2 weeks will be deleted without hesitation to create more space.*Send this message to all your friends and to show me that yourstill active and you will not be deleted.Founder of Facebook,Mark Zucke

    1. خیر ، حقیقت نداره . توجهی نکنید .

    1. سما خانوم من خودم همزمان با دو پروفایل کاربری و با دومرورگر امتحان کردم جواب داد ولی چون برنامش خیلی برای اجرا دردسر داره بی خیالش شدم. دیگه نمیدونم دوستان که میگن وجود نداره.

    2. بازدید نیستش که / شما اجازه میدی اونا ببینن ( البته با برنامه ) که کیا تو 10 نفره اول هستن که با شما مراوده . حالا یا لایک یا کامنت یا گپ و گفتگو داشتی اونارو لیست میکنه میگه اینا زیاد اومدن تو پرو فایل شما / از کجا میشه فهمید ؟؟ من با یک پروفایل فیک خودم . 10 بار زدم . هر دفعه همون قبلی رو نشون داد بعد1 ساعت میگفت علی 3 ساعت پیش اومده پروفایل شما رو دیده بعد 10 ساعتم میگفت علی 3 ساعت پیش اومده.. . تا با سارا چت کردم . و گپ زدم . این دفعه 11 بار . سارا رو هم نشون میداد که 3 ساعت پیش تو پروفایل شما بوده .. حالا سارا 1 ربع بود کلا اومده بودا /

  9. سلام .از اپلیکیشنی که برای نشون دادن اینکه تو فیس بوک کدوم دوستامون خودشونو invisible کردند چجوری استفاده میکنیم؟

    1. سلام .
      به Facebook_fixer@live.com ایمیل بزنید . اسمشون حمید محبی هست . کمکتون میکنه .

  10. سلام خسته نباشيد ميشه در مورد Subscribe در فيس بوك توضيح بدين؟ و اينكه آيا كسي پروفايل مون رو ببينه در اين قسمت قرار ميگيره باتشكر

  11. چگونه می توان گزینه دانلود را از قسمت عکسهایمان حتی برای دوستان حذف کرد؟ در آلبومهای بعضی دوستان دیده ام که عکس آنها فقط برای مشاهده است و در محل همیشگی گزینه دانلود هیچ چیزی نیست

  12. سلام
    ممنون بابت سایته خوبتون
    وقتی تو فیس بوک عضو میشی،آدرس صفحت چی میشه؟
    مثلا کسی بپرسه آدرست چیه باید چی بگیم؟

  13. سلام چرا توی فیس بوک با گوگل کروم هیچ عکس و آواتاری رو نمیتونم ببینم؟
    حتی با فاکس هم جدیدا این مشکل رو دارم فقط هم تو فیس بوک؟؟
    آیا اصلا گزینه ای برای آپدیت کردن اکانت وجود داره؟ چون فقط با یه اکانتم اینجوری میشه؟

    1. داداش علی برای منم مثل تو هست نمیدونم باید چکار کنم ولی به محض متوجه شدن بهت خبر میدم

  14. سلام
    من قبلا تصاویر رو در فیسبوک میدیدم ولی الان به هیچ عنوان نمیتونم تصاویر رو ببینم و وقتی وارد فیسبوک میشم با ارورو مواجه میشم که عرور های عجیبی میده یکی از عرور ها مثل این میباشد : fb.cb.photos . akahamid یه همچین چیزی است که هی Ok میکنم ولی بازم میاد متاستفانه تصاویر نمیتونم ببینم سرعت نت خوبه از ساکس پروکسی برای رد شدن از فیلتر استفاده میکنم لطفا راهنماییم کنید باید چکار کنم ….
    ممنون میشم

  15. آره. منم اینو دیده بدم و دنبالش بدم ه ازش استفاده کنم ، خدا رو شکر که اطلاع رسانی کردین . مرسی

  16. سلام دوست من.من به تازگی پیجی رو روی پروفایل فیس بوک دوستانم می بینم یا لینکی برای من شیر میشه که میگه آپلیکیشنی وجود داره که با نصب آن میتونیم بفهمیم چه کسانی از پروفایل ما دیدن کرده اند.آدرس این سایت به قرار زیر است:
    http://apps.facebook.com/profilespytdhngtjdgn/

    آیا واقعا چنین چیزی امکان پذیره؟ممنون میشم مرا راهنمایی کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *