روشنتر کردن سفیدی چشم ها با کمک فتوشاپ

روشنتر کردن سفیدی چشم ها با کمک فتوشاپ
  • 1391/1/16
  • سيدايوب كوكبي
  • 3

به نام خدا

سلام ،

در این مطلب قصد داریم سفیدی چشم ها را روشنتر کنیم ، با این کار چشمها زیباتر جلوه خواهد کرد ، خب با هم شروع میکنیم :

گام 1 – عکس مورد نظر را در فتوشاپ باز کنید و از پایین پلت Layers دکمه Create New Adjustment Layer را بزنید و سپس Levels را انتخاب کنید تا یک لایه Levels به بالای لایه Background اضافه بشه ، البته مهم نیست که کدام یک از Adjustment ها را انتخاب کنید چون ما فقط نیاز داریم که Blending mode آن را تغییر دهیم ، شاید سوال کنید چرا یک کپی از لایه بک گراند تهیه نمکنیم؟! دلیلش اینه که وقتی یکی کپی از لایه زمینه ایجاد کنیم فضای بیشتری از حافظه اشغال میشه و باعث کاهش سرعت عملیات میشه ولی وقتی از Adjustment Layer ها استفاده میکنیم سایز فایل زیاد نمیشه و سرعت عملیات بیشتر خواهد بود .

گام 2 – Blending mode لایه جدید را به Screen تغییر دهید ، این کار سبب روشنتر شدن عکس خواهد شد .

توضیح :  حالتهای Lighten,Screen,Color Dodge,Linear dodge,lighter color گروهی از Blending mode ها هستند که سبب افزایش روشنایی تصویر میشوند البته هر کدام به روش خاص خود ، با توجه به اینکه برای روشنتر شدن سفیدی چشم حالت Screen از بقیه حالتها طبیعی تر است لذا این حالت را انتخاب کردیم .

گام 3 – خب الان سفیدی چشم ها بهتر به نظر میرسد ولی مشکل اینه که ما فقط میخواهیم سفیدی چشم ها  و شاید کمی هم عنبیه روشن تر بشه و نه جایی دیگه ، برای رفع این مشکل ابتدا روی thumbnail لایه جدید کلیک کنید سپس کلید Ctrl+I را بزنید تا این لایه ماسک معکوس شود و تبدیل به ماسک مشکی شود ، این کار باعث میشه حالت Screen زیر ماسک مشکی پنهان بشه.

گام 4 – بر روی یکی از چشم ها زوم کنید ، سپس کلید D را بزنید تا رنگ های Foreground و Background به حالت پیش فرض برگردند ، اکنون رنگ Foreground باید سفید باشد ، حالا کلید B را بزنید تا ابزار براش فعال شود ، از Option bar یک قلم موی نرم و با اندازه مناسب انتخاب کنید سپس شروع کنید به رنگ آمیزی نواحی سفید رنگ چشم ، البته چون بر روی لایه ماسک هستیم این رنگ امیزی در واقع تاثیر حالت Blending را در نواحی سفید رنگ آشکار میکند ، یعنی هر جایی که رنگ میزنیم ماسک آن ناحیه پاک میشود و تاثیر حالت Screen بر روی آن ناحیه آشکار خواهد شد و در نتیجه روشنتر خواهد شد  .

گام 5 – در مرحله 4 بخشی که به مهارت زیادی لازم دارد رنگ آمیزی ناحیه نزدیک عنبیه چشم و یا ناحیه باریک نزدیک پلک هاست ، شما نیازی نیست که نگران باشید روی پلکها و یا عنبیه را رنگ آمیزی نکنید ، سعی خود را بکنید ولی اگر ناحیه رنگ آمیزی شما به روی پلک ها و یا عنبیه گسترش پیدا کرد نگران نباشید در مرحله بعدی اشتباهات را از بین خواهیم برد .

گام 6 – برای پاک کردن اشتباهات کلید x را فشار دهید تا رنگ Background و Foreground جا به جا شوند طوری که رنگ Foreground به مشکی تغییر کند ، سپس روی نواحی از چشم که شما اشتباها آنجا را رنگ آمیزی کرده اید براش را بکشید تا خطاهای سهوی پاک شوند . در واقع با این کار جاهایی از تصویر که مشکی میکنیم به ماسک مشکی اضافه میشوند و تاثیر لایه Levels را زیر ماسک مشکی مخفی میکنند .

گام 7 – در انتها ممکن است روشنایی سفیدی چشم ها کمی زیادتر از حد معمول باشد ، برای کم کردن روشنایی میتوانید opacity بالاترین لایه را کم کنید تا حدی که چشم حالت طبیعی داشته باشد .

این هم نتیجه کار (قبل و بعد از اعمال کار) :

نکته : روشن کردن تمام کاسه چشم

اگر میخواهید کاسه چشم را روشنتر کنید میتوانید از حالت Screen استفاده کنید ولی با کمی تفاوت ، به این صورت که ابتدا از لایه تصویر مورد نظر یک کپی تهیه کنید (با استفاده از کلیدهای Ctrl+j) و سپس حالت لایه را به Screen تغییر دهید سپس در حالی که کلید Alt را فشرده اید بر روی Add Layer mask در پایین پلت لایه ها کلیک کنید تا یک لایه ماسک مشکی اضافه شود و تاثیر حالت Screen را مخفی کند ، سپس با اطمینان از اینکه رنگ Foreground سفید است و opacity براش 100% است شروع کنید به رنگ آمیزی نواحی از چشم که میخواهید روشنتر شود ، در طی کار میتوانید با زدن کلید x بین سفید و مشکی سوئیچ کنید و جاهایی که اشتباه کرده اید را پاک کنید ، در واقع وقتی با براش مشکی ، رنگ آمیزی میکنید نسخه روشن تصویر را در زیر لایه ماسک مخفی میکنید .

گام 8 – تکنیک جایگزین برای این کار (روشن کردن سفیدی چشم) استفاده از تنظیمات Levels است ، در این حالت دیگر از Blending Mode استفاده نخواهیم کرد و میتوانیم Highlight ها و midtones های تصویر را به صورت مستقل و یا همزمان با هم تغییر دهیم .

گام 9 – بعد از اینکه عکس مورد نظر را در فتوشاپ باز کردید ، یک لایه Adjustment از نوع Levels به آن اضافه کنید ، در پلت Adjustment مثلت سفید رنگ که مربوط به Highlight هاست را به سمت چپ حرکت دهید ، این کار باعث میشود تا بخشهای روشن تصویر روشنتر شود ، حالا مثلت وسطی را کمی به سمت چپ منتقل کنید  (midtones) این کار باعث افزایش کلی روشنایی تصویر میشود ، در واقع باعث روشن تر شدن نقاط میانگین میشود یعنی نقاطی که نه بسیار روشن و نه بسیار تیره هستند . خب کدام یک از این دو روش بهتر است ، استفاده از متد Screen و یا تنظیم Levels ؟ پاسخ ساده است هر کدام که شما با آن راحت تر هستید و بیشتر به درد شما میخورد مثلا ممکن است در یک تصویر استفاده از متد Screen پاسخ خوبی ندهد و یا بالاعکس .

گام 10 – روی thumbnail لایه Levels کلیک کنید ، سپس کلید Ctrl+I را بزنید تا روشنایی تصویر پشت ماسک مشکی رنگ پنهان شود .

گام 11 – از اینجا به بعد دقیقا شبیه مراحل 4 و 5 و 6 و 7 خواهد بود ولی موضوع مهم اینه که الان شما دو تا راه حل برای روشنتر کردن سفیدی چشم ها آموخته اید .

و این هم نتیجه قبل و بعد از اعمال این روش :

اقتباس از : Professional Portrait Retouching Techniques For Photographers Using Photoshop By Scott Kellby

امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما قرار گرفته باشه .

با سپاس /.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. من چندروز پیش در مورد فید وبلاگتون اطلاع دادم توی ادرس خود سایت تون الان مشکلی نیست ولی وقتی که توی گوگل ریدر ادرسو میزنیم و مشترک میشیم بازم همون لینکهای عجیب و غریب به عنوان پستهاتون نشون داده میشه.

    این مشکل الان فقط توی ریدر هست درصورتیکه قبلا همینجا بود

    1. بله این مورد برای من هم پیش اومده ، امیدوارم که مسئولین سایت پیگیر باشند .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *