نتایج نظرسنجی نوکیا: مگاپیکسل مهم‌تر است‎

نتایج نظرسنجی نوکیا: مگاپیکسل مهم‌تر است‎
  • 1391/2/2
  • ITTeach
  • 0

دوربین‌ گوشی‌های تلفن همراه مخصوصا گوشی‌های هوشمند امکانات زیادی برای کاربران فراهم می‌کنند که مهم‌ترین آن عدم نیاز به استفاده از کامپیوتر است. شما به راحتی می‌توانید عکس‌های خود را به دوستان خود ایمیل کنید یا از طریق بلوتوث، ان‌اف‌سی و غیره برای دیگران ارسال کنید.

چندی پیش وبلاگ گفت‌وگوی نوکیا از کاربران دعوت کرد تا در نظرسنجی شرکت کرده و بگویند چه ملاک‌هایی برای خرید موبایل دوربین‌داردر نظر می‌گیرند. همان‌طور که انتظار می‌رفت نتایج بسیار نزدیک به هم بود.

گزینه‌ها و انتخاب‌ها برای موبایل‌های دوربین‌دار نسبت به دوربین‌های دیجیتال محدودتر است. راحتی انتخاب و استفاده، بزرگترین مزیت خرید موبایل‌های دوربین‌دار است. به همین منظور، ضمن اعلام نتایج نظرسنجی نکاتی را یادآوری می‌کنیم که هنگام خرید موبایل دوربین‌دار بهتر است مورد توجه قرار گیرند:

  • لنز: چشم دوربین شما

لنزهایی را ترجیح دهید که ساخت شرکت‌های خوب و مطرحی مانند زایس باشند. ۱۲٫۴۹ درصد از کاربران ایرانی هنگام خرید یک موبایل دوربین‌دار نوع لنز را از فاکتورهای اصلی آن می‌دانند. برترین گوشی‌های نوکیا با لنز کارل زایس عبارتند از نوکیا 808 PureView، نوکیا N8، نوکیا N9، گوشی‌های سری لومیا و بیشتر گوشی‌های سری N. البته گوشی‌های قدیمی‌تری مانند 6700 Slide، 6710 Navigator و X6 و غیره را هم نباید از قلم بیاندازیم.‌

  • فوکوس خودکار

اتوفوکوس به این معنی است که دوربین به طور خودکار درست روی سوژه متمرکز می‌شود. با این امکان از ثبت تصاویر مات جلوگیری می‌شود. مهم نیست وضوح دوربین چقدر است؛ این قابلیت از وضوح هم مهم‌تر است. ۱۳٫۳۹ درصد از کاربرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند نیز ترجیح می‌دهند دوربین تلفن همراهشان از این قابلیت برخوردار باشد.‌

  • فلاش: زنون یا LED دوتایی

گاهی اوقات برای استفاده معمولی در فضای داخل و محیط‌های کم‌نور هم ممکن است با محدودیت‌هایی در تصویربرداری روبه‌رو شوید که نتیجه آن تصاویر محو با وضوح کم و مات خواهد بود. قدرت فلاش اگر چه شرط لازم است اما کافی نیست. فاصله از سوژه نیز عاملی تعیین‌کننده در کیفیت تصویر است.

نور زنون بهترین نور برای عکاسی است. بسیار روشن است و بهترین تصاویر را در محیط کم‌نور و تصاویری که باید بیشتر فوکوس شوند دارد. البته گران‌تر هستند و باتری بیشتری مصرف می‌کنند. نوکیا 808 PureView و نوکیا N8از گوشی‌های نوکیایی هستند که فلاش زنون دارند. فلاش LED از زنون ارزان‌تر است، با وجود این، در شرایط کم‌نور تصاویر خوبی ثبت می‌کند و برای فیلم‌برداری کاملا مناسب است. اما در ثبت تصاویر متحرک و ثابت به پای زنون نمی‌رسد. ۱۲٫۲۴ درصد از کاربران فارغ از نوع فلاش، وجود چنین قابلیتی را در دوربین‌های موبایل الزامی می‌دانند.

  • قابلیت ویرایش عکس، بزرگنمایی و حالت‌های گوناگون تصویربرداری

امروزه نور دهی و تراز نور سفید در بیشتر تلفن‌ها وجود دارد. اگر تصویر نور زیادی داشته باشد ممکن است بیش از حد سفید باشد و چیزی از عکس معلوم نباشد. به دنبال دوربینی بگردید که امکانات ویرایش و حالت تصویربرداری زیادی داشته باشد؛ مانند پرتره، افقی، ورزشی، برفی و غیره. هر چه این امکانات بیشتر باشد امکان ثبت تصاویر با کیفیت بیشتر می‌شود. البته گاهی اوقات موبایل‌های دوربین‌دار معمولی در عکاسی نمی‌توانند پاسخگوی خوبی باشند و نتایج عالی کسب کنند؛ مثلا هنگام ثبت تصاویر ورزشی یا عکس از حیات‌وحش در سفرهای گردشی و ماجراجویی. ثبت چنین تصاویری نیاز به دوربینی قوی با بزرگنمایی عالی دارد. نوکیا 808 PureViewبا برخورداری از فناوری Pixel Oversampling و Nokia PureView بدون پیکسل پیکسل یا مات کردن تصویر، با بزرگنمایی سه برابر برای تصویربرداری از ماجراجویی‌های شما طراحی شده و بدون کاهش کیفیت تصاویر را تا ۳ برابر بزرگتر می‌کند. ۶٫۴۵ درصد از کاربران نیز از قابلیت‌های ویرایش و حالات مختلف تصویربرداری استفاده می‌کنند.

  • مگاپیکسل

اگر بخواهید تصاویری را که گرفتید پوستر کنید، یک دوربین ۵ یا ۸ مگاپیکسل هم کافی است. با چنین وضوحی می‌توانید تصاویری به قطع A5 داشته باشید که برای آپلود کردن در اینترنت هم مناسب هستند. برخلاف باور عموم مردم (که عمدتا از رسانه‌ها نشأت می‌گیرد)، وضوح تنها عامل اصلی هنگام خرید یک موبایل دوربین‌دار نیست. با وجود این برای حدود یک‌پنجم کاربران (تقریبا ۱۹ درصد) بالا بودن عدد حسگر یا همان مگاپیکسل در درجه اول اهمیت قرار دارد.

  • کیفیت ‌فیلم‌برداری

کیفیت فیلم‌برداری در موبایل‌های دوربین‌دار نیز مسئله مهمی است. پیشنهاد ما به شما این است که حتما قبل از خرید اطلاعات آن را بررسی کنید یا نمونه تصاویر و ویدئوهای ثبت شده با آن را در اینترنت جست‌وجو کرده و مقایسه کنید. در فیلم‌برداری، وضوح و سرعت ضبط از همه چیز مهم‌تر است. ۴۸۰×۶۴۰ پیکسل و سرعت فیلم‌برداری ۳۰ فریم در ثانیه می‌توانید تصاویر خوبی ایجاد کند که برای تماشا در تلویزیون نیز کیفیت خوبی دارد. قابلیت ضبط فریم‌ها با سرعت بالاتر ۱۲٫۳۲ درصد از آرای کاربران را به خود اختصاص داد. به یاد داشته باشید که پارامترهای دیگری نظیر الگوریتم فشرده‌ یا متراکم‌سازی که منجر به ایجاد فرمت‌های مختلف پخش نظیر.mov،.mpg،.avi و غیره می‌شود نیز بر کیفیت تصویر نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود. ۱۸٫۱۸ درصد از کاربران ترجیح می‌دهند دوربین تلفن همراهشان با کیفیت HD و حتی بالاتر فیلم‌برداری کند. گوشینوکیا  ۸۰۸ PureView از فیلم‌برداری Full HD و گوشی‌های نوکیا N8، نوکیا N9، گوشی‌های سری لومیا، سیمبین سری نوکیا بل همه از فیلم‌برداری HD برخوردارند.

همان‌طور که ملاحظه کردید، گوشی نوکیا 808 PureView از تمامی این امکانات برخوردار است. با این گوشی می‌توانید هر جاو در هر شرایطی که هستید بهترین تصاویر و ویدیوها را ثبت کنید؛ چه در کوه، جنگل، دریا یا خانه باشید یاهوا روشن، تاریک، بارانی یا برفی باشد.

ارسال شده توسط:

حمیدرضا نیکدل (مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران)

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *