برند سازی به سبک گوگل

برند سازی به سبک گوگل
  • 1391/2/10
  • آزاد
  • 0

فوت و فن های برند سازی به سبک گوگل

گوگل طی سال های فعالیتش لوگوی خود را تبدیل به یکی از با ثبات ترین آرم های تجاری کرده است  .

اگر نظر طراحان را درباره این لوگو بپرسید ، احتمالا لوگوی گوگل را در میان زشت ترین برندهای تجاری جهان قرار می دهند ، اما با این وجود گوگل لوگوی خود را تبدیل به یکی از با ثبات ترین آیکون های شرکتی کرده است و همچنان اصرار به عدم تغییر آن دارد .

باید ببینیم آیا می توان علاوه بر پافشاری بر عدم تغییر لوگو ترفندهای دیگری را از گوگل درباره بازاریابی یاد گرفت ؟

برند سازی به سبک گوگل

با دید باز و با ثبات رفتار کنید .

در حالی که گوگل به طور قابل توجهی بدنه اصلی لوگوی خود را حفظ کرده است ، اما هر از چندگاهی شاهد آن هستیم که با لوگوی خود بازی می کند و به مناسبت های مختلف آن را تغییر می دهد .

نکته مهم این است که حتی با وجود یک تصویر ذهنی ثابت از این برند ، طراحان گوگل ترسی از انجام تغییراتی خارج از اصول متداول برند سازی ندارند . به این ترتیب می آموزیم که با تغییرات جزیی و ترکیب بعضی المان های لوگو به روش های مختلف می توان به جای ضعیف کردن یک برند بر قدرت آن افزود .

یک ماموریت قابل درک را به اشتراک بگذارید .

اولین شعار گوگل تقریبا به دلیل سادگی و غیر رسمی بودن آن تبدیل به یک افسانه شده است :

« شرورانه رفتار نکنید »

گوگل در بدو تاسیس بع این شعار عمل کرد . زیرا تاسیس گوگل و به تبع آن به اشتراک گذاشتن اطلاعات آن ضربه ای به شرکت منحصر به فرد مایکروسافت بود که نشان از موسسین داشت . به رغم موفق نبودن در زمینه دیجیتالی کردن تمام کتاب های منتشر شده در گدشته ، گوگل به تعهد خود مبنی بر « سازماندهی اطلاعات جهانی » پایبند مانده است .

حتی به تازگی ، وقتی برنامه جدید Google for Nonprofit  ( گوگل برای امور غیر انتفاعی ) را راه اندازی کرد ، پیام اصلیش این بود : « شما دنیا را تغییر می دهید . ما می خواهیم به شما کمک کنیم » .

این سخنان بی معنی نیست بلکه ماموریت قابل درک این برند را به طور واضح بیان می کند .

کارمندان خود را تقویت کنید .

گوگل یک شرکت تولیدی است که محصولات مختلفی را ارائه می کند و در عین حال به توسعه محصولات جدید می پردازد، به دلیل دادن اوقات فراغت کافی به مهندسان و کارمندان خود به عنوان پروراننده حس خلاقیت و رویاسازی در ذهن مهندسانش برای ایجاد تحولاتی بزرگتر در آینده معروف است .

با تولید یک کالای جدید ، نام گوگل معمولا در جلوی آن مشاهده می شود و به عنوان یک طرح شناخته شده در کنار سلسله محصولات این شرکت قرار داده می شود . در نتیجه کاربران احساس می کنند تمام این محصولات برای کار با یکدیگر طراحی شده و قابلیت استفاده از یک محصول جدید به جای محصول قدیمی مزیت بزرگی برای این شرکت محسوب می شود .

قانع کردن کاربران به استفاده از محصولات جدید و جایگزین کردن آنها به جای تولیدات شرکت های دیگر یک اصل بسیار مهم است .

فوت و فن برند سازی به سبک گوگل

متنوع باشید .

گوگل در طول مسیر توسعه ، در چندین پروژه پر منفعت بزرگ سرمایه گذاری کرده است . از جمله بزرگترین پروژه ها می توان به سه پروژه Blogger  ( مکانی برای وبلاگ سازی ) ،  Picasa  ( مکانی برای به اشتراک گذاری عکس ) و Youtube  اشاره کرد .

هر یک از آنها روند برند سازی و هویت شخصی خود را دارد و گوگل در مقابل وسوسه برند سازی و تغییر قالب اصلی خود مقاومت کرده است . گوگل از این طریق با خلق محصولات متنوع با نام هایی دیگر به کاربرانش امکان کار با محصولات متنوع با نام های دیگر را به کاربرانش می دهد . به این ترتیب گوگل می تواند حسن نیت خود را نشان داده و مشتریان را حفظ کند . این ترفندی است که بسیاری از برندهای بزرگ تر قادر به انجام آن نبوده اند .

برند سازی به سبک گوگل

ساده باشید .

ویژگی برجسته گوگل از بدو تاسیس ، سادگی در طراحی لوگوی آن است . تصمیم مدیران این شرکت مبنی بر عدم وجود هرگونه عناصر اضافی در صفحه اصلی به جز یک صفحه مشخص و دکمه جست و جو ، شاید دلیلی بود تا گوگل بتواند  به موفقیت های فعلی خود برسد .

از علائم دیگر این کامیابی می توان به طراحی دوباره و سادگی لوگوی Google Chrome  اشاره کرد.

این نمونه آخر نشان از آن دارد که کماکان سیاست های گوگل در راستای حفظ اصالت این برند است .

برند سازی به سبک گوگل

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *