با کمک تارنما”تلویزیون دیجیتال”اطلاعات بیش تری در مورد گیرنده های دیجیتال کسب کنید

با کمک تارنما”تلویزیون دیجیتال”اطلاعات بیش تری در مورد گیرنده های دیجیتال کسب کنید
  • 1391/2/21
  • م. خاتمی
  • 1

بسم الله الرحمن الرحیم

تلویزیون آنالوگ چیست؟

تلویزیونی که در حال حاضر مشاهده میکنیم، تلویزیون آنالوگ است. در تلویزیون آنالوگ، شبکه هاي تلویزیونی با تجهیزات ( فرستنده) آنالوگ و به شکل سیگنال آنالوگ به آنتن تلویزیون ما میرسد و تنها دستگاه لازم براي دریافت سیگنالهاي تلویزیونی در منازل شما، آنتن مناسب و استاندارد است. از همان
ابتداي پیدایش تلویزیون، از این شیوه براي ارسال شبکه هاي تلویزیونی استفاده میشده است. در این سیستم اگر سازمان صدا وسیما بخواهد شبکه هاي بیشتري با کیفیت بهتر در اختیار شما قرار دهد، با محدودیت هایی روبروخواهد بود. ضمنا تنها سرویس قابل ارائه از طریق آن، تله تکست میباشد.

چرا به تلویزیون دیجیتال نیاز داریم؟


آیا تا به حال فکر کرده اید چند بار مجبور شده اید آنتن خود را تنظیم کنید، مدام از بالاي پشت بام فریاد بزنید و … یا اینکه چند بار تصویر برفکی را مشاهده کرده اید و یک فیلم سینمایی یا «؟ سایه ندارد » ، «؟ درست شد »
مسابقه ورزشی مورد علاقه تان را با حداقل کیفیت، تماشا کرده اید؟یا اینکه شده است با خود فکر کنید کاش یک شبکه ویژه فیلم سینمایی داشتیم؟ یا یک شبکه ویژه کودك؟ یا ویژه تجارت؟ و… یا اینکه اگر تلویزیون دارید و بدلیل کیفیت پایین نمایش شبکه هاي تلویزیونی موجود روي آن، از هزینه اي LED پلاسما یا ،LCD که کرده اید، پشیمان شوید یا به شما توصیه شده است که براي تماشاي تصاویر با کیفیتتر در این تلویزیونها، از ماهواره استفاده کنید؟ و …
سیستم جدید تلویزیون دیجیتال تا حد زیادي این مسایل را حل می کند.

تلویزیون دیجیتال چیست؟

در تلویزیون دیجیتال، تصاویر تلویزیونی به شکل بیت هاي داده ( صفر و یک مثل کامپیوتر) در آمده و از طریق تجهیزات (فرستنده) دیجیتال در همان محدوده فرکانسی آنالوگ ارسال می گردد. براي اینکه این تصاویر به شکل قابل نمایش روي تلویزیون منازل شما دربیاید، لازم است یک دستگاه مبدل جدیدي
(ست تاپ باکس) در کنار تلویزیون اضافه شود تا سیگنالهاي دیجیتال را دریافت کرده و آنها را به دستگاه تلویزیون منتقل نماید. اصطلاحاً به این دستگاه، گیرنده سیگنال دیجیتال، مبدل یا ست تاپ باکس گفته می شود.
در سیستم تلویزیون دیجیتال، علاوه بر اینکه کیفیت صدا و تصویر از سیستم آنالوگ بهتر میشود،صداوسیما نیز قادر خواهد بود تعداد شبکه هاي بیشتري در اختیار بینندگان قرار دهد.

مبدل (ست تاپ باکس) چیست؟

ست تاپ باکس یا مبدل که میتواند داخلی یا خارجی باشد، دستگاهی است که سیگنال ارسال شده از فرستنده دیجیتال را به فرمت قابل نمایش روي تلویزیون تبدیل می نماید. بر خلاف سیستم آنالوگ که بدون نیاز به دستگاه مبدل، می توان شبکه ها را مشاهده کرد، در سیستم دیجیتال وجود چنین مبدلی، ضروري است. حال اگر این مبدل خارجی باشد( شبیه خوان) به آن اصطلاحاً مبدل (ست تاپ باکس) گفته میشود در DVD یک دستگاه
غیر اینصورت، سازندگان تلویزیون می توانند چنین مبدلی را داخل تلویزیون تعبیه کنند. قابل ذکر است که نوع دوم متناسب با سیستم ایران با تعدادي محدود اخیراً وارد بازار شده اند.

گیرنده دیجیتال با تلویزیون دیجیتال چه فرقی دارد؟

گیرنده دیجیتال یا همان مبدل منظور همان دستگاهی است که کنار تلویزیون قرار می گیرد که در بازار به ست تاپ باکس معروف است.
تلویزیون هایی که بدون مبدل قادر به دریافت دیجیتال باشند، باید داراي یک تیونر داخلی متناسب با سیستم باشند. در حال حاضر بطور محدود MPEG دیجیتال ایران یعنی داراي قابلیت پشتیبانی از فرمت تصویري 4 تلویزیونهایی وارد بازار ایران شده است که تیونر داخلی دارد و بدون مبدل قادر به دریافت دیجیتال است، اما باید قبل از خریدشان نسبت به دریافت دیجیتال در آنها مطمئن شوید. قابل ذکر است تلویزیونهاي و پلاسما نیز اگر تیونر داخلی داشته باشند میتوانند دریافت دیجیتالی داشته باشند و گرنه باید LED,LCD جهت دریافت دیجیتال از دستگاه مبدل یا ست تاپ باکس استفاده کرد.

اگر شما هم سوالات زیادی درباره ی تلویزیون ها و گیرنده های دیجیتال دارید ، مانند نمونه های مشابه که در بالا به بعضی از آن ها اشاره شد و میخواهید پاسخ این سوالات خود را به بهترین شکل ممکن دریافت کنید و یا اینکه دوست دارید اطلاعات بیش تری در این زمینه کسب کنید می توانید به تارنما “تلویزیون دیجیتال” مراجعه کنید.

این تارنما همچنین آموزش هایی را هم برای استفاده بهتر و یا راه اندازی تلویزیون  یا گیرنده دیجیتال و خرید این محصولات در اختیار کاربران قرار داده است.

بدون شک تارنما “تلویزیون دیجیتال” اطلاعات جامع و مفیدی را در اختیارتان خواهد گذاشت و به بسیاری از سوالاتتان پاسخ خواهد داد.

  برای دیدن این تارنما روی لینک زیر کلیک نمایید.

http://www.digitaltv.irib.ir

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. سلام خسته نباشید….میخواستم بدونم تیونر داخلی دیجیتال همون گیرنده دیجیتاله؟؟؟؟ یعنی میشه باهاش کانالای دیجیتالو دید؟؟مرسی..

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *