نبرد اکتا

نبرد اکتا
  • 1391/2/22
  • آزاد
  • 1

توافقنامه اکتا (ACTA)  که اصولا با هدف مبارزه با خرید و فروش غیر قانونی دارو و حمایت از حق مالکیت معنوی در فضای سایبر طراحی شده ، دامنه وسیعی را در بر می گیرد و شامل جلوگیری از داد و ستد کالاهای تقلبی و دانلود غیر قانونی از وب سایت های اینترنتی هم می شود .

بسیاری از کاربران اینترنتی در اروپا با انتقاد از این توافقنامه پند جانبه آن را مغایر با اصول و آزادی های اساسی بشر می دانند و تا کنون تجمعات اعتراضی بسیاری بر ضد آن در شهر های اروپا برگزار کرده اند . در ادامه نظرات مخالفان با این معاهده را مرور می کنیم .

اکتا ( ACTA)  مخفف عبارت « توافقنامه تجارت ضد جعل و تقلب است » .

نبرد اکتا

بهداشت و درمان :

به نام ثبت اختراع ، اکتا به شرکت های بزرگ اجازه می دهد تا از رسیدن دارو به افرادی که به آن نیاز دارند جلوگیری شود . همچنین این شرکت ها می توانند بر استفاده از دانه های خاص محصولات کشاورزی ، کنترل کامل داشته باشند . همه اینها به معنای اختیار دادن بهشرکت های بزرگ برای کنترل کامل زنجیره تولید مواد غذایی است .

 اینترنت :

صنعت بزرگ سرگرمی می داند که توقف اشتراک گذاری فایل بدون از بین بردن اینترنت غیر ممکن است . اما آنها می توانند از قانون « دزدی دریایی » ( ساخت غیر مجاز و فروش آثار کپی رایت ) به عنوان بهانه ای برای حفظ کنترل بر آنچه که در اینترنت توزیع می شود استفاده کنند . آنچه در وب توزیع می شود شامل خواندن و یا گوش دادن مطالب هنگام وب گردی است .

نبرد اکتا

اکتا قصد دارد تا به صورت قانونی ارائه دهندگان خدمات اینترنت و دسترسی کاربان را آنلاین زیر نظر داشته باشد تا از این طریق برای هر کدام از آنها یک پلیس وقاضی خصوصی کپی رایت قرار دهد . این پدیده باعث خود سانسوری در شبکه اینترنت می شود و اثر بسیار دلسر کننده ای خواهد داشت .

در 3 سال گذشته اکتا با 39 کشور به صورت پنهانی مذاکره کرده است اما این مذاکره کنندگان به صورت دموکراتیک انتخاب نشده اند و هیچ یک از آنها با مردم تماس و یا ارتباطی برقرار نکرده اند . در اصل قانون اکتا دور از چشم مردم تدوین شده است .

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. همون‌طور که با قانون کپی رایت کم مونده نفس کشیدن رو هم پتنت بکنن، این هم میاد کنارش تا نه صاحبان اثر بلکه سرمایه‌گذاران، سرمایه‌دارتر بشن!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *