تعویض راحت هارد دیسک

تعویض راحت هارد دیسک
  • 1391/3/1
  • سپهر خيري
  • 3

تعویض راحت هارد دیسک

احتمالا شما هم با کمبود هارد دیسک خود روی کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود مواجه شده اید و قصد داشتید هارد دیسک خود را ارتقاء دهید ولی به دلیل حجم اطلاعات و نصب ویندوز دوباره منصرف شده اید. نصب ویندوزی جدیدی که باعث از بین رفتن کلی از اطلاعات شما میشود و…. در این مقاله روش ساده ای را آموزش میدهیم که بدون نیاز به نصب مجدد ویندوز بتوانید هارد دیسک خود را با تمام اطلاعات قبلی تعویض کنید.

در این روش از نرم افزار رایگان و بسیار ساده xxclone استفاده میکنیم ، البته این نرم افزار محدودیت های دارد که برای از بین بردن تمام محدودیت ها باید نسخه کامل را خریداری کنید ، ولی چون این برنامه جوری ساخته شده است که هم رایگان و هم تجاری باشد شما میتوانید از همان نسخه رایگان استفاده کنید و نیازی به کرک یا خرید نسخه اصلی نیست.

برای دانلود به سایت رسمی آن یعنی http://www.xxclone.com/idwnload.htm مراجعه کنید و در قسمت XXCLONE Freeware نرم افزار را دانلود کنید و بعد از دانلود از داخل zip استخراج کنید و برنامه را نصب کنید و اجرا نمایید.

 

حال باید اطلاعات را منتقل کنید ولی در این قسمت لازم هست به نکاتی در مورد پارتیشن و فرمت هارد جدید توجه کنید ، هارد مقصد شما حتما باید فرمت اش NTFS باشد و با نرم افزار های پارتیشن بندی (که در آینده هم مقاله ای در مورد آنها تهیه میکنیم) به تعداد مورد نظر پارتیشن تولید کنید. به طور مثال اگر در هارد قبلی 4 پارتیشن دارید در هارد مقصد باید حداقل 4 پارتیشن را درست کنید. توجه کنید که هارد به خوبی و بهترین شکل فرمت شود تا به بهترین نحو انتقال صورت گیرد. بعد از پارتیشن بندی و فرمت NFTS آن را با usb به لپ تاپ و با SATA به کامپیوتر دسکتاپ متصل کنید و بعد از اتصال و روشن شدن سیستم باید درایو های جدید در مای کامپیوتر ایجاد شود اگر ایجاد نشد بدانید که مشکلی وجود دارد و باید دوباره فرمت و پارتیشن بندی کنید.

حال بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید که تمام پارتیشن ها سالم و درست هستند به سراغ نرم افزار بروید ، کار با برنامه بسیار بسیار ساده هست کافی هست به ترتیب عکس زیر نگاه کنید و پیش بروید:

در قسمت 1 باید به طور مثال درایو C هارد قبلی را وارد کنید و در قسمت 2 باید درایو جدیدی که قرار است جای درایو C قدیم را بگیرد انتخاب کنید. در قسمت 3 هم باید گزینه /backup1 را انتخاب کنید که نوع بک آپ را تعیین میکند و گزینه های /backup2 و 0 فقط در نسخه کامل نرم افزار قابل استفاده هست.

در آخر هم روی گزینه Start کلیک کنید تا انتقال انجام شود ، خوبی این نرم افزار دارا بودن نوار پیشرفت انتقال هست و به شما میگویید چند ساعت دیگر انتقال پایان میابد که در برنامه های مشابه وجود ندارد.

و همچنین بقیه درایو های خود را همانگونه انتقال دهید تا همه درایو ها کامل منتقل شود و پس از آن حجم درایو ها را با درایو های قبلی برسی کنید تا ببینید احتمالا چیزی جا نمانده یا نه که معمولا اتفاق نمی افتد ، همچنین به اختلاف حجم های کمتر از 100 50 مگ توجه نکنید چون ممکنه این حجم حاصل حذف و اضافه کردن فایل های قدیمی باشد و تاثیری روی اطلاعات شما ندارد.

بعد از چک و انجام تمام کار ها کافی است فقط هارد را تعویض کنید و هارد جدید را جایگزین کنید ! سپس میبینید که ویندوز شما با تمام اطلاعات درایو های قبلی بالا می آید. اگر همه چیز درست باشد در همون ابتدای بوت ویندوز برنامه XXCLONE  پیغام موفقیت آمیز بودن انتقال ویندوز را میدهد که بسیار جالب است.

اگر نام درایو ها اشتباه بود میتوانید از diskmgmt خود ویندوز که در کنترل پنل موجود هست استفاده کنید و نام آنها را به دلخواه تغییر دهید. همانطور که گفتیم این نرم افزار بسیار ساده هست و کار کردن با آن بسیار راحت هست و به جزء امکان بک آپ گیری و انتقال ویندوز میتوانید از ابزار cool آن هم استفاده کنید که در تب Cool Tools موجود هست. در این تب ابزار های مانند ساخت بوتایبل ، تست بوت ، ساخت فایل های bat و… موجود هست و همه آنها برای کاربران free آزاد هست.

این نرم افزار از سال 2003 تا به الان در حال بروز رسانی هست و همیشه میتوانید از سایت رسمی آن آخرین نسخه نرم افزار را رایگان تهیه کنید:

http://www.xxclone.com/

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. ممنون آقا سپهر
    نرم افزار خیلی خوبیه
    من یه مشل دارم اگه امکان داره راهنمایی کنید،من درایو ویندوز رو راحت کپی کردم و مشکلی نبود ولی حالا که میخوام درایو بعدی که نرم افزارهام هستش کپی کنم این ارور رو میده (عکس) اگه ممکنه راهنمایی کنید …
    http://s3.picofile.com/file/7391670428/shipar034.jpg

  2. عزیز لااقل یه چیزی مینویسی به سولایی که میپرسن جواب بده،فقط کپی کردن یه مطلب که هنر نیست،بقیه که تو این سایت مینویسن لااقل اگه سوالی میپرسی و بلد نیستن میگن نمیدونیم ولی شما اصلا برات مهم نیست که جواب سوال کاربرا رو بدی یا نه!!!
    چند جای دیگه هم سوال اشتم ازت پرسیدم جواب نمیدی….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *