مرتب کردن فایل ها و پوشه های کامپیوتر با DropIt

مرتب کردن فایل ها و پوشه های کامپیوتر با DropIt
  • 1391/3/11
  • آزاد
  • 1

اگر اوضاع پوشه ها و فایل ها در کامپیوترتان شلوغ و درهم است، و به قول معروف شتر با بارش در آن گم می شود، وقت آن است که دست به کار شوید و خانه تکانی کنید .

بسیاری از نرم افزارها به طور تخصصی کار سروسامان دادن به فایل ها و پوشه ها در ویندوز را بر عهده دارند، اما در این میان نرم افزار کوچک و کاربردی DropIt  از همه کارگشاتر و آسان تر است. در ادامه به معرفی و آموزش کار با این نرم افزار می پردازیم.

مرحله 1 :

قبل از هر چیز باید این نرم افزار رایگان را از آدرس http://dropit.sourceforge.net   دریافت کنید.

در هنگام دانلود این نرم افزار  به نوع ویندوزی که دارید توجه کنید و نسخه مناسب ان را پیدا کنید. سپس دکمه مربوط به آن نگارش را در کادر Install Package    کلیک کنیدتا دانلود آغاز شود. با توجه به کوچک بودن حجم فایل ( اندکی بیش از 2 مگابایت ) دانلود آن چندان طول نمی کشد.

پس از دانلود فایل را اجرا کنید و مراحل نصب را پیش اجرا کنید. وقتی برنامه نصب شد روی دسکتاپ ویندوز یک آیکون به شکل مربعی آبی رنگ با فلش سفید ظاهر می شود که با دوبار کلیک زدن روی آن می توانید برنامه را اجرا کنید.

 DropIt

مرحله 2 :

وقتی برنامه را اجرا می کنید، فقط یک مربع آبی، شبیه آیکون خود برنامه در صفحه ظاهر می شود. همه کارها را قرار است همین مربع انجام بدهد.

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. می خواهیم هر وقت پیوست ایمیلی را از کسی دریافت می کنیم که به شکل فایل زیپ شده در آمده، این برنامه ان را باز کند و محتویاتش را در مکان دلخواه ما نگه دارد. برای این کار ابتدا روی دسکتاپ یک پوشه موقت بسازید. حالا باید به برنامه بگوییم هر فایل زیپ شده ای که به این برنامه می دهیم، خود به خود باز و به پوشه منتقل شود.

روی مربع آبی رنگ برنامه کلیک راست بزنید و گزینه Associations  را کلیک کنید. پنجره ای باز می شود که فعلا خالی است اما می توانیم آن را از دستورات دلخواه مان پر کنیم. برای وارد کردن دستور، دکمه New  را بزنید تا پنجره جدیدی باز شود.

 DropIt

مرحله 3 :

در بالاترین کادر خالی این پنجره، به دستور جدیدتان یک اسم بدهید. مثلا بنویسید« باز کردن زیپ فایل ها ».

در کادر دوم که با نام Rules  مشخص شده است، باید تعیین کنیم که این دستور روی چه نوع فایل هایی اثر بگذارد. در اینجا هدف ما فایل های زیپ است بنابراین دراین کادر می نویسیم «*.Zip» . این عبارت در زبان کامپیوتر یعنی هر فایلی که از جنس زیپ است.

حالا وقت آن است  که نوع عملیات را برای آن مشخص کنیم. فهرست Action  را باز کنید و در آن گزینه Extract  به معنای استخراج را انتخاب کنید.

 برای نشان دادن محدوده این عمل باید مکانی تعریف کنیم. این مکان همان پوشه مقصد است که روی دسکتاپ ساختیم. پس روی دکمه ای که عکس پوشه دارد کلیک کنید تا بتوانید مکان مورد نظر را انتخاب کنید. با فشار دادن دکمه Save  دستورتان به ثبت می رسد و از این پس قابل اجرا است.

 DropIt

مرحله 4 :

برای آزمایش برنامه، ابتدا یک فایل زیپ شده بسازید. وقتی فایل زیپ شده ساخته شد ان را با ماوس بگیرید و روی مربع آبی برنامه بیندازید. خواهید دید که فایل به طور خودکار به مکانی که انتخاب کرده بودید، می رود و در آنجا از حالت زیپ خارج می شود.

اگر بخواهید این دستور را پاک کنید یا اینکه آن را تغییر دهید باید دوباره به پنجره فهرست دستورها که در مرحله دوم گفته شد، باز گردید. دستوری که ثبت کرده بودید در اینجا دیده می شود، اگر دستور را انتخاب کنید و کلید  Delet  را بزنید از فهرست پاک می شود. اگر روی نام دستور دبل کلیک کنید وارد همان پنجره ای می شوید که مشخصات دستور را در آن تعریف کردید، در اینجا می توانید تغییراتی در دستور ایجاد کنید( مثلا پوشه مقصد را تغییر بدهید) .

 DropIt

مرحله 5 :

حالا بیاید یک دستور دیگر را امتحان کنیم.

پس دوباره روی مربع آبی برنامه  کلیک راست بزنید و گزینه Associations  را کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود دکمه New  را بزنید تا پنجره ورود به دستور جدید باز شود. در بالاترین کادر این پنجره نامی به دستور جدید بدهید« مثلا کپی کردن عکس ها » . در کادر دوم بنویسید «*jpg».

از فهرست Action  گزینه کپی را انتخاب کنید و پس از کلیک کردن دکمه ای که عکس پوشه دارد، مقصد را روی کامپیوترتان مشخص کنیدو در پایان Save  را بزنید تا دستور جدید ثبت شود.

حالا هر موقع عکس را از نوع jpg با ماوس به درون مربع آبی برنامه بیندازید به طور خودکار یک کپی از آن در پوشه ای که تعیین کرده بودید قرار می گیرد.

DropIt

مرحله 6 :

تا همین جای کار این نرم افزار بسیار سودمند است. اما خواهید دید کهتوانایی های بسیار بیشتری هم دارد. برای مثال بیاید سخت گیری خودمان را در دستور کپی کردن عکس ها بیشتر کنیم.

پنجره دستورها را باز کنید و روی دستور کپی کردن عکس دبل کلیک کنید تا در حالت ویرایش قرار بگیرند. حالا دکمه ای را که جلوی کاردRules  قرار دارد کلیک کنید تا فهرستی از فیلترها باز شود. این فیلترها می توانند ما را با دقت بیشتری به خواسته هایی که داریم برسانند. مثلا گزینه Size  را علامت بزنید، گزینه ن کوچکتر» را جلوی آن انتخاب کنید و مقدار 2 مگابایت را به آن بدهید. حالا پس از زدن دکمه های Ok  و Save، فقط عکس هایی که قالب jpg  دارند و اندازه انها از 2 مگابایت کوچکتر است در پوشه دلخواه ما کپی می شوند.

به همین ترتیب می توانیم دستور دیگری تعریف کنیم تا عکس بزرکتر از 2 مگابیت در پوشه دیگری کپی شوند.

مرحله 7 :

یکی دیگر از توانایی های این برنامه امکان ایجاد پروفایل است. با استفاده از پروفایل می توان مجموعه ای از دستورها را یک جا گروه بندی کرد تا هروقت که به تمام دستورها نیاز داریم، لازم نباشد آنها را از ابتدا تعریف کنیم. به این ترتیب مثلا، می توانید مجموعه ای از دستورها را تحت یک پروفایل مشخص برای عکس های خانوادگی به کار ببرید و گروه دیگری از آنها را در قالب یک پروفایل دیگر به فایل های اداری خود اختصاص بدهید .

برای ایجاد پروفایل باید پس از راست کلیک روی مربع آب رنگ، ماوس را روی گزینه Profile  ببرید و عبارت Customize  را کلیک کنید. در پنجره ای که باز می شود می توانید با زدن دکمه New  به ساختن پروفایل جدید بروید.

 dropit

منبع : dropit.sourceforge

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *