نقشه‌های نوکیا و اهمیت آفلاین بودن آنها

نقشه‌های نوکیا و اهمیت آفلاین بودن آنها
  • 1391/3/22
  • ITTeach
  • 2


از زمانی که نوکیا برای اولین بار مسیریابی را برای گوشی‌های هوشمند عرضه کرد، به نقشه‌های آفلاین بسیار جدی فکر می‌کرد. به همین دلیل است که از سال ۲۰۰۶ از نقشه‌های بُرداری استفاده می‌کرد. برای اینکه گوشی‌های هوشمند به دستگاه‌های مسیریاب شخصی و ایده‌آلی تبدیل شوند که کاربران هیچ‌گاه آنها را کنار نگذارند، باید با نقشه‌های از پیش نصب شده سازگاری داشته و کاملا آفلاین می‌بودند.

تجربه کاربری آفلاین

نقشه‌های آفلاین تمرکز اصلی نوکیا در مسیریابی (با Nokia Drive) هستند و نوکیا طی ۶ سال گذشته در حال توسعه کامل دانش فنی نقشه‌ها بوده‌ است. ارائه نقشه‌های آفلاین نه تنها امکان ذخیره برخی اطلاعات به صورت آفلاین برای استفاده بعدی را می‌دهد، بلکه یک تجربه کاملا جدید است.

نقشه‌ها از پیش در گوشی‌های هوشمند نصب شده‌اند تا تجربه فوق‌العاده‌ای را برای مردم با ایجاد روند آسان در اولین استفاده و دسترسی آفلاین به کشورها و مناطق مورد علاقه فراهم کنند. با این روش، راهی ساده برای مدیریت نقشه‌ها به صورت آفلاین ایجاد می‌شود وکاربران می‌توانند بدون درنظرگرفتن پوشش تامین‌کننده سرویس به نقشه برگردند.

تجربه آفلاین تنها مشاهده نقشه خیابان‌ها نیست، بلکه مکان‌های مورد علاقه، نیز از طریق جست‌وجوی آفلاین در دسترس قرار می‌گیرند و راهنمایی‌های صوتی (بیش از ۷۰ مورد) در راهنمایی‌های مسیریابی و محاسبات مجدد مسیر نیز وجود دارد.

اهمیت حجم نقشه

نقشه‌های آفلاین دقیقا کجا ذخیره می‌شوند؟ این نقشه‌ها بر حسب موقعیت جغرافیایی کاربران در گوشی ذخیره شده‌اند (مثلا برای کاربرانی که در کشور ایران زندگی می‌کنند، نقشه ایران در گوشی‌های نوکیا از پیش نصب شده است)و احتمالا کاربران در مورد فضای حافظه‌ای که نقشه‌ها اشغال می‌کنند کمی محافظه‌کار هستند که البته کاملا به‌جا است. به همین دلیل است که نوکیا قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتری به مصرف‌کنندگان می‌دهد و آنها را به شعاع ۱۰ متر مربعی محدود نمی‌کند و به آنها حق انتخاب می‌دهد. کاربران می‌توانند نقشه همه کشور را دانلود کنند (مثلا امریکا ۱٫۸ گیگابایت، چین ۸۶۲ مگابایت، انگلستان ۲۰۳ مگابایت) یا یک منطقه خاص (کالیفرنیا ۱۴۷ مگابایت، انگلیس ۱۶۶ مگابایت، پکن ۶۳ مگابایت)؛ درست مثل اینکه یک فهرست خرید داشته باشند.

ارقام دروغ نمی‌گویند

بنابراین اکنونکه همه نقشه‌های پرزرق و برق به صورت آفلاین ذخیره شده‌اند، نوبت کاربران است که کار با آنها را شروع کنند. اما با نقشه‌ها چه کار می‌کنند؟ احتمالا بیشتر مصرف‌کنندگان گوشی هوشمندشان را در خودرو می‌گذارند و شروع به مسیریابی در شهر، کشور یا مسافرت‌های خارجی می‌کنند. چندان جالب نیست که کاربران به جایی سفر کنند و بفهمند که نمی‌توانند با نقشه‌های آفلاین کار کنند، زیرا هیچ راهنمایی برای مسیریابی در دسترس ندارند. اینجاست که راهنمای صوتی جهت به جهت نه تنها در ۱ یا ۲ یا ۲۹ کشور، بلکه برای بیش از ۱۱۰ کشور در دسترس است.

برای چه کسانی؟

اما همچنان سؤال باقی است: اصلا مزایای نقشه‌های آفلاین چیست؟ Nokia Drive با تجربه کاملا آفلاین برای گوشی‌های نوکیا لومیا، Nokia N9 و گوشی‌های هوشمند نوکیا بل در دسترس است. حتی Nokia N95 نیز که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد، مسیریابی آفلاین داشت. نقشه‌های آفلاین قابلیتی است که نه تنها برای گوشی‌های هوشمند پیشرفته فراهم شده بلکه بسیاری از گوشی‌های نوکیا آشا با نقشه‌های آفلاین و مکان‌های مورد علاقه عرضه می‌شوند تا خدمات مکان محور را برای مردم بازارهای نوظهور ارائه دهند. البته نوکیا گوشی‌های اندروید و iOS را فراموش نکرده است: این سیستم‌عامل‌ها می‌توانند از مرورگر موبایلشان maps.nokia.com  را ببینند و از سال گذشته توانسته‌اند به نقشه‌های ذخیره شده به صورت آفلاین دسترسی پیدا کنند.

 

تماس برای اطلاعات بیشتر:

حمیدرضا نیکدل (مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران)

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *