نگاهی به نسخه 12 مرورگر OPERA

نگاهی به نسخه 12 مرورگر OPERA
  • 1391/3/30
  • علیرضا
  • 28

شرکت نروژی Opera Software روز پنج شنبه مورخ 14 ژوئن 2012 ، دوازدهمین نسخه از مرورگر خود را عرضه کرد . در بلاگ شرکت اپرا به 12 قابلیت ، تغییر و بهبودهای مختلف در این نسخه اشاره شده است . اگر مایل به آشنا شدن با این تغییرات جدید هستید ، با گویا آی تی همراه باشید ………

1- بارگذاری اولیه مرورگر با تعداد تب های زیاد : گاهی اوقات پیش می آید هنگام خروج تب های زیادی را باز میگذاریم و اپرا نیز به صورت اتوماتیک این تب ها را ذخیره میکند . در این نسخه بهبودهایی در این زمینه صورت گرفته است و تب های به هنگام بارگذاری اولیه مرورگر به صورت هوشمندتری بارگذاری خواهند شد . روش بارگذاری نیز به صورت خواهد بود که ابتدا چند تبی که اخیرا آنها را مشاهده کرده اید بارگذاری خواهند شد و سپس بقیه تب ها لود میشوند . بنابراین نه از سرعت مرورگر کاسته خواهد شد و نه با کاهش سرعت اینترنت روبرو خواهید شد .

2- پردازش جداگانه برای افزونه : افزونه ها همیشه یکی از اجزای بدنام نرم افزارها در زمینه پایداری به حساب می آیند . به همین توسعه دهندگان اپرا تصمیم گرفته اند که افزونه های این مرورگر را در پردازش های جداگانه قرار دهند . دلیل انجام این کار نیز کاملا مشخص است ؛ پایداری !

چون اگر یکی از افزونه Crash کنند ، باعث از کار افتادن کل مرورگر نخواهند شد و بدین شکل پایداری مرورگر به شکل قابل توجهی افزایش می یابد .

3- پشتیبانی کامل از شتاب دهنده سخت افزاری و WebGL : در این نسخه مرورگر اپرا به صورت کامل از شتاب دهنده سخت افزاری و WebGL پشیتبانی خواهد کرد . البته این پایداری و بازدهی آن به مواردی مختلفی نظیر سیستم عامل ، درایور و کارت گرافیکی نیز بستگی خواهد داشت . هم اکنون میتوانید به منظور تست این دو قابلیت در این نسخه از اپرا ، آنها را فعال کنید .

به منظور فعال کردن WebGL در آدرس بار عبارت opera:config را تایپ کنید . حالا به بخش User Prefs مراجعه کرده و گزینه Enable WebGL را فعال کنید . برای فعال کردن شتاب دهنده سخت افزاری نیز کافیست در همان بخش User Prefs گزینه Enable Hardware Acceleration را فعال کنید . شتاب دهنده سخت افزاری نه تنها در بهبود رندر صفحات تاثیر گذار است ، بلکه با رابط کاربری مرورگر را نیز با استفاده از این قابلیت کارت های گرافیکی رندر خواهد کرد .

با تایپ opera:gpu در آدرس بار میتوانید وضعیت فعلی شتاب دهنده سخت افزاری و WebGL را بررسی کنید .

همچنین با مرجعه به بخش opera:config و طی کردن مسیر User Prefs => Preferred render میتوانید میتوانید بین OpenGL و DirectX سوئیچ کنید .

4- بررسی وضعیت استفاده اپرا از پردازنده سیستم : گاهی اوقات احساس میکنیم که مرورگر و یا به کلی سیستم کند شده است . این مشکل میتواند مربوط به یکی از تب ها باشد که در حال بارگذاری عناصر سنگین است و به شدت از منابع سیستم استفاده میکند . اپرا کار شما را راحت تر کرده است و با تایپ عبارت opera:cpu در آدرس بار میتوانید به قسمت مانیتورینگ پردازش های مرورگر بروید و در صورت مشاهده مواردی که در حال استفاده زیاد از منابع سیستم هستند ، آنها را از کار بیندازید .

5- بهبود بارگذاری صفحات وب : در این نسخه بارگذاری صفحات بهینه سازی شده تا از موثرتر شدن بارگذاری مواردی مانند اسکریپت ها ، Style Sheet ها و تصاویر اطمینان حاصل شود . همه این موارد بارگذاری سریع تر صفحات را به دنبال خواهند داشت .

6- بهبود در برقراری ارتباطات امن : هنگامی که شما با صفحه وبی که از پروتکل HTTPS استفاده میکند در حال برقراری ارتباط هستید ، مرورگرتان فرایند پیچیده ای را به منظور برقراری یک ارتباط امن پیاده سازی میکند . این فرایند شامل انتقال اطلاعات بین وب سرورها ، بررسی گواهینامه ها ، نسخه و پشتیبانی از پیاده سازی TLS میشود .

در اپرا 12 این مراحل آنالیز و بهینه سازی شده اند . همچنین به صورت کلی صفحات امن در این نسخه سریع تر از قبل بارگزاری میشوند .

7- پشتیبانی بهتر از نحوه نوشتن راست به چپ : اپرا همیشه تلاش های زیادی در این زمینه انجام داده است . در این نسخه نیز بهبودهایی در پشتیبانی بهتر از نوشتن راست به چپ ( RTL ) حاصل شده است که میتواند خبر خوبی برای کاربرانی با زبان های فارسی ، عربی ، اردو ، عبری و همچنین زبان قزاقی باشد .

رابط کاربری اپرا همچنین به 55 زبان ترجمه شده است که اتفاقا زبان فارسی نیز یکی از آنهاست .

8- بهبود در پشتیبانی از HTML5 : این روزها پشتیبانی بهتر از استانداردهای وب مثل HTML5 و CSS3 یک امتیاز بزرگ برای هر مرورگری به حساب می آید . تا جایی که نویسنده بلاگ اپرا از HTML5 به عنوان قلب و روح وب یاد میکند . در این نسخه اپرا از قابلیت هایی مانند Drag and Drop ، Camera Access ، CSS Animation و … پشتیبانی خواهد کرد .

9- پشتیبانی بهتر از افزونه ها : این مورد هم از همان مواردیست که اپرا در بهبود آن تلاش های زیادی کرده است . مخصوصا افزونه های مربوط به پنجره ها و تب ها .

10- نسخه هایی 64 بیتی مخصوص سیستم عامل های مک و ویندوز : قبلا هم طی مطلبی با نسخه های 64 بیتی برخی مرورگرها آشنا شدیم که یکی از آنها مرورگر اپرا بود . این مرورگرها به دلیل سازگاری بیشتر با سیستم عامل های 64 بیتی میتوانند بازدهی بهتری داشته باشند . قبلا هم نسخه هایی از اپرا که با نام Next شناخته میشوند و پایدار نیستند نیز ارائه شده است که به دلیل ناپایداری شان زیاد مناسب نیستند . اما اکنون میتوانید از مرورگر اپرا 64 بیتی به صورت پایدار روی سیستم عامل های مک و ویندوز استفاده کنید .

11- قابلیت Do Not Track : این قابلیت نیز به منظور افزایش حریم خصوصی طراحی شده است . برخی وبسایت ها با ایجاد کوکی هایی داخل سیستم شما قادر به رصد فعالیت های تان در وبسایت های دیگر میباشند . اگر قابلیت Do Not Track را فعال کنید ، از شما سوال خواهد شد که ” آیا میخواهید فعالیت هایتان توسط این وبسایت دنبال شود یا خیر ؟ ” . برای فعال سازی این قابلیت کافیست مسیر Preferences > Advanced > Security را طی کرده و گزینه Ask websites not to track you را فعال کنید .

12- بهبود پیشنهادات آدرس بار : هنگامی که شما کلمه یا آدرسی را در آدرس بار تایپ میکنید ، مرورگرها به صورت هوشمند پیشنهاداتی را ارائه میدهند که میتوان شامل آدرس وبسایت های بازدید شده و یا نتایجی به منظور جستجو باشد . در این نسخه بهبودهایی در این قسمت صورت گرفته که باعث ارائه نتایج بهتر و دقیق تری از سوی اپرا خواهد شد .

13- پشتیبانی از وبکم : شاید جالب باشد که بدانید در این نسخه اپرا قادر به استفاده از وبکم سیستم شما میباشد . بنابراین در وبسایت هایی که بخواهند از شما عکس بگیرند ، این قابلیت اپرا کارآمد خواهد بود .

برای دریافت این نسخه میتوانید به وبسایت اصلی اپرا مراجعه کنید . همچنین میتوانید از طریق مسیر Opera => Help => Check for Update اقدام به دریافت بروز رسانی جدید کنید .

منابع : 12 – 3

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 28 دیدگاه
    1. سلام .
      خواهش میکنم .
      بله ، اپرا واقعا مرورگر خوبیه .

    1. سلام.
      این موضوع رو شخصا تست نکردم . ولی اگه همچین چیزی هست ، امیدوارم زودتر برطرفش کنن .

    2. من همون ساعت که منتشر شد دانلود کردم فقط با نسخه 64 بیتش حال میکنم

  1. خیلی عالی شده، ولی اگه فید خوان هم داشت (مثل فایرفاکس) که هیچ مرورگری این ویژگی رو نداره، خیلی عالی میشد.

    1. سلام .
      بله ، فیدخوان داخلی فایرفاکس واقعا عالیه . اگه مرورگرهای دیگه هم این قابلیت رو به صورت درونی پیاده سازی کنن خیلی عالی میشه .
      فعلا باید از افزونه ها واسه اپرا و کروم استفاده کرد .

    2. فید خوان اوپرا از خیلی وقته که وجود داره و از امکانات قدیمیشه و من هم همیشه ازش استفاده میکنم.

  2. سلام
    من همیشه نصبش میکردم بعد از مدتی برش میداشتم
    ولی ایندفعه کروم رو پاک کردم!
    گزینه‌ی ۳ رو بیشتر توضیح میدین؟ من الان از اوبونتو استفاده می‌کنم
    آيا تغییر گزینه‌ها رو پیشنهاد می‌کنید؟
    یا در واقع این تغییرات برای چه سیستم‌هایی پیشنهاد میشن؟

    1. احسنت به شما که کروم رو پاک کردین.
      کروم مرورگر نیست که. الکی الکی اومد شد اول. حتی ۱۰ درصد امکانات فایرفاکس رو هم نداره.

    2. سلام دوست عزیز .
      به نظرم طرز تفکرتون در مورد کروم اشتباهه . اگه بنچمارک مرورگرها و تست ها رو مشاهده کنید مبینید که کروم واقعا مرورگر فوق العاده ایه . بنده قبلا مطلبی رو در مورد اینکه چرا کاربرا روی بعضی مرورگرا تعصب دارن و از مرورگرهای دیگه بدشون میاد نوشتم . در واقع نیاز کاربر عامل تعیین یه مرورگره . با خوندن این مطلب تفکرتون در مورد مرورگرهای مختلف عوض میشه .

      موفق باشید ……….

    3. متاسفم براتون! کسی که به کروم بگه مرورگر نیست به نظرم فقط تعصب خالص داره. من مشکلی ندارم کسی از فایرفاکس یا اینترنت اکسپلورر یا اپرا استفاده کنه هیچ وقت هم نمیگم ورش دار کروم رو نصب کن. ولی اینکه کسی بگه کروم مرورگر نیست. معلومه منشا خاصی داره. مثالا یه سری هستن از گوگل بدشون میاد نسبت به مرورگرش احساس بدی دارن.

    4. revo
      اظهار نظر در مورد یک محصول آزاده فک کنم
      به خصوص که سلیقه هم مطرحه
      اما اظهار نظر و شخصیت خونی انسان های دیگه و احساسات‌شون فک نکنم جالب باشه
      خود دانید

    5. سلام دوست عزیز .
      به نظر من داشتن چند مرورگر روی یه سیستم مشکلی نداره . من الان کروم ، فایرفاکس ، اپرا و IE9 رو دارم . مخصوصا اگه از ابونتو استفاده میکنید کروم مرورگر بسیار عالیه هست که مارک شاتل ورث ( مدیر عامل شرکت کانونیکال که ابونتو رو توسعه میده ) گفته احتمالا کروم جایگزین فایرفاکس در ابونتو میشه .
      اما در مورد سوالات شما :
      1- مواردی که در گزینه سه عنوان شده بیشتر مربوط به مباحث رندرینگ صفحات وب هست . مسلما وقتی از قابلیت شتاب دهنده های گرافیکی در زمینه رندرینگ صفحات وب استفاده ، بازدهی مرورگر بالاتر میره . WebGL هم در زمینه گرافیک سه بعدی در محیط وب کاربرد داره . حالا هرچی این قابلیت ها و فناوری های وب بیشتر توسعه پیدا کنن به سود ما کاربرا هست .
      به نظر من تغییر گزینه های پیشفرض در ابونتو نیازی نیست . چون ممکنه باعث ناپایداری مرورگر بشه . به نظر من بهتره در نسخه های بعدی از این دو قابلیت استفاده بشه . چون فعال کردنشون در امور روزمره و عادی زیاد تاثیر گذار نیست . این دو فناوری هم به نظرم در چند سال دیگه جای خودشون رو بیشتر باز میکنن . چون در حال حاضر زیاد از گرافیک های سه بعدی در محیط وب استفاده نمیشه .

      موفق باشید ……….

    6. ممنون از توضیحات‌تون
      مشکل اصلی کروم در استفاده از منابع سیستمه که به شدت رم بالایی مصرف می‌کنه و وقتی هم که داره عادی کار میکنه حتما صدای فن درمیاد
      من خودم همچنان فایرفاکس و تورباندل رو به بقیه ترجیح میدم
      بماند که در لینوکس وقتی میخواین تحت پ.رو.کسی از کروم استفاده کنین فقط از خط فرمان میشه اینکار و کرد (افزونه هم داره، اما پایدار نیست و ممکنه خارج بشه و کاربر متوجه نشه)
      البته فایرفاکس افزونه‌هایی مثل کولیریس و فاکس‌تب داره
      که من فکر نکنم اپرا داشته باشه، بازهم مرسی از توضیحات‌تون

  3. سلام
    از مقاله هیجان انگیز و خوبت ممنونم علیرضا جان . من اپرا رو از همه ی مرورگر ها بیش تر دوست دارم چون اون زمان که با اینترنت خانگی کار میکردم سرعت و کارایی فوق العاده ای داشت و البته الان هم دارد !
    به شخصه روی سیستمم ۵ مرورگر دارم که به ترتیب استفاده از اون ها لیست کردم : ۱- کروم ۲- اپرا ۳-سافاری ۴-فایرفاکس ۵- IE9
    با این حال ۹۰ درصد فعالیت های من با کروم هست و از کارکرد اون کاملا راضی هستم (ساده ،سریع ،قدرتمند) .موفق و پیروز باشید. یا حق

    1. سلام .
      خواهش میکنم .
      منم دقیقا مثل شما هستم محسن جان . البته اولویت سوم من فایرفاکس هستش . ترتیبش اینطوریه : 1- کروم 2- اپرا 3- فایرفاکس 4- IE9

      موفق باشی …..

    2. ولی من اصلا اولویت ندارم!
      مثلا دو روز در هفته از کروم استفاده میکنم دو روز از فایرفاکس و به همین ترتیب میره ولی عمرا از اکسپلور استفاده نمیکنم!!

  4. نمیدونم چرا ولی هیچ جوره نمیتونم از اپرا دل بکنم. احتمال میدم به خاطر interface باشه چون واقا جالب هست
    خلاصه یک 6 سالی میشه که فقط از اپرا استفاده کردم
    در ضمن از مقاله خوبتون ممنون. چند موردش واقعا عالی بود

  5. سلام.بابت پست زیباتون ممنون.
    به نظر من اُپرا از نظر سرعت چیزی از کروم کم نداره و فوق العاده هست.ولی در کل من اولویتم در مرورگر ها اول کروم هست بعد اُپرا.

  6. بهترین مرورگر (به نظر من)

    من با همه مرورگرها کار کرده ام. هیچ کدوم قابلیت ها و پایداری اپرا را ندارند.مثلا save کردن صفحات با فایرفاکس و کروم، مصیبته. ولی اپرا خیلی راحت اینکار را انجام میده

  7. سلام مطلبتون واقعا عـــالی بود
    فقط یه چیز : رفتم تو سایت اپرا برای دانلودش منتها لینک برای دانلود نسخه ی64 بیتی نداره که شما گفتید برای نسخه های 64بیتی هم هست

    1. سلام .
      چون این نسخه ها هنوز پایدار نیستن ، در صفحه اصلی سایت واسه دانلود قرار نمیگرن . ولی میتونید نسخه ای 64 بیتی اپرا رو از اینجا دانلود کنید .

      موفق باشید …….

    2. اینم لینک دانلودش از سافت گذر:
      http://dl.softgozar.com/Files/Software/Opera_12.00_Build_1467_Final_x64_softgozar.com.exe

  8. سلام من الان چند ساله از اپرا استفاده میکنم و بطور مستمر کارهامو بین اپرا و فایرفکس تقسیم کرده ام منتها این نسخه 12 حداقل از نظر من 2تا باگ داشت که گزارش کردم امیدوارم زودتر حل بشه د رمورد کروم هم اصلا خوشم نمیاد شاید خوب باشه و دارای عنوان باشه ولی وقتی اسم یک نرم افزار را اپن سورس میذارند ولی دسترسی به ان را میبندند لازم نیست ما دنبالش بدویم
    از قدیم اپرا بوده با امکانات فراوان که الان یکسری از مرورگرها دارد واسه خودشون پیاده سازی میکنند
    فید خوان اپرا هم از قدیم بوده
    شاید کمتر براتون پیش نیامده که ایمیل های خودتون را چک کنید ایا از اپرا استفاده کردید؟بدن هیچ افزونه ای ؟
    شاید از کلماتی بیشترین استفاده را کرده باشید غیر از اپرا کدوم مرورگر این قابلیت را دارد ؟ بدون افزونه ؟
    شاید به ذخیره پسورد های خودتان نیاز داشته باشید ؟ اپرا باز هم اوله بدون افزونه
    راحتترین شکل بک آپ گرفتن از ایمیل ها و فیوریتزها را دارد
    راحتترین راه برای لود شدن سایت هایی که منابع مصرف میکنند بدون نیاز به لود مجدد عکس و صرفا با یکبار لود شدن اولیه
    زمانی که اپرا بود کرومی نبود الان هم بنظر من برای خودش قولی هست حداقل توی ای چند سال اینترنت اکسپلورر را از سر ما پرونده
    فقط یه عیب داره !!!!! لوگوش باید آبی میشد که گاها هم آبی میشه :دی

    1. با همه حرفاتون موافقم!!!
      فقط یه چیز کروم آزاده دیگه تحریم نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *