راهنمای خرید دوربین هایCompact

راهنمای خرید دوربین هایCompact
  • 1391/4/10
  • آزاد
  • 2

ظهور دوربين‌هاي ديجيتال تحولات عظیمی را در صنعت عكاسي ايجاد كردند، به طوری که با هیچ تحول دیگری در تاریخ این صنعت قابل مقایسه نیست.

كار كردن با اين نوع دوربين‌ها چنان آسان شده است كه هر كس با كمترين مهارت مي‌تواند با استفاده از آنها عكس‌هايي قابل قبول بگيرد.

در ميان دوربين‌هاي ديجيتالی که به بازار عرضه شده اند، دوربين فشرده يا كامپكت بيشتر از همه به كار عموم مردم و تازه‌كارهاي عكاسي مي‌آيد. اين نوع از دوربين‌ها معمولا بسیار کوچک هستند،  امكاني براي افزودن لنز ندارند، وزن بسيار اندكي دارند، از پيش براي موقعيت‌هاي مختلف تنظيم شده‌اند و قيمت نسبتا پاييني دارند.

در ادامه به بررسی چند نکته می پردازیم که در هنگام خرید این دوربین ها باید به آنها توجه داشته باشید.

دوربین های کامپکت

مگاپيكسل :
تا چند سال پيش عدد مگاپيكسل تا حد زيادي نشان دهنده برتري دوربين بود. مثلا در آن زمان مي‌دانستيم كه دوربين ۵ مگاپيكسلي از دوربين ۳ مگاپيكسلي بهتر است‌ اما اين روزها ديگر چنين روند ساده‌اي كاربرد ندارد. اكنون اغلب دوربين‌هاي موجود در بازار دست‌كم ۸ مگاپيكسل دقت دارند. بسياري از مردم، عدد مگاپيكسل را معادل كيفيت دوربين مي‌دانند اما اين عدد در واقع به ما مي‌گويد كه عكسي كه با آن دوربين گرفته مي‌شود را تا چه اندازه مي‌توان بزرگ كرد. با دوربين ۳ مگاپيكسلي مي‌توان عكس‌هايي در اندازه استاندارد ۱۵×۱۰ چاپ كرد. تقريبا همه دوربين‌هاي امروزي به اندازه كافي بزرگ عكس مي‌گيرند كه بتوان آن را تا اندازه A۴ چاپ كرد. البته هرچه عدد مگاپيكسل بزرگتر باشد، حجم فايل هر عكس هم بيشتر خواهد بود.

دوربین های فشرده

لنز و زوم :
از جمله پارامترهای مهمی که خریداران مبتدی دوربین های دیجیتال کمتر به آن توجه دارند، كيفيت و نوع لنز دوربين است.  همچنين، بدفهمي‌هايي درباره ميزان زوم و انواع آن وجود دارد. به طور كلي بد نيست كه به اين دو نكته دقت كنيد:
– لنزهاي وايد يا زاويه‌باز(۲۸ ميلي‌متري يا كوچكتر) براي عكاسي از منظره و عكس‌هاي دسته‌جمعي مناسب هستند. اگر موضوع‌هاي عكاسي شما نزديكتر و كوچكتر هستند بهتر است به سراغ دوربيني با لنز بسته‌تر برويد.
– زوم اپتيكال را با زوم ديجيتال اشتباه نگيريد. اغلب دوربين‌ها زوم اپتيكال ۳ برابر دارند و زوم برخي از آنها به بيش از ۱۰ برابر هم مي‌رسد. زوم اپتيكال از نوع واقعي است و عدد بزرگتر در آن نشانه كارايي بيشتر است. اما زوم ديجيتال، مفهومي غيرواقعي است. اين نوع زوم درست معادل اين است كه بخشي از تصوير بزرگتر را ببُريد و به طور جداگانه نمايش بدهيد. در واقع بزرگتر بودن عدد زوم ديجيتال، هيچ مزيني محسوب نمي‌شود.

دوربین های دیجیتال

کاربری آسان:
هدف از ساخت دوربين‌هاي کامپکت یا فشرده این بوده است  كه كاربر بتواند در كوتاه‌ترين زمان و با كمترين اطلاعات عكاسي كند. به همين علت است كه در اغلب اين نوع از دوربين‌ها تنظيم‌هاي پيش‌فرضي به نام Mode يا وضعيت قرار داده مي‌شود تا با انتخاب كردن آنها مطابق شرايط محيط بتوانيم مناسب‌ترين عكس‌ها را بگيريم. تقريبا در همه آنها، يگ گزينه Auto هم وجود دارد تا كاربر را حتي از انتخاب وضعيت پيش‌فرض معاف كند و عكاسي با كمترين زحمت انجام شود. در واقع اين گزينه به طور خودكار همه تنظيم‌هايي را كه در دوربين‌هاي پيشرفته‌تر به شكل دستي انجام مي‌شوند، از جمله ميزان حساسيت يا ISO، بالانس نور سفيد، سرعت شاتر و گشودگي يا f-stop را تنظيم مي‌كند. پس در هنگام خريدن دوربين بهتر است به تعداد وضعيت پيش‌فرض در آن توجه كنيد. اگرچه وجود اين پيش‌فرض‌ها مي‌تواند كار را براي كاربران تازه‌كار بسيار آسان كند اما بسيار خوب است كه دوربين، امكان تنظيم كردن همه اين اجزا را به طور دستي هم به كاربر بدهد تا بتواند مطابق شرايط دلخواه خود عكاسي كند.

قابلیت  فيلمبرداري:

همه  دوربين های فشرده  امكان فيلمبرداري ندارد، پس اگر به دنبال فيلمبرداري هم هستيد لازم است که به نکات زیر توجه داشته باشد:

سرعت فيلمبرداري:  كه با واحد فريم بر ثانيه يا fps اندازه‌گيري مي‌شود و دقت فيلمبرداري كه با واحد پيكسل يا اصطلاحاتي مانند HD و FullHD بيان مي‌شود.
زوم در فيلمبرداري: همه دوربين‌ها امكان زوم كردن را در هنگام فيلمبرداري نمي‌دهند، پس اگر به اين قابليت احتياج داريد پيش از خريد دوربين حتما آن را از فروشنده سوال كنيد.

Digital Cameras

صفحه نمايش:

 تقريبا همه دوربين‌هاي فشرده جديد صفحه‌نمايش دارند به جز چند نمونه دوربيني كه فوق‌العاده كوچك درست شده‌اند و جا براي صفحه‌نمايش ندارند. ابعاد صفحه‌نمايش دوربين‌هاي مختلف را با هم مقايسه كنيد.

دوربین ضد آب

ضدآب، ضدضربه:‌

 براي كساني كه بسيار اهل سفر و رفتن به كوه، بيابان، رودخانه و‌… هستند خيلي خوب است كه دوربيني انتخاب كنند كه بتواند انواع شرايط سخت را تاب بياورد.

امكانات ديگري هم وجود دارند كه باعث پيشرفته‌تر شدن و البته گران‌تر شدن دوربين مي‌شوند بنابراين اگر نياز به اين امكانات نداريد مي‌توانيد به سراغ دوربيني ساده‌تر و ارزان‌تر برويد. يكي از اين امكانات امكان تشخيص چهره و تشخيص لبخند است كه شايد كاربرد چنداني نداشته باشد. امكان ديگري كه كاربرد بيشتري دارد، وجود لرزشگير است كه مخصوصا در زوم‌هاي بالا و در عكاسي‌هاي سريع، ارزش خودش را بيشتر نشان مي‌دهد. وزن دوربين، دوام باتري و سرعت شاتر هم از پارامترهايي هستند كه در مقايسه بين دوربين‌هاي مختلف به كار مي‌روند و مي‌توانند در انتخاب شما موثر باشند.

منبع: http://advice.jessops.com/buying-guides/digital-camera-buying-guide.aspx

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. با سلام.
    مطلب ساده و خیلی خوبی بود…
    میشه در مورد iso ، فوکوس و انواع آن و سرعت شاتر هم صحبت کنید چون عموما فروشنده ها مواردی رو هم برای این ها هنگام خرید بیان میکنند..

  2. دستت درد نکنه

    مقاله خوبی در مورد دوربین ها هست – حتما سعی می کنم این موارد رو تو خرید لحاظ کنم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *