کنترل رایانه های مک با انگشتان دست

کنترل رایانه های مک با انگشتان دست
  • 1391/4/25
  • امیر امام جمعه
  • 0

موس یا همان موشواره های کنونی در سال 1963 برای استفاده در رایانه ها ساخته شدند و تا به امروز یکی از مهم ترین و محبوب ترین لوازم جانبی برای رایانه محسوب میشوند. ولی اگر ابزاری که ما امروز قصد معرفی آن را داریم بخواهد در عرصه تکنولوژی محبوبیتی را بدست آورد آنگاه باید موس های رایانه را فقط در موزه های تماشا کنیم. این فناوری جدید که Leap 3D نام دارد انقلابی در عرصه دیجیتال میباشد و به کاربر این امکان را میدهد تا به صورت فیزیکی با رایانه خود در تعامل باشد.

Leap 3D یک ابزار برای کنترل رایانه بدون استفاده از هیچ گونه ورودی خاصی میباشد که این قابلیت را در اختیار کاربر قرار میدهد تا سیستم عامل و برنامه های تحت آن را به صورت کاملا واقعی با حرکات دست و انگشتان خود کنترل کند و یا حتی از یک مداد کمک بگیرد. این محصول تقریبا همانند دستگاه Kinect معرفی شده توسط مایکروسافت میباشد که برای استفاده های بیشتر در سیستم عامل طراحی شده است. مدیر پروژه Leap 3D با نام Michael Buckwald توضیح میدهد که ساخت و تکمیل این محصول مدت زمانی نسبتا زیادی طول کشیده است.

در ابتدا پروژه Leap Motion توسط مدیر اصلی و مسئول بازرگانی آن به نام David Holz در 6 سال پیش شروع شد. او در حال بهره گیری از یک مدل رایانه ای بود و در آخر به این نتیجه رسید که وسیله ای با شکل و شمایل بسیار ساده و شبیه به یک فنجان میتواند با به کار گیری مهارت بالا و صرف زمان بسیار زیاد به یک مدل بسیار عالی برای استفاده در رایانه های تبدیل شود. البته مشکل اصلی این دستگاه نیاز به پردازشگر های های بسیار قوی برای استفاده و یا شکل ظاهری متناسب برای آن نبود. مشکل اصلی مانعی بود که در میان کاربر و وسیله قرار داشت و اجازه نمیداد که به سادگی با یک دیگر رابطه برقرار کنند. در اینجا بود که Holz شروع به فکر کردن کرد و به دنبال راهی بود تا بتوان تعاملی بسیار ساده میان کاربر و دستگاه ایجاد کند. و در آخر حاصل کار وی سیستمی است که Leap هم اکنون از آن برای ایجاد رابطه با کاربر استفاده میکند. پس از سال ها کار و انجام محاسبات Buckwald و Holz توانستند محصولی را تولید کنند که بتوان به کمک آن رایانه ها را با انگشتان دست کنترل کرد.

Leap وسلیه ای بسیار کوچک است که از پورت USB برای اتصال به رایانه Mac شما استفاده میکند تا بتواند انرژی لازم خود را تامین کند و دارای LED های مادون قرمز با حساسیت بسیار بالا میباشد تا بتواند تمامی 10 انگشت دستان شما و جرکات آنها را تحت نظر بگیرد. حرکات انگشتان شما به صورت دستور هایی قابل هم برای رایانه Mac شما ترجمه میشود و کاربر به کمک آنها میتواند کارهایی مثل بالا و پایین بردن صفحات وب ، زوم بر روی اسناد و یا شلیک در بازی های رایانه را انجام دهد. بعد از اتصال این دستگاه به رایانه خود باید نرم افزار مربوط به آن را بر روی سیستم خود نصب کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید. این نرم افزار علاوه بر داشتن رابطه کاربری برای تعامل میان کاربر و رایانه میتواند جدیدترین برنامه هایی را که برای این وسلیه توسط توسعه دهندگان نوشته شده است را نمایش دهد که هرکدام استفاده از این وسیله را برای موارد تخصصی تر آسان میکند و امکان استفاده از مدل ها و روش های سه بعدی بیشتری را فراهم میسازد.

با این که این محصول دارای قابلیت های بی نظیر بسیاری است ولی لازم نیست نگران استفاده بسیار زیاد از پردازنده خود باشید. در محصول در بیشترین حالت فقط 1 الی 2 درصد از قدرت پردازش رایانه شما را به خود اختصاص میدهد ولی با این حال امکانات زیادی را برای کاربر فراهم می آورد و تا 5 سال قابل استفاده میباشد. این وسیله میتواند استفاده های بسیاری داشته باشد برای مثال یک پزشک که در حین انجام عمل جراحی است میتواند بدون اینکه دستکش های خود را از دست در بیاورد با همکار خود که در مکانی دیگری است صحبت کند و یا به اطلاعات مورد نیاز خود دست پیدا کند. هنرمندان میتوانند بسیار آسان تر از قبل ایده های خود را به تصویر بکشند کاری که هرکز نمیتوانند با استفاده از موس و کیبورد انجام دهند و یا اینکه مهندسان به کمک نمایش سه بعدی این امکان را دارند که مشکلات و مسئله های خود را در زمینه طراحی بسیار آسان تر حل کنند.

سازنده این محصول میگوید : این وسیله قابلیت های بسیاری را در اختیار کاربران قرار میدهد ولی مهم ترین بخش قضیه برنامه هایی میباشد که توسعه دهندگان برای آن می نویسند و امکانات بیشتری را به دستگاه اضافه میکنند که همگی از مدل های 3 بعدی بهره میگیرند. در آخر باید بگوییم Leap 3D ابزاری است که در گذشته به عنوان یک چیز تخیلی و دور از ذهن به آن نگاه میشد ولی امروزه شاهد آن هستیم که با پیشرفت بسیار سریع تکنولوژی وسایلی همانند Leap 3D نیز ساخته میشوند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *