دنیای آزاد در هفته ای که گذشت ( 3 )

دنیای آزاد در هفته ای که گذشت ( 3 )
  • 1391/5/6
  • علیرضا
  • 8

دنیای آزاد و به صورت کلی نرم افزارها و سیستم عامل های متن باز بخشی از وب فارسی هستند که مورد کم لطفی قرار گرفته اند و زیاد به آنها پرداخته نشده است . گویا آی تی قصد دارد تا توجه بیشتری به این بخش بزرگ از دنیای فناوری اطلاعات نشان دهد . از این پس شاهد مطالب بیشتری در زمینه سیستم عامل ها و نرم افزارهای متن باز در گویا آی تی خواهید بود . در این مطلب نیز قصد داریم تا اتفاقات مهم دنیای متن باز را در هفته ای که گذشت ، مرور کنیم . ضمن قدردانی از شما دوستان عزیز ، امیدواریم در صورتی که اشتباهی در این سری از مطالب مشاهده کردید ، آنها را به ما گوشزد کرده تا در گسترش فرهنگ نرم افزارهای آزاد سهیم باشید .

در این هفته علاوه بر خبرهای دنیای آزاد ، آموزش هایی نیز قرار خواهند گرفت که بیشتر مربوط به توزیع ابونتو که توزیع فراگیری در بین کاربران گنو لینوکس است میباشند . البته ممکن است که هر هفته آموزش نداشته باشیم . در هر صورت سعی میکنیم که پای آموزش ها را نیز به این سری از مطالب باز کنیم . اگر موافق هستید ، ابتدا سری به خبرهای دنیای آزاد بزنیم . با گویا آی تی همراه باشید ………

 لازم به ذکر است که برخی تصاویر سایز بزرگی دارند و به دلیل کوچک کردن تصاویر به منظور نمایش بهینه در سایت ، ممکن است که کیفیت آنها کمی پایین بیاید . برای مشاهده تصاویر در سایز اصلی روی آنها کلیک کنید .

1- Pear Linux 5 منتشر شد  

در تاریخ 16 جولای ، آقای دیوید تاوارس از نسخه 5 توزیع Pear Linux رونمایی کرد . این توزیع که قبلا با نام هایی نظیر Pear OS و Comice OS شناخته میشد ، با هزاران برنامه رایگان در اختیار شما قرار گرفته است تا بیشتر انتظارات شما از یک سیستم عامل را بر آورده کند .

این نسخه از میز کار گنوم 3 استفاده میکند . همچنین از Pear Linux Shell که نسخه تغییر یافته GNOME Shell میباشد استفاده شده است که ظاهر این توزیع را تقریبا شبیه سیستم عامل Mac OS X شرکت اپل میکند .

در این نسخه قابلیتی به نام Launchpad Viewer اضافه شده است که با استفاده از آن سیستم عامل قادر خواهد بود تا صفحاتی را برای برنامه های مختلف ایجاد کند که با استفاده از Trackpad قادر خواهید بود تا بین آنها جابجا شوید .

یکی دیگر از بخش های این توزیع که باید توجه ویژه ای به آن داشت ، بخش Pear Appstore است . با استفاد از این بخش میتوانید کارهای زیر را انجام دهید :

* دانلود همزمان

* قابلیت از سر گیری دانلودهای متوقف شده

* هشدار دهنده بروز رسانی نرم افزارها

* پاک کننده حافظه نهان ( حافظه کش )

* نصب برنامه ها به صورت ساده و آسان تنها با یک کلیک


آقای دیوید تاوارس همچنین ادامه میدهد که با استفاده از مخازن نرم افزاری میتوانید برنامه های مورد نظر خود را با یک کلیک نصب کرده که عملیات نصب نیز با سیستم قدرتمند دانلود این توزیع در کوتاه ترین زمان به پایان خواهد رسید .

حداقل نیازمندی های سخت افزاری برای اجرای Pear Linux 5 نیز به شرح زیر است :

پردازنده اینتل پنتیوم 3 با قدرت 500 مگاهرتز به بالا

512 مگابایت حافظه رم ( ترجیحا یک گیگابایت )

8 گیگابایت فضای هارد دیسک

پشتیبانی از تمامی کارت های گرافیکی که قادر به ارایه وضوح 800 در 600 یا 1024 در 768 باشند . البته برای اجرای افکت های 3 بعدی لازم است که کارت گرافیک شما از 3D Acceleration پشتیبانی کند .

همچنین لازم به ذکر است که این توزیع به صورت دیسک زنده قابل استفاده است و از هر دو پلتفرم 32 و 64 بیتی پشتیبانی میکند .

دانلود توزیع Pear Linux 5 از سافت پدیا


2- توزیع Kororaa 17 منتشر شد

آقای کریس اسمارت در تاریخ 16 جولای توزیع Kororaa 17 را رسما معرفی کرد . این توزیع بر پایه توزیع قدرتمند فدورا 17 ( Beefy Miracle ) ساخته شده است که از میز کار گنوم 3.4 و KDE Software Compilation 4.8 استفاده میکند .

کورورا 17  شامل نرم افزارها و قابلیت های زیر میشود :

* VLC Media Player به عنوان پخش کننده پیشفرض فایل های چند رسانه ای

* موزیلا فایرفاکس به عنوان مرورگر پیشفرض

* نرم افزار Empathy برای چت و گفتگو با دیگران و نرم افزار Choqok برای میکروبلاگینگ . باعث افتحار است بدانیم که نرم افزار  Choqok حاصل تلاش های یک برنامه نویس ایرانی به نام آقای مهرداد مومنی میباشد و شاید بتوان گفت بهترین نرم افزار در زمینه میکروبلاگینگ .

* نرم افزارهای Kdenlive و OpenShot برای تدوین فایل های ویدیویی

* فعال بودن SELinux به صورت پیشفرض

* پشتیبانی از اکثر فرمت های صوتی و ویدیویی


این توزیع به صورت دیسک زنده قابل استفاده است و برای میز کارهای GNOME / Cinnamon و KDE به صورت جداگانه اراپه شده است و از هر دو پلتفرم 32 و 64 بیتی پشتیبانی به عمل خواهد آورد .

دانلود توزیع Kororaa 17 از سافت پدیا


3- اجرای بازی Serious Sam 3 بر روی ابونتو

شرکت Croteam که سازنده بازی Serious Sam 3 که در کشور کرواسی قرار دارد ، در تاریخ 18 جولای تصاویری از این بازی که در حال اجرا بر روی توزیع محبوب ابونتو بود را در صفحه رسمی فیسبوک خود قرار داد تا نشان دهد که در حال کار برای ارایه نسخه ای مخصوص از این بازی برای کاربران ابونتو است . البته Croteam جزئیاتی دیگری به جز تصویر بالا منتشر نکرده است .


4- Ubuntu Web Apps معرفی شد

در کنفرانس O’Reilly OSCON 2012 مارک شاتلورث مدیر عامل شرکت کنونیکال از قابلیت جدیدی Ubuntu Web Apps پرده برداشت که در ابونتو 12.10 ( Quantal Quetzal ) قرار خواهد گرفت . این قابلیت به کاربران ابونتو اجازه میدهد تا از اپلیکیشن های آنلاین مانند جیمیل ، توییتر ، فیسبوک ، ای بی ، لست.اف ام بر روی دسکتاپ خود استفاده کنند . البته این چیز جدیدی نیست و مطمئنا این شرکت نباید به دنبال اختراع دوباره چرخ باشد . کارشناسان حوزه نرم افزارهای آزاد به کنونیکال توصیه میکنند که این شرکت باید توزیع gOS را به یاد داشته باشد که سعی داشت بیش از حد از سیستم عامل شرکت گوگل یعنی Google Chrome OS و مفهوم نرم افزارهای تحت وب تقلید کند . نتیجه نیز این شد که خیلی زود و در ابتدای راه شکست خورد .

کنونیکال همچنین گفت که Ubuntu Web Apps با Unity Message و HUD یکپارچه خواهد بود . وی همچنین اذعان کرد که این قابلیت توزیع ابونتو را به بهترین سیستم عامل برای برنامه های تحت وب تبدیل خواهد کرد . پشتیبانی از 40 وبسایت و سرویس محبوب تحت وب نیز از دیگر مزایای این قابلیت میباشد .

البته امکان تست این قابلیت برای کاربران ابونتو 12.04 فراهم شده است که برای استفاده از آن باید به روش زیر عمل کنید .

ابتدا ترمینال را باز کرده و دستورات زیر را وارد کنید :

sudo add-apt-repository ppa:webapps/preview

sudo apt-get update

sudo apt-get install unity-webapps-preview

حالا برای فعال سازی این قابلیت باید یک بار لاگ آوت کرده و دوباره لاگین کنید .

اکنون برای نصب Webapp مخصوص هر سرویس باید با استفاده از یکی از مرورگرهای فایرفاکس و یا کرومیوم به وبسایت مربوط به سرویس مورد نظرتان بروید . در اینجا برای مثال از سرویس جیمیل استفاده شده است . پس از چند ثانیه پیغامی مبنی بر نصب وب اپلیکیشن مربوطه را مشاهده خواهید کرد که با کلیک بر روی دکمه Yes اینکار انجام خواهد شد .

پس از آن میتوانید از طریق Dash اپلیکیشن مربوط به جیمیل را اجرا کرده و آن را به لانچر ابونتو پین کنید .

برخی وب اپلیکیشن ها نظیر جیمیل در Messaging Menu نیز نمایش داده میشوند .

5- نمایش فایل های ویدیویی با برنامه ساده  Audience

امروز قصد معرفی یک برنامه را نیز به شما داریم . برنامه ای که رابط کاربری ساده و در عین حال زیبایی دارد و بدور از هرگونه پیچیدگی است . کافیست که با استفاده از دستورات زیر این برنامه کم حجم را نصب کنید :

sudo add-apt-repository ppa:audience-members/ppa
sudo add-apt-repository ppa:vala-team/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install audience

پس از پایان مراحل نصب میتوانید این برنامه را از طریق Dash اجرا کنید .

همانطور که مشاهده میکنید ، این برنامه بسیار ساده طراحی شده است و بهترین گزینه برای کسانی است که نمیخواهند کار خاصی با فایل ویدیویی خود انجام دهند و فقط قصد مشاهده فیلم های خود را خیلی ساده و بی دردسر دارند .


منابع 12

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
    1. سلام .
      خواهش میکنم محمد جان . نظر لطف شماست ……

  1. بسیار عالی.
    تشکر ویژه برای اینکه مطلب این هفته فراتر از معرفی صرف توزیعها بود.
    امیدوارم همچنان شاهد مطالب مفید شما باشیم.
    WebApps خیلی جالب بود.

    1. سلام داوود جان .
      خوشحالم که مطلب این هفته نظر شما رو بیشتر جلب کرده . بنده هم تلاشم رو میکنم تا این سری از مطالب هفته به هفته بهتر بشه .

      موفق و سربلند باشید …….

    2. انشالله که همینطوره.
      من WebApps رو نصبیدم. ولی هیچ خبری ازش نیست حتی با ریستارت سیستم!

    3. من خودم الان دارم از وب اپلیکیشن جیمیل استفاده میکنم و به درستی هم کار میکنه . شما باید به همون روشی که گفته شد عمل کنید . من با فایرفاکس رفتم به جیمیل خودم و بلافاصله دیدم که پیغام نصب وب اپلیکیشن جیمیل بالا اومد و منم نصبش کردم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *