6 راه برای افزایش دوباره حافظه در مک

6 راه برای افزایش دوباره حافظه در مک
  • 1391/5/13
  • امیر امام جمعه
  • 0

اگر شما هم از کاربران رایانه های مک میباشد ممکن است در بعضی از مواقع با حافظه های SSD خود دچار مشکل شوید. همیشه باید حافظه خود را مدیریت کنید تا فضای لازم را برای برنامه های دیگر نیز داشته باشید. ممکن است فکر کنید برنامه های موجود بر روی رایانه شما عامل اصلی اشغال شدن فضای ذخیره اطلاعاتتان هستند ولی به جزء برنامه های موارد بسیار دیگری نیز هستند که فضای رایانه شما را اشغال میکنند. در ادامه این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم چگونه به وسیله راه های ساده حافظه در دسترس خود را افزایش دهید و هم چنین فضای هارد خود را مدیریت نمایید.

1- حذف برنامه ها

بسیاری از کاربران روزانه حجم زیادی از برنامه ها و بازی ها را از Mac App Store دانلود میکنند. البته در کشور ما به علت برخی از مسائل میتوان این برنامه ها را در مکان های دیگری نیز پیدا کرد. استفاده بیش از حد از این برنامه ها و بازی ها و انتخاب تعداد زیادی از آنها موجب میشود که مگابایت ها از فضای هارد شما اشغال شود. ولی در بعضی از مواقع میتوانید برای کاهش فضای اشغال شده برخی از این برنامه ها که کاربر کمتری دارند را از رایانه خود حذف نمایید. اگر شما برنامه های خود را از Mac App Store دانلود کرده اید میتوانید به آسانی آنها را از قسمت Launchpad موجود در سیستم عامل حذف کنید. برای این کار کافی است کلیک کنید و سپس بر روی برنامه مورد نظر خود نگه دارید و در آخر آیکن کوچک x را بزنید تا کار به آسانی پایان پیدا کند. البته نگران خرید و دانلود دوباره این برنامه ها نباشید. همیشه میتوانید برنامه های گذشته خود را از قسمت Purchased دوباره دانلود کنید البته اگر برای آنها فضای خالی کافی در اختیار دارید.

2- حذف اسناد قدیمی و لاگ های مربوط به iChat

اگر شما هم از برنامه های iChat و یا Adium استفاده میکنید و گزینه لاگ (log) را نیز فعال کرده باشید در هر بار ایجاد مکالمه مقدار زیادی از اطلاعات را ذخیره میکنید. این قابلیت به معنی ثبت وقایع به صورتی عمل میکند که چت ها و متن های مورد استفاده شده توسط کاربر را در رایانه ذخیره میکند. این اطلاعات میتوانند در آینده مورد استفاده قرار بگیرند ولی از طرف دیگر نیازمند حافظه ای نیز برای ذخیره میباشند. اگر شما هم مثل بسیاری از کاربران معمولی به این اطلاعات نیازی ندارید میتوانید با رفتن به مسیر های Home folder سپس Documents و iChats از قسمت Finder اقدام به حذف آنها نمایید.

3- خلاص شدن از دست فایل های دانلود شده ایمیل

همانند لاگ های ذخیره شده در برنامه iChat ، برنامه Mail نیز فایل های پیوست شده در هر ایمیل را دانلود میکند. هر وقت که شما بر روی یک فایل پیوست شده دابل کلیک میکنید تا از قابلیت QuickLook استفاده کنید فایل مورد نظر بر روی رایانه شما دانلود میشود. بعد از مدتی ممکن است تعداد این فایل ها به رقم های بسیار برسد و هم چنین حجم زیادی را نیز تصرف کند. برای دسترسی به این فایل ها میتوانید از Home folder و بعد Library و سپس Mail Downloads از طریق Finder اقدام نمایید. اگر دوست داشته باشید میتوانید این فایل ها را به صورت عمومی حذف نمایید یا این که فایل های مورد نظر و دلخواه را به مکانی دیگر منتقل کنید.

4- حذف فایل های لاگ قدیمی

فایل های لاگ قسمت مهمی از رایانه های مک هستند که رخداد های مهم سیستم عامل در آنجا به صورت آرشیو ذخیره میشود. ولی متاسفانه بعد از مدتی این فایل ها باعث اشغال شدن فضای زیادی در سیستم میشوند. و در سوی دیگر خوشبختانه میتوانید این فایل ها را از طریق برنامه Console حذف نمایید. این برنامه در قسمت Applications و Utilities قرار دارد. اگر هم تمایل دارید میتوانید این فایل ها را به صورت دستی و بدون استفاده از برنامه Console پاک کنید. برای این کار فایل مورد نظر خود را انتخاب و راست کلیک کنید و سپس گزینه Move to Trash را بزنید یا اینکه کار را به نرم افزار هایی مثل Onyx محول کنید.

5- فایل های تکراری iTunes

نسخه های تکراری بعضی از فایل های iTunes مثل فیلم ها ، برنامه های تلویزیونی و موسیقی ها باعث میشود که حجم بسیار بیشتری از حالت عادی به سیستم اضافه گردد. و البته iTunes به شما کمک میکند تا به آسانی از شر این فایل ها راحت شوید. برای این کار در گام اول iTunes خود را باز کنید. حالا از قسمت کناری برنامه آیتم مورد نظر خود را انتخاب کنید ( موسیقی ، فیلم ، برنامه تلویزیونی ، کتاب ، برنامه و …) .

در گام بعدی از قسمت File به Display Duplicates بروید. در اینجا میتوانید تمامی نسخه های تکراری را که مربوط به آن دسته بندی موضوعی هستند را مشاهده کنید. و اگر هیچ چیزی در این قسمت نمایش داده نشد به این معناست که هیچ نسخه تکراری وجود ندارد. شما میتوانید با انتخاب فایل های تکراری و حذف آنها مقدار قابل توجهی از حافظه سیستم خود را باز گردانی کنید. برای برگشت به حالت اولیه گزینه Display All را بزنید.

6- ریست کردن مرورگر

مرورگر رایانه شما نیز پر از اطلاعاتی است که باعث میشود حافظه دستگاه شما پر به نظر برسد. با ریست کردن مرورگر خود میتوانید این اطلاعات را حذف نمایید. برای این کار کافی است از منوی مرورگر گزینه Reset Safari را انتخاب کنید تا مرورگر شما ریست شود. این قابلیت هم چنین بر روی دیگر مرورگر ها مثل فایرفاکس جوابگو میباشد.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *