Crystal AEP ، تعریف جدیدی از امنیت

Crystal AEP ، تعریف جدیدی از امنیت
  • 1391/5/14
  • علیرضا
  • 0

زود قضاوت نکنید ! قصد معرفی یک آنتی ویروس تازه وارد را نداریم ! این نرم افزار به هیچ وجه جایگزین آنتی ویروس ها و سایر نرم افزارهای امنیتی شما نخواهد شد . امروز قصد داریم به لایه دیگری از امنیت سیستم های کامپیوتری سری بزنیم و سپس با نرم افزار Crystal AEP آشنا شویم .

آیا تا به حال فکر کرده اید که بدافزارها از کجا و چگونه به سیستم شما ضربه میزنند ؟ شاید همگی در اولین جواب بگویید که از طریق اینترنت و سایر حافظه جانبی مثل فلش دیسک ها و حافظه گوشی هایی وارد سیستم ما شده و سپس عملیات خود را پیاده سازی میکنند .

اما این تنها یکی از راه های ورود بدافزارها به سیستم شماست . یکی دیگر از مسیرهایی که بدافزارها برای نفوذ و ایجاد مشکلات در سیستم های کامپیوتری طی میکنند ، حفره های موجود در نرم افزارهاست .

حالا شاید با خود بگویید که آنتی ویروس ها در مقابل این حملات از سیستم محافظت میکنند . تا حدود زیادی این گفته شما نیز درست است . ولی باید توجه داشته باشید که آنتی ویروس ها در بیشتر مواقع برای شناسایی یک بدافزار از علائم و نشانه های آن استفاده میکنند . بدین صورت که یک برنامه را زیر نظر گرفته و در صورت وجود علائم مشکوک ، آن را با بانک اطلاعاتی خود مقایسه میکنند و در صورت وجود شباهت زیاد با یک یا چند مورد از بدافزارها ، آن برنامه نیز بدافزار تشخیص داده خواهد شد . البته آنتی ویروس ها از روش های اکتشافی نیز برای کشف بدافزارهایی که هنوز شناخته نشده اند استفاده میکنند ولی بعضی مواقع با خطای ” تشخیص کاذب ” مواجه میشوند .

حالا اگر بدافزاری با استفاده از آسیب پذیری های موجود به یک برنامه نفوذ کند و تمامی برنامه های امنیتی را دور بزند چه ؟ مشخص است ، شناسایی توسط آنتی ویروس ها انجام نخواهد شد . اما Crystal AEP راه حل جدیدی را پیش پای ما میگذارد . با ما همراه باشید ……

نکته : از اینجا به بعد برای راحتی کار به جای نام کامل Crystal AEP ، تنها از نام Crystal ( یا کریستال ) استفاده خواهیم کرد .

کریستال در واقع یک لایه جدید به امنیت سیستم شما اضافه میکند و به هیچ عنوان نباید متصور شوید که این برنامه جایگزینی برای آنتی ویروس شما خواهد بود . شاید بهتر باشد که بگوییم این برنامه از آسیب پذیری های موجود در یک نرم افزار محافظت کرده و مانع از سو استفاده از آنها خواهد شد . مخصوصا آسیب پذیری هایی که هنوز کشف نشده اند و معروف به آسیب پذیری های Zero-Day هستند .

Crystal AEP چگونه کار میکند ؟

این برنامه دارای یک لیست از برنامه هایی است که قصد دارید از آنها محافظت شود . پس از اینکه یکی از این برنامه ها اجرا شود ، کریستال شروع به انجام بررسی در نقاط کلیدی ” نرم افزار هدف ( منظور همان برنامه ایست که به لیست برنامه های محافظت شده اضافه کرده اید ) ” خواهد کرد تا از عدم حمله به آسیب پذیری های موجود اطمینان حاصل شود . کریستال همچنین رفتار برنامه هایی که در لیست خود دارد را تحت نظر میگیرد تا در صورت وجود علائم مشکوک دست به کار شود .

پس از اینکه کریستال را نصب کردید ، به صورت اتوماتیک تعدادی از برنامه هایی که اهمیت بالایی در بحث امنیت سیستم دارند ، مثل مرورگرهایی نظیر اینترنت اکسپلورر ، کروم ، فایرفاکس و برنامه هایی مثل آکروبات ریدر ، اکسل ، VLC و یا Winamp را تحت حفاظت خود قرار میدهد . سطح حفاظتی نیز به صورت پیشفرض بر روی کمترین حالت تنظیم میشود تا در هنگام اجرای برنامه ها مشکلی پیش نیاید . اما حالا میخواهیم نگاهی داشته باشیم به سطوح امنیتی که امکان انتخاب آنها را دارید .

1Minimum : در این حالت تنها حافظت های پایه ای انجام میشود و تداخلی در روند اجرای برنامه ها بوجود نخواهد آمد . این حالت میتواند در برابر برخی تهدیدات مقاومت کند و با وجود اینکه پایه ای ترین مسائل حفاظتی در این بخش مد نظر قرار داده شده اند ، اما بسیار تاثیر گذار خواهد بود . اما این حالت برای برنامه هایی که امکان سو استفاده از آنها وجود دارد ، توصیه نمیشود .

2Moderate : تعادل میان امنیت و کارآیی . این حالت برای افرادیست که در انتخاب سطح حفاظتی دچار سردرگمی هستند . با استفاده از حالت Moderate میتوانید امنیت و پایداری برنامه مد نظر خود را تضمین کنید .

3High : امنیت بیشتر را با استفاده از حالت میتوانید تجربه کنید . در واقع این حالت نیز تعادل خوبی میان امنیت و کارآیی برقرار میکند . این سطح از حفاظت در برابر انواع تکنیک های اکسپلویتینگ کارایی دارد و به همین دلیل برای اکثر کاربران توصیه میشود .

4Maximum : همانطور که از نام این حالت مشخص است ، حداکثر امنیت را این گزینه به شما ارائه میدهد . گاهی اوقات سطح امنیت به حدی دقیق است که موجب قفل شدن برنامه تحت حفاظت خواهد شد . به همین دلیل این حالت را به همه کاربران توصیه نمیکنیم . استفاده از آن در شرایطی به صلاح شماست که امنیت حرف اول و آخر را بزند .

کافیست از قسمت Configuration به بخش Basic بروید تا بتوانید سطوح امنیتی را تغییر دهید . همچنین از این بخش میتوانید به برنامه های موجود در ” لیست حفاظت شده ها ” نیز دسترسی پیدا کنید .

همچنین میتوانید از طریق باز کردن بخش Expert به جزئیات بیشتری دسترسی داشته باشید و روش های امنیتی را برای هر برنامه مشخص کنید . لازم به ذکر است که تنها کاربرانی باید این بخش ها را تغییر دهند که متوجه کار خود باشند . بنابراین تغییر گزینه های موجود به کاربران نا آشنا به مسائل امنیتی توصیه نمیشود . چون ممکن است که در روند کار سیستم اخلال ایجاد کنند .

بهتر است برای شروع کار با این برنامه ، راهنمای آن را مطالعه کنید . این راهنما با فرمت PDF همراه با کریستال است و آشنایی خوبی با قسمت مختلف نظیر تنظیمات و قسمت های دیگر به شما خواهد داد .

لازم به ذکر است که کریستال را میتوانید روی ویندوزهای ایکس پی ، ویستا و هفت ( در هر دو پلتفرم 32 و 64 بیتی ) نصب کنید .

Crystal AEP را از اینجا دریافت کنید .

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *