امنیت Outlook.com در نگاه اول

امنیت Outlook.com در نگاه اول
  • 1391/5/15
  • ITTeach
  • 1

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت مهندسی شبکه گستر، شرکت مایکروسافت در یک رقابت سخت با Google و Yahoo دست به بازسازی و تغییر چهره سرویس ایمیل Hotmail خود زده و سرویس جدیدی به نام Outlook.com را در هفته گذشته معرفی و راه اندازی کرد. در بلند مدت، همه کاربران Hotmail و Microsoft Live به سرویس جدید منتقل خواهند شد. تا به حال بیش از یک میلیون کاربر بر روی این سرویس جدید ایمیل ثبت نام کرده اند.

برخی کاربران خوش ذوق از بی دقتی مایکروسافت سوء استفاده کردند و توانستند در همان ساعات اول، ایمیل هایی به نام مدیرعامل مایکروسافت و یا دیگر شخصیت هایی مشهور جهان به ثبت برسانند. البته شاید این کاربران بیشتر از روی کنجکاوی و بازی گوشی این کار را کرده باشند ولی افراد سود جویی هم هستند که با ثبت نام های کاربری خاص به فکر نقشه های کلاهبرداری و فریب کاربران باشند.

همچنین در یک مقایسه ساده بین رمز ورود Outlook.com با دیگر سرویس های ایمیل مشهور نظیر Gmail و Yahoo به نکات جالبی بر خوردیم، در سرویس ایمیل Outlook رمز عبور نمی تواند بیشتر از ۱۶ کاراکتر باشد. ولی حداقل، کوتاه ترین طول رمز عبور باید ۸ کاراکتر باشد.

در سرویس ایمیل Yahoo، رمز عبور می تواند بین ۶ الی ۳۲ کاراکتر باشد.

در سرویس ایمیل Gmail، شاید تا به حال کسی امتحان نکرده باشد، ولی جالب است که بدانید رمز عبور می تواند تا حداکثر ۲۰۰ کاراکتر باشد!

آیا بهتر نبود که مایکروسافت هم مانند دیگر شرکت ها، امکان تعریف رمز عبور طولانی تری را می داد؟

یقیناً مایکروسافت این رمزها را عیناً نگهداری نمی کند که نگران حجم و جای ذخیره آنها باشد. رمزهای عبور به صورت یک عبارت رمزگذاری شده (hash) نگهداری می شوند و در هر بار وارد کردن رمز عبور، عبارت hash جدید با عبارت hash ذخیره شده، مقایسه می شود.

البته طولانی بودن رمز عبور، همیشه به معنی امن تر بودن رمز نیست. کشف رمز طولانی ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰۱۲۳۴۵۶۴۷۸۹۰ خیلی آسان تر از کشف رمز کوتاه تر P42Aes13%y$ است.

قبول هم داریم که بسیاری از کاربران هیچ وقت از حداکثر طول رمز عبور استفاده نخواهند کرد و به کمترین تعداد کاراکترهای مجاز بسنده می کنند. ولی حداقل دادن این حق انتخاب، به نوعی تشویق و ترغیب کاربران برای بکارگیری شیوه های صحیح و امن می توانست باشد.

به عنوان نمونه، حالا که می دانید در Gmail می توان تا ۲۰۰ کاراکتر، رمز عبور تعریف کرد، چند نفر از شما به فکر امتحان و آزمایش این امکان افتاده اید!؟

منبع: Blog.shabakeh.net

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. شاید برای این باشه که کاربر مجبور بشه در همین تعداد محدود بهترین و مطمعن ترین رمز رو انتخاب کنه.
    .

    راستی خیلی مطالب سایت زیاد شده اما کیفیت و جذابیت قبل رو نداره مخصوصا این مطالبی که درباره برسی محصولات اپل هست واقعا فقط برای پر کردن سایته. اما مطالبی مثل لینوکس یا برسی بازی خیلی خوبن واقعا تو هیچ سایتی نیست. خسته نباشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *