بایدها و نبایدهایی برای افزایش سرعت آندروید

بایدها و نبایدهایی برای افزایش سرعت آندروید
  • 1391/5/15
  • علیرضا
  • 1

معمولا انسان ها سرعت را دوست دارند ؛ چون ذاتا موجودات کم تحملی هستند . مثلا ماشین های سریع را دوست دارند . از سرعت دانلود بالا لذت میبرند . همچنین سرعت کامپیوتر ، موبایل و سایر دستگاها و پاسخ دهی به دستورات آنها برای کاربران اهمیت زیادی دارد .

بحث امروز ما در مورد فراگیرترین سیستم عامل دنیای موبایل ها و تبلت هاست . جایی که گوگل با سیستم عامل قدرتمندش یعنی آندروید به کسی اجازه عرض اندام نمیدهد . سرعت مقوله ای خواهد بود که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت و شما را با راهکارهایی آشنا میکنیم که میتوانند سرعت گوشی یا تبلت آندرویدی تان را افزایش دهند . پس با گویا آی تی همراه باشید …….

همانطور که در بالا گفتیم همه کاربران میخواهند که گوشی موبایل یا کامپیوترشان سرعت بیشتری داشته  باشد . همین موضوع میتواند باعث شود تا اپلیکیشن های سودجو با فریب کاربران سعی در نفوذ به دستگاه های آنها داشته تا عملیات خرابکارانه ی خود را پیاده سازی کنند .

چند مدت قبل بود که اپلیکیشن مخربی به نام ” Android Defrag Pro ” در فروشگاه Google Play مشاهده شد و متاسفانه کاربران زیادی نیز اقدام به دانلود و نصب آن روی دستگاه های آندرویدی خود کردند .

ابتدا لازم است بگوییم که سیستم عامل آندروید نیازی به Defragment ندارد . در واقع آندروید مانند ویندوز نیست و نیازی مبرمی به روش های افزایش کارایی ندارد . اما در هر صورت روش هایی وجود دارند که میتوان از آنها برای افزایش سرعت آندروید استفاده کرد .

شاید شما هم درباره مشکل پراکندگی فایل ها در آندروید چیزهایی شنیده باشد . اما باید بگوییم که این مشکل تنها مربوط به برخی نسخه ها و دستگاه هایی آندرویدی میشود . در نهایت باید گفت که پراکندگی فایل ها مشکل جدی در آندروید به حساب نمی آید .


چه کارهایی باید انجام دهید : در این بخش میخواهیم مواردی را به شما گوشزد کنیم که باید آنها را انجام دهید . مواردی که در این قسمت گفته میشوند ، نیازی به دستگاه روت شده نخواهند داشت .


1- بهینه سازی صفحه خانگی ( Home Screen ) : اگر صفحه خانگی دستگاه آندرویدی شما با تعداد زیادی ویجت و تصاویر پس زمینه زنده ( Live Wallpaper ) بارگذاری شود ، باعث کاهش سرعت خواهد شد . این مشکل در صورتی نمود بیشتری پیدا خواهد کرد که از دستگاه های آندرویدی نسبتا قدیمی تری استفاده کنید . بهتر است تعداد ویجت هایی که مورد استفاده شماست را کمتر کنید تا شاهد افزایش سرعت دستگاه خود باشید . البته ویجت ها ممکن است که خیلی هم سرعت را پایین نیاورند ، مخصوصا اگر دستگاه شما از مدل های جدید باشد . در عین حال تصاویر پس زمینه متحرک میتوانند باعث کاهش سرعت دستگاه شما شوند . گرچه لازم به ذکر نیست که اینگونه تصاویر باعث کاهش عمر باتری خواهند شد .

2- برخورد با اپلیکیشن های غیر عادی : گاهی اوقات برخی اپلیکیشن ها به شکل غیر عادی از منابع سیستمی دستگاه شما مثل پردازنده آن استفاده می کنند که این باعث کاهش سرعت آندروید خواهد شد . شما میتواند از طریق Task Manager آندروید اینگونه اپلیکیشن ها را پیدا کنید . همچنین میتوانید از اپلیکیشن هایی نظیر Watchdog Task Manager به منظور مشاهده اپلیکیشن های غیر عادی استفاده کنید . پس از پیدا کردن اینگونه اپلیکیشن ها ابتدا آن ها را بکشید یا اصطلاحا Kill کنید . در صورتی که اپلیکیشن مذکور به استفاده بیش از حد از منابع سیستمی ادامه داد ، بهتر است آن را Uninstall کنید .


3- یک مرورگر متفاوت نصب کنید : اگر شما هم یکی از کاربران نسخه های قدیمی تر آندروید باشید ( مثل Gingerbread ) ، حتما هنوز هم در حال استفاده از مرورگر پیشفرض آندروید هستید . میتوانید با نصب یک مرورگر جدید ، سرعت وبگردی خود را بالاتر ببرید . مرورگر پیشفرض آندروید همراه با سیستم عامل آپدیت میشود و این بدان معناست که مرورگر پیشفرض آندروید مدت هاست که آپدیت نشده است .

برای کاربرانی که از نسخه های قدیمی تر آندروید مثل Gingerbread استفاده میکنند ، مرورگر فایرفاکس بازدهی بسیار خوبی دارد . همچنین مرورگر اپرا مینی نیز به دلیل قابلیت هایی که دارد میتواند بار پردازشی سیستم را در هنگام بارگذاری صفحات وب ، کمتر کند . در واقع مرورگر اپرا مینی با سرورهای شرکت اپرا در ارتباط است . هر موقع که شما آدرسی را در اپرا مینی وارد میکنید ، صفحه درخواستی شما در سرورهای مخصوص شرکت اپرا بارگذاری شده و سپس فشرده سازی میشوند و در نهایت برای دستگاه شما ارسال خواهند شد . بدین ترتیب عملیات رندرینگ صفحات وب در سرورهای اپرا انجام میشوند و این کار برای دستگاه هایی که قدرت سخت افزاری بالایی ندارند ، بسیار مفید است . متاسفانه در کشور ما امکان استفاده از این مرورگر به صورت عادی وجود ندارد . اما نسخه هایی از این مرورگر هر از گاهی توسط کاربران ایرانی ارائه میشود که میتوانند این مشکل را دور بزند .

کاربرانی که از نسخه ” بستنی حصیری ” آندروید استفاده میکنند ، امکان استفاده از مرورگر گوگل کروم را نیز خواهند داشت .


چه کارهایی باید انجام دهید ( کمی حرفه ای تر ) : این بخش دومین بخش از کارهایی است که باید انجام دهید . اما باید توجه کنید که موارد ذکر شده در این بخش نیاز به دستگاه های روت شده و یا نصب Custom ROM جدید دارند . همچنین بهتر است که کاربران مبتدی از انجام کارهای ذکر شده در این بخش صرف نظر کنند .


1- دستگاه خود را اورکلاک کنید : همانند کامپیوتر دسکتاپ یا لپ تاپ خود میتوانید گوشی یا تبلت آندرویدی تان را اورکلاک کنید تا سرعت آن را افزایش دهید . گرچه برای انجام این کار به سطح دسترسی Root نیاز دارید . اپلیکیشن SetCPU یکی از پر طرفدارترین ابزارها برای اورکلاک کردن پردازنده دستگاه شماست . به یاد داشته باشید که اورکلاک میتواند خطرناک باشد . همچنین دستگاه های اورکلاک شده گرمای بیشتری تولید خواهند کرد و این گرما میتواند آسیب های سخت افزاری را به دنبال داشته باشد . ناگفته نماند که اورکلاک کردن دستگاه باعث کاهش عمر باتری خواهد شد .


2- نصب کاستوم رام های جدید به منظور دریافت نسخه های جدیدتر آندروید : نسخه های جدیدتر آندروید از لحاظ بازدهی از نسخه های قدیمی تر بهتر هستند . به عنوان مثال نسخه 4.1 آندروید ( Jelly Bean ) به شکل قابل توجهی در زمینه پاسخگویی به دستورات کاربر سریع تر عمل میکند . در حالی که ممکن است هنوز نسخه جدیدتر آندروید برای دستگاه شما به صورت رسمی ارائه نشده باشد ، اما شما میتوانید با نصب یک کاستوم رام جدید ، سیستم عامل آندروید خود را ارتقا دهید . یک کاستوم رام در واقع نسخه جدیدتری از آندروید میباشد که برای دستگاه شما شخصی سازی شده است و توسط جامعه کاربران آندروید توسعه داده میشود . یکی از پرطرفدارترین کاستوم رام های آندروید که طیف گسترده ای از دستگاه های آندرویدی را پشتیبانی میکند CyangoenMod نام دارد .

3- مدیریت برنامه های Auto Start : همانطور که میدانید ، در بخش بوت هر سیستم عاملی ، برخی برنامه ها و سرویس ها به صورت اتوماتیک بارگذاری میشوند . به جز سرویس های مهم ، هر چقدر که تعداد برنامه های بارگذاری شده در این فرآیند بیشتر باشد ، استفاده از منابع سیستمی نیز افزایش می یابد و این باعث کاهش سرعت دستگاه میگردد . اگر یک دستگاه آندرویدی روت شده دارید ، میتوانید از اپلیکیشن هایی نظیر Autostart استفاده کنید . این اپلیکیشن میتواند به شما لیستی از برنامه هایی که در بخش Startup آندروید قرار گرفته اند را بدهد و همچنین به مدیریت آنها بپردازد . مسلما حذف برنامه های غیر ضروری از بخش Startup میتواند به بهبود سرعت دستگاه شما کمک شایانی کند .


چه کارهایی نباید انجام دهید : در این بخش نیز میخواهیم به بررسی نبایدهایی بپردازیم که برای افزایش سرعت دستگاه آندرویدی شما مفید خواهند بود .


1- دستگاه آندرویدی خود را دفرگمنت نکنید : همیشه به کاربران ویندوز گفته شده که دفرگمنت کردن هارد دیسک باعث افزایش سرعت سیستم خواهد شد . با این طرز تفکر ، دور از ذهن نیست که خرابکاران و سود جویان با ساخت اپلیکیشن های دروغین که آن را ابزار دفرگمنت کردن آندروید می نامند ، سعی در به خطر انداختن اطلاعات کاربران داشته باشند .

به همان دلیلی که لازم نیست هارد درایوهای SSD را در یک کامپیوتر ویندوزی دفرگمنت کنید ، به همان دلیل هم لازم نیست دستگاه آندرویدی شما دفرگمنت شود . چون SSD به صورت اتوماتیک مکان قرار گیری داده ها را مدیریت میکند . بنابراین دفرگمنت کردن در اینگونه موارد باعث افزایش سرعت نخواهد شد و حتی ممکن است مضر نیز باشد . SSD ها چرخه نوشتن محدودی دارند و به همین دلیل ، دفرگمنت کردن دستگاه های آندرویدی میتواند باعث کاهش عمر ذخیره سازی آنها شود .

2- از ابزارهای Task Killer استفاده نکنید : اپلیکیشن های Task Killer میتوانند پردازش مربوط به یک اپلیکیشن را خاتمه داده و آن را از حافظه حذف کنند . شاید فکر کنید که با انجام این کار سرعت افزایش خواهد یافت . اما در واقع ممکن است که سرعت دستگاه کاهش پیدا کند . آندروید به صورت اتوماتیک مدیریت پردازش ها را انجام خواهد داد . در واقع پردازش های پس زمینه در آندروید نمیتوانند مانند پردازش های پس زمینه ای در ویندوز از منابع سیستمی استفاده میکنند . در حالی که ممکن است حافظه شما از پردازش ها پر شود ، اما این مورد میتواند مفید باشد . در واقع حافظه استفاده نشده ی دستگاه شما میتواند باعث اجرای سریع تر اپلیکیشن های موجود در حافظه در زمان مراجعه بعدی شما به آنها شود . هنگامی که Task Killer یک اپلیکیشن را میکشد ( kill ) ، برای بارگذاری در دفعات بعدی مدت زمان بیشتری نیاز خواهد داشت ( البته گاهی اوقات نیز برعکس این اتفاق می افتد و اپلیکیشن مذکور سریع تر لود میشود ) و این باعث کاهش سرعت خواهد شد . پس اجازه بدهید تا آندروید خودش پرذازش ها را مدیریت کند . البته استثنایی نیز در این بخش وجود دارد و آن هم در مورد اپلیکیشن هایی است که به صورت غیر عادی از منابع سیستمی استفاده میکنند . این اپلیکیشن ها را باید از Kill کرده و سپس Uninstall کنید . قبلا در این مورد در بخش بالا توضیح دادیم .

منبع

دانلود اپلیکیشن Watchdog Task Manager از فروشگاه Google Play

دانلود اپلیکیشن SetCPU از فروشگاه Google Play

دانلود اپلیکیشن Autostart

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *