نسل دوم پردازنده های گرافیکی ARM برای گوشی ها و تبلت ها با 8 هسته رونمایی شد

نسل دوم پردازنده های گرافیکی ARM برای گوشی ها و تبلت ها با 8 هسته رونمایی شد
  • 1391/5/18
  • عليرضا شیری
  • 0

همان‌طور که شاید اطلاع داشته باشید، گوشی‌های قدرتمند Galaxy S II و Galaxy Note و Galaxy S III از پردازندههای Exynos در کنار پردازنده‌ی گرافیکی Mali-400 استفاده می‌کنند و با این پردازنده‌ی قدرتمند گرافیکی، در بازار گوشی‌ها تقریباً بهترین هستند. اما خبر مهمی که به تازگی در رسانه‌ها منتشر شده این است که ARM نسل دوم گرافیک‌های خود را رونمایی می‌کند. Mali-T600 نام سری جدید پردازنده‌های گرافیکی این کمپانی است و طبق ادعای سازنده، به خوبی برای تبلت‌ها، گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند (دارای پردازنده و سیستم عامل) بهینه شده است.

 

در بحث کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها همواره تضادی بین کارایی گرافیکی و توان انجام محاسبات وجود دارد، به این معنی که بهینه کردن یک GPU برای کارهای گرافیکی، قدرت محاسباتی آن را کاهش می‌دهد و بالعکس. همین مسأله گریبان‌گیر پردازنده‌ی گرافیکی وسایل همراه نیز است. ARM تولیدکننده‌ی انواع پردازنده‌های کم مصرف برای گوشی و تبلت‌ها، کمی پیش‌تر در سال جاری استراتژی خود برای حل این مشکل را بیان کرد، راه حل تولید دو سری مختلف پردازنده‌ی گرافیکی برای کاربردهای محاسباتی و گرافیکی است.

Mali-400 مدل معروفی که در بهترین گوشی‌های فعلی استفاده می‌شود توسط Mali-450 جایگزین می‌گردد، مدل جدید می‌تواند تا 8 هسته نیز داشته باشد و علاوه بر این توانایی انجام دستورات در هر کلاک (IPC یا Instructions Per Clock) بهبود یافته است. این مدل نیز مثل پرچم‌دار قبلی Mali-400، روی کارهای گرافیکی متمرکز شده است.

نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی ARM با کد Midgard شامل مدل‌هایی است که برای کارهای گرافیکی و همچنین کارهای محاسباتی بهینه شده‌اند.

در تصویر زیر این مدل‌ها را مشاهده می‌کنید، محصولات سمت چپ برای انجام محاسبات گرافیکی بهینه شده‌اند و محصولات سمت راست که برای تبلت‌ها در نظر گرفته شده، جزء دسته‌ای است که برای کارهای گرافیکی بهینه شده است. Mali-T624 با یک هسته شروع می‌شود و می‌توان تعداد هسته‌ها را به 4 عدد نیز افزایش داد. مدل قوی‌تر T628 است که می‌توان با استفاده از 8 هسته، قدرت آن را دو برابر کرد. هر دو چیپ برای گوشی‌ها و تلویزیون‌های هوشمند در نظر گرفته شده‌اند.

 

مدل T678 نیز برای تبلت‌ها طراحی شده است. این چیپ به دلیل پشتیبانی از ALUهای بیشتر، بسیار قدرتمندتر است و در واقع برای محاسبات گرافیکی یا واقعیت افزوده می‌توان از آن استفاده کرد. سری Mali-T600 اولین پردازنده‌های گرافیکی ARM است که معماری آن از شیدرهای یکپارچه بهره می‌برد. همان‌طور که گفته شد، انجام دستورات بیشتر در هر کلاک پردازنده و البته سرعت کلاک بالاتر در این سری وجود دارد، پشتیبانی از ASTC (فرآیندی برای فشرده‌سازی بافت در OpenGL ES است) را نیز باید به قابلیت‌های این مجموعه‌ی جدید اضافه کرد.

تفاوت اصلی دو پردازنده‌ی 8 هسته‌ای T628 و T678 در ترکیب به کار رفته در شیدرهای آنهاست.به عنوان مثال T628 دو واحد ALU یا واحد منطق ریاضی ، یک LSU و یک واحد بافت در هر شیدر خود دارد ولی در T678 تعداد ALUها دو برابر است و همین مسأله کارکرد محاسباتی آن را دو برابر می‌کند.

 

ARM علاوه بر رونمایی از این مدل‌ها اعلام کرد که روی GPU سرمایه‌گذاری می‌کند، بنابراین باید منتظر باشیم که محدوده‌ی وسیع‌تری از گوشی‌های هوشمند توانایی انجام سریع اعمالی مثل ویرایش عکس و پایدارسازی ویدیو را پیدا کنند. این سرمایه‌گذاری منجر به همکاری MediaTek و Rockchip در زمینه‌ی کاربرد T600 در محدوده‌ی وسیع‌تری از وسایل الکترونیکی می‌شود.

نیازی به ذکر این مسأله نیست که Samsung هم از این پردازنده‌ها استفاده خواهد کرد و در واقع قبلاً اعلام شده که سامسونگ همکاری نزدیکی با ARM برای استفاده از نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی در چیپ‌ست‌های Exynos خود خواهد داشت. در حال حاضر Galaxy S III از یک پردازنده‌ی Mali-400 بهینه شده استفاده می‌کند ولی در آینده‌ی نزدیک گوشی‌های سامسونگ از پردازنده‌ی جدید T600 استفاده می‌کنند.

 

از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که گوشی‌های رده متوسط و پایین ترکیبی از پردازنده‌های نسل دوم ARM را استفاده می‌کنند که برای کاربردهای گرافیکی بهینه شده باشد ولی گوشی‌های رده اول بازار ترکیبی را انتخاب می‌کنند که هم توانایی انجام محاسبات گرافیکی آن بالا باشد و هم در کاربردهای گرافیکی خوب عمل کند.

هنوز نسل اول پردازنده‌های گرافیکی ARM به صورت وسیع مورد استفاده قرار نگرفته است که نسل دوم عرضه شده اما می‌توان انتظار داشت که قبل از پایان سال 2012 شاهد عرضه‌ی محصولاتی که از این پردازنده‌های گرافیکی بهره می‌برند، باشیم.

منبع: slashgear و anandtech

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *