سامسونگ اولین چیپ‌های مبتنی بر Cortex A15 و نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی ARM، را برای رکورد شکنی تولید می کند

سامسونگ اولین چیپ‌های مبتنی بر Cortex A15 و نسل دوم پردازنده‌های گرافیکی ARM، را برای رکورد شکنی تولید می کند
  • 1391/5/20
  • عليرضا شیری
  • 0

مدت کمی از رونمایی نسل پردازنده‌های گرافیکی ARM برای وسایل همراه می‌گذرد که محصول جالب دیگری رونمایی شده، مدل 5250 از SoCهای سامسونگ نام مدل جدیدی است که به Exynos 5 Dual معروف شده است. این چیپ اولین SoC جهان است که از هسته‌ی Cortex A15 به عنوان پردازنده‌ی اصلی استفاده می‌کند.

در ابتدا مهمترین مسأله در مورد یک پردازنده ی جدید را بررسی می کنیم، منظور قدرت پردازشی چیپ جدید است. رقبای معروف Tegra 3 محصولی از NVIDIA و S4 از Qualcomm هستند که به وفور در تبلت ها و گوشی ها مورد استفاده قرار گرفته اند. اگر یک هسته ی A15 با سرعت 2 گیگاهرتز فعالیت کند، قادر به انجام 14 بیلیون دستورالعمل DIMPS است. اما دو هسته ی A9 در کنار هم و با سرعت 1.5 گیگاهرتز تنها 7.5 دستور را پردازش می کنند. چیزی در حد دو برابر. بنابراین می توان پیش بینی کرد که در تست ها و بنچ مارک هایی که به زودی منتشر می شود، چیپ جدید سامسونگ به راحتی S4 و Tegra 3 را پشت سر بگذارد. اما در کدام گوشی یا تبلت می توان اولین نسخه ی Exynos 5250 را مشاهده کرد؟

بله، اگر اخبار را دنبال کرده باشید احتمالاً حدس زده‌اید که اولین تبلتی که از آن استفاده خواهد کرد، تبلت P10 سامسونگ است. این تبلت در جریان دادگاه Apple و Samsung لو رفت. در خبرهای روزهای قبل نیز شایعات دیگری منتشر شده است، سامسونگ محصولی با کد GT-P8110 برای FCC امسال آماده کرده است. به احتمال بسیار زیاد این محصول همان P10 است. تبلتی 11.6 اینچی با رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل، صفحه‌نمایشی که از رتینا هم بهتر است. مشخصات SoC جدید نشان می‌دهد که احتمالاً در تبلت P10 از آن استفاده شده باشد.

مهمترین خصوصیات این چیپ به صورت زیر است:

  • پردازنده‌ی با 2 هسته‌ی Cortex A15 و سرعت 1.7 گیگاهرتز
  • پردازنده‌ی گرافیکی Mali T604
  • پشتیبانی از اکستنشن‌های OpenGL ES 3.0
  • پشتیبانی از OpenCL 1.1 Full Profile
  • پشتیبانی از صفحه‌نمایش‌های WXQGA
  • پشتیبانی از نمایش‌گر به صورت بی‌سیم!
  • پهنای باند حافظه با به کار گیری 2 پورت 800 مگاهرتزی RAMهای LPDDR3 برابر با 12.8 گیگابایت در ثانیه
  • رمزگشایی ویدیوهای Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه و رمزگشای (Decoder) کدک VP8
  • پشتیبانی از پورت USB 3.0

با مشخصات ذکر شده معلوم است که با چیپ قدرتمندی روبرو هستیم. پشتیبانی از USB 3.0 و SATA III ، رمزگشایی ویدیوهای 1080p و 60 فریم بر ثانیه که احتمالاً با انواع کدک‌ها فشرده شده‌اند و … نشان از چیپی کامل دارد. مسأله فقط پردازنده‌ی اصلی نیست بلکه گرافیک آن نیز نسل دوم گرافیک‌های ARM است. همان‌طور که شاید مطلع باشید، ARM چند سال یکبار معماری جدیدی برای گرافیک پیشنهاد می‌کند، T604 بر اساس معماری Midgard ساخته می‌شود، معماری جدیدی که ARM بعد از 5 سال آن را معرفی کرده است و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. شیدرهای یکپارچه و پشتیبانی از OpenCL 1.1 از قابلیت‌های جالب آن است.

در نمودار زیر پهنای باند حافظه‌های RAM مربوط به سه نسل SoCهای Exynos سامسونگ را مشاهده می‌کنید.

برای صفحه‌نمایشی که رزولوشن 2560 در 1600 پیکسل دارد، چنین پهنای باندی ضروری به نظر می‌رسد. هم پردازنده‌ی گرافیکی باید سریع باشد و هم RAM سیستم.

اما نکته‌ی جالب دیگر، اتصال بی‌سیم به نمایش‌گرهاست. روش کار در شکل زیر توضیح داده شده، خلاصه‌ی کار به این صورت است که ابتدا اتصال WiFi برقرار می‌شود. ویدیویی از صفحه‌نمایش وسیله‌ی همراه تهیه شده و با اینکدر H.264 به صورت فشرده ذخیره می‌گردد، ممکن است اینکدر به صورت نرم‌افزار داخلی یا سخت‌افزار خارجی باشد. نمایش‌گر خارجی از طریق WiFi ویدیو را دریافت کرده آن را توسط دیکدر داخلی یا خارجی رمزگشایی می‌کند. در این مرحله نمایش‌گر خارجی محتوایی که از حالت فشرده خارج شده را نمایش می‌دهد.

تکنولوژی دیگری که در Exynos 5 Dual به کار برده شده PSR نام دارد. حالت PSR برای کاهش مصرف انرژی به کار برده می‌شود،  اگر وسیله‌ی همراه شما تصویری ثابت مثل صفحه‌ی یک وب‌سایت را نمایش دهد، مقدار انرژی مصرفی 20 برابر کمتر از حالت معمول است. PSR برای نگه‌داری شارژ باتری بسیار سودمند است.

علاوه بر PSR باید به فرآیند ساخت این چیپ نیز اشاره کرد. همان طور که می دانید سامسونگ کارخانه های خاص خود را دارد و آخرین تکنولوژی که برای تولید چیپ استفاده میکرد،HKMG 45nm بود. بیشتر تولیدات سامسونگ در کره تولید می شود اما برای افزایش ظرفیت تولید، 3.6 بیلیون دلار برای به روز کردن کارخانه ی خود در Austin هزینه کرده است، احتمالاً این کارخانه در حال تولید چیپ های A5 برای گوشی iPhone است اما شاید Exynos 5250 هم در آن تولید شود. به هر حال آنچه مهم است این است که برای ساخت چیپ جدید از HKMG (مخفف High-k Metal Gate) جدید که 32 نانومتری است، استفاده می شود، 32 نانومتر در برابر 45 نانومتر، چیزی در حدود  40 تا 50 درصد مصرف انرژی کمتر. این موضوع هم به افزایش زمان استفاده از تبلت و گوشی کمک زیادی می کند.

قبلاً مقایسه ای بین Exynos 4212 و 4210 انجام شده که نشان می دهد مصرف انرژی چیپی که از فرآیند ساخت 32 نانومتری استفاده کند 40 درصد کمتر از چیپ مشابه با فرآیند ساخت 45 نانومتری می باشد:

برای اینکد کردن و دیکد کردن ویدیو‌های Full HD با سرعت 60 فریم بر ثانیه، Exynos 5 Dual اولین چیپی است که روانه ی بازار می‌شود. اما این تمام ماجرا نیست، این چیپ از تکنولوژی 3 بعدی نیز پشتیبانی می‌کند. می‌توانید از کابل HDMI استفاده کنید و ویدیو را از گوشی خود به تلویزیون فرستاده و آن را به صورت سه بعدی تماشا کنید! در مورد WiFi قبلاً توضیح دادیم، بنابراین ارسال هر محتوای دیگری به تلویزیون به صورت بی‌سیم نیز ممکن است.

USB 3.0 نیز دنیایی از کاربردها دارد، کاربرد آن تنها برای انتقال سریع اطلاعات بین گوشی یا تبلت و PC نیست بلکه قابلیت‌هایی از اتصال یک دسته‌بازی گرفته تا مودم اینترنت نسل چهارم و صفحه کلید به وسایل همراه اضافه می‌شود.

به نظر می‌رسد این چیپ جالب در بازار وسایل همراه سروصدای زیادی به پا کند. کمی صبر کنید …

منبع: tweaktown

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *