عرضه‌ی CPUها و APUهای جدید AMD و کاهش قیمت مدل های قدیمی

عرضه‌ی CPUها و APUهای جدید AMD و کاهش قیمت مدل های قدیمی
  • 1391/6/7
  • عليرضا شیری
  • 0

از نمایشگاه Computex مدتی گذشته و علاقه‌مندان به محصولات AMD منتظر عرضه‌ی نسل دوم APUها با کد Trinity و نسل دوم CPUهای سری FX با کد Vishera منتظر عرضه‌ی محصولات جدید هستند. وعده‌ی AMD این بود که در اواخر ربع سوم سال 2012 و یا اوایل ربع چهارم، مدل‌های جدید عرضه می‌شوند.

با عرضه‌ی مدل‌های جدید معمولاً قیمت مدل‌های قدیمی‌تر کاهش یافته و البته انتخاب‌های بهتری برای ارتقا و یا جمع ردن سیستم جدید در اختیار مشتری قرار می‌گیرد، بنابراین دانستن زمان عرضه‌ی مدل‌های جدید برای مشتری بسیار مهم و ضروری است.

اخیراً کاهش قیمت محصولات AMD در عرصه‌ی کارت گرافیک را بررسی کردیم و حالا می‌بینیم که CPUها و APUهای دستاپ دچار کاهش قیمت مشابهی می‌شوند. پردازنده‌های سری Phenom II برای سوکت AM3 و پردازنده‌های سری FX برای سوکت AM3+ و همچنین CPUها و APUهای سری A برای سوکت FM1 همگی کاهش قیمتی تا 22.9 درصد را تجربه خواهند کرد.

بله، Phenom IIهای 955 و 965 بیشترین کاهش قیمت را دارند. برای اینکه دقیق‌تر بررسی کنید و ببینید کدام مدل چه قدر ارزان‌تر می‌شود، به جدول زیر توجه بفرمائید: 

در اسناد لو رفته، مشخصات سه مورد از اولین پردازنده‌های Vishera منتشر شد. Vishera کد محصولات جدیدی از پردازنده‌های خانواده‌ی FX است. معماری به کار رفته در این مجموعه Piledriver می‌باشد که بسیار به معماری اولین نسل خانواده‌ی FX یعنی معماری Zambezi شبیه است.

سه مدلی که در ابتدا روانه‌ی بازار می‌شوند، دارای 8، 6 و 4 هسته می‌باشند. مدل 8 هسته‌ای FX-8350 دارای سرعت کلاک 4.0 گیگاهرتز است که در حالت توربو به 4.2 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. مدل 6 هسته‌ای FX-6300 نام دارد و سرعت آن در حالت معمولی 3.5 گیگاهرتز است، با استفاده از TurboCore نیز سرعت آن به 4.1 گیگاهرتز افزایش می‌یابد. نهایتاً مدل 4 هسته‌ای یا FX-4320 همان سرعت مدل 8 هسته‌‌‌ای را دارد.

در اسناد لو رفته سرعت برخی APUهای (منظور ترکیب CPU و GPU است) مخصوص سوکت FM2 مثل دو مدل A10-5700 و A8-5500 نیز مشخص شده است.

جدول مشخصات کامل را در تصویر زیر ملاحظه بفرمائید. 

منبع: techpowerup و .techpowerup

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *