مقایسه‌ی مرورگرهای همراه: Chrome، Safari، Firefox، Opera و Dolphin

مقایسه‌ی مرورگرهای همراه: Chrome، Safari، Firefox، Opera و Dolphin
  • 1391/6/7
  • عليرضا شیری
  • 0

مدتی گذشت و نسخه‌های جدیدی از چند مرورگر معروف عرضه شده و زمان آن رسیده که بار دیگر سرعت آنها را با هم مقایسه کنیم. مخصوصاً که سرعت اینترنت در ایران نسبتاً پایین است و انتخاب مرورگری که سریع‌تر باشد، بسیار مرود توجه کاربران می‌باشد.

البته توجه کنید که مرورگرهای مورد بحث در سیستم عامل محبوب اندروئید مقایسه می‌شوند و شرکت‌کنندگان در این مسابقه موارد زیر هستند:

  • مرورگر پیش‌فرض سیستم عامل اندروئید 4.0
  • Chrome
  • Firefox
  • Dolphin
  • Opera Mobile
  • Safari

قوانین مسابقه و دو تست مختلف

اولین تست و مهم‌ترین مسأله برای ما سرعت است. مدت زمانی که طول می‌کشد هر یک از شرکت‌کنندگان چند صفحه‌ی وب را باز کنند، محاسبه می‌شود. با توجه به اینکه در وب‌گردی صفحات تکراری زیاد مورد استفاده‌ی کاربران است، مرورگر باید صفحات تکراری را سریع باز کند، لذا ما هم هر صفحه را 3 بار بارگذاری می‌کنیم. برای شروع وسیله‌ی همراه ری‌استارت می‌شود و وقتی دوباره بوت شد، صفحات وب در مرورگر بارگذاری می‌گردد.

در این بررسی از گوشی Galaxy S III با سیستم عامل اندروئید 4.0.4 روی استفاده شده است. تنها مرورگر Safari است که روی گوشی iPhone 4S نصب و تست شد.

در تمام تست‌ها Flash را نافعال کردیم، هر دو گوشی مورد استفاده به یک شبکه‌ی Wi-Fi وصل شده‌اند و فاصله‌ی محل اتصال با گوشی یکسان در نظر گرفته شده است.

تست دوم با اجرای دو بنچ‌مارک BrowserMark و Ringmark در هر 6 مرورگر انجام می‌شود. وقتی بنچ‌مارک به پایان برسد، یک امتیاز توسط BrowserMrk به مرورگر مربوط داده خواهد شد، اما Ringmark قابلیت‌های وبی که در هر مرورگر پشتیبانی شده را فهرست کرده و تست‌هایی که با موفقیت به پایان رسیده است را لیست می‌کند. بنابراین به خاطر داشته باشید که چنین بنچ‌مارک‌هایی، مصنوعی بوده و توان واقعی مرورگرها در استفاده‌های روزمره را به طور کامل نشان نمی‌دهند.

نتایج، تست اول

در جدول زیر میانگین زمانی که به منظور باز شدن صفحات صرف شده را ذکر کردیم:

PhoneArena.com

NYTimes.com

NationalGeographic.com

Imdb.com

میانگین سایت‌ها

مرورگر پیش‌فرض Android ICS

11.9

7.6

9.4

4.1

8.2

Chrome

16.6

9.6

6.5

4.2

9.2

Firefox

15.3

9.6

10.5

7.6

10.7

Dolphin

18.9

13.8

10.3

4.2

11.8

Opera Mobile

16.3

27.5

22.3

9.7

18.9

Safari

12

6.5

10

4.4

8.2

 در این تست مشخص می‌شود که مرورگر Chrome هنوز بهترین مرورگر برای اندروئید نیست، گوگل در سیستم عامل اندروئید 4.0 یا بستنی حصیری، مرورگر پیش‌فرض خوبی قرار داده و به این زودی نمی‌توان جایگزینی برایش پیدا کرد. در بیشتر موارد سرعت مرورگر پیش‌فرض کمی بیشتر از Chrome است.

مرورگر پیش‌فرض اندروئید با مرورگر پیش‌فرض iOS برابری می‌کند و Chrome مکان بعدی را به دست می‌آورد. مرورگرهای دیگر هم رتبه‌های بعد را به دست آورده‌اند. تنها نکته‌ی قابل ذکر در مورد مرورگر Opera Mobile است. در طول تست‌ها هنگامی که به نظر می‌رسید صفحه کامل بارگذاری شده، مرورگر عدد 90 درصد را به عنوان درصد محتوای بارگذاری شده ذکر می‌کرد و مجبور بودیم تا رسیدن عدد مرود نظر به 100 درصد، صبر کنیم. اختلاف شدید این مرورگر با سایر رقبا نیز به همین علت است.

نکته‌ی دیگر این است که مرورگر Safari معمولاً صفحات را به درستی و روانی بارگذاری می‌کرد ولی سایر رقبا در برخی موارد صفحه را به کندی بارگذاری می‌کردند و گاهی بارگذاری صفحه اصلاً شروع نمی‌شد! یادتان باشد که این موارد را در جدول زیر در نظر نگرفته‌ایم!

نتایج تست دوم

مقایسه‌ی مرورگرها بدون بنچ‌مارک چندان جالب نیست. درست است که بنچ‌مارک‌ها کارایی واقعی مرورگر در استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران را نشان نمی‌دهند اما همه می‌دانیم که این بنچ‌مارک‌ها مسائل مهمی را بررسی می‌کنند و نتایجشان مهم است.

به عنوان مثال Ringmark نشان می‌دهد که آیا مرورگر در مسیر صحیحی حرکت می‌کند یا نه، اینکه مرورگر تکنولوژی‌های معمول و پیشرفته‌ی وب مثل HTML5 را مورد پیشتیبانی قرار دهد، امری ضروری است. بسیاری از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی وب برای مرور عادی صفحات ضروری نیستند ولی در آینده‌ی نزدیک برخی از همین موارد، کاربردی و معروف می‌شوند.

در جدول زیر امتیاز بنچ‌مارک BrowserMark و تعداد قابلیت‌ها و تست‌های موفق بنچ‌مارک Ringmark ذکر شده است:

BrowserMark

Ringmark

Android ICS Stock

167134

56 / 237

Chrome

158902

56 / 258

Firefox

75911

26 / 101

Dolphin

102398

56 / 237

Opera Mobile

44733

26 / 101

Safari

87231

56 / 251

مشاهده می‌کنید که مرورگر Chrome از نظر قابلیت‌های پشتیبانی شده و تست‌هایی که با موفقیت به پایان رسانده بهترین است. دو مرورگر Firefox و Dolphin در پشتیبانی از قابلیت‌های جدید وب خوب عمل نکرده‌اند اما بقیه‌ی شرکت‌کنندگان برابرند، با این‌حال تعداد تست‌های موفق Chrome و Safari، هماهنگی بهتر این دو مرورگر با استانداردهای جدید وب را نشان می‌دهد.

در بحث کارایی مرورگر پیش‌فرض اندروئید همچنان کمی جلوتر از Chrome حرکت می‌کند، اما اختلاف سایر رقبا با این دو مرورگر نسبتاً زیاد است.

نتیجه‌گیری کلی

رقابت خوبی بین مرورگرهای مختلف وجود دارد و هر یک می‌کوشد که کارایی بهتر و پشتیبانی کامل‌تری از استتانداردها و قابلیت‌های جدیدی مثل HTML5 داشته باشد. شاید معرفی کردن یک مرورگر خاص ممکن نباشد اما مشخص است که Chrome و Safari هر دو به خوبی پیشرفت کرده‌اند. به هر حال گوگل مرورگر پیش‌فرض اندروئید 4.1 را Chrome قرار داده و به خوبی روی آن کار می‌کند.

نظر شما چیست؟ کدام مرورگر را برای وسایل همراه خود ترجیح می‌دهید؟

منبع: phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *