نقد و بررسی روتر Belkin AC 1200 DB

نقد و بررسی روتر Belkin AC 1200 DB
  • 1391/6/10
  • امين قاسمي‌زاده
  • 0

 

مزایا: ارائه دهنده ac 802.11 که برگرفته شده است روتر N600 می باشد.

معایب: توانایی تنظیم از دو باند N استاندارد را دارا می‌باشد.

توصعه‌دهندگان همیشه روتر 802.11ac را همان ورتر N900 فقط با پشتیباتی 802.11ac فرض می‌کنند که از فرکانس قدرتمند 5Ghz استفاده می‌کند. در حال حاضر این اولین روتر 802.11ac می‌باشد که از دوباند استاندارد Wireless-N پشتیبانی می‌کند، دوبانده بودن این روتر توانایی پهنای باند 900Mbps‌ رابه کاربر ارائه می‌دهد که در صورت استفاده از تنظیمات three-Steam می‌توان پهنای باند را به 1.3Gbps رساند. به غیر جزئیات یاد شده روتر جدید Belkin از لحاظ طراحی به Advance N900 DB شباهت زیادی دارد.

در میدان تست همانند دیگر روترها، عملکرد Belkin در باند 5Ghz بسیار مناسب‌تر از 2.4Ghz بوده است، اما در مقابل دیگر روترهای 802.11ac کندترین حساب می‌شود به همین دلیل قیمت این روتر در بازار معادل 160$ تعیین شده تا بتواند با دیگر روترهای گران هم سطح خود رقابت کند.

اگر بخواهیم از تمام زاویه‌ها به این روتر نگاه کنیم باید در نظر بگیریم که با توجه به اینکه در بازار مشتری روتر با سخت افزار 802.11ac کمیاب است، روتر N600 و N900 می‌تواند انتخاب دیگر شما باشد.

طراحی

روتر Belkin AC 1200 DB Wi-Fi Dual-Band AC+ Gigabit دقیقا هم‌شکل روتر Belkin Advance N900 DB می‌باشد که از یک آنتن داخلی برخوردار است، این روتر که به صورت عمودی طراحی شده است بر روی یک پایه نقره‌ای رنگ ایستاده است. در پشت این روتر از چهار پورت Gigabit LAN برای اتصال به اینترنت از طریق شبکه WAN و دو پورت USB 2.0 برای اتصال هارد دیسک یا پرینتر طراحی شده است و همانند دیگر روترها به بیشتر از یک دقیقه زمان نیاز است تا بتواند سخت افزار را از طریق پورت USB شناسایی کند.

همانطور که ذکر شد 1200DB از دو باند شبکه وای‌فای تشکیل شده است. encryption key هر باند بر زیر پایه روتر نوشته شده است، باید در نظر داشته باشید که این اطلاعات را محفی و در صورت نیاز برچسب آن را جدا و در محلی امن نگهداری کنید.

روتر به همراه یک سی‌دی فروخته می‌شود که شامل چند برنامه کاربردی و راه‌اندازهاست، وقتی برنامه‌های مورد نظر نصب و اجرا شد، برنامه به طور اتوماتیک یک سری سوال‌ها را از شما می‌پرسد که طبق دستورالعمل جلو بروید. این دستورالعمل شامل نحوه نصب روتر به کامپیوتر و دیگر دیوایس‌ها می‌باشد. برای تنظیمات پیشرفته مثل تعویض نام شبکه وای‌فای یک برنامه تحت گرافیک جدا از مرورگر برای ارتباط با روتر در این سی‌دی گذاشته شده است که کار شما را بسیار ساده و راحت کرده است. البته اگر از کاربرانی حرفه‌ای هستید مطمعنا روش دسترسی به روتر از طریق مرورگر ترجیح می‌دهید. برای این کار یک مرورگر همانند Firefox باز کنید و آی‌پی آدرس 192.168.2.1 را در منوی آدرس وارد کنید تا به روتر وصل بشوید. در نظر داشته باشید که آی‌پی آدرس بیشتر روترها در حالت پیش فرض 192.168.1.1 می‌باشد اما بعضی شرکت‌ها برای امنیت بیشتر از دیگر آی‌پی آدرس‌ها استفاده می‌کنند.

امکانات

در حال حاضر روتر Belkin AC 1200 DB Wi-Fi Dual-Band AC+ Gigabit واقعا دوبانده محصوب می‌شود، اولین تفاوت اساسی در مقابل دیگر مدل های Belkin پشتیبانی از 802.11ac بر روی فرکانس 5Ghz اما از طرف دیگر ساپورت نکردن three-stream setup 802.11n بوده است. یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی این روتر ارائه امکانات کنترل پیشرفته، IntelliSteam و استفاده از QoS که مخفف Quality of Service می‌باشد، تکنولوژی می‌باشد که تنها در روتر D-Link DIR-857 دیده شده است. به غیر موارد یاد شده بقیه امکانات همانند همدیگر است.

باید در نظر داشته باشید، امکاناتی که در این روتر به کار رفته خیلی حیرت‌برانگیز نیست. بخش کنترل والدین به خانواده‌ها دسترسی سریع به فیلتر کردن صفحات وب می‌دهد، اما متاسفانه آپشن پیشرفته برای محدود کردن پهنای باند و کاربر ارائه نداده است، این به این معناست که وقتی شما یک وب‌سایت را فیلتر می‌کنید تمام کاربرانی که به این روتر وصل می‌شوند چه از شبکه وای‌فای و چه WAN هر دو از فیلتر آن سایت بخوردار هستند. به بیان دیگر این به نظر نامناسب می‌باشد که یک فرد بالغ بخواهد از شبکه‌ای که محدود به یک کودک طراحی شده است استفاده کند.

به طور مشابه امکانات IntelliStream طوری طراحی شده است که در هنگام مکالمه صوتی، تصویری و بازی بتواند حداکثر توانایی خود را به نمایش بگذارد. شما فقط کافی است آپشن IntelliStream را فعال کنید و روتر با توجه به سرعت شبکه،ارتباطات شما را اولویت‌بندی می‌کند.

بقیه امکانات این روتر چیز خاصی نمی‌باشد و همانند مدل‌های قبلی طراحی شده است. صدای خاصی از این روتر خارج نمی‌شود و در صورت بروز مشکل از تکنولوژی Self-Healing برای حل خطاهای مجود استفاده می‌کند. امکان Automatic Restart در این روتر طراحی شده است،‌ این Auto Restart به کاربرانی که هاردیسک خود را به روتر وصل کردند این امکان را می‌دهد تا در صورت بروز مشکل در اتباط میان هارد و روتر، روتر به طور خودکار ریست شود و دوباره ارتباط را برقرار کند. البته باید در نظر داشته باشید که در صورتی که روتر شما به اینترنت وصل نباشد به هیچ عنوان نخواهید توانست از Auto Restart استفاده کنید.

1200DB امکاناتی را که تقریبا در تمام روترها وجود دارد در اختیار شما قرار می‌هد که از این امکانات می‌توان به FTP، HTTP Server، MAC address filtering، DYDNS و غیره اشاره کرد.

عملکرد

همانند روتر N600 عملکرد روتر Belkin AC 1200 DB با فرکانس 5Ghz بسیار بهتر از 2.4Ghz بود، در ارتباط نزدیک(4 متری) توانست پهنای باند خود را در فرکانس 5Ghz به 116Mbps و در 2.4Ghz توانست 36Mbps برساند. البته وقتی فاصله را از 4 متر به 40 متر افزایش می‌دهیم پهنای باند به 79Mbps و 9.6Mbps بر روی 5Ghz و 2.4Ghz افت می‌کند.

طبق یک روتر 802.11ac این مدل جدید Belkin اولین روتری است که از دوباند 802.11ac استاندارد پشتیبانی می‌کند، البته در مقایسه با دیگر روترهای 802.11ac کند عمل می‌کند، به طور استاندارد یک روتر 802.11ac باید در فاصله 4 متری پهنای باند 163Mbps و در فاصله دور 40 متری 57Mbps را ارائه دهد.

به یاد داشته باشید که عملکرد روتر در هنگام اتصال هاردیسک همانند روترهای دیگر کند می‌باشد و نمی‌توان از Network Storage آن برای مدت طولانی استفاده کرد.

نتیجه‌گیری

پشتیبانی از دوباند 802.11ac و 802.11ac Wi-Fi Standard این روتر وای‌فای توانسته عملکرد مناسبی از خود به نمایش بگذارد و در مقایل دیگر رقبای فعلی خود یعنی N600 و N900 بازار فروش خود را از دست ندهد.

لینک منبع: reviews.cnet.com و reviews.cnet.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *