با ویندوز 8 دیگر نگران از دست دادن اطلاعاتتان نباشید

با ویندوز 8 دیگر نگران از دست دادن اطلاعاتتان نباشید
  • 1391/6/28
  • مهيار سوري
  • 2

اصولا برای کاربران ایرانی، بکاپ گرفتن و داشتن پشتیبان از اطلاعات درون هارد، چیز بسیار مهمی محسوب نمی شود و معمولا هم وقتی هاردشان آسیب می بیند به این فکر می افتند که ای کاش پشتیبان داشتیم! البته قصد توهین نداریم اما این چیزی است که اصولا اتفاق می افتد و ما هم باید به فکر پیشگیری آن باشیم.

گاهی ما در هارد رایانه هایمان اطلاعات مهمی نظیر عکس های خانوادگی، برنامه های خاص و یا حتی یک پروژه  را نگاه می داریم و همانطور که از آنها نگهداری می کنیم تا سرقت اطلاعات (هک) نشوند، لازم است تا آن ها را تا مدت زیادی سالم نگه داریم و این ریسک بزرگی است اگر هاردمان بسوزد یا توسط ضربه ناگهانی از بین برود.

البته با این دنیای امروزی که سرمان خیلی شلوغ است، به این کار ها نمی رسیم پس بهتر است به دنبال یک راه بهتر باشیم. ولی آن راه چیست؟

پیشنهاد ما، نصب ویندوز 8 است. بهتر است این پیشنهاد را جدی بگیرید چرا که این سیستم عامل از قابلیت پشتیبان گیری بهره می برد که کارمان را راحت می سازد. اما یک مشکلی هست؛ این قابلیت به طور پیشفرض در سیستم فعال نیست و ما احتیاج داریم تا آن را به اصطلاح Enable کنیم. پس در ادامه مطلب همراه ما باشید تا روش فعال سازی را بیاموزید.

پس از اینکه سیستم عامل 8 را نصب کردید، دیگر باید خیالتان راحت باشد. برای فعال کردن این گزینه طبق دستور العمل زیر عمل کنید:

برای دسترسی به پشتیبان گیری و بازگرداندن، نیاز به رفتن در منوی چارمز دارید. به جستجو بروید و Control Panel را تایپ کنید، حال گزینه System and Security را بزنید.

خوب، لازم به ذکر است شما برای انجام این کار، احتیاج به یک هارد خارجی (ترجیحا هارد اکسترنال) دارید و اگر رایانه شما قابلیت اتصال را ندارد و یا اصلا توانایی خرید هارد اکسترنال را ندارید (در نقاط دور از فروشگاه زندگی می کنید)، می توانید از یک شبکه وایرلس برای وصل شدن به رایانه یا لپ تاپ دیگر یا حتی اینترنت (اگر اینترنت پر سرعت و هاست دارید) استفاده کنید.

پس از متصل شدن به یک هارد دیگر، بر روی دکمه Turn on کلیک کنید.

حالا در این قسمت شما توانایی انتخاب فایل هایی که لازم دارید تا در بک آپ وجود داشته باشند را به دست می آورید (به طور پیشفرض تمامی فایل ها انتاخب شده اند). برای تغییر فایل ها به Exclude folders بروید تا تغییر را انجام دهید. همچنین کاربران حرفه ای تر می توانند با رفتن به منوی پیشرفته (Advanced Setting)  ترتیبی بدهند تا هر چند وقت یکبار فایل ها بک آپ گرفته شوند.

نتیجه گیری

اگر از حالت اتصال به اینترنت استفاده می کنید، پیشنهاد می کنیم که گاهگداری یک بک آپ از اطلاعات مهم ترتان بر روی دیسک یا دی وی دی یا … داشته باشید، چرا که با اینترنت ایران ممکن است گاهی قطع شوید و اطلاعتتان پاک شود و آنوفت حسرتش از کسی که بک آپ نگرفته هم بیشتر است! چرا که آن شخص نگرفته اما شما گرفته اید و دچار این مشکل شده اید!

هر کسی باید به نوبه خودش هر فایل مهم را در سه جای مختلف نگهداری کند و گرنه به گفته دانشمندان این مثل آن می ماند که این فایل از قبل وجود نداشته است.  (اصل فایل، بکاپ داخلی (لوکال)، بک آپ سرور های ابری)

و راجع به سرور های ابری هم دقت داشته باشید که با وجود سرور های ابری پولی و امنیتی، دیگر صلاح نیست که به سراغ سرور های غیر پولی بروید (اگر فایل هایتان خیلی مهم هستند) و اگر نیستند می توانید از سرور های رایگان با قدرت و امنیت بالا در سطح خانگی استفاده کنید. سایت DropBox  هم یکی از این سایت هاست. اگر هم به دنبال سرور های قدرتمند و پولی مناسب هستید Carbonite  و  CrashPlan را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای بک آپ داخلی (لوکال) هم می توانید از هزاران برنامه همگام سازی رایگان برای ارتباط فایل هایتان در یک رایانه یا حتی گوشی دیگر استفاده کنید.

به نظر می رسد که همین هاست لوکال برای اکثر کاربران ایرانی مناسب باشد.

البته امیدواریم که هیچ کدام از مشکلات بالا برای هیچ کدام از هم وطنان عزیزمان اتفاق نیفتد.

منبع: GHacks

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
    1. ببینین بستگی به خودتون داره، الان ویندوز 8 خیلی گل کرده و همه جا داره از امکاناتش صحبت می شه. ولی هنوز هم از نظر فابلیت ها و اینکه شناخته شده تر هست، من 7 رو تا زمان انتشار کامل نسخه نهایی 8 پیشنهاد می کنم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *