تفاوت بین نوت بوک، نِت بوک، اولترابوک، لپ تاپ و پالم تاپ چیست؟

تفاوت بین نوت بوک، نِت بوک، اولترابوک، لپ تاپ و پالم تاپ چیست؟
  • 1391/7/12
  • عليرضا شیری
  • 9

Notebook، Netbook، Ultrabook، Laptop و Palmtop، اصطلاحاتی که شاید همه را شنیده باشید ولی دقیقاً معنی هر یک را ندانید. در گذشته این همه اصطلاح وجود نداشت، تنها دو نوع کامپیوتر وجود داشت، دستاپ و لپ‌تاپ. اما حالا 5 انتخاب وجود دارد. تفاوت این اصطلاحات و محصولات را از جنبه‌های مختلف بررسی می‌کنیم.

اول از نظر اندازه، این محصولات از کوچک به بزرگ به ترتیب زیر مرتب می‌شوند:

  1. Palmtop
  2. Netbook
  3. Ultrabook
  4. Notebook
  5. Laptop

در واقع ترتیب فوق، نشان‌دهنده‌ی قابلیت حمل دستگاه است. مثلاً ممکن است یک اولترابوک با صفحه نمایش بزرگ داشته باشیم و در عین حال نسبت به نوت‌بوک‌ها سبک‌تر و باریک‌تر باشد.پس دقیق‌تر این است که بگوئیم ترتیب فوق قابلیت حمل را نشان می‌دهد نه اندازه را. نکته‌ی دیگر ویژگی مشترک تمام این وسیله‌هاست، همگی دارای صفحه نمایشی هستند که روی درب وسیله تعبیه شده و شبیه صدف باز می‌شود. تبلت‌ها و گوشی‌ها به این شکل نیستند و صحبتی در مورد این دسته از وسایل الکترونیکی نمی‌کنیم.

Palmtop

بیشتر پالم‌تاپ‌ها از یک نسخه‌ی خاص و سبک ویندوز به نام Windows CE استفاده می‌کنند. البته مدل‌های جدیدتری هم هست که توانایی اجرای ویندوز XP را هم دارد. با پیشرفت چسمگیر گوشی‌های هوشمند، پالم‌تاپ‌ها تدریجاً از رده خارج شده و احتمالاً در بازار نمی‌توانید هیچ مدلی پیدا کنید!

تصویر HP-760LX یکی از همین دستگاه‌ها با صفحه نمایش 6 الی 7 اینچ را در شکل زیر ببینید:

Netbook

نِت‌بوک‌ها از نظر اندازه بین 9 تا 10 اینچ قطر دارند (قطر صفحه نمایش)، قبل از عرضه‌ی iPad نت‌بوک‌ها طرفداران زیادی داشتند. یک کامپیوتر نسبتاً کامل و کوچک با صفحه کلید فیزیکی (و نه لمسی)، سیستم عامل هم ویندوز معمولی بود و لذا استفاده از تمام نرم‌افزارهای معمول، امکان‌پذیر بود.

در سال‌های اخیر محبوبیت نت‌بوک‌ها هم کاهش پیدا کرده ولی هنوز هم می‌توان با 200 تا 500 دلار بودجه، یک نت‌بوک تهیه کرد. برای کارهای سبک روزمره می‌توان به راحتی از نت‌بوک‌ها استفاده کرد اما نرم‌افزارها و کاربردها سنگین مثل ویرایش عکس با Phoetoshop یا ویرایش فیلم بسیار مشکل است. در شکل زیر Asus EEE-pc یکی از همین دستگاه‌ها را مشاهده می‌کنید:

Ultrabook

این دسته‌ی جدید در حقیقت نوت‌بوک‌هایی بسیار باریک و سبک هستند که وزنشان معمولاً کمتر از 1.5 کیلوگرم می‌باشد. این واژه برای مقابله با محصول اپل یعنی Macbook Air که یک اولترابوک واقعی بود، ابداع شد. اندازه‌ی صفحه نمایش بین 11 تا 15 اینچ است که از برخی نوت‌بوک‌های معمولی هم بزرگ‌تر است. بیشتر دستگاه‌ها مجهز به درایو حالت جامد یا SSD هستند، SSD علاوه بر داشتن سرعت بسیار بالا، کم سروصدا، سبک و باریک است. البته قیمت SSD نسبت به HDD بسیار بالاست و به همین علت است که در بسیاری از اولترابوک‌ها، حجم فضای ذخیره‌سازی پایین است، مثلاً 128 گیگابایت! معمولاً درایو نوری DVD هم در اولترابوک‌ها دیده نمی‌شود. لذا اگر می‌خواهید فیلم‌های DVD خود را پخش کنید، سراغ لپ‌تاپ‌ها بروید.

اولترابوک‌ها برای کاربردهای سبک و نیز بازی‌های سبک مناسب هستند اما در مورد بازی‌های سنگین به مشکل بر می‌خورند. قیمت اولترابوک‌ها بین 700 تا 1500 دلار است.

در شکل زیر Macbook Air یا ایده‌ی اصلی اولترابوک‌ها را مشاهده می‌کنید.

Notebook و Laptop

لپ‌تاپ با این هدف طراحی شده که جایگزین دستاپ باشد. آن‌قدر سبک است که روی پایتان بگذارید و از آن استفاده کنید. نوت‌بوک کمی سبک‌تر طراحی شده و می‌توانید آن را به راحتی جابجا کنید. امروزه تفاوت خاصی بین این دو اصطلاح وجود ندارد. سازندگان هر دو واژه را به صورت جایگزین هم، به کار می‌برند، البته کاربرد واژه‌ی لپ‌تاپ کمتر شده است.

نوت‌بوک را نمی‌توان مثل 4 دسته‌ی فوق با مشخصاتی خاص متمایز کرد. در واقع هر چیزی که در 4 دسته‌ی فوق قرار نگیرد، یک نوت‌بوک به حساب می‌آید!

محدوده‌ی قیمت هم همین‌طور است، نوت‌بوک‌هایی داریم که قیمتی در حد 4000 دلار به بالا دارند! اندازه‌ی صفحه نمایش بین 12 تا 18 اینچ است و قطر 15 اینچ یک مقدار معمول و متوسط می‌باشد. می‌توانید نوت‌بوکی تهیه کنید که کارت گرافیک قدرتمندی برای اجرای بازی‌های 3 بعدی داشته باشد، پردازنده‌های قدرتمند برای نوت‌بوک‌ها هم تولید می‌شود. البته این موضوع در مورد تمام مدل‌ها صادق نیست.

نوت‌بوک‌ها معمولاً مجهز به درایو نوری DVD هستند و فضای ذخیره‌سازی زیادی دارند. در شکل زیر یکی از نوت‌بوک‌های قدرتمند Alienware را مشاهده می‌کنید:

منبع: Makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 9 دیدگاه
  1. ظاهرا یک جا را اشتباه نوشته‌اید.
    نوت‌بوک و لپ‌تاپ به یک معنی نیستند.
    نوت‌بوک به چیزی می‌گویند که در قطع یک کتاب باشد. معمولا لپ‌تاپی در اندازه‌های ۱۰ و ۱۲ اینچ را می‌گویند. و اغلب هم درایو نوری ندارند.
    لپ‌تاپ هم به هر نوعی که بتوان روی زانو گذاشت و با آن کار کرد. چه ۱۴ اینچ باشد و چه ۲۰ اینچ! سنگین و کامل.

    1. دقت نکردید، این موضوع رو نوشتم دقیقا:

      لپ‌تاپ با این هدف طراحی شده که جایگزین دستاپ باشد. آن‌قدر سبک است که روی پایتان بگذارید و از آن استفاده کنید. نوت‌بوک کمی سبک‌تر طراحی شده و می‌توانید آن را به راحتی جابجا کنید.

      این دو نام در ابتدا تعریف مشخصی داشته ولی الان دیگه نوت بوک و لپ تاپ رو به جای هم به کار میبرند. وب سایتها هم همینطوره تقریبا.

    2. اونی که شما میگین نت بوک هست ونه نوت بوک!!!

  2. سلام، مطلب خوبی بود، در مورد تفاوت هاشون واقعا آگاه شدم. ممنونم
    به نظرم وافعا بحث قابل حمل بودن و وزن نکته زیربنایی این تفاوت هاست که شما اشاره کردید
    سپاس گذارم

  3. شما میگید آلترا بوک ها واسع کار های سبک هستند!
    اما آلترا بوک ۲۰۱۴ اپل واقعا قدرتمنده و واسه کار های مهندسی از همه لپ تاپ ها بهتره
    آلترابوک ها واسه بازی خوب نیستن. اما واسه بقیه کار ها عالی هستن
    قیمت بسیار بالایی هم دارن
    مثلا: آلترابوک اپل MGXC2 رو حتما ببینید تا متوجه منظور من بشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *