چگونه iBook بسازیم؟

چگونه iBook بسازیم؟
  • 1391/7/14
  • مهيار سوري
  • 0


زیاد نمی گذرد از زمانی که همه کتاب ها کاغذی بودند و نویسندگان محترم مجبور بودند تا به دنبال ناشران بگردند. حال ناشر به سختی کار را می پذیرفت، آن را منتشر می کرد. حال اگر مردم کتاب ها را می خریدند سود می کردید و گرنه کلی سرمایه و وقتتان هدر می شد! اما با تشکر از تکنولوژی دیجیتال امروزی، کار خیلی راحت تر از این حرف ها شده!
اما خیلی از افراد که می خواهند کتاب های خود را به صورت آنلاین بنویسند، فکر می کنند که این کار نیاز به دانش برنامه نویسی بالا دارد. بله دارد، اما الان دیگر با اپل، به آن دانش هم نیازی نیست! فقط بنشینید و بنویسید!
با استفاده از آیبوک راحت باشید!
اگر راه اپل (ایبوک) را برای کسب درآمد انتخاب کرده اید، چهار چیز هستند که قبل از طراحی اولین ایبوک خود باید بدانید؛
1- این برنامه تنها در مک قابل اجراست
2- این کتاب ها فقط در آیپد قابل خواندن هستند
3- کتاب ها در فروشگاه iBook Store برای فروش قرار می گیرند (گر چه می توانید آن ها را به طور رایگان نیز قرار دهید)
4- کتاب ها قابلیت تبدیل به ePub (فرمت اکثر سند های دیجیتالی) را ندارند ولی می توانید آن ها را به فرمت PDF نیز قرار دهید.
اگر با موارد بالا مشکلی ندارید با ما در ادامه مطلب همراه باشید

برای طراحی ایبوک چندین مرحله (آسان) هستند که باید پشت سر بگذارید:

1- انتخاب یک تم (پوسته)
زمانی که برنامه را می گشایید، در ابتدا باید یک ضمینه را برای طراحی انتخاب کنید. پوسته های درون ایبوک خیلی پیشرفته و شکیل نیستند، اما شما قابلیت این را دارید تا هر قسمت از پوسته را با توجه به نیازتان تنظیم کنید. اگر هم وقت این کار ها را ندارید، در داخل فروشگاه بیش از 40 پوسته شکیل با دسته بندی مختلف (رمان، کتاب علمی تخیلی، علمی و …) به قیمت 4.99 $ وجود دارد.

2- کار با نوشته
برای اضافه کردن نوشته، دو راه دارید: 1- درون برنامه مستقیما تایپ کنید 2- درگ & دراپ (کشیدن و رها کردن) کنید تا به طور خودکار یک صفحه باز شده و نوشته ها دراپ شوند. برای تغییر حالت پاراگراف و استایل کاراکتر ها بر روی آیکون آبی پاراگراف موجود در چپ و بالا کلیک کنید.
از ستون سمت چپ برای دیدن صفحات مختلف کتابتان استفاده کنید. می توانید با زدن دکمه + (شیفت و علامت مثبت) هم صفحات بیشتری بیفزایید و برای کار با جدول مطالب، آن ها را از بالای ستون انتخاب کنید.

3- کار با تصاویر
در این قسمت هم می توانید مثل نوشته ها، تصاویر را درگ – دراپ کنید، آیبوک این امکان را می دهد تا موقعیت تصاویر را به راحتی در صفحه مشخص و آنها را جا به جا کنید؛ تصویر را راست کلیک کرده و بر دکمه Mask کلیک کنید. حالا به راحتی در ستون سمت چپ قابل مشاهده است!

4-کمی پایه ای تر
چینش های پایه ای نوشته ها، اشیا و … به راحتی در پنجره بازرسی (Inspector) قابل مشاهده اند که با کلیک آیکون “i” در بالا و چپ می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. در همان مکان، آیکون هایی برای دسترسی فونت ها و رنگ ها هم هستند که کار را برایتان راحت می کنند. برای اضافه کردن کادر نوشته بیشتر، روی دکمه های مربوط آن در بالا و میان صفحه اصلی کلیک کنید.
همچنین برای تنظیم کردن Landscape یا Portrait بودن صفحه، از دکمه های بالا و چپ صفحه کمک بگیرید.
نکته مهم: اگر برای پاک کردن چیزی (خط، تم و …) تلاش می کنید، اما امکان ندارد و قفل است، در منوی Arrange، امکان آنلاک کردن آن ها وجود دارد.

5-انتشار و بازبینی
هر چقدر که کتابتان نیاز دارد، تصویر، نوشته و صفحه اضافه کنید و راحتی انجام این کار را تجربه کنید! ولی پیشنهاد می کنیم که سعی کنید تا بهترین ها را استفاده کنید. مثلا سعی کنید تا تصاویر رنگبندی و شکل تمیز و شکیلی داشته باشند، فکر نمی کنم برای ویرایش آن ها در برنامه هایی مثل فتوشاپ بیشتر از چند دقیقه انجام این کار طول بکشد؟
برای تست کتاب، برنامه آیبوک را باز کنید، آیپد را به مک متصل کنید، در آیبوک آئتور، آیکون آیپد را در برچسب های بالا انتخاب کرده و اکنون کتاب شما آماده است! می توانید آن را با خود به همه جا ببرید و به دیگران نشان دهید یا به اصطلاح پزش را بدهید!
امیدواریم که آموزش امروز هم به تجربه هایتان افزوده باشد تا در مواقع الزام از آن استفاده کنید.
موفق باشید

 

دیدگاه خود را وارد کنید