عکاسی : انحراف رنگی چیست و چگونه می توان آن را درست کرد ؟

عکاسی : انحراف رنگی چیست و چگونه می توان آن را درست کرد ؟
  • 1391/7/29
  • مهرداد ارجمندی
  • 1

ممکن است شما هم شنیده باشید که عکاسان از پدیده ای به نام انحراف رنگ ها و یا “Chromatic Aberration” به عنوان یکی از مشکلات اساسی خود صحبت می کنند . امروز می خواهیم ابتدا در مورد آن و اینکه چه پدیده ای است صحبت کنیم و سپس یک تکنیک حرفه ای را با شما درمیان بگذاریم که به کمک آن بتوانید برای همیشه از شر این مشکل خلاص شوید .

عملکرد شرایط نور و یا استفاده نادرست از لنزها انحراف رنگی را پدید می آورد که می تواند یک عکس را به کلی خراب کند و یا کیفیت آن را به شدت پایین بیاورد. با این وجود همزمان با پیشرفت لنز ها و دوربین ها این پدیده کم رنگ و کم رنگ تر می شود ولی با این حال تحت شرایط خاصی باز هم این پدیده خودش را نشان می دهد . در این مقاله سعی داریم به کمک فوتوشاپ و یا GIMP این پدیده را که بر روی تصاویر ایجاد شده ترمیم و حذف کنیم .

تعریف و شناسایی انحراف رنگی یا همان Chromatic Aberration در عکاسی .

در اینجا یک نمونه خیلی خوب از این مشکل را مشاهده می کنید . قسمتی از تصویر به نظر نرم می رسد که ممکن است از لنزهایی باشد که کمی خارج از فوکوس باشد که به همین دلیل انحراف باعث شده تقریبا قسمت اعظمی از رزولوشن کار خراب شود . به  هاله آبی که در سمت چپ تصویر است و به پخش شدن آن به ناحیه های مختلف توجه کنید .

لنزها می توانند سرعت عبور نور را از میان خود تنظیم کنند و این یک عملکرد فرکانسی نور است . همزمانی که نور از میان لنز عبور می کند ، موجهای متنوعی که همان رنگها می باشند با سرعتهای مختلفی حرکت کرده و در مکان های مختلفی از سنسور فرود می آیند . گاهی اوقات استفاده از لنزها طوری که برای آن کار یا آن زوایه  در نظر گرفته نشده باشند باعث ایجاد انحراف می شود . مانند این تصویر که در آن از لنز به صورت نادرستی استفاده شده است . لنز را به شدت نزدیک کرده و حالت کلوزآپ شدیدی ایجاد گشته است. در نتیجه رنگهای آبی و قرمز و سبز در نقاط مختلفی همگرا شده اند و کانالهای تصویری را ایجاد کرده اند که خطی نیستند .

تعاریف تکنیکی زیادی وجود دارد تا به کمک آن توضیح دهیم که این انحراف چیست و چگونه انجام می شود ولی اینجا ما قصد داریم بر روی تعریفی ساده تمرکز کرده و درواقع می خواهیم راه حل این مشکل را برای تصاویر خودمان پیدا کنیم .

در این انیمیشن اگر خوب دقت کنید به خوبی متوجه می شوید که معنی این پدیده چیست . می توانید مشاهده کنید که جابجایی تصویر از حلقه هایی قرمز سبز و آبی  کانالهایی خاص است . هرکدام از این کانالها ممکن است  متناسبا تیز و شارپتر هم بشوند ولی چون هرکدام ترکیب شده اند که تصویری را شکل دهند کیفیت کلی عکس خراب شده است .می توان این تخریب را تعمیر کرد و در اینجا ما راهش را امتحان خواهیم کرد . چرا که حالا دیگر می دانیم معنی انحراف رنگی و یا همان  chromatic aberration چیست .

ترمیم انحراف رنگی یا chromatic aberration به روشی حرفه ای

تصویری را که دچار انحراف شده است باز کنید . روش مناسب برای تعمیر یک انحراف این است که به سادگی تراز شبکه ها را نسبت به یکدیگر تنظیم کنیم. این کار می تواند کمی مشکل باشد چرا که سبکتر ها با سرعت بیشتر و متفاوتی به نقاط لنز می رسند و اعواج بیشتری در همان نقاط نسبت به دیگران ایجاد می کنند .

خوانندگان عزیز توجه کنند که کار ما در فوتوشاپ است ولی برای خوانندگان عزیزی که از برنامه های دیگر استفاده می کنند برنامه هایی شبیه به GIMP برنامه ای که به کمک آن می توان از متدی اینچنینی برای این کار استفاده کرد . خوانندگانی که از عکس های RAW  استفاده می کنند سریع تر هستند و خیلی از روش های اتوماتیک برای کم کردن انحراف رنگی در خود دوربین RAW آن ها موجود می باشد . همچنین یک انحراف رنگی خاص دیگر به نام حاشیه بنفش یا همان “purple fringe” وجود دارد که در این مقاله وقتی برای آن نداریم . سعی خواهیم کرد در صورت درخواست خوانندگان عزیز مقاله های بیشتری در مورد این گونه پدیده ها بگذاریم .

کار خود را با ایجاد یک کپی از عکس آغاز کنید . در واقع می خواهیم تنظیمات اصلی را بر روی این کپی انجام دهیم ولی به تصویر پشت زمینه هم هنگامی که کارمان تمام شد نیاز داریم .

کار را با تنظیم کانال های سبز بر روی کانال های قرمز شروع می کنیم . فرکانس نور هنگامی که از قرمز به سبز و آبی می رویم سرعتش زیاد می شود . پس سبز و آبی را طوری تنظیم می کنیم که سرعتشان کمتر شده و به قرمز برسند . کانال های سبز خودتان را انتخاب کرده و اطمینان حاصل کنید که کانال آبی تان خاموش است پس می توانید حالا مشاهده کنید که چگونه کانال های سبز و قرمز بر روی یکدیگر می افتند .

با انتخاب کانال سبز خودتان و فشردن Ctrl + A برای انتخاب همه و سپس فشردن Ctrl + T برای رفتن به حالت تغییر آزاد می توانید این عمل را بر ریو کانال سبزتان انجام دهید .

با دقت کانال را تغییر دهید تا بر روی لبه های بیرونی فیت و اندازه شود . هنگامی که کارتان تمام شد کلید اینتر را بزندی و سپس Ctrl + D را فشار دهید تا از آسمانه آن رها شوید . نگران نباشید اگر هنوز بخشی از تصویرتان دچار همان انحراف است بعدا آنها را درست خواهیم کرد .

 

همین تنظیمات را برای قسمت آبی هم انجام دهید . کانال های سبز را خاموش کنید و سپس کانال آبی را انتخاب کرده و همانطور که نشان داده شد آن را تنظیم کنید .

 

همان تنظیمات مشابه را برای کانال آبی هم اجرا کردید حالا با فشردن کلید های Ctrl + A همه را انتخاب کرده و سپس با فشردن کلید های Ctrl + T کانال را تبدیل کنید . هنگامی که کارتان تمام شد و تصویر بر روی لبه بیرونی فیت شد کلید اینتر را بزنید تا تغییر و تبدیل را تایید کنید  .

 

هنگامی که به کانال های RGB ترکیب شده باز می گردید متوجه می شوید که خیلی بیشتر از انحراف قبلی در تصویر ترمیم شده است . تقریبا غیر ممکن است که به طور کامل بتوان هر تصویری را که دچار انحراف شده است ترمیم کرد پس این هم یک ترمیم کامل نیست . اگر دقت کنید برخی از قسمتهای تصویر کدر و تار است پس بهتر است کمی وقت بگذاریم و آن ها را ترمیم کنیم .

  ترمیم تاری تصویر که به خاطر جابجایی کانال ها ایجاد شده

 

 

به سادگی می توانید مقداری از وقت های آزاد خود را صرف ترمیم و پاک سازی انحراف های بکنید  ولی در اینجا ما فقط به سراغ آن دسته می رویم که تصویر ما را تار کرده و در مرکز کانونی رنگها قرار دارد .

ایجاد یک کپی از لایه جدید بهسازی شده

کانال سبز را انتخاب کرده و آن را حرکت دهید تا بر روی نقطه کانونی منظقه رنگی شما فیت شود . باید قبل از اینکه آن را حرکت دهید کلید های Ctrl + A را فشار دهید تا بتوانید آن را به کانال سبز بیاورید . همین کار را با کانال آبی نیز انجام دهید . تنها نگران نقطه کانونی رنگهای خود باشید .

ناحیه ها را از نقطه کانونی خود خارج کنید . با استفاده از ابزار براش خود آنها را با یکدیگر ترکیب کنید . هنگامی که کارتان تمام شد ، هر دوی کپی های خود را در یک گروه قرار داده و یک لایر ماسک برای گروه خود درست کنید . از آن برای برگشت به هر ناحیه ای که می خواهید به ناحیه اول بازگردید استفاده کنید .

یک کراپ کوچک درست کنید تا گوشه هایی که در هنگام تغییر کانال ها تحت تاثیر قرار گرفته ایجاد شده است را حذف کنید .

این فرایند را تا آنجایی که حس می کنید دیگر هیچ انحراف رنگی در تصویر شما به طور واضح مشخص نیست تکرار کنید  در واقع این دیگر به حساسیت خود شما نسبت به تصویرتان بر می گردد . ممکن است  شما با تعداد تغییر و تنظیمات زیادی به آن چیزی که می خواهید برسید و یا با چند تغییر ساده از نتیجه کار راضی شوید .

آیا حالا کمی بیشتر نسبت به عملکردن این ترمیم اطمینان پیدا کرده اید ؟ یا نسبت به این فرایند گیج شده اید ؟ یا اینکه خودتان راه و روش خیلی ساده تری برای آن داشتید و همیشه از آن استفاده می کنید ؟ خیلی خوشحال می شویم که نظراتتان را در اینباره بخوانیم پس می توانید اینجا برای ما از نظرات خود بنویسید .

 منبع : How-To Geek

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *