تفاوت پردازنده های دستکتاپ و نوت بوک چیست؟

تفاوت پردازنده های دستکتاپ و نوت بوک چیست؟
  • 1391/8/4
  • آزاد
  • 3

بزرگترین تفاوت مابین پردازنده های دسکتاپ و نوت‌بوک در این است که پردازنده های نوت‌بوک نیاز به توان مصرفی پایین تری دارند و در نتیجه سرعت پایین تری هم دارند ولی در عوض از قابلیت های بیشتری در زمینه قابل حمل بودن بهره می گیرند.برای مثال پردازنده نوت‌بوک    Intel Core i7-2760QM  و پردازنده دسکتاپ Intel Core i7-2600K  هر دو 4 هسته ای بوده ولی اولی در فرکانس 2/4 گیگاهرتز و دومی در فرکانس 3/4 گیگاهرتز کار می کند. از آن طرف حداکثر توان مصرفی پردازنده نوت بوک 45 وات است درحالی که حداکثر توان مصرفی پردازنده دسکتاپ 95 وات است.

همانگونه که مشخص است پردازنده نوت بوک دارای سرعت کمتر و در عوض مصرف پایین تری است که این امر در نوت‌بوک‌ها که توان مصرفی خود را از باتری تامین می کنند بسیار مثبت ارزیابی می شود.

desktop_vs_laptop

به طور کلی تفاوت های اصلی پردازنده های دسکتاپ و نوت‌بوک‌ را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

مصرف توان:

از آنجاییکه نوت‌بوک‌ها از باتری برای تامین توان مورد نیاز خود استفاده می کنند پردازنده آنها باید به گونه ای طراحی شود که با حفظ راندمان خود از کمترین مصرف انرژی برخوردار باشد. پردازنده دسکتاپ نیازی به در نظر گرفتن این موضوع ندارد.

فرکانس:

فرکانس بالاتر به معنای تولید گرمای بیشتر است. در نوت‌بوک‌ها به دلیل محدودیت در وزن، اندازه و ابعاد نمی توان از سیستم های خنک کننده قوی استفاده کرد و لذا چاره ای جز کاهش فرکانس وجود ندارد، در حالی که در دسکتاپ‌ها محدودیتی در پارامترهای ذکر شده وجود ندارد و طراحان می توانند از فرکانس های به مراتب بالاتر استفاده نمایند.

ولتاژ :

پردازنده های نوت‌بوک‌ها به دلیل مصرف پایین تر انرژی و تولید گرمای کمتر مجبورند که در ولتاژ پایین تری کار کنند در حالی که این محدودیت در پردازنده های دسکتاپ وجود ندارد.

چیپ‌های مجتمع:

به دلیل مصرف پایین‌تر برخی از چیپ‌های نوت‌بوک به صورت مجتمع طراحی می شوند. یعنی در داخل پردازنده علاوه بر CPU، چیپ‌های دیگر مثل گرافیک، کنترولر حافظه، کارت شبکه بی سیم و … هم گنجانده می شوند در حالی که چنین اجباری در دسکتاپ وجود ندارد و اگر هم چنین اتفاقی رخ دهد به دلیل مصرف پایین تر نیست بلکه رسیدن به راندمان بالاتر مد نظر است.

تطابق:

اگر چه ممکن است که دو پردازنده مشابه از نوت‌بوک و دسکتاپ دارای تعداد پین های برابر باشند و حتی بتوان آنها را در سوکت دیگری قرار داد ولی عملکرد این پین ها در آنها متفاوت است و در صورت نصب در سوکت دیگری، کار نخواهد کرد.

منبع: ehow.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. تفاوت فرکانس تنها تفاوت بین پردازنده های لپ تاپ و دسک تاپ در کارایی نیست. اگه مشخصات دقیق پردازنده رو نگاه کنید متوجه میشید که یک پردازنده لپ تاپ از پردازنده دسکتاپ معادل خودش تعداد به مراتب کمتری ترانزیستور داره و در نتیجه کارایی پایین تری هم داره.

  2. سلام دوستان اىا با موباىل مىشه متنى نوشت و کادربندى کرد به مانند برگه امتحانى بعد باچاپگر وىا پرىنتر چاپ کنىم ىا پرىنت بگىرىم

  3. خوب بود . به دوستان پیشنهاد می کنم این پست رو هم مطالعه کنن . نکاتی در مورد پردازنده ها هست که شاید ندونید :
    http://www.elmefarda.com/%d9%be%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b2%d9%86%d8%af%d9%87-%d9%84%d9%be-%d8%aa%d8%a7%d9%be-%d9%88-%d9%83%d8%a7%d9%85%d9%be%d9%8a%d9%88%d8%aa%d8%b1/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *