ارتش آمریکا و هواپیمای هایپرسانیک X-51A در تلاش برای رسیدن به سرعت 6 برابر صوت

ارتش آمریکا و هواپیمای هایپرسانیک X-51A در تلاش برای رسیدن به سرعت 6 برابر صوت
  • 1391/8/6
  • عليرضا شیری
  • 5

ارتش آمریکا مدتی است که به شدت روی هواپیمای هایپرسانیک کار می‌کند و آزمایش انجام می‌دهد. در واقع هواپیمای آزمایشی X-51A Waverider برای رسیدن به سرعت 6 ماخ (معادل 6 برابر سرعت صوت، هر ماخ برابر با سرعت صوت است) یا به عبارت دیگر 3600 مایل بر ساعت یا 1600 متر بر ثانیه طراحی می‌شود.

 

در ماه آگوست هواپیمای X-51A مورد آزمایش قرار گرفت و به دلیل نقص در یکی از فین‌های کنترلی (منظور از فین باله‌های هواپیماست) تست با شکست مواجه شد. هواپیما تنها برای 15 ثانیه پرواز کرد و سپس به سطح دریا برخورد کرد. اولین تست X-51A  نیز در سال 2010 انجام شده است و همه چیز طبق برنامه پیش رفت.

هنوز در مورد پرواز بعدی هواپیمای آزمایشی X-51A تصمیمی اتخاذ نشده اما مدیر پروژه، تابستان و بهار آینده را مدنظر قرار داده است.

تحقیقاتی که در مورد علت سقوط هواپیما در تست اخیر صورت گرفته نشان می‌دهد که ارتعاشات تصادفی فین کنترلی باعث بروز مشکل شده است. البته برای مشخص شدن دقیق مشکل باید تحقیقات بیشتری صورت بگیرد.

در تست انجام شده بالاترین سرعت 4.8 ماخ بود و موتور scramjet که برای افزایش سرعت تا 6 ماخ در نظر گرفته شده بود، فعال نشد. حتی اگر تست بعدی هم با شکست مواجه شود، برنامه‌ی ساخت هواپیمای هایپرسانیک ادامه می‌یابد.

منبع: slashgear

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. خدايا اين ها چرا اين قدر پيشرفته اند ما انقدر عقب افتاده تو هرچيزي جز فروش نفت

    1. تلاش کنیم این جوری نمیشه. مدیریت هم لازمه که … ولی به هر حال همه دست به دست هم دادیم، یکی مدیریت نمیکنه و یکی هم به بهانه های مختلف کار و تلاش نمیکنه.

  2. سرعت صوت ١١٨٨ كيلومتر در ساعت است و ٣٣٠ متر در ثانيه. ٦ مأخ يعنى ١٩٨٠ متر در ثانيه يا ٦* ١١٨٨ كيلومتر در ساعت.

    1. ۳۳۴ متیر بر ثانیه در شرایط استاندارده. من ۳۶۰۰ رو به متر در ثانیه تبدیل کردم چون شرایط تست احتمالا متفاوت بوده.
      ۳۶۰۰ در ۱٫۶۰۹ ضرب بشه و بعد تقسیم بر ۳٫۶ بشه میشه متر بر ثانیه. هر مایل ۱۶۰۹ متر هست و تقسیم بر ۳٫۶ هم برای تبدیل کیلومتر بر ساعت به متر بر ثانیه لازمه

      در واثع اینطور میشه نتیجه گرفت که سرعت صوت در هر حالتی که تست انجام شده، ۲۶۸ متر بر ثانیه بوده.

      رابطه ی دقیق سرعت صوت رو یادم نیست ولی اگر خاطرتون باشه تو فیزیک دبیرستان برای گازهای ایده آل با جذر دما تناسب داشت، با چگالی هم همین طور. مثلا تو آب که چگالی حدود ۸۰۰ برابر هواست، سرعت صوت هم خیلی بیشتره و به ۵۰۰۰ متر بر ثانیه میرسه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *