آموزش کلون کردن هارد

آموزش کلون کردن هارد
  • 1391/8/13
  • مهيار سوري
  • 5

امروز قصد داریم تا چگونگی یک هارد به دو یا چند هارد دیگر را برایتان توضیح دهیم. حتما می پرسید کلون دیگر چیست؟ زمانی که ما یک هارد را تماما در هاردی دیگر شبیه سازی (کپی) کنیم، به این عمل کلون کردن (Clone) می گویند.
همینجوری نگاهش نکنید! این عمل بسیار مهمی است علی الخصوص اگر بخواهید هارد اصلی تان را جایگزین یا آپگرید کنید. حتما الان می گویید خوب دیگر این کار های سخت چی هست؟ همه این کار ها را با پشتیبان (بکاپ) هم می توان انجام داد. اما یک لحظه صبر کنید، این عمل و بکاپ اصلا به یکدیگر ربطی ندارند؛ وقتی از هارد درایوتان یک کلون می گیرید، از همه چیز (سیستم عامل، برنامه ها، تصاویر و …) تان یک پشتیبان واقعی با عمر بالا دارید. پس تفاوتش را به خوبی متوجه شدید.

حال چرا کلون بگیریم؟

گاهی اوقات پیش می آید که حافظه (هارد) کنونی تان دچار مشکل می شود و هر گاه امکان سوختش به وجود می آید، گاهی می خواهید یک هارد جدید بر روی رایانه تان نصب کنید یا گاهی هم می خواهید اطمینان حاصل کنید از همه چیزتان (علی الخصوص مسائل کاریتان) پشتیبان دارید و خیالتان راحت شود.

پس اگر جزء موارد بالا هستید یا حداقل می خواهید کمی اطلاعات کسب کنید با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

اینجا در گویا آی تی چند ابزار آسان و رایگان در اختیارتان می گزاریم. ابزار های چون Clonezilla یک ابزار پیشرفته در زمنیه کلون کردن – لینوکس بیس -،  Redo Backup and Recovery که قابلیت پشتیبانی از همه اطلاعات موجود در هارد و انتقال آن ها به فایل دیگر را داراست. و اما ابزاری دیگر که Parted Magic نام دارد و واقعا از دو مورد بالا خیلی بهتر است، چرا که ابزار دقیق و کاملی در اختیارتان می گزارد.

کلون کردن یک هارد با درایو های پارتیشن بندی شده، خیلی سخت نیست اما قابل درک هم نیست. اگر شما خودتان را زیاد در کامپیوتر وارد و دسته بالا نمی گیرید، پیشنهاد می کنیم این کار را به کس دیگری (مانند دوست وارد یا فرد با تجربه ای) واگذار کنید.

اگر دوست دارید به اصطلاح خودمانی، خاکی شوید و زیر و بم کار را در بیاورید، مطمئن باشید در انجام این کار موفق می شوید. پس بیایید به صورت گام به گام به انجام این کار برسیم.
گام اول: درایو ها را آماده کنید
برای انجام کلون کردن نیاز دارید، تا دو هارد (مبدا و مقصد) را به رایانه متصل کرده باشید. (هارد دوم را به دومین جای هارد در مادر بورد وصل کنید)، اگر این جا را در رایانه تان ندارید، باید این پروسه را در رایانه ای دیگر انجام دهید یا با استفاده از مبدل های یو اس بی که به آسانی در پاساژ پایتخت و علاءالدین (در تهران)، آنلاین یا … یافت می شوند، کار را ادامه دهید.
پس از اینکه دو کارت حافظه به رایانه وصل شدند و کاملا تست شدند، کار به قسمت نرم افزار می رسد.


گام دوم: پارتد مجیک را نصب و بوت کنید

قبل از تهیه یک کپی قابل بوت از پارتد مجیک (برنامه ای که به آن اشاره کردیم)، این برنامه را دانلود کرده و آخرین فایل .ISO (به روز ترین) را دانلود کنید (در صورتی که ویندوز اکس پی یا پائین تر دارید این فایل را دانلود کنید). همان طور که می دانید فایل های ایزو فایل هایی مجازی اند که به راحتی در قالب دیسک هایی در مک، ویندوز، لینوکس و … قابل اجرا و رایت اند.

( به راحتی روی فایل دابل کلیک کرده یا راست کلیک کنید و Burn را بزنید و حال قابل رایت می شود. )

اگر سی دی رایتر ندارید یا می خواهید از سی دی (دی وی دی) در این کار استفاده نکنید، مشکلی نیست می توانید از یک دستگاه یو اس بی (فلش) استفاده کنید.

با استفاده از uNetBootin، می توانید فلش تان را برای این کار قابل بوت کنید.
حال پس از انجام هر یک از موارد بال (به دلخواه) رایانه خود را ریستارت کرده و آن را از سی دی یا فلش بوت کنید. توجه کنید مدت زمان انجام این کار به قدرت رایانه تان بستگی دارد و در همه دستگاه ها یکسان نیست.

پس از اینکه بوت انجام شد، با یک دسکتاپ ناآشنا بر خورد می کنید که شاید در نگاه اول کمی گیج شوید.

تعدادی برگ اطلاعات در خود برنامه برای خواندن وجود دارد که اگر انگلیسی تان خوب باشد می توانید از آن ها کمک بگیرید.
اما نترسید، کار با آن آسان است. از ویرایشگر پارتیشن ها استفاده کنید تا تغییراتی که مد نظر تان بود اعمال شوند. یا به گام بعد بروید.

گام سوم: کلون را به اتمام برسانید
بسیار خوب، الان وقت اتمام کار رسید. بر روی “Disk Cloning” دابل کلیک کرده و منتظر باشید تا با یک ویرایشگر کد رو به رو شوید.
حتما الان کمی ترسیده اید و به “یا ابلفضل” رسیده اید! نه، لازم نیست برنامه نویس شوید. اگر نکات زیر را با دقت بخوانید جای هیچ نگرانی نیست.
از کلید های راهبر، برای تغییر مکان، از اسپیس برای انتخاب کلمات و از اینتر برای تائید انتخاب ها استفاده کنید.
در رابطه با اولین انتخاب، کلون کردن به یک فایل ایمیج (.img) ایده بدی به نظر نمی رسد؛ و بهتر است این کلون در هارد دیگر اتفاق بیافتد.
یک نکته: اگر کاربر ویندوز هستید و درایو هایتان C – D -E و … هستند به این صورت نمایش داده می شوند: SDA1 – SDA 2 – SDA3 و … .
و اگر اسمی هستند، همان طور با همان نام نمایش داده می شوند.

در واقع SDA به معنای Storage Device (دستگاه دخیره سازی (حافظه) ) و حرف بعدی اش به دستگاه تان گفته می شود که دستگاه اول است یا دوم.

اما مراقب باشید که کدام درایو را می خواهید مورد انجام قرار دهید و کدام یک را پاک کنید، خطا در این قسمت می تواند خسارات جبران نا پذیری داشته باشد.
اگر هم کمی گیج شدید به این لینک مراجعه کرده و یا در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید.

در آخر هم این را به یاد داشته باشید، اگر هاردتان از حجم بزرگ به حجم کوچک است، حتما قبل از انجام این عمل پارتیشن های لازمه را شرینک (فشرده) کنید.

نتیجه گیری
این آموزشی بود که بدون شک به درد همه کس می خورَد. اکنون شما می دانید چطور یک هارد را پشتیبان کامل بگیرید.
آیا دستگاه یا نرم افزار خوبی در این ضمینه سراغ دارید که واقعا مفید باشد؟ آن را با ما در میان بگزارید تا دیگران هم بخوانند.
موفق باشید
منبع: MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    دست شما درد نکنه. خیلی مفید بود.
    فقط لطفا توی ترجمه و جمع آوری مطالب دقت بیشتری بفرمایید.
    کلون زیلا فقط یکی از ده ها نرم افزار موجود در بسته پارتد مجیک است.
    یه جا گفته بودید:
    ” اینجا در گویا آی تی چند ابزار آسان و رایگان در اختیارتان می گزاریم. ابزار های چون Clonezilla یک ابزار پیشرفته در زمنیه کلون کردن – لینوکس بیس -، Redo Backup and Recovery که قابلیت پشتیبانی از همه اطلاعات موجود در هارد و انتقال آن ها به فایل دیگر را داراست. و اما ابزاری دیگر که Parted Magic نام دارد و واقعا از دو مورد بالا خیلی بهتر است، چرا که ابزار دقیق و کاملی در اختیارتان می گزارد.”
    درصورتی که در ادامه هم از Clonezilla استفاده کردید و عکس آخر هم از همین نرم افزاره و لینکی هم که دادید به وب سایت کلون زیلاست:
    ” اگر هم کمی گیج شدید به این لینک مراجعه کرده و یا در قسمت نظرات سوالات خود را مطرح کنید. “

  2. سلام
    آموزش بک آپ گیری و باز گردانی بک آپ با دو نرم افزار
    1-NovaBACKUP 2-DT Utilities PC Backup
    را درسایت قرار میدادید بسیارعالی میشد چون خیلی ها هم فایل پی دی اف اون را که اسم سایت تون را هم درآن هست را درسایتهای مختلف قرارمیدادند وبازدید کننده سایتتون زیاد می شد میتونید از یک مترجم هم کمک بگیرید وبه این طریق آمار بازدید را بالا ببرید.
    با تشکرفراوان از شما

  3. شما زمانی که یک ویندوز می خواهید عوض کنید بهتر است طبق روال معمول از فایلهایتان بک آپ بگیرید و این کاری که شما گفتیداصلا مفید نیست چون از خود سیستم عامل هم یک image می گیرد و در واقع همان سیستم عامل شما را مجددا برایتان راه اندزی می کند ، اما سیستم عاملی که مدت زیادی است که تعویض نشده ( حدود شش ماه ) و تقریبا خیلی کثیف شده است این عمل به هیچ عنوان به درد نمی خورد چرا لقمه را دور سرت می چرخونی ؟ تازه یک بدی دیگری که دارد شما وقتی که این کار رو کردید فقط و فقط باید با همان نسخه سیستم عاملی را که ازش ایمیج گرفتی دوباره استفاده کنی !!! ، خوب این چه کاریه ؟ فرض کنیم که بخواهیم از ویندوز 7 به 8 یا 8.1 مهاجرت بکنیم بااین کار غیر ممکن است پس باید با همان روش ساده ، ابتدا تمام اطلاعات خودتان را از روی هارد سیستم به یک هارد اکسترنال کپی کنید ، سپس سیستم را کاملا format کنید و بعد یک سیستم عامل مناسب ویندوز یا لینوکس با توجه به سلیقه خودتان نصب کنید

    1. دوست عزیز پیمان جان
      من با این برنامه خیلی کار می کنم و بدجور کارم رو راه میندازه دو تا نمونه رو مثال میزنم :
      الان توی شرکت یه کارخونه سفارش ۷ تا سیستم جدید رو داده با ویندوز ۷ ، برنامه حسابداری و اتوکد و تری دی مکس و … ، خودت فکر کن من دهنم سرویس میشه بخوام بشینم رو یکی یکی سیستم ها اینا رو نصب کنم ، اما بجاش میام یه سیستم رو تموم می کنم ، بعد اون هاردای دیگه رو از این کلون میگیریم در کمتر از چند دقیقه ! بعد هم میزارم رو سیستم ها که برن ، بجای ۶-۷ ساعت الاف شدن کلا یه ساعت وقت میزارم .
      مورد دوم الان یه شرکت هست چند سال پیش یه سرور راه اندازی کردن با هارد ۲۵۰ گیک ، برنامه مهم حسابداری ، مدیریت خدمات ، ضبط مکالمات و سیستم عامل ۲۰۰۳ روش نصبه ، برخی نرم افزارهاش به حدی تنظیمات داره که بحثش هم آدم میترسه بدتر اینکه خود برنامه نویس و … در دسترس نیستند ، خوب حالا فضا کم دارن ، چه خاکی بر سر کنم وقتی نمیشه ویندوز رو عوض کرد و … ، میام یه هارد ۲ ترا برمیدارم و کل اون هارد ۲۵۰ رو با این کلون می کنم ! و هارد رو بعدا تعویض می کنم
      این فقط دو مورد از کاربردهای کلون بود که من خیلی ازش استفاده می کنم .

      شاد باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *