چطور گزارش خرابی وب سایت خود را از طریق SMS یا ایمیل دریافت کنید

چطور گزارش خرابی وب سایت خود را از طریق SMS یا ایمیل دریافت کنید
  • 1391/8/13
  • عليرضا شیری
  • 1

بسیاری از سرویس‌های مانیتورینگ مدت زمان آپ‌تایم (فعال بودن) وب‌سایت یک قابلیت خوب برای ارسال خودکار SMS در مواقع خرابی وب‌سایت دارند. اما بیشتر سرویس‌ها رایگان نیستند. یک راه حل هوشمندانه با استفاده از قابلیت ارسال SMS توسط Google (به طور دقیق در Google Calendar یا تقویم گوگل) و همچنین Google Docs (سرویس آنلاین اسناد گوگل مشابه آفیس) وجود دارد که همین کار را برای ما انجام می‌دهد و می‌‌خواهیم با آن آشنا شویم.

منطق کار این است که یک اسکریپت برای چک کردن یک یا چند سایت تهیه می‌کنیم، این اسکریپت هر 5 دقیقه یک بار با وب سایت‌‌های مورد نظر ارتباط برقرار کرده و اگر ارتباط با مشکلی مواجه شود، یک هشدار از طریق ایمیل و پیامک برای شما ارسال می‌گردد. بنابراین به سرعت از خرابی وب‌سایت مطلع شده و مشکل را برطرف می‌کنید.

البته برخی اراءه دهندگان خدمات گوشی همراه، برای دریافت SMS هم هزینه‌‌ای دریافت می‌کنند و شاید این روش کاملاً رایگان هم نباشد! اما اپراتورهایی هم هستند که هزینه‌ای نمی‌گیرند.

شماره تلفن خود را در Google Calendar تنظیم کنید

اولین مرحله این است که می‌بایست صفحه‌ی Google Calendar خود را باز کرده و در گوشه‌ی سمت راست و بالای صفحه روی علامت چرخدنده کلیک کنید. Settings را انتخاب نموده و روی تب Mobile Setup کلیک نمایید.

کشور خود را انتخاب کنید و شماره تلفن خود را وارد کنید. اگر اپراتوری که از آن سرویس می‌گیرید، پشتیبانی شده باشد نیازی به انتخاب نام آن در کادر Carrier ندارید. در این لینک لیست تمام اپراتورهای پشتیبانی شده وجود دارد که ایران در آن دیده نمی‌شود! به هر حال روش کار را ادامه می‌دهیم، حتی بدون شماره تماس هم می‌توان از طریق ایمیل متوجه خرابی وب سایت شد که باز هم مفید است.

وقتی شماره تلفن خود را وارد کردید، روی دکمه‌ی ارسال کد تأیید یا Send Verification Code کلیک کنید. گوگل کدی برای شما ارسال می‌کند، کد دریافت شده را وارد کنید تا تنظیم شماره تلفن در تقویم گوگل تمام شود.

در تقویم گوگل می‌توانید طبق برنامه‌ریزی کارهایتان، یادآوری‌هایی ایجاد کنید و از قابلیت ارسال پیامک در تاریخ‌های موردنظر استفاده کنید.

تنظیم مانیتور کردن وب سایت

حالا باید اسکریپت مانیتورینگ وب سایت را ایجاد کنیم. ابتدا از این لینک برای ایجاد یک نسخه‌ی کپی صفحه گسترده (اکسل) در حساب کاربری Google Docs خودتان، استفاده کنید. اگر دوست دارید که سورس این کد را ببینید به اینجا سری بزنید.

در قدم بعدی روی گزینه‌ی Website Monitor در نوار ابزار Google Docs کلیک کنید و گزینه‌ی Initialize را انتخاب نمائید تا کار شروع شود. پیامی نمایش داده می‌شود که در مورد دسترسی‌های لازمه برای اسکریپت است، به عبارت دیگر اجازه‌ی نوشتن در تقویم، ارسال ایمیل و غیره، باید با اجازه‌ی شما صورت بگیرد.

آدرس ایمیل خود را در کادر Email Address وارد نمائید و در کادر Website URLs هم آدرس وب‌سایت‌های موردنظر را وارد کنید. بین هر لینک یک کاما بگذارید تا آدرس سایت‌ها جدا شده و بتوان چندین آدرس را یکجا وارد کرد.

اگر فقط ارسال ایمیل برایتان کافی است، در کادر ارسال SMS حالت No را انتخاب نمائید.

بعد از انجام تنظیمات، مجدداً Website Menu را باز کنید و گزینه‌ی Start Monitoring را انتخاب نمائید.

اسکریپ اجرا می‌شود و حتی اگر صفحه‌ی اکسل مربوطه را ببندید هم به کار خود ادامه می‌دهد، هر 5 دقیقه یک بار وب‌سایت‌های موردنظر را چک می‌کند و در صورت بروز مشکل شما را خبر می‌کند. در واقع یک واقعه در تقویم ایجاد می‌کند و یادآوری آن را تنظیم می‌نماید و سپس از طریق ایمیل و SMS به شما یادآوری می‌کند.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *