تغییر منوی بوت ویندوز 8 به بوت لودر استاندارد ویندوز 7

تغییر منوی بوت ویندوز 8 به بوت لودر استاندارد ویندوز 7
  • 1391/8/17
  • علیرضا
  • 28

اگر دقت کنید پس از عرضه ویندوز 8 توسط شرکت مایکروسافت در تاریخ 26 اکتبر سال جاری ، اکثر مطالب دنیای فناوری تحت سیطره ی این سیستم عامل است . گویا آی تی هم سعی می کند تا شما خوانندگان گرامی را با این سیستم عامل آشنا کند . در این مطلب قصد داریم تا یکی از بنیادترین بخش های ویندوز 8 را تغییر دهیم . با گویا آی تی همراه باشید ………

اگر قبلا چند سیستم عامل روی کامپیوتر خود نصب می کردید ( مثلا چند ویندوز مختلف یا ویندوز با لینوکس یا مک ) با یک منوی بوت سیاه و سفید مواجه می شدید که به جز کیبرد با هیچ چیز دیگری مثل موس یا صفحات لمسی سازگار نبود . البته فکر نکنید این فقط یک مشکل مربوط به بوت لودر ویندوز است . در صورتی که لینوکس نیز نصب کرده باشید و بوت لودرهای دیگری مثل GRUB مسئول بارگذاری سیستم عامل مورد نظر شما باشند ، باز هم تنها از طریق کیبرد می توانید سیستم عامل مورد نظرتان را انتخاب کنید .

اما منوی بوت ویندوز 8 به شکل دیگری طراحی شده است . پس از نصب ویندوز 8 با یک منوی بوت ساده ولی زیبای آبی رنگ مواجه خواهید شد که به شما امکان انتخاب سیستم عامل مورد نظرتان را خواهد داد . این منوی بوت با تمامی روش های انتخاب سیستم عامل مثل کیبرد ، موس و لمس کردن کار می کند . منوی بوت ویندوز 8 همچنین قابلیت دیگری نظیر ریست سیستم ، رفرش ، تعمیر و دسترسی به خط فرمان را در اختیار شما قرار می دهد .

با همه ی قابلیت های جدیدی که این منوی بوت به همراه خود دارد ، ممکن است که برای برخی کاربران ناخوشایند باشد . به عنوان مثال اگر توجه کرده باشید ، قبل از نمایش منوی بوت اصلی که در آن می توان به انتخاب سیستم عامل مورد نظر پرداخت ، یک لودینگ نمایش داده می شود که برای کابران کم طاقت کمی اعصاب خورد کن خواهد بود 🙂 .

همچنین اگر پس از نمایش منوی بوت اصلی هیچ کاری انجام ندهید ( حتی دست به موس نزنید ) ، بدون انتخاب هیچ یک از سیستم عامل های موجود در لیست ، وارد ویندوز 8 خواهید شد .

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که مایل به بازگشت به منوی بوت قدیمی ویندوز 7 هستند ، بهتر است این مطلب را تا پایان بخوانید . قصد داریم با استفاده از نرم افزاری کوچک و کم حجم ، به راحتی این جایگزینی را انجام دهیم .

ما می خواهیم از نرم افزاری به نام  NanWick Switch Boot برای انجام این کار استفاده کنیم . ابتدا این برنامه را از پایان همین مطلب دانلود کرده و اجرا کنید . محیط برنامه بسیار ساده است .

تنها کافیست که در صفحه اصلی برنامه روی گزینه Standard / Legacy کلیک کنید تا دوباره به منوی بوت قدیمی را مشاهده کنید . البته اگر از انجام این کار خود پشیمان شدید ، می توانید به با کلیک روی گزینه Metro ، دوباره منوی بوت ویندوز 8 را در حالت پیشفرض قرار دهید . به محض اینکه روی یکی از این دو گزینه کلیک کنید ، تغییرات مورد نظر اعمال خواهد شد .

علاوه بر راحتی کار با این برنامه ، مزیت دیگر این است که فایل ایمیج مربوط به بوت سیستم عامل نیز دست نخورده باقی خواهد ماند و کل آن فایل جایگزین نخواهد شد . البته لازم به ذکر است که این برنامه تنها در ویندوز 8 قابل استفاده است . بنابراین اگر خواستید دوباره منوی بوت سیستم را تغییر دهید ، دوباره باید به ویندوز 8 بازگشته و این برنامه را اجرا کنید .


اما کاربران حرفه ای تر می توانند از طریق خط فرمان و استفاده از دستور bcedit نیز این کار را انجام دهند . ابتدا به آدرس زیر بروید :

C:WindowsSystem32

سپس فایل cmd.exe را پیدا کرده و روی آن راست کلیک کرده و گزینه Run as administrator را انتخاب کنید .

حالا در خط فرمان یکی از دستورات زیر را تایپ کرده و کلید اینتر را بزنید .

برای مشاهده منوی بوت قدیمی دستور زیر را اجرا کنید :

bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy

برای مشاهده منوی بوت مترو ( جدید ) دستور زیر را اجرا کنید :

bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard

دانلود NanWick Switch Boot با حجم 148 کیلوبایت ( از گویا آی تی )

منابع : 1 – 2

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 28 دیدگاه
  1. خوب بود ممنونم البته این برنامه رو قبلا یه جا دیده بودم.
    یه سوال اگه فقط یه سیستم عامل داشته باشی (یعنی فقط وین8) باز هم این منوی بوت جدید ظاهر میشه آخه من هنوز به وین8 آپدیت نکردم اینه که نمیدونم.
    تو وین7که اینطوری نبود یعنی اگه یه سیستم عامل داشتی این منوی بوت رو اصلا نشون نمیداد

    1. سلام دوست عزیز .
      اگه یه سیستم عامل داشته باشی یعنی فقط همون ویندوز 8 ، خیر . در حالت عادی منوی بوت نباید نمایش داده بشه . چون اصلا سیستم عامل دیگه ای روی کامپیوتر نصب نیست که نیازی به نمایش منوی بوت داشته باشه . الا اینکه در مواقع ضروری نمایش داده بشه .

  2. دوست عزیز این موارد ضروری که گفتید همون مواقعی هستش که ویندوز مشکل پیدا کرده وبوت نمیشه؟
    در ضمن ممنونم که سریع جواب دادی

    1. خواهش میکنم .
      بله ، تقریبا درسته . برخی مواقع منوی بوت ویندوز 8 گزینه هایی به منظور تعمیر ویندوز ، دسترسی به خط فرمان و موارد دیگه نمایش میده .

  3. آقا خیلی راهنمایی مفیدی بود،این منوی بوت وین 8 با این که امکانات خوبی داره ولی واقعا رو اعصابه مخصوصا وقتی که بخوای یه سیستم عامل غیر از وین 8 رو انتخاب کنی رایانه دوباره ریستارت میشه…
    ممنون

  4. سلام آقا علیرضا
    مثل همیشه عالی بود٬واقعا ممنون
    یه سوال دارم که البته ربطی به این مقاله نداره ممنون میشم جواب بدی
    من Windows 8 build 9200 رو گرفتم میخواستم بدونم این همون نسخه نهایی و Enterprise هستش یا فرق دارن؟ و اینکه چطور میتونم از سایت مایکروسافت به طور مستقیم دانلودش کنم؟من هر چی گشتم لینک دانلودش تو سایت نبود و فقط توضیحاتش بود!اگه امکان داره لینک دانلودش رو بهم بدین ممنون میشم.

    1. سلام مهدی جان .
      به صوالتون پاسخ دادم . میبخشید اگه کمی دیر شد .
      موفق باشی ….

    2. ” همچنین اگر پس از نمایش منوی بوت اصلی هیچ کاری انجام ندهید ( حتی دست به موس نزنید ) ، بدون انتخاب هیچ یک از سیستم عامل های موجود در لیست ، کامپیوتر پس از اتمام شمارش معکوس ریست خواهد شد .”

      اشتباه نگو……
      اگر پس از نمایش منوی بوت اصلی هیچ کاری انجام ندهید سیستم عامل پیش فرض که همان ویندوز 8 است نمایش داده میشود و هرگز ریست نخواهد شد ضمنا نرم افزار رایگان EasyBSD هم در زمینه ویرایش بوت سیستم عامل توصیه میشه .

      در آخر هم منوی بوت جدید بارها شرف داره به بوت قدیمی
      از طرف یکی از کاربران قدیمی نارنجی

    3. سلام سعید جان .
      درست میفرمایید . اشتباه از بنده بود . تصحیح شد .
      با تشکر از شما ….

  5. بنده دوتا سیستم عامل دارم یکی 32بیت در رایو D ودیگری 64بیت در درایو Cمنتها آخرین سیستم عامل 64بیتی که وین 8 است در درایو c نصب کردم حالا مشکل اینجاست اگر سیستم رست کنم منوی بوت ظاهر میشه واختیار انتخاب یکی ازدو سیستم را به من میده اما موقع خاموش کردن سیستم با هر ویندوزی که خاموش گردد در موقع روشن نمودن مستقیما وارد همان ویندوز می شود و از ظاهرشدن منوی بوت خبری نیست در ضمن هردوسیستم عامل وین8 می باشند

    1. سلام .
      بنده هم دقیقا همین مسئله رو دارم . اما تفاوتش اینه که مال من یکی ویندوز هفت و دیگری ویندوز هشته . البته چون برام زیاد مهم نیست سعی نکردم که درستش کنم . ولی فکر کنم مشکل از بوت لودر ویندوز ۸ باشه . چون قبلا که ویندوز ۷ و ایکس پی رو نصب کرده بودم ، هر بار که با یکی از ویندوزها سیستم رو خاموش میکردم ، موقع روشن کردن سیستم دوباره منوی بوت سیستم عامل ظاهر میشد .
      شما این مطلب رو بخونید و بوت لودر سیستم رو به بوت لودر ویندوز ۷ تغییر بدید . به احتمال زیاد مشکلتون حل میشه . البته این رو هم بگم که خودم تا حالا تست نکردم .

  6. سلام
    امیدوارم حالتون خوب باشه.
    یک سوال داشتم خدمتتون.
    لپ تاپ من بعد از اینکه میخواستم یک سی دی بازی رو نصب کنم دچار مشکل شد و از اون به بعد موقع بالا اوردن ویندوز دو گزینه پیشنهاد میکنه
    1. Windows 7
    2. Ready for driverplus
    که وقتی روی گزینه دو کلیک میکنم میگه سیستم شما به دلیل نصب نرم افزار بد دچار مشکل هست و نیاز به recovery داره و از این حرفا.
    مشکل اینکه با وجود نصب مجدد ویندوز 7 و حتی بعد از اون ویندوز 8 باز هم همین مشکل وجود داره اما وقتی گزینه اول رو انتخاب میکنم بدون هیچ مشکلی ویندوز رو بالا میاره.

    یک مشکل دیگه این هست که صفحه ی مانیتور لپ تاپ از وسط دو قسمتی شده و یک طرف وضوح و رزولیشن بهتری از طرف مقابل داره. شما میدونید علت چی هست؟

    1. سلام .
      متاسفانه نمیدونم مشکل از کجاست .

  7. سیف مود در ویندوز ۸ چندین روش هس ولی همش از داخل ویندوز باید اعمال بشه
    از خارج ویندوز اف۸ + شیفت میگن هس ولی هر کاری میکنم نمیشه – روش دیگری هس

  8. سلا دوست عزیز
    ممنون از پیگیری و سرعت پاسخگوئیتون.مشکلی که واسه من بوجود اومده از این قراره که چندین ویندوز در سیستم دارم از ایکس پی سون و ایت . توسط EasyBSD بوت مشکلی نداره و وقتی با ایت کار کیکنم منوی بوت ایت بالا میاد ودرست کار میکنه ولی نمیدونم چرا بعداز چند بار خاموش روشن کردن سیستم.صفحه بوت بر میگرده به صورت قدیمی و از صفحه بوت ویندوز 8 خبری نیست. البه وقتی شات دون میکنم بوت 8 میاد ولی ریاستارت با بوت قدیمی بالا میاد.در صورتی که قبلا اینطوری نبود وبوت ایت در ری استارت و شات دون بالا میومد چندین بار هم ویندوز 8 رو پاک کردم ودوباره نصب کردم ولی در همهشون چند باری بوت 8 درسته ولی پس از چند بار بوت قدیمی میشه و فقط در شات دون بوت ایت میاد.روش cmd و نرم افزار شما روهم اجرا کردم ولی تاسیری نداره .لطفا اگه اطلاعاتی دارید راهنمائی کنید.ممنون.

    1. سلام محمد عزیز .
      متاسفانه اطلاع خاصی در این مورد ندارم .
      موفق باشی ….

  9. سلام خسته نباشید
    میشه یاد بدید چطور منوی استارت ویندوز۸ رو مثل منوی استارت ویندوز۷ کنم؟
    خیلی اذیت میکنه
    خیلی ممنون میشم اگه بهم یاد بدید

  10. من اول وین 8 داشتم بعد روش وین7 ریختم.که منوی بوت کامپیوترم الان وین7هست.حالا میخوام از منوی بوت وین 8 استفاده کنم.باید چیکار کنم؟

  11. سلام من می خواستم که ویندوز 7 به جای 8 نصب کنم ولی هر کاری که کردم نشد
    میشه کمکم کنید با تشکر از همه

  12. سلام
    من ویندوز 8.1 توی c نصب کردم و بعدش ویندوز 7 توی D نصب کردم
    حالا مشکل اینه که بوت لودر از همون اول کلاسیک بوده و با تمام آموزشا نتونستم بوت لودر زیبا و جدید وبندوز 8 رو به کار بندازم
    با این برنامه کم حجم هم امتحان کردم که میگه درست شد ولی نمیشه و بازم کلاسیکه .و با CMD هم دستوریو که شما گفتین میزنم میگه دسترسی ندارید
    چه کنم؟؟؟

  13. با سلام
    من میخوام ویندوز ۷ نصب کنم ولی قسمت بوتش رو بلد نیستم چون تا حالا ویندوز نصب نکردم…میشه لطفا راهنمایی کنید ؟؟؟؟ممنون میشم اگه زود جواب بدین

    1. منظورتون این هست که میخواید بوت کنید و از روی سی دی نصب کنید؟

      خب این کار آسونی هست. ابتدای لود شدن سیستم ، دکمه های F6 یا F8 رو اگه فشار بدید، منوی بوت میاد. روی بعضی از سیستم ها باید F12 رو بزنید. پیشنهاد می کنم همون اول موقع لود شدن سیستم، نوشته های روی صفحه رو بخونید. احتمالا باید نوشته باشه که کدوم دکمه رو واسه لود باید بزنید. اگه ننوشته بود، یکی از این سه دکمه رو امتحان کنید. مطمئنا منوی بوت ظاهر خواهد شد 🙂

    2. خب وقتی صفحه بوت باز شد چه گزینه هایی رو باید بزنم ک وارد پنجره نصب بشم؟؟؟

    3. اگر توسط سی دی میخواید بوت کنید، Boot from CD Rom رو انتخاب کنید و بعد هم دیگه سایر مراحل مثل فرمت کردن درایو و بعد هم نصب ویندوز 🙂

    4. مرسی از کمکتون …من با سی دی میخوام بوت بشم…وقتی وارد پنجره ی بوت شدم یه سری گزینه هارو باید دیسیبل و اینیبل کنم و اونارو ذخیره کنم مشکلم اینه که نمی دونم اون گزینه ها دقیقا چی هستن؟؟؟شما خب نصب کردین ویندوز باید بگین اون گزینه ها چی هستن…من تا حالا نصب نکردم و نمی دونم!!!اشکم داره درمیاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *