نگاهی به مرورگر اپرا 12.10

نگاهی به مرورگر اپرا 12.10
  • 1391/8/23
  • علیرضا
  • 4

نسخه 12.10 مرورگر محبوب اپرا نیز پس از پشت سر گذاشتن تست هایی که در قالب نسخه های بتا و کاندیدای انتشار داشت ، در روز 6نوامبر سال جاری منتشر شد . در ادامه روند بهبودهایی که در هر نسخه شاهد بودیم ، این نسخه از اپرا نیز بهبودهایی داشته است که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد .


یکپارچه سازی بیشتر با سیستم عامل ها

به صورت کلی هر برنامه ای که بخواهد موفق باشد ، باید خود را هر چه بیشتر و بیشتر با سیستم عامل های پیشرو دنیای کامپیوترها پکپارچه کند . در غیر این صورت شکست خواهد خورد . مرورگر اپرا هم از این قضیه مستثنا نیست و همیشه سعی در یکپارچه سازی بیشتر خود با سیستم عامل ها دارد . به عنوان مثال کاربران ویندوز 7 و 8 می توانند از قابلیت هایی نظیر Pinch to Zoom و Inertial scrolling استفاده کنند . این دو قابلیت به ترتیب برای زوم راحت تر با استفاده از دو انگشت و نرم تر شدن اسکرول کردن صفحات به کار می روند . مسلما پشتیبانی از قابلیت های لمسی نیز که اولین بار در این نسخه از مرورگر اپرا پیاده سازی شده است باعث خواهد شد تا این مرورگر در بین کاربران تبلت های ویندوز هشتی محبوبیت بیشتر پیدا کند . همچنین لازم به ذکر است که علاوه بر ویندوز 8 ، قابلیت های لمسی در ویندوز 7 نیز پشتیبانی می شوند .

قابلیت اشتراک گذاری صفحات وب به صورت درونی از دیگر اقدامات شرکت اپرا در راستای یکپارچه سازی بیشتر این مرورگر و سیستم عامل مک می باشد . تنها با یک کلیک بر روی دکمه اشتراک گزاری صفحات وب در آدرس بار می توانید به راحتی این کار را انجام دهید . مشاهده پیام های اپرا در Notification Center نیز از قابلیت های جدید این نسخه می باشد . اما یکی دیگر از قابلیت هایی که برای کاربران مک ملموس تر خواهد بود ، پشتیبانی از صفحه نمایش رتینا در این نسخه می باشد .


افزایش سرعت در نسخه 12.10

یکی از مهمترین معیارهایی که هم شرکت های سازنده و هم طرافداران یک مرورگر روی آن مانور زیادی می هند ، سرعت مرورگر یا در واقع سرعت باز کردن صفحات وب توسط آن مرورگر است . البته به نظر بنده سرعت باز کردن صفحات وب در حالی که از اتصال پر سرعت اینترنت استفاده کنید ، تفاوت چندانی ندارد . این مورد برای اتصالات کم سرعت ملموس تر خواهد بود . اما باز هم سرعت باز کردن صفحات وب یکی از مهمترین معیارهاست که اکثر کاربران برای انتخاب مرورگر خود به آن توجه می کنند .

در نسخه 12.10 مرورگر اپرا ، سرعت بارگزاری سایت هایی مثل جی میل ، توییتر ، وردپرس و … که از پروتکل اسپیدی ( SPDY ) استفاده می کنند افزایش یافته است . قبلا هم در مورد پروتکل اسپیدی در گویا آی تی توضیحاتی را ارائه داده بودیم . اما باز هم به صورت مختصر توضیح خواهیم داد .

پروتکل اسپیدی یک پروتکل آزمایشی می باشد که توسط شرکت گوگل برای انتقال اطلاعات در بستر شبکه توسعه داده شده است . اسپیدی در واقع شبیه پروتکل HTTP می باشد که اهداف خاصی دارد . یکی از این اهداف کاهش زمان بارگزاری محتوای وب میباشد که از طریق روش هایی مانند فشرده سازی اطلاعات در این پروتکل قابل دستیابی است . البته گوگل قصد امن تر کردن ارتباطات اینترنتی از طریق این پروتکل را نیز دارد .

اما به غیر سایت هایی که از پروتکل اسپیدی استفاده می کنند ، سایت های دیگر نیز به روشی هوشمندانه تر که در نسخه 12.10 توسط اپرا به کار گرفته شده است با سرعت بیشتری بارگزاری خواهند شد .

این قابلیت Link Prefetching نام دارد . روش کار ساده است . هنگامی که شما نشانگر موس خود را روی یکی از لینک های موجود در صفحه می برید ، اپرا در پشت صحنه عملیات بارگزاری صفحه مقصد را شروع می کند . با انجام این کار به نظر می رسد که بارگزاری صفحه مذکور سریع تر انجام شده است .

البته نباید فراموش کنیم که این قابلیت اولین بار توسط مرورگر گوگل کروم به کار گرفته شد . اما کمی روش کار در گوگل کروم متفاوت است . در گوگل کروم هنگامی که شما آدرسی را تایپ می کنید ، صفحات موجود در لیست پیشنهادات در پس زمینه بارگزاری می شوند و همین کار باعث نمایش سریع تر صفحه مورد نظر خواهد شد .


بهبودهای موتور افزونه های اپرا 12.10

مدتی قبل شرکت اپرا اعلام کرده بود که قصد دارد تا موتور افزونه های مرورگر خود را ارتقا دهد و این کار را موکول به ارائه نسخه 12.10 کرده بود . حالا این شرکت به وعده خود عمل کرده است و موتور افزونه های خود را بهبود بخشیده است . در واقع در این نسخه موتور افزونه های اپرا به برنامه نویسان این امکان را خواهد داد تا با استفاده از APIهای جدید ، به توسعه افزونه های قدرتمندتری بپردازند . چهار API جدید به این نسخه اضافه شده اند که شامل موارد زیر می شوند :

URL Filtering API

Context Menu API

Screenshot API

Resource loader API

با توجه به اینکه موتور افزونه ها به تازگی و در همین نسخه ارتقا یافته ، ممکن است مدت زمانی طول بکشد تا شاهد افزونه ها بهتری در مرورگر اپرا باشیم .


پشتیبانی از استانداردها و فناوری های وب

* ICC Profile : پشتیبانی از کنسرسیوم بین المللی رنگ یا همان International Color Consortium که به اختصاص ICC نامیده می شود باعث خواهد شد تا تصاویر موجود در صفحات وب با دقت بیشتری نمایش داده شوند .


* بهبودهای HTML 5 : همانند سایر فاکتورهای دیگری که در اپرا 12.10 رشد داشته اند ، سازگاری بیشتر با استاندارد HTML5 نیز رشد داشته است . اگر همین حالا با اپرا 12.10 به وبسایت html5test.org بروید ، مشاهده خواهید کرد این نسخه امتیاز 404 را کسب می کند . البته این نسخه با امتیاز 404 همچنان پشت سر مرورگرهای مکستون 3.4.5 و کروم 23 با امتیازهای 457 و 448 قرار می گیرد .

* اجرای بازی ها و ویدئوها در حالت تمام صفحه : همانطور که در قسمت بالا هم اشاره کردیم ، این نسخه از مروگر اپرا از APIهای مختلفی نظیر Full Screen API و Page Visibility API پشتیبانی می کند .

Full Screen API به اپرا این امکان را می دهد تا بازی ها و ویدئوهای تحت وب را به صورت تمام صفحه نمایش دهد . در حالی که Page Visibility API باعث می شود تا تب ها بتوانند وضعیت خود را به اطلاع وب اپلیکیشن ها برسانند تا اگر یکی از تب هایی که در حال اجرای یک وب اپلیکیشن است باز نباشد ، فعالیت هایش به صورت موقت متوقف شد تا از اتلاف منابع سیستمی جلوگیری به عمل بیاید .


* موارد دیگر : پشتیبانی از Web Sockets ، FlexBox ، CSS Conditional Rules Module Level 3 ،  unprefixed CSS transitions ، transforms ، gradients و animations از دیگر موارد پشتیبانی شده در اپرا 12.10 می باشد که قطعا برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب مفید خواهد بود .


بهبودهای امنیتی

این نسخه از مرورگر اپرا همچنین در زمینه امنیت نیز بهبودهایی داشته است که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم داشت .

* یکی از مشکلاتی که در نسخه های قدیمی تر اپرا کشف شده است و در این نسخه برطرف گردیده ، مربوط به بررسی گواهینامه های امنیتی وبسایت ها می باشد . اگر توجه کرده باشید ، هنگامی که به وبسایت هایی که قصد انجام تراکنش های مالی یا ورود اطلاعات حساس دارید مراجعه می کنید ، پروتکل HTTPS فعال می شود و این مورد به شما اطمینان می دهد که اطلاعات شما در میانه راه توسط دیگر شنود نخواهد شد . البته این مورد باید قبل از استفاده از پروتکل HTTPS توسط مرورگر بررسی شود . مرورگر نیز برای بررسی این موضوع به گواهینامه امنیتی یا Security Certificate مراجعه می کند تا هویت سایت تصدیق شود .

اما نقص امنیتی که در نسخه های قدیمی اپرا وجود داشت ، باعث می شد تا اپرا نتواند به صورت صحیح این بررسی را انجام دهد و این امکان وجود داشت که سایت های جعلی بتوانند از گواهینامه های امنیتی جعلی استفاده کنند . خوشبختانه در نسخه 12.10 اپرا این مشکل حل شده است .

* فیکس شدن یکی از باگ هایی که به هکرها اجازه می داد تا از طریق یک فایل SVG آلوده بتوانند کدهای از راه دور خود را روی سیستم کاربران اجرا کنند .

* فیکس شدن یکی از باگ هایی که باعث ایجاد اخلال در حافظه سیستم توسط یک فایل تصویری WebP می شد


در پایان باید اشاره کنیم که کاربران فعلی اپرا می توانند از طریق مسیر زیر اقدام به بروز رسانی مرورگر خود کنند .

Opera > Help > Check for Updates

همچنین می توانید با مراجعه به وبسایت اصلی مرورگر اپرا به نشانی opera.com ، نسخه 12.10 این مرورگر را دریافت کنید .


منابع : 12

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. سلام
    چرا سایت شما در مرورگر اپرا به شکل عکسی که لینکش رو قرار دادم دیده میشه؟
    منظورم پایین صفحه،قسمت شماره های صفحات هست.
    http://image.clubos.net/pic/fd52f3c7e124.jpg

    1. سلام .
      ممنون از توجه شما و اینکه مشکل رو به ما گزارش دادید .
      این مشکل رو با آقای میری ( مدیر سایت ) در میون میزارم .
      بازم ممنون و موفق باشید …..

    2. امیدوارم که هرچه زودتر این مورد برطرف بشه.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *