نصب و اجرای نرم افزار ویندوز(.exe) در لینوکس

نصب و اجرای نرم افزار ویندوز(.exe) در لینوکس
  • 1391/8/25
  • omid.kamangar
  • 6

شاید شما هم عاشق نرم افزارهای متن باز و رایگان باشید و بنابراین بهترین انتخاب برایتان استفاده از سیستم عامل محبوب و قدرتمند و در عین حال رایگان لینوکس می باشد.

اما گاهی اوقات احتیاج به بعضی نرم افزارهای ویندوزی که تنها مخصوص ویندوز است و نسخه مشابه لینوکسی را ندارد باعث عدم استفاده بسیاری از کاربران از لینوکس می شود.

به عنوان مثال می توانیم نرم افزار Rosseta Stone که یک برنامه قوی برای آموزش زبانهای خارجی مانند انگلیسی، آلمانی و… است برای سیستم عامل ویندوز عرضه می شود و نسخه لینوکسی ندارد را نام ببریم.

WINE نام نرم افزاری است که ما برای این کار انجام خواهیم داد. نام wine مخفف Wine Is Not an Emulator به معنای واین یک نرم افزار شبیه ساز نیست می باشد.

واین برای کامپایل برنامه ها از کتابخانه ای به نام Winelib استفاده می کند و هنگام اجرای نرم افزارهای .exe اجازه پیاده سازی دی ال الهای ویندوز را خواهد داد و بدین ترتیب در نهایت برنامه با استفاده از یک لایه سازگار در لینوکس اجرا می شود.

مراحل نصب و اجرای واین؛

واین را می توان با دو روش نصب کرد، 1- با استفاده از پکیج های سیستم عامل 2- دانلود و کامپایل بسته

با روش اول که می تواند روش ساده تری نسبت به روش دوم باشد باید از ترمینال لینوکس استفاده کنید.

ابتدا Terminal را اجرا کرده، سپس برای استفاده و نصب پکیج ها اکانت روت را با استفاده از دستور su و سپس وارد کردن پسورد روت فعال کنید(یادتان باشد هنگام وارد کردن پسورد هیچ کاراکتری نشان داده نخواهد شد اما پسورد وارد خواهد شد).

بعد از فعال شدن روت بسته به توزیع لینوکستان با استفاده از دستورهای زیر می توانید به آسانی واین را نصب کنید.
sudo apt-get install wine
و یا
yum install wine

بعد از وارد کردن دستور بالا حجمی که برای نصب واین باید دانلود شود نشان داده خواهد شد و سوالی مبنی بر قبول کردن انجام عمل نشان داده خواهد شد که باید با استفاده از کاراکتر y و زدن اینتر اجازه آغاز عملیات دانلود و نصب داده شود.

اما اگر قصد دانلود، کامپایل و نصب بسته را دارید می توانید از این لینک این کار را انجام دهید.

در ادامه همه چیز برای اجرای نرم افزارهای ویندوزی آماده است. کافی است برای اجرا و یا نصب بر روی فایل کلیک راست کرده و گزینه Open with Wine windows program loader را بزنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. سلام ..روزبخیر
    چند تا سوال داشتم از لینوکس..
    خیلی از نرم افزاها مثل فوتوشاپ و ادوبی ریدر و … که در ویندوز نصب میشن واسه نصبشون در لینوکس مشکل پیش میاد؟؟ و از همه مهمتر نرم افزار برنامه نویسی turbo c++ DOS نصب میشه در لینوکس؟
    نرم افزاهای لینوکس به راحتی گیرمیان؟
    برای نصب لینوکس باید سیستم چه مشخصاتی داشته باشه از نظر رم، گرافیک، سی پی یو و…
    واسه اطلاعات کامل درمورد سیستم عامل لینوکس میشه یه منبعی معرفی کنید؟
    ممنون

    1. سلام دوست عزیز……نرم افزار های ویندوز چون همه ازشوناستفاده میکنن خیلی دم دسته اما نرم افزار های لینوکس زیاد دم دستنیست….پس سختتر گیر میان….اما از قسمت فایل منیج یا اپلیکیشن منیج میتونی نرم افزار های مربوط به هر کار رو با نامی متفاوت اما همون کارای ها(تقریبا)پیدا کنی.
      مثلا برای برنامه نویسی به زبون c c++ می تونی از برنامه ی Code::Blocks IDEاستفاده کنی یا به جای IDM تو ویندوز از flareget استفاده کنی
      سایت خوبی هم برای لینوکس(بستگی به نوع لینوکست داره….مینت….کالی…و..)میتونی به سایت زیر سر بزنی و لینوس رو سرچ کنی….اطلاعات خوبی داره به نظرم

      لینوکس فقط کنجکاوی میخواد…..اگه می خوای موفق شی باید بری دنبالش ….اگه ن محیط گرافیکی و آماده می خوای همون ویندوز خوبه

  2. سلام ببخشید من این دستور که گفته بودید رو در ترمینال زدم و ok هم داد ولی وقتی روی فایلم راست کلیک میکنم همچین گزینه ای ندارم تازه توی show applications وقتی سرچ میکنم برام میاره ولی عکس نداره و تحت ترمینال اجرا میشه

  3. با سلام این آموزش برای ابونتو بود یا کالی؟ یه سوال خارج از این مبحث داشتم به تازگی لپ تاپ خریدم و کالی روش نصب کردم اما وایرلس لپ تاپم رو نمیشناسه حتی ابونتو هم اجرا کردم اون هم وایرلس رو نشناخت باید چکار کنم لطفا کمک کنین، راه های زیادی رو برای نصبش دنبال کردم اما هر دفعه به بنبست بر خوردم….

  4. لینوکس با این همه دنگ فنگ چرا بعضی ها میرن سراغش بهتر همون ویندوز ویروسی بشه فوش دوباره ویندوزتو عوض میکنی کلی نرم افزار هم براش ریخته!یه سرچ توو گوگل کنی کلی برنامه برا ویندوز پیدا میشه من که منصرف شدم از نصب لینوکس ویندوز بهتر امنیت هم داره کافیه انتی ویروست اپدیت باشه همین!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *