تجارت عادلانه تلفن

تجارت عادلانه تلفن
  • 1391/9/13
  • آزاد
  • 0

من ۲۱ سال پیش مجبور به ترک جمهوری دموکراتیک کنگو شدم  و در انگلستان پناهنده شدم.

اما کنگو چه ربطی با شما دارد؟ اول از همه از شما می خوام یک لطفی کنید. ممکن است  لطفا” همه شما موبایل هایتان را از جیبتان دربیارید؟ وزن ان برایتان آشناست، چقدر طبیعی انگشتان شما روی دکمه های ان می لغزد. می تونید دنیای خود را بدون ان تصور کنید؟ موبایل ما را با کسانیکه دوستشان داریم، خانواده مان، دوستانمان و همکارانمان، در این کشور و کشورهای دیگر مرتبط می سازد. موبایل نماد یک جهان مرتبط است.

اما چیزی که در دستان شماست، یک رد خون بدنبال دارد، و ان به یک ماده معدنی ختم می شود، تانتالم، که بصورت تانتالیت از معادن کنگو استخراج می شود و  یک رسانای حرارتی ضد زنگ است. تانتالم ذخیره کننده انرژی در موبایل ها، پلی استیشن، و لپ تاپ های ماست، بعنوان آلیاژ در وسایل پزشکی و هوا فضا مورد استفاده قرار می گیرد.
خیلی خوب بود اگه داستان به اینجا ختم می شد. متاسفانه آنچه در دستان شماست نه تنها پیشرفت باور نکردنی تکنولوژی و توسعه صنعتی را امکان پذیر کرده بلکه رنج غیر قابل تصور انسانی را نیز به همراه داشته است.

از سال ۱۹۹۶، بیش از پنج میلیون انسان در جمهوری دموکراتیک کنگو جان سپردند. زنها، مردان و کودکان بیشماری مورد تجاوز، شکنجه و اسارت قرار گرفتند. بعنوان ابزار جنگ مورد استفاده قرارگرفته، تا با ایجاد رعب و وحشت، کل منطقه را خالی از سکنه کنند. تقاضای استخراج این ماده معدنی، نه تنها عامل جنگ کنونی در کنگو بوده، بلکه به آن دامن زده است.
اما هنوز موبایل هایتان را دور نیندازید.


کنگو بطور دائم، رتبه وحشتناک بالایی در بهداشت جهانی و میزان فقر دارد. اما بطور چشمگیری، برنامه محیط زیست سازمان ملل، میزان دارایی کشور را به بیش از ۲۴ تریلیون دلار تخمین زده است. صنعت معدن که تحت اداره دولت بود، متلاشی شده و کنترل معادن شاخه شاخه شده تانتالیت تحت کنترل گروههای مسلح است. یکی از راههای معروف تبادل غیر قانونی از طریق مرز رواندا است، جایی که تانتالم کونگویی بظاهر نوع رواندایی مبدل می شود.

اما هنوز موبایل هایتان را دور نیندازید، چون تناقض باور نکردنی این است که همان تکنولوژی که چنین تقاضای غیر قابل دوام و ویران کننده ای برای کنگو بوجود آورده، همانی است که توجه ما را به چنین موقعیتی جلب کرده است. تنها چیزی که باعث شده ما اطلاع زیادی از موقعیت فعلی کنگو و معادن آن داشته باشیم، راه ارتباطی است که مدیون موبایل هستیم.

تلفن موبایل، ابزار مهمی را به مردم سراسر جهان در جهت دستیابی به آزادی سیاسی خود، ارائه داده است. براستی راه ارتباطی ما را در جهان متحول کرده است. باعث ایجاد تغییرات سیاسی سرنوشت سازی شده است. بدین ترتیب ما با یک تناقض روبرو هستیم. تلفن موبایل وسیله آزادی و ابزار سرکوب است.


وقت ان است که سوالاتی در مورد تکنولوژی پرسیده شود. از کجا می آید؟ چه کسی ان را می سازد؟ و برای چه می سازد؟
در حال حاضر، هیچ راه حل روشن تجارت عادلانه ای وجود ندارد، اما پیشرفتهای عظیمی وجود داشته.  در ماه فوریه، نوکیا از سیاست جدید خود در منبع یابی مواد معدنی در کنگو پرده برداری کرد، و درخواستی از شرکت اپل در رابطه با ساخت آیفون عاری از تناقض شده است. فعالیتهایی در سراسر فضاهای دانشگاهی در حال گسترش است تا آنها را عاری از تناقض و مجادله کنند. اما ما هنوز به هدف نرسیده ایم. ما می بایست فشار خود را بر روی شرکتهای تلفن افزایش تا فرآیند منابع خود را تغییر دهند.

وقتی ۲۱ سال پیش برای اولین بار به انگلستان آمدم، گرفتارغم غربت شدم. دلم برای خانواده و دوستانم تنگ شده بود. ارتباط بسیار دشوار بود. فرستادن و دریافتن نامه، ماهها طول می کشید، اگه تازه خوش شانس بودی. اغلب اصلا” نمی رسید. اگه حتی توانایی پرداخت قبض تلفن را در اونجا پیدا می کردم ، پدر و مادرم مثل بیشتر افراد در کنگو، خط تلفن نداشتند. پدر و مادرم مثل بیشتر افراد در کنگو، خط تلفن نداشتند. امروز، دو پسرم، دیوید و دانیال می تونند با پدر مادرم صحبت کرده و اونها را بشناسند. چرا باید اجازه دهیم که چنین محصول فوق العاده، بی نظیر و ضروری عامل رنج بی خودی بشریت باشه؟
ما خواستار تجارت عادلانه غذا و پوشاک هستیم. وقتِ اونه که خواستار تجارت عادلانه تلفن باشیم. این ایده ای است که ارزش گسترش داره

منبع: exchangemagazine.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *