چگونگی پخش DVD ها در ویندوز 8

چگونگی پخش DVD ها در ویندوز 8
  • 1391/9/14
  • مژگان فنائی
  • 0

ویندوز خود را به ویندوز 8 ارتقاء می دهید و ممکن است شگفت زده شوید از اینکه دریابید دیگر قادر به پخش DVD های ویدئویی نیستید. بر خلاف نگارش های پیشین، ویندوز از پشتیبانی داخلی برای پخش DVD ها برخوردار نیست.

مایکروسافت تصمیم گرفت که از DVD ها پشتیبانی نکند چرا که بسیاری از رایانه های جدید به ویژه تبلت ها و اولترا بوک ها با درایو DVD خوان ارائه نمی شوند. مایکروسافت هزینه مجوز برای هر نسخه از ویندوز که با پشتیبانی از DVD حمل شود را می پردازد.

توجه: شما هنوز هم می توانید از DVD های داده با ویندوز 8 استفاده کنید. این تنها برای DVD های ویدئویی صدق می کند.

نصب یک پخش کننده DVD شخص ثالث

ساده ترین روش برای پخش DVD ها در ویندوز 8 ، نصب یک پخش کننده DVD شخص ثالث (third-party) است. ما پخش کننده رسانه ای VLC محبوب را توصیه می کنیم. این برنامه رایگان است، پس از نصب شما قادر خواهید بود DVD ها را در VLC بدون هیچ مشکلی پخش کنید.

برای پخش DVD در VLC ، روی فهرست رسانه (Media) کلیک کنید و دیسک را باز کن را انتخاب نمایید.

VLC به هیچ وجه تنها پخش کننده رسانه ای نیست که شما می توانید از آن استفاده کنید. یک عالم پخش کننده های رسانه شخص ثالث و رایگان با پشتیبانی یکپارچه برای DVD ها وجود دارند.

استفاده از یک پخش کننده DVD دارای مجوز

چنانچه یک رایانه جدید دارای ویندوز 8 خریداری کردید که از یک درایو DVD برخوردار است، شرکت تولید کننده رایانه تان احتمالا نرم افزار پخش DVD را به همراه رایانه تان گنجانده است. این احتمالا به صورت خودکار پیکربندی خواهد شد هنگامی که DVD ویدئو را وارد می کنید. اگر این گونه نشد، شما می توانید DVD را در صفحه شروع (Start screen) بنویسید تا برنامه های نصب شده تان را جستجو کند و ببینید که آیا برنامه های کاربردی با DVD به نام خودشان دارید.

برای بررسی تمامی برنامه ها در رایانه تان، از صفحه تمامی برنامه ها (All Apps) استفاده کنید. کلید ویندوز را فشار دهید تا به صفحه شروع دسترسی یابید، در هر کجا بر روی صفحه شروع راست کلیک کرده و تمامی برنامه ها را انتخاب کنید. سراسر فهرست برنامه های نصب شده را مرور کنید و به دنبال یک برنامه پخش کننده DVD بگردید.

خرید بسته رسانه مرکزی ویندوز 8

مایکروسافت دیگر Windows Media Center را با ویندوز 8 نگنجانده است. Windows Media Center که شامل پخش کننده DVD است، به طور جداگانه در دسترس می باشد. چنانچه ویندوز 8 حرفه ای در اختیار دارید، می توانید بسته رسانه مرکزی (Media Center Pack) ویندوز 8 را برای فعال کردن Windows Media Center و پخش DVD در رایانه تان خریداری کنید.

مایکروسافت بسته رسانه مرکزی ویندوز 8 را به صورت رایگان تا 31 ژانویه 2013 ارائه می کند؛ برای دریافت آن اینجا کلیک کنید.

چنانچه از نگارش پایه، و غیر حرفه ای ویندوز 8 بر روی رایانه تان برخوردارید، مجبور خواهید بود تا به ویندوز 8 حرفه ای با خرید بسته ویندوز 8 حرفه ای ارتقاء دهید پیش از آنکه بتوانید به رسانه مرکزی ویندوز 8 دسترسی یابید. از افزودن ویژگی ها به صفحه کنترل ویندوز 8 برای ارتقاء استفاده نمایید. برای باز کردن آن، کلید ویندوز را بفشارید، افزودن ویژگی هارا بنویسید، روی فهرست تنظیمات بزنید یا کلیک کنید، و روی افزودن ویژگی ها به ویندوز 8 بزنید یا کلیک نمایید.

Windows Media Center برای نگارش های تجاری (Enterprise) ویندوز 8 در دسترس نیست.

در حالی که ممکن است اندکی عجیب به نظر برسد که مایکروسافت این ویژگی را از ویندوز 8 حذف کرده است، این موضوع با افزایش تمرکز بر روی رسانه آنلاین و میزان رایانه هایی که بدون درایوهای DVD می آیند، قابل توجیه است.

نصب آسان VLC و این واقعیت که تولید کنندگان رایانه، نرم افزار پخش DVD خودشان را می گنجانند بدین معنا است که عدم پشتیبانی از DVD در ویندوز 8 واقعا یک مشکل نیست.

منبع: HowTo Geek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *