زنده کردن فایل‌های مرده با OSforensics

زنده کردن فایل‌های مرده با OSforensics
  • 1391/9/16
  • آزاد
  • 0

OSforensics  نرم‌افزاری برای تجزیه و تحلیل فایل‌های داخل سیستم و دیگر ابزارهای ذخیره ‌سازی است. در ادامه به بررسی ابزار Deleted Files Search  موجود در این نرم‌افزار خواهیم پرداخت که کاربرد آن جستجوی فایل‌های پاک‌ شده است.

پاک کردن تصادفی اسناد به راحتی اتفاق می‌افتد. در این صورت اولین مکانی که فایل پاک شده به آنجا می‌رود سطل بازیافت ویندوز است؛ ( البته اگ راز Shift+delete استفاده نکنید) در این صورت با کلیک راست بر روی فایل داخل سطل بازیافت و انتخاب Restore  فایل پاک شده به مکان اولیه خود باز می‌گردد.

اما در صورتی که فایل‌های ما از سطل اشغال ویندوز پاک شدند چه باید کرد؟

هر چند که فایل یا سند مورد نظر شما پاک شده است، اما هنوز در هارددرایو موجود است . اینجاست که ابزار Delete Files Search  به یاری ما می‌شتابد و می‌توان این فایل‌ها را به سرعت بازگرانی کرد.

صفحه شروع :

OSforensics نرم‌افزاری است که می توانید در تعداد زیادی از کارهای مختلف ویندوز از آن استفاده کنید. تمام این کارها را با ابزارهای موجود در سمت چپ نرم‌افزار می‌توانید انجام دهید. همچنین می‌توانید با کلیک بر روی دکمه استارت به ویژگی‌های بیشتری که در منوی سمت چپ نرم‌‌افزار موجحود نیست، دسترسی داشته باشید.

می‌توانید با نگه داشتن نشانگر موس بر روی یکی از آیکون‌های موجود در پنجره سمت راست اطلاعات بیشتری در مورد نحوه کار ابزار مورد نظر به دست آورید.

 

یافتن فایل‌های از دست رفته :

برای بازیابی اطلاعات از دست رفته کافیست از منوی سمت چپ بر روی Deleted Files Search ، و یا از پنجره سمت راست بر روی Delete File & Date Carving کلیک کنید.

بعد از اینکه وارد صفحه جستجو شدید باید مکانی را که فایل یا هرگونه اطلاعات دیگر از آنجا پاک شده را برگزینید. برای این منظور منویی کشویی به نام Disk  را بزنید تا تمام درایوهای موجود نمایان شود. با استفاده از گزینه Prests  می‌توانید نوع فایلی که پاک شده را انتخاب کنید، می‌توانید با انتخاب گزینه All Files  به جستجوی هر نوع فایل بپردازید.

 

تنظیمات جستجو:

می‌توانید برای جستجوی فایل‌هایی که از دست رفته‌اند فقط بر روی دکمه Search  کلیک کنید تا جستجوی هر نوع فایلی آغاز شود. اما می‌توانید با استفاده از گزینه Configuration  جستجوی خود را دقیق انجام دهید؛ برای مثال اندازه یا کیفیت جستجو را تعیین نمایید.

برای این منظور به ترتیب باید کمترین و بیشترین اندازه‌ای را که حدس می‌زنید در قسمت‌های Min  و Max وارد کنید تا اندازه فایل یافته شده در این بازه قرار بگیرد.

همچنین برای اینکه کیفیت جستجو را تغییر دهید باید از منوی کشویی Quality  موجود در همان پنجره یکی از گزینه های موجود را برگزینید. در این منو سه گزینه وجود دارد که به این ترتیب است:

Excellent  برای کیفیت بالا، Excellent or Good بابا یا خوب و All Files  همه کیفیت‌ها. کیفیت یعنی اینکه فایل تا چه حد می‌تواند کامل برگردد.

 

محدود کردن جستجو :

می‌توانید برای محدود کردن جستجو یکی از کلمات کلیدی موجود در جعبه Presets  را برگزینید تا نتیجه جستجوی شما همان نوع فایلی باشد که مورد نظر شماست. برای مثال شما می‌توانید به دنبال فایل‌های فشرده یا تصاویر بگردید.

در صورتی که نام فایل پاک شده را می‌دانید می‌توانید با وارد کردن نام آن در جعبه Filter String و فشردن دکمه Search، فقط به دنبال فایل‌هایی با همین نام بگردید.

همچنین می‌توانید نوع فرمت فایلی را که به دنبال آن هستید در همین قسمت وارد کنید. می‌توانید از منوی Sorting  یکی از گزینه‌ها را برای دسته‌بندی فایل‌ها، مانند نام، اندازه، کیفیت بازگشت و … برگزینید.

 

مشاهده نتیجه جستجو:

پس از اینکه تمام تنظیمات و محدودیت‌ها را اعمال کردید باید بر روی دکمه search  کلیک کنید تا جستجو آغاز گردد. روند جستجو ممکن است طول بکشد و فایل‌ها زیادی یافت شود.

در صورتی که شما فقط دنبال یک فایل می‌گردید و نام ان را نیز نمی‌دانید، باید تمام فایل‌هایی را که یافت شده‌اند را بازگردانی نمایید که خود این کار هم بسیار زمان‌بر خواهد بود. در ضمن پس از بازگردانی باید به مشاهده تمامی آن‌ها بپردازید که بسیار دشوار است. می‌توانید بدون هیچگونه کار اضافی، با استفاده از کلیک راست بر روی یکی از فایل‌ها و انتخاب گزینه View with internal Viewer و سپس کلیک بر روی تب File viewer، فایل‌ها را با کلیک بر روی علامت Next در صورتی که قابل مشاهده باشند، یکی یکی ببینید.

 

بازگردانی فایل‌های یافت شده :

در کنار هر کدام از فایل‌های یافت شده چراغ‌هایی به رنگ قرمز، زرد و سبز قرار می‌گیرد که این سه رنگ نمایانگر کیفیت قابل بازگردانی شده است. در صورتی که کیفیت فایل خوب باشد با رنگ سبز مشخص می‌شود، در صورتی که کیفیت فایل در حد متوسط قرار بگیرد با رنگ زرد مشخص می‌گردد، و در صورتی که کیفیت از حد متوسط پایین باشد یا به اصطلاح خراب شده باشد، با رنگ قرمز مشخص خواهد شد.

جدای از این‌ها برروی چراغ‌ها اعدادی نوشته شده است که آن هم برای درجه بندی کیفیت بازگردانی شده است. در زیر نام هر فایل یافت شده اطلاعات دیگری همچون تاریخ آخرین مشاهده، مکان فایل، اندازه فایل و … قرار گرفته است.

برای ذخیره فایل مورد نظر بر روی آن راست کلیک کنید و عبارت Save Deleted File  را برگزینید تا فایل مورد نظر در مسیری که مشخص می‌کنید بازگردانی شود.

از بازگردانی فایل مورد نظر درون پارتیشنی که فایل اصلی در ان قرار داشته جدا خودداری کنید یا در صورت وجود هارددیسک دوم، فایل را درون آن بازگردانی نمایید.

منبع: osforensics.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *