بهترین پردازنده‌های موبایل

بهترین پردازنده‌های موبایل
  • 1391/9/30
  • آزاد
  • 6
  • بهترین برای بازی

Nvidia Tegra3

شکی نیست که tegra برای بازی بهترین است. سابقه درخشان Nvidia در پردازش گرافیکی همراه با طراحی‌های بی‌نقص پردازنده‌های ARM مجموعه قدرتمندی را پدید می‌اورد. این چیپ 4هسته‌ای که Tegra3 نام دارد راندمان خیره کننده‌ای را در پردازش گرافیکی به ارمغان می‌اورد.

نکته جالب در معماری Tegra3 آن است که از یک هسته پنجم برای انجام کارهای سبک استفاده می کند و در این هنگام 4هسته اصلی را خاموش می‌کند. این امر موجب می‌شود که در مصرف باتری به میزان قابل توجهی صرفه‌جویی گردد. پردازنده زمانی که نیاز به انجام پردازش‌های سنگین‌تر دارد 4هسته فوق را فعال می‌نماید.

اغلب بازی‌های جدید به گونه ای طراحی شده‌اند که امکان استفاده از چند هسته را دارند و لذا پردازنده‌های 4هسته ای می توانند بازی‌ها را بسیار روان‌تر و جذاب‌تر اجرا نمایند.

Nvidia با سازندگان گوشی و سازندگان بازی همکاری می‌کند تا بتواند بهترین طراحی را برای چیپ‌های خود داشته باشد. نمونه ای از Tegra3 را می‌توان در گوشیHTC One X مشاهده کرد.

Nvidia قصد دارد که در سال 2013 چیپ جدیدTegra4 را ارایه کند. این چیپ از پردازنده جدید ARM استفاده خواهد کرد که اسم رمز آن Wayne است. انتظار می‌رود که راندمان Tegra4 حدود دو برابر Tegra3 باشد.

  • بهترین در مصرف باتری و پخش فیلم HD

Qualcomm Snapdragon S4

شرکت نوکیا و HTC در اقدامی شجاعانه از چیپ‌های تک‌هسته‌ای Qualcomm Snapdragon در گوشی‌های ویندوز فون خود استفاده کردند.

البته اخرین سری Qualcomm Snapdragon با الگوبرداری از معماری ARM از 2هسته برای رسیدن به راندمان بالا استفاده کرده است. راندمان این چیپ 2هسته‌ای بر اساس آزمایش‌هایی که بر روی آن انجام شده است در مقابل بسیای از پردازنده‌های 4هسته ای بهتر بوده و موجب مباهات Qualcomm  شده است.

این نتیجه خوب به دلیل طراحی خوب این 2هسته است که تقریبا مشابه معماری جدید ARM است در حالیکه مثلا چیپ Tegra3 از معماری قدیمی ARM برای 4هسته خود استفاده کرده است.

در نهاین این چیپ به گونه ای طراحی شده است که بهترین کارایی را در پخش و یا ضبط فیلم‌های HD از خود بروز می دهد. مصرف باتری آن هم بسیار خوب است که این مورد هم به طراحی خود چیپ باز می‌گردد.

  • بهترین بهره‌وری

Samsung Exynos

وقتی در مورد این غول کره ای صحبت می شود بسیار مشکل است که بتوان چیزهایی را پیدا کرد که سامسونگ نمی‌سازد! در حال حاضر این شرکت یکی از بزرگترین سازندگان پردازنده ها و چیپ‌های گوشی‌های موبایل است به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌های معروف هم لوازم خود را از سامسونگ تامین می‌کنند. همین بس که اپل هم با تمام هیایو و تبلیغاتش چیپ‌های A4,A5, A5X خود را که در iPhone  و iPadهایش استفاده می کند را از سامسونگ می خرد.

اوج هنر سامسونگ در گوشی معروف Galaxy S3 و با چیپ جدید 4هسته‌ای آن تبلور کرده است. با این چیپ جدید می‌توانید پرواز کنید! با ویژگی جدید Pop Up Play می‌توانید در حالیکه یک فیلم HD را پخش می کنید، آن را به هر گوشه‌ای از صفحه منتقل کنید تا هم‌زمان به سایر کارهایتان برسید. این ویژگی جالب نشان از قدرت بالای پردازنده دارد.

این چیپ برای انجام چند کار به صورت همزمان و سویچ بین برنامه‌های در حال اجرا بی‌نظیر است.

  • بهترین در وبگردی

Intel Atom

سال‌ها پیش اینتل تصمیم گرفت که براساس معماری قدیمی و معروف خود یعنی x86 اقدام به ساخت پردازنده هایی برای موبایل نماید و از معماری رایج ARM استفاده ننماید.

حالا می‌توان میوه این سرمایه‌گذاری طولانی را دید که آخرین نسخه از پردازنده‌های اتم می‌باشد. این سری از پردازنده‌های اتم نسخه متفاوتی از پردازنده های اتمی هستند که در نت‌بوک‌ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مهمترین نقطه ضعف اینتل مصرف بالای پردازنده اتم موبایل بود که به نظر می‌رسد این مشکل در سری جدید پردازنده‌های اتم حل شده باشد.

این پردازنده در لود صفحات وب به خوبی عمل می کند و در تماشای فیلم‌های انلاین و انجام بازی‌های انلاین عملکرد مناسبی دارد. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که اینتل با پردازنده‌های جدید خود می‌تواند شانسی برای حضور در بازار موبایل دست و پا کند.

 devicegadget.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
  1. واقعا ممنون.فقط اگه میشه یه مقایسه از بنچمارک ها بین این پردازنده ها بزارید.بازم ممنون.

  2. با سلام و عرض تشکر
    اگه امکان داره پردازنده های karit نحوه بازدهی آنها نیز مطلبی تهیه کنید.
    با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *