چگونگی پاکسازی CMOS به منظور ریست تنظیمات BIOS سیستم

چگونگی پاکسازی CMOS به منظور ریست تنظیمات BIOS سیستم
  • 1391/10/9
  • علیرضا
  • 0

در اکثر مواقع ندانم کاری برخی کاربران باعث وارد آمدن صدماتی به کامپیوترها میشود و یا اینکه ممکن است شما کاربری حرفه ای باشید و در اثر ندانم کاری فرد دیگری که سررشته ای در تنظیمات سطح پایین سیستمی ندارد به مشکلاتی دچار شده باشید . در هر صورت شما شروع به عیب یابی سیستم می کنید . اما ممکن است که مسئله از چیزی که شما تصور می کنید عمیق تر باشد . در واقع ممکن است که در بخش هایی مثل بایوس سیستم دستی برده شده باشد و حالا سیستم شما به درستی کار نمی کند . معمولا در این مواقع بهتر است که تنظیمات سیستم را به حالت اصلی کارخانه بازگردانی کنید .

کامپیوتر شما تنظیمات سطح پایین مثل تاریخ و ساعت سیستم و تنظیمات سخت افزاری را در بخشی به نام CMOS ( سیماس ) نگهداری می کند . این تنظیمات در بخش دیگری به نام BIOS ( بایوس ) پیکربندی می شوند . همانطور که گفتم در صورت بروز مشکلی که احتمال می دهید چاره ی آن فراتر از عوض کردن سیستم عامل و نظایر آن است ، بهتر است تنظیمات سیستم را به حالت پیشفرض بازگردانی کنید .

در صورتی که سیماس را پاکسازی کنید ، تنظیمات بایوس به حالت اولیه تنظیمات کارخانه ای باز می گردد . در اکثر مواقع شما می توانید تنظیمات سیماس را از طریق منوی بایوس پاکسازی کنید . در برخی دیگر از موارد نیز لازم است که کیس کامپیوتر خود را باز کنید . در این مطلب ما به سه روش اشاره خواهیم کرد که با انجام آنها می توانید سیماس را پاکسازی کرده تا تنظیمات بایوس ریست شوند . پس با گویا آی تی همراه باشید …….

روش اول : استفاده از منوی بایوس

راحت ترین و سریع ترین روش به منظور پاکسازی سیماس ، استفاده از منوی بایوس است . برای اینکه به بایوس دسترسی پیدا کنید ، کامپیوترتان را ریست کرده و دکمه ای که روی صفحه نمایش داده می شود را فشار دهید . اغلبا این دکمه یا F2 است یا دکمه Delete .

هنگامی که به تنظیمات بایوس دسترسی پیدا کردید به دنبال گزینه ای به منظور ریست تنظیمات باشید . این گزینه ممکن است با عناوین مختلفی در بایوس وجود داشته باشد . مثلا Reset to default ، Load factory default ، Clear BIOS settings ، Load setup defaults و یا چیزهایی شبیه این موراد .

با استفاده از کلیدهای جهتی آن گزینه را انتخاب کرده و با فشردن کلید اینتر آن را اجرا کنید . پس از آن معمولا پیغامی ظاهر می شود که از شما می خواهد که عملیات را تایید کنید . گاهی اوقات می توان با انتخاب گزینه Yes عملیات را تایید کرد و در برخی موارد نیز باید حرف y را تایپ کرده و اینتر را بزنید تا عملیات تایید شود . اکنون بایوس از تنظیمات پیشفرض خود استفاده می کند . در صورتی که قبلا تنظیماتی را در بایوس اعمال کرده اید ، اکنون باید دوباره آنها را انجام دهید .

روش دوم : پاکسازی CMOS با استفاده از جامپر مادربورد

اکثر مادربوردها دارای یک جامپر به منظور پاکسازی سیماس هستند که در مواقع ضروری می توان از آن استفاده کرد . مثلا برخی افراد برای امنیت بیشتر و برای اینکه کسی نتواند به تنظیمات بایوس دسترسی داشته باشد ، برای آن پسوردی انتخاب می کنند . حالا اگر شما این پسورد را نمی دانید می توانید از جامپر مادربورد برای پاکسازی سیماس استفاده کرده و نهایتا به بایوس دسترسی حاصل کنید .

محل دقیق جامپر را می توان از طریق دفترچه راهنمای مادربورد پیدا کنید . البته لازم به ذکر است که برای استفاده از جامپر باید دستورالعمل موجود در دفترچه مادربورد را به دقت مطالعه کنید . چون ممکن است که موارد جانبی دیگر نیز وجود داشته باشد . با این حال ، اکثر مراحل استفاده از جامپر در اکثر کامپیوترها یکسان است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .

برای شروع باید سوئیچ پاور سیستم را روی حالت خاموش قرار دهید تا مطمئن شوید که هیچگونه جریان الکتریکی دریافت نمی شود ( این سوئیچ معمولا پشت کیس قرار دارد ) . حالا کیس را باز کرده و محل دقیق جامپر که با عناوینی نظیر CLEAR CMOS ، CLEAR ، CLR CMOS ، PASSWORD یا CLR PWD مشخص شده است را پیدا کنید . با توجه به تصویر معمولا جامپر در مکانی نزدیک باتری سیماس قرار دارد .

دست نزنید ! دست نزنید ! مطمئن شوید که بدن شما دارای الکتریسیته ساکن نباشد . چون الکتریسیته ساکن می تواند باعث خرابی در قطعات سیستم شود .

اما ما که نمی دانیم بدن مان الکتریسیته ساکن دارد یا نه ! اگر حاصل و حوصله خواندن روش های دفع الکتریسیته ساکن از بدن را ندارید ، بهتر است از دستکش های Latex استفاده کنید . دستکش های لاتکس همان دستکش های مورد استفاده پزشکان است و مانع از رسیدن الکتریسیته ساکن به قطعات سیستم خواهد شد . این دستکش ها معمولا در داروخانه ها به فروش می رسند و قیمت کمی هم دارند .

اکنون جامپر را در وضعیت Clear قرار دهید . سپس کامپیوتر را روشن کرده و مجددا خاموش کنید . حالا دوباره جامپر را به وضعیت قبلی خود باز گردانید .

تبریک ! تمام شد ! 🙂

روش سوم : بازنشانی باتری سیماس

در صورتی که مادربورد شما دارای جامپر پاکسازی سیماس نیست ، می توانید از روش بازنشانی باتری سیماس استفاده کنید . در واقع باتری سیماس انرژی الکتریکی به منظور ذخیره اطلاعات بایوس را تامین می کند . بنابراین خارج کردن باتری  از جای خودش باعث می شود که جریان الکتریکی که برای ذخیره اطلاعات بایوس لازم است قطع شود و در نتیجه اطلاعات نیز پاکسازی شوند .

نکته مهم : در همه مادربوردها نمی توان باتری سیماس را از جای خودش بردارید . در صورتی که در مادربورد شما هم باتری از جای خود خارج نمی شود به زور متوسل نشوید .

حالا برای شروع کار ابتدا اطمینان حاصل کنید که کامپیوترتان خاموش است . سپس از دستکش لاتکس استفاده کنید تا الکتریسیته ساکن بدن تان آسیب به قطعات نرساند . حالا باتری سیماس را با احتیاط از جای خود خارج کنید . حدود 5 دقیقه صبر کنید و دوباره باتری را سرجای خود بگذارید .

پاکسازی سیماس همیشه باید دلیلی داشته باشد . مثلا عیب یابی سیستمی که احتمال می رود مشکل خاصی دارد و با تعویض سیستم عامل و مواردی از این دست حل نمی شود . یا اینکه برای پاکسازی کلمه عبوری که روی بایوس قرار داده شده است و حالا نمی توانید آن را به خاطر بیاورید . پس در صورتی که همه چیز به درستی کار می کند ، دلیلی وجود ندارد که سیماس سیستم را پاکسازی کنید .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید