افزودن هر گونه پس زمینه به تصاویرتان: چگونگی عملکرد عکاسی صفحه سبز رنگ

افزودن هر گونه پس زمینه به تصاویرتان: چگونگی عملکرد عکاسی صفحه سبز رنگ
  • 1391/12/13
  • مژگان فنائی
  • 1

 Green Screen Photography-Model1

ترکیب صفحه سبز رنگ، به شگرد و فنی نسبتا رایج برای خلاقیت های تصویری و ویدئویی در سال های اخیر بدل شده است، و علت اینکه گاه به گاه بکار می رود، به نظر می رسد که دارد نیروی جادویی اش را از دست می دهد! به طور اساسی، ویرایشگر تصویری، گستره ای از رنگ ها را بر مبنای یک نمونه شناسایی می کند و سپس به دنبال حذف تمامی موارد از آن رنگ می گردد. چرا سبز؟ تا جایی که به پوشاک افراد یا رنگ پوست مربوط می شود، این یک رنگ بسیار معمول و رایج نیست. (باید اضافه شود، که رنگ آبی نیز درست به همان خوبی کار می کند.)

به هر حال، آیا تا به حال خواسته اید که عکاسی صفحه سبز رنگ را در مورد خودتان تجربه کنید؟ در حقیقت این کار چندان دشوار نیست، چنانچه از چیزی بسیار ساده عکس بگیرید. خوشبختانه، من اینجا هستم تا به شما نشان دهم که چقدر این کار آسان است! با فرض اینکه شما از چیزی سبز رنگ، نوعی نورپردازی، و مقداری دانش فنی و مهارت در مورد دوربین برخوردارید، می توانید این کار را در مورد خودتان امتحان کنید. امیدوارم، با توانایی انجام این کار، آن سحر و جادو را دوباره به ارمغان آورید.

نورپردازی، کلیدی به سوی پس زمینه های صفحه سبز رنگ است

بیشتر مردم به مکانیک های واقعی تصویربرداری از پس زمینه صفحه سبز عکس توجهی ندارند. واقعیت این است که مهمترین بخش این کار، تمامش نورپردازی است. بدون نورپردازی خوب به مجموعه، ترکیب تان واقعا بد و ناخوشایند به نظر خواهد رسید. به هرجهت، بیاید با اصول ابتدایی شروع کنیم. همانند عکس های صحنه ای (staged photos)، شما به موضوع تان و پس زمینه تان نور می تابانید. این کار یک ته رنگ (tone) یکنواخت در سراسر منطقه ای که در حال عکاسی در آن هستید را فراهم می کند.

Green Screen Photography-Model2

در هنگام نورپردازی پس زمینه بیشتر تصاویر در عکاسی معمولی، یک عکاس ممکن است تصمیم بگیرد تا از شگردهای مختلفی برای “نقاشی و رنگ آمیزی” با نور و خلق سایه ها یا الگوهای جالب استفاده کند. برعکس، شما نمی خواهید که در اصل این کار را با عکاسی صفحه سبز رنگ انجام دهید.

Green Screen Photography-Lighting

در اینجا، هدف این است که پس زمینه صفحه سبز رنگ تا حد امکان به طور یکسان روشن نگه داشته شود. این به معنای عدم وجود سایه هاست! از آنجا که کلید رنگی (اصطلاح فنی) شامل برداشتن یک نمونه رنگ (به عنوان مثال، یک پیکسل سبز) و حذف آن از تصویر است، این به جداسازی موضوع پیش زمینه تان از پس زمینه صفحه سبز رنگ کمک می کند. صحبت از موضوع پیش زمینه شد، مهم است تا مطمئن شوید که آنها  روشن تر از پس زمینه هستند.

باید اضافه کرد، بسیار مطلوب است که موضوع را به دور از صفحه سبز رنگ نگهدارید (ده پا باید خوب باشد). این کار از هر گونه سایه ممکن جلوگیری می کند، و به همین دلیل نیز است که شما استودیوها را می بینید که از صفحه های سبز رنگ بزرگ استفاده می کنند. با ایجاد یک پوشش یا ماسک (garbage matte) در پیرامون منطقه ای که الگو یا مدل شما در آن قرار دارد، می توانید از یک صفحه کوچک، برای یک تصویر بزرگ استفاده کنید.

ابزارهای ویرایش در فتوشاپ

با صحنه های نمایش در فیلم ها، به نظرم همه چیز اندکی تصادفی یا شانسی به نظر می رسد. رایانه یک نمونه رنگ را در اختیار می گیرد، و سپس گستره ای بر اساس آن رنگ ارائه می هد. رنگ های درون آن گستره (چنانچه همگی آنها بسیار مشابه باشند)، سپس از تصویر نهایی حذف شده و با پس زمینه دیگری جایگزین می شوند. شیوه های بسیاری برای کار دقیق تر با آن هست، اما اغلب آنها وقت گیر و هزینه بر هستند. از سوی دیگر، با عکاسی صفحه سبز رنگ ابزارهای بسیار زیادی در فتوشاپ در اختیارتان هستند.

سه ابزار ابتدایی و اصلی وجود دارند که بیشتر ویرایشگرها در هنگام تلاش برای ایجاد تصویری با “صفحه سبز” در فتوشاپ از آنها استفاده می کنند. این ابزارها به سادگی برای انتخاب پس زمینه یا پیش زمینه و حذف آن، مورد استفاده قرار می گیرند.

  • عصای جادویی (Magic Wand)
  • کمند (Lasso)
  • گستره رنگ (Color Range)

اینها همان چیزی هستند که به عنوان ابزارهای همه کاره شما، به آن فکر می کنم. شما ممکن تنها از یکی در یک زمان، برای بخش های خاصی از تصویر، یا همگی آنها در یک زمان استفاده کنید. همان طور که با تصاویر کلید رنگی (chroma key) کار می کنید، یاد می گیرید چه چیزی برای چه چیزی بهترین است. به عنوان یک یادآوری، این تنها به فتوشاپ محدود نمی شود، برای دیگر ویرایشگرهای تصویری ممکن است ابزارهای مشابهی استفاده گردد. به طور طبیعی، از آنجا که هیچ چیزی کامل نیست، ممکن است بخواهید تا رنگ های رتوش (touch-ups) دستی را پس از حذف رنگ سبز ایجاد کنید.

عصای جادویی

می خواهم بگویم که ساده ترین، خودکار ترین ابزار که می تواند برای حذف پس زمینه استفاده شود، عصای جادویی (Magic Wand) است. به طور اساسی، این ابزار به برنامه می گوید تا مقدار رنگ پیکسلی که کلیک کرده اید را به خاطر بسپارد و سپس پیکسل ها را با رنگ های مشابه نزدیک برگزیند. عصای جادویی همچنین پیکسل های متصل مشابه را انتخاب می کند، و این در هنگام انتخاب تکه های بسیار بزرگ رنگ سبز یاری می رساند. با این همه، این ابزار غیر فیزیکی کارآمد و نیمه جادویی، کامل و بی نقص نیست. گاهی اوقات پیکسل هایی را انتخاب خواهد کرد که شما نمی خواهید که به آن دست یابد، و در چنین شرایطی ابزار در نهایت، بی فایده مورد پردازش قرار می گیرد.

Photoshop-The Magic Wand

کمند

روش دیگر، برای حذف پیش زمینه، ابزار کمند (Lasso) است که به صورت دستی اشیاء یا موضوع ها را از یک پس زمینه صفحه سبز رنگ می بُرد. با انتخاب نقاط تکی بر روی تصویر، خطوط متصل در میان آنها ایجاد خواهند شد. پس از ایجاد یک مدار یا مسیر بسته، تصویر انتخاب شده را می توان از پس زمینه بیرون کشید. البته این ابزار به همراه چندتایی از افزونه ها می آید: کمند چند گوشه (polygonal) و آهن ربایی (magnetic).

Photoshop-The Lasso

هر دو این افزونه ها دقیقا همان کار کمند را انجام می دهند. هرچند، تا اندازه ای تفاوت های اندکی وجود دارد. به عنوان نمونه، کمند چند گوشه، خطوط کاملا مستقیمی را از نقطه ای به نقطه ای ایجاد خواهد کرد. از سوی دیگر، کمند آهن ربایی به لبه تصویر برگزیده تان در فتوشاپ می چسبد. هر دوی این ابزارها، عملکردهای خودکاری را به یک ابزار بسیار دستی می افزایند، و همانند مورد عصای جادویی به طور حتم جایی برای خطا و اشتباه وجود دارد.

Photoshop-Lasso Tools

گستره رنگ

به طور شخصی، مایلم بگویم که ابزار گستره رنگ بهترین قسمت در جعبه ابزار تان برای حذف پس زمینه است. در حالی که عصای جادویی مناطق گسترده ای را انتخاب می کند و کمند مناطق مشخص تر را بر می گزیند، گستره رنگ (Color Range) یک رنگ نمونه را هدف قرار می دهد و تمامی نمونه های آن رنگ را در تصویر انتخاب می کند.

این ابزار می تواند با نگاهی به نوار فهرست (menu bar)، باز کردن فهرست کشویی انتخاب (Select)، و کلیک بر روی گستره رنگ در دسترس قرار گیرد. افزون بر این، شما می توانید تغییر (Modify) را از همان فهرست کشویی انتخاب نمایید، که این به شما اجازه خواهد داد تا ملایمت و نرمی را به تصاویرتان برای پالایش لبه های پیکسل (مشکلی که پیشتر مورد بحث قرار دادیم) اعمال کنید.

Photoshop-Color Range

تنظیم پس زمینه

پس از رهایی از منطقه سبز انتخاب شده، اکنون می توانید پیش زمینه (foreground) تان را بر بالای یک پس زمینه (background) جدید تازه قرار دهید. این کار از طریق لایه بندی (layering) انجام می شود، و شما حتا می توانید این کار را با ویرایشگرهای تصویری رایگان همانند GIMP انجام دهید.

Photoshop-Layer

Photoshop-Model Backdrop

آیا به یاد می آورید که چگونه گفتم هنگام پرتوافکنی خود صفحه سبز رنگ، نورپردازی بسیار مهم است؟ خب، می خواهم بگویم هنگامی که به نورپردازی موضوع تان مربوط شود این کاملا مشابه آن است. هنگامی که یک عکاس واقعا از یک تصویر عکسبرداری می کند، می بایست تا نورپردازی موضوع را با پس زمینه مطابق سازد. با توجه به این، او حتا پیش از گرفتن نخستین تصویر، می بایست احتمالا پیشتر پس زمینه را در ذهن داشته باشد. در غیر این صورت، موضوع بسیار دور و خارج از مکان به نظر خواهد رسید. مسلما، موضوع ما در تصاویر نمونه به بهترین روش ها پرتورسانی نشده اند، اما می بایست تفکری کلی از چگونگی عملکرد هر چیز را به شما ارائه نمایند.

به همین دلیل است که جایگزین پس زمینه Mac PhotoBooth استاندارد تان بسیار مزخرف به نظر می رسد. نورپردازی وحشتناک است! البته، این امکان وجود دارد که از فتوشاپ به عنوان ابزاری برای تنظیم روشنایی در این مطلب ارسالی (پست) استفاده کرد. اگر چنین باشد، مایلم در حال تنظیم، به طور کاملا یکسان موضوع را نورپردازی کرده و سپس در حال ویرایش سایه های مختلفی را اعمال نمایم. روشن تر کردن آن می تواند به اندکی دانه یا برفکی شدن (grain) یا دیگر چیزهای مزخرف منجر شود.

PhotoBooth

نتیجه

بنابراین خیلی چیزها در مورد عکاسی صفحه سبز رنگ وجود دارد، اما می خواهم بگویم که بهترین شیوه برای درک آن، در حقیقت انجام دادن آن است. از سوی دیگر، من مایلم نخست صفحه سبز متحرک یا دیواری رنگ شده با نقاشی کلید رنگی (chroma key paint) را بیابم. چنانچه نور یا چراغ های حرفه ای در اختیار ندارید، می توانید کار با چراغ های کار از فروشگاه ابزارآلات را امتحان کنید.

چه مهارت ها و اصول فنی را برای عکاسی پس زمینه صفحه سبز رنگ استفاده می کنید؟ برخی از عکس های صفحه سبز رنگ مورد علاقه تان کدام ها هستند؟

نوشته ای از Joshua Lockhart

منبع: MakeUseOf

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *