مشاهده مصرف حافظه افزونه ها در مرورگر فایرفاکس

مشاهده مصرف حافظه افزونه ها در مرورگر فایرفاکس
  • 1391/12/23
  • علیرضا
  • 4

firefox addons

هنگام وبگردی هستید و چندین و چند تب باز کرده اید . پس از مدتی مشاهده می کنید که مرورگر به دستورات شما به درستی پاسخ نمی دهد و یا اینکه پاسخ دهی دیر انجام می شود . در این گونه موارد ممکن است مشکل از چند بخش خاص باشد . به عنوان مثال می توانید حافظه مرورگر را پاکسازی کنید . بخش هایی از قبیل حافظه موقت که میزان زیادی از اطلاعات موقتی را نگه داری می کنند . اما شاید با انجام این کار هم مشکل حل نشود . پس باید چکار کنیم ؟

اگر از مرورگرهایی که قابلیت استفاده از افزونه را دارند استفاده می کنید ، مثل گوگل کروم و یا فایرفاکس ، بهتر است از وضعیت افزونه ها نیز مطلع شوید . بهتر است بدانید که وجود یک اشکال در کد نویسی یک افزونه و یا مشکلاتی از این دست باعث می شوند تا هر چه بیشتر و بیشتر از منابع سیستمی شما ( مثل حافظه ) استفاده شود و پس از این هم طبیعی است که با کندی و مشکلات دیگر روبرو شود .

اما چگونه باید وضعیت حافظه مورد استفاده افزونه ها را مشاهده کنیم ؟ راه حلی که برای این کار در نظر گرفته ایم ، افزونه مفید و کارآمد about:addons-memory می باشد . در صورتی که این افزونه را نصب کنید ، می توانید به اطلاعات پایه ای مربوط به افزونه ها و استفاده آنها از منابع سیستمی دسترسی حاصل کنید . پس ابتدا از لینک پایان مطلب ، این افزونه را نصب کنید . یکی از مزایای افزونه مذکور این است که نیازی به ریست مرورگر ندارد . پس با خیال راحت آن را نصب کنید 🙂

پس از نصب افزونه مذکور یک صفحه about دیگر به فایرفاکس اضافه خواهد شد . مثل صفحه about:config که می توانید از طریق آن به پیکربندی های فایرفاکس دسترسی پیدا کنید . حالا با تایپ آدرس about:addons در آدرس بار مرورگرتان به صفحه ای خواهید رفت که اطلاعات مربوط به استفاده حافظه توسط هر افزونه در آن گرد آوری شده است . لازم به ذکر است که در این صفحه فقط می توانید حافظه مورد استفاده توسط افزونه های فعال را مشاهده کنید . پس اگر افزونه ای را به صورت موقت غیر فعال کرده باشید ، در این صفحه نمایش داده نمی شود .

addons-memory

در تصویر بالا مشاهده می کنید که میزان مصرف حافظه بر حسب مگابایت نمایش داده شده است .اگر به پایین صفحه بیایید ، دکمه ای را با عنوان Minimize memory usage مشاهده خواهید کرد که به شما این امکان را می دهد تا میزان مصرف حافظه توسط افزونه ها را کاهش دهید . البته این یک راهکار موقتی برای مواقع بحرانی است . چون سطح استفاده هر افزونه از منابع سیستمی به موارد خاصی بستگی دارد .

شاید برای تان جالب است که خود مرورگر فایرفاکس را نیز در لیست افزونه ها می بینید . اگر فکر می کنید که این میزان حافظه مربوط به تب های باز است ، اشتباه می کنید . در واقع میزان حافظه ای که در مقابل هر افزونه مشاهده می کنید ، مربوط به خود آن برنامه ( در اینجا فایرفاکس ) و افزونه و در حقیقت کدهای آن است . پس اگر افزونه ای دارید که یک style-sheet خاص را روی یک صفحه وب اعمال می کند ، میزان استفاده از حافظه برای انجام این کار به دلیل محدودیت های فنی لحاظ نخواهد شد .

در پایان باید توجه داشته باشید که همه اطلاعات مربوط به استفاده از حافظه که توسط این افزونه در اختیار شما قرار می گیرند ، به صورت کامل و 100% صحیح نیستند . اما می توان به عنوان یک راه خوب برای پیدا کردن افزونه های کند کننده فایرفاکس مورد استفاده قرار گیرد .

از کاستی های این افزونه می توان به عدم وجود یک دکمه برای غیر فعال کردن افزونه ها نامناسب اشاره کرد . به شکلی که دیگر نیازی نباشد تا کاربر به صفحه افزونه ها مراجعه کند .

صفحه دریافت افزونه about:addons-memory

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. جالب بود متاسفانه من برنامه نویسی نمی دانم تا خودم افزونه بنویسم اما علاقه زیادی به افزونه های فایرفاکس دارم و آنها را دنبال می کنم.

  2. از کاستی های این افزونه می توان به عدم وجود یک دکمه برای غیر فعال کردن افزونه ها نامناسب اشاره کرد
    ببخشید متوجه منظورتون نشدم ولی این افزونه از قسمت اکتنشن هم پاک و هم غیر فعال میشه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *